[DSL] Eigen modem bij DSL

  • 19 November 2018
  • 143 reacties
  • 29747 Bekeken

Reputatie 7

Je eigen modem bij T-Mobile Thuis


Bij het gebruik van je eigen modem is het niet mogelijk gebruik te maken van vaste telefoon.


Je eigen modem voor VDSL is natuurlijk geweldig. Echter T-Mobile is hier een beetje terughoudend mee.

Bij vddl gebruiken we geen vci/vpi of inlog gegevens meer. inplaats daarvan is het voldoende om vlan tagging te gebruiken.
Voor Internet gebruik je VLAN 300
Voor TV gebruik je VLAN 640

Maak je gebruik van ADSL2+ dan heb je een VPI/VCI nodig. deze zijn 8/48 hier heb je geen PPPOE gegevens voor nodig.

143 reacties

Reputatie 7
tuurlijk,
zet je nummer over naar cheapconnect en je heb een voip account voor 8,95 per jaar
Reputatie 1

Wat ik uit de voorgaande berichten heb kunnen opmaken is dat de VDSL aansluiting werkt met vlan tagging, dus:

VLAN100 -> verkeer vanuit T-Mobile voor onderhoud op de router
VLAN300 -> internetverkeer
VLAN640 -> TV-verkeer

In principe hebben alle componenten in je lokale LAN thuis een verbinding nodig met internet (VLAN300), dus ook de TV-kastjes van T-Mobile. Daarom zit de default gateway altijd in VLAN300.

Daarnaast hebben de TV-kastjes van T-Mobile voor bepaalde IP-reeksen verbinding nodig met VLAN640. In de Huawei HG659 zijn een aantal routeringen opgenomen:

10.12.255.0/255.255.255.0 -> VLAN640
10.12.254.0/255.255.255.0 -> VLAN640
10.10.254.0/255.255.255.0 -> VLAN640
10.10.26.0/255.255.255.0 -> VLAN640
10.10.108.0/255.255.255.0 -> VLAN640
10.18.0.0/255.255.240.0 -> VLAN640
10.10.24.0/255.255.255.192 -> VLAN640
10.200.0.0/255.255.252.0 -> VLAN640

Het is dus belangrijk om deze routing ook in de Zyxel te krijgen anders werkt de TV niet. Het lastige met de Zyxel router is dat je alleen routing kunt instellen voor lokale IP adressen in het lokale LAN.

Echter, de Zyxel heeft ook een optie om Quality of Service (QoS) rules in te stellen. Dit kun je gebruiken om niet-lokale adressen te routeren naar de gewenste interface.

In de voorbeelden hieronder configureer ik alleen VLAN300 en VLAN640 (uiteraard gaat T-Mobile mij niet helpen om problemen op mijn eigen router op te lossen dus VLAN100 laat ik achterwege).

  1. Bij “Network Setting” -> “Broadband” -> “Broadband” de WAN interface aanmaken voor VLAN300. De naam van de interface heet hier “Internet”. De optie “Default Gateway” aanvinken. Alle DHCPC options uitgevinkt laten.
  2. Op dezelfde wijze de WAN interface voor VLAN640 aanmaken maar zonder Default Gateway. De naam is hier “TV”. Ook hier alle DHCPC options uitgevinkt laten.

  3. Bij “Network Setting” -> “Broadband” -> “Advanced” eventueel DSL settings tweaken. Standaard staat alles aan en dat zou moeten werken.

  4. Bij “Network Setting” -> “QoS” -> “General” de optie QoS aanvinken.

  5. Bij “Network Setting” -> “QoS” -> “Classification Setup” de QoS rules toevoegen. Dit moet de routering voor het TV-verkeer verzorgen. Er moeten 8 rules worden aangemaakt, ik heb de rules ingesteld voor ethernet port LAN4 want daarop is mijn tv-kastje aangesloten. In totaal ziet het er zo uit:

  6. Als voorbeeld om een QoS rule aan te maken de volgende screenshots. Elke rule heeft een naam en stuurt het IP verkeer door naar de eerder gemaakte WAN interface met de naam “TV”.

  7. Als je nog een TV-kastje hebt dan weer 8 rules aanmaken voor de ethernet interface waarop deze is aangesloten. Het is ook mogelijk om i.p.v. een interface het hele LAN als source te nemen. Dan zijn 8 rules genoeg.

  8. Als het goed is heeft de DSL intussen een link opgebouwd en zijn de WAN interfaces actief geworden. Nu moet je de TV-kastjes even uit- en aanzetten.

Met deze configuratie heb je zowel internet als TV werkend op de Zyxel VMG1312-T20B.

Reputatie 1

Kunnen we niet een lijstje maken met Modems die werken met T-mobile Thuis VDSL?

 

Dankzij alle info die hier wordt genoemd is het me gelukt om de Zyxel VMG1312-T20B helemaal werkend te krijgen met het T-Mobile Thuis VDSL2 signaal. Dus zowel internet (vlan300) als TV (vlan640). De Zyxel is een tamelijk goedkoop VDSL modem verkrijgbaar bij BOL.

Als iemand belangstelling heeft voor de configuratie dan kan ik dat hier laten zien.

Reputatie 7
Badge +15

@marl1551 

Gewoon een kabel vanaf de Zyxel LAN poort naar de WAN poort van je eigen router.

Reputatie 7
Badge +15

@marl1551 

De dhcp poule in de Zyxel aanpassen en in je eigen router niks wijzigen. Je vult het toegewezen IP door de Zyxel aan je eigen router in het tabblad DMZ in.

Wel zorgen dat het een statische IP is.

Reputatie 7
Badge +15

@marl1551 

Als je eigen router al een statische IP heeft via statische dhcp dan hoef je de poule niet meer aan te passen.

Reputatie 7
Badge +15

@marl1551

Over de beveiliging?

Voor zover ik weet is DMZ een poortforwarding van alle poorten naar je eigen router maar over de beveiliging durf ik geen concreet antwoord te geven, misschienkan iemand anders dat wel.

Reputatie 7
Badge +15

@marl1551 

Portforwarding naar een specifiek apparaat regel je op je eigen router denk ik als je het apparaat ook op je eigen router aansluit, indien aangesloten op de Zyxel dan ook via de Zyxel regelen.

Statische IP adressen regel je via de Zyxel voor apparaten aangesloten op de Zyxel en voor apparaten aangesloten op je eigen router via de eigen router.

De UTP kabels kan je gewoon laten zitten.

Reputatie 3

Update: sorry ik begreep je verkeerd. Wij kunnen enkel MAC-releases uitvoeren wanneer onze apparatuur aangesloten is. Eigen routers/modems kunnen wij niet uitlezen en we kunnen hier ook geen acties op uitvoeren. Mijn excuses, ik vatte je opmerking precies andersom op. Dat had natuurlijk totaal niet logisch geweest overigens, je spreekt hierboven namelijk over het aansluiten van je Juniper. 

Wellicht dat een andere user betere tips heeft? Ik ga om hulp vragen in ieder geval!

 

Aaiiii jammer.

 

Ik heb wel wat technische info, na wat verder onderzoeken!

Als ik de Zyxel aansluit en via DHCP een IP-adres krijg → vervolgens mijn Juniper aansluit en dat IP-adres configureer als Static IP werkt alles perfect! Mooi snelheden over die VLAN300! Echt zoals het hoort!

Maar… Op een gegeven moment is dier DHCP-lease verlopen (3600 seconden) en wordt al het verkeer afgekapt. Iets wat natuurlijk logisch is om te voorkomen dat anderen statische IP-adressen gaan configureren en zo mogelijk duplicaat IP-adressen gebruiken.

Dus eigenlijk alles lukt! Behalve die stomme DHCP-request.

Ben erg benieuwd of jouw hulptroepen een idee heeft ;)

PS Ik ben bereid om mee te denken of zelfs een hele dag met een field engineer mee te lopen om de koffie te zetten ;) (of iets wat daar tussen in zit)

Reputatie 1

Uhmm da dan is het deels opgelost, mijn desktop van werk kan geen wifi en die pc kan ik niks op installeren en het betreft 2 werk stations.. 

 

Wel kan ik dan weer netflix kijken maja dat is mijn minste zorg op dit moment

Reputatie 2

@marl1551

Portforwarding naar een specifiek apparaat regel je op je eigen router denk ik als je het apparaat ook op je eigen router aansluit, indien aangesloten op de Zyxel dan ook via de Zyxel regelen.

Statische IP adressen regel je via de Zyxel voor apparaten aangesloten op de Zyxel en voor apparaten aangesloten op je eigen router via de eigen router.

De UTP kabels kan je gewoon laten zitten.

Bedankt voor je heldere uitleg en hulp

 

 

alles lijkt te werken ! 

Hallo @KampieT 

Wat jij zegt kan zeker dus de Asus aansluiten op de Zyxel en de tv werkt dan ook gewoon ongestoord via het Zyxel modem.

Als je bijvoorbeeld gebruik maakt van poort forwarding naar een apparaat binnen je netwerk dan kan het handig zijn om de Asus in de DMZ van je Zyxel te zetten zodat je de poort niet nog eens moet openzetten van Zyxel naar Asus.

DMZ is dus een poort forwarding van alle poorten naar je Asus.

Hi Waqqas, dank voor de snelle reactie, heel fijn!

Ik ben van plan om 1 poort open te zetten/fwd’en. Maar die kan ik dan op beide routers open zetten en dan is de DMZ niet nodig toch?

Ik probeer mijn netwerk zo veilig mogelijk te maken, dus zet de hele router liever niet in DMZ (al zal dat in de praktijk volgens mij weinig uitmaken omdat de ASUS natuurlijk ook een firewall heeft, welke minstens net zo goed is mag ik aannemen?).

 

Ik overweeg zelfs om dan de wireless van de Zyxel uit te zetten, om nog minder ‘exposed’ te zijn. Dat moet kunnen toch?

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @KampieT 

Wat jij zegt kan zeker dus de Asus aansluiten op de Zyxel en de tv werkt dan ook gewoon ongestoord via het Zyxel modem.

Als je bijvoorbeeld gebruik maakt van poort forwarding naar een apparaat binnen je netwerk dan kan het handig zijn om de Asus in de DMZ van je Zyxel te zetten zodat je de poort niet nog eens moet openzetten van Zyxel naar Asus.

DMZ is dus een poort forwarding van alle poorten naar je Asus.

Hi Waqqas, dank voor de snelle reactie, heel fijn!

Ik ben van plan om 1 poort open te zetten/fwd’en. Maar die kan ik dan op beide routers open zetten en dan is de DMZ niet nodig toch?

Ik probeer mijn netwerk zo veilig mogelijk te maken, dus zet de hele router liever niet in DMZ (al zal dat in de praktijk volgens mij weinig uitmaken omdat de ASUS natuurlijk ook een firewall heeft, welke minstens net zo goed is mag ik aannemen?).

 

Ik overweeg zelfs om dan de wireless van de Zyxel uit te zetten, om nog minder ‘exposed’ te zijn. Dat moet kunnen toch?

Wifi op de Zyxel kan je gewoon uitzetten inderdaad en als je maar 1 poort moet forwarden dan kan je dat ook 1 keer in de Zyxel doen naar je Asus en dan in de Asus naar het desbetreffende apparaat volgens mij.

Reputatie 7
Badge +3
Weer goed bezig @Hidden.nld.

@Mick_ , heb zelf ook een tijd terug mijn VoIP gebeuren bij T-Mobile thuis vandaan gehaald en overgezet naar CC met een eigen ATA N300A IP client.
TM kost het €2,50 p/m en bij CC kost het €8,95 p/j, dus voordeel €21,05 p/j om alleen bereikbaar te zijn op je oude nummer (zelfde reden hier)
Reputatie 3
Bij deze wil ik even een trapje geven in dit topic

Sinds kort is het mogelijk om in de Fritzbox met OS 07.01 (zelf gebruik ik de 7581) het T-Mobile Profiel in te stellen en of te selecteren voor VDSL

Dit profiel ondersteunt VLAN 300 (Internet) en VLAN 640 (TV) , met poort 1 & 2 voor Internet en poort 3 & 4 voor TV.

Bij mijn eigen instellingen van de Fritzbox zijn de poorten niet helemaal correct namelijk Poort 1 & 4 voor Internet en Poort 2 & 3 voor TV.

Dus mochten de standaard poorten (volgorde niet werken) dan ff spelen ermee.
Reputatie 3
Tevens ben ik achter het volgende voor de VOIP dienst van T-MobileThuis.

Zover ik heb kunnen zien gebruiken ze het volgende.

SIP Server : voip.t-mobilethuis.nl

Als gebruikersnaam , gebruiken ze je klantnummer het enige nog waar ik nog tegen aanloop is het wachtwoord voor de VOIP.

Het kan ook nog eens zijn dat ze voip dienst , MAC Gekoppeld is 😞
Ten aanzien van mijn eerdere post hierboven: het is opgelost door een upgrade naar de laatste firmware geleverd door DrayTek. Nu traint het modem op dezelfde snelheid als de Zyxel.
Reputatie 7
Badge +15

Ooh idd bedankt @Doornekamp33 dit is het VDSL topic 🙊

Maar de bedoeling was eerst de T-mobile modem aansluiten.

Kleinigheidjes hou je.

Reputatie 3

Hi @dropjemint We bieden officieel geen ondersteuning op eigen hardware dus de servicedesk zal hier niets mee kunnen. Uiteraard denken we altijd wel graag met je mee, mogelijk heeft @Hidden.nld in dit geval nog een idee waar het aan kan liggen. :grin:

Mocht je een keertje tijd hebben om die Mac-release te proberen, let me know! Dan ga ik klaar zitten met mijn Juniper ;)

@dropjemint

Vooropgesteld, ik heb geen VDSL, maar fiber van 1Gb.

Heb het typenummer van de gebruikte Cisco Router even gemist denk ik, maar over welke hebben we het?

Cisco heeft een T/S page voor VDSL issues, heb je die al eens doorgenomen? Kijk dan eens onder de Layer 2 issues die daar vermeld staan.

Nog een VDSL2 vraag binnen de Cisco Comunity, kun je daar iets mee?

En hier nog een tweakers draadje [niet opgelost]

Het betreft een Juniper SRX240H2 met een SRX-MP-1VDSL2-A insteekkaart. VDSL waardes zijn goed, en VLAN100 werkt uitstekend, alleen VLAN300 en VLAN640 zie ik geen verkeer overheen gaan. En dus ook geen reply op mijn DHCP requests ;)

Zijn er nog bepaalde eisen aan het DHCP request zelf? Denkend aan:

  • option 61 (Client Identifier)
  • option 12 (Computer name)
  • option 60 (Vendor Class Identifier)
Reputatie 7
Badge +3

@dropjemint 

Blijft me bezighouden, maar je hebt VDSL2+, maar de interface is VDSL2:

The 1-Port VDSL2 Annex A Mini-PIM is compatible with the ITU-T G.993.2 (VDSL2) standard.

Maar voor VDSL2+ zou je deze standaard volgens mij moeten hebben;

ITU G.993.5 / G.Vector (VDSL2-vectoring)

Zou kunnen zijn dat VLAN 100 management VDSL2 ITU 993.3 standaard is, maar de VLAN300 VDSL2+ dus de hogere ITU 993.5 standaard.

Denk dat het een beetje ver gezocht is, ben niet zo thuis in de ITU standaarden, alleen dat standaard wel backwards compatible zijn.

Werd een beetje op dit spoor gezet door deze entry bij dit topic, waar men VDSL2 heeft met een ITU 993.2 benoemde standaard.

Dus een wilde gok in deze.

Reputatie 7
Badge +15

@Christiaanzwll

Klik op de + rechts op je scherm om een nieuwe regel toe te voegen. 👍🏼

Boven wijzigen zie je + statische DHCP configuratie.

Reputatie 7
Badge +3

@dropjemint

Zijn er nog bepaalde eisen aan het DHCP request zelf? Denkend aan:

  • option 61 (Client Identifier)
  • option 12 (Computer name)
  • option 60 (Vendor Class Identifier)

Denk dat als je een option mee gaat sturen, option 61 het meest in aanmerking komt.

Had je dat al eens geprobeerd?

Een andere optie is om te kijken of je interface mirroring kunt opzetten, waarna je via Wireshark kunt kijken welke VLAN’s zichtbaar zijn  (802.1Q) die interface. 

BTW, capturing met Wireshark doen op een Linux machine (REF)

Kunnen we niet een lijstje maken met Modems die werken met T-mobile Thuis VDSL?

 

Reputatie 7
Badge +15

@Christiaanzwll

De tv box moet je op de Zyxel aansluiten.

Reageer