[DSL] Eigen modem bij DSL

  • 19 November 2018
  • 143 reacties
  • 29747 Bekeken

Reputatie 7

Je eigen modem bij T-Mobile Thuis


Bij het gebruik van je eigen modem is het niet mogelijk gebruik te maken van vaste telefoon.


Je eigen modem voor VDSL is natuurlijk geweldig. Echter T-Mobile is hier een beetje terughoudend mee.

Bij vddl gebruiken we geen vci/vpi of inlog gegevens meer. inplaats daarvan is het voldoende om vlan tagging te gebruiken.
Voor Internet gebruik je VLAN 300
Voor TV gebruik je VLAN 640

Maak je gebruik van ADSL2+ dan heb je een VPI/VCI nodig. deze zijn 8/48 hier heb je geen PPPOE gegevens voor nodig.

143 reacties

Reputatie 7

Hallo @Christiaanzwll 

 

Vanaf de Zyxel werkt de tv wel met een switch er tussen echter niet alle switchen ondersteunen dit. de netgear zou dit wel moeten kunnen. Achter een andere router in DMZ werkt dit echter niet omdat die weer een apart netwerk aan maakt.

Mijn OpenWRT Configuratie met Internet Only
(In een Fritz!Box 7360v1 geflashed)

Network → Interfaces:

  • LAN : Niets aangepast
  • WAN & WAN6 verwijderd


Add new interface:

  • Name: DSL
  • Protocol: DHCP client
  • Bridge interfaces: No
  • Interface: -- custom -- → “dsl0:300” (VLAN 300 over DSL)
  • Firewall settings: WAN
     

Network → DSL

  • Annex: Annex B (all) (Maar Annex A + B + L werkt ook)
  • Tone: auto
  • Encapsulation mode: auto
  • DSL line mode: auto
  • Downstream SNR offset: 0.0 dB
  • Firmware File: leeg


Network → ATM Bridges → General

  • ATM VCI: 48
  • ATM VPI: 8
  • Encapsulation mode: VC-Mux


Network → ATM Bridges → Advanced Settings

  • ATM device number: leeg
  • Bridge unit number: leeg
  • Forwarding mode: bridged
     

Status geeft daarna aan:

  • Line State:UP [0x0]
  • Line Mode:G.993.2 (VDSL2)
  • Line Uptime:52m 3s
  • Annex:B
  • Profile:17a
  • Data Rate:31.536 Mb/s / 9.601 Mb/s
  • Max. Attainable Data Rate (ATTNDR):43.637 Mb/s / 16.853 Mb/s
  • Latency:0.13 ms / 0.0 ms
  • Line Attenuation (LATN):20.2 dB / 30.5 dB
  • Signal Attenuation (SATN):17.8 dB / 30.4 dB
  • Noise Margin (SNR):6.1 dB / 12.4 dB
  • Aggregate Transmit Power (ACTATP):9.4 dB / 14.3 dB
  • Forward Error Correction Seconds (FECS):0 / 0
  • Errored seconds (ES):0 / 28
  • Severely Errored Seconds (SES):0 / 1
  • Loss of Signal Seconds (LOSS):0 / 0
  • Unavailable Seconds (UAS):57 / 57
  • Header Error Code Errors (HEC):0 / 0
  • Non Pre-emptive CRC errors (CRC_P):0 / 0
  • Pre-emptive CRC errors (CRCP_P):0 / 0
  • ATU-C System Vendor ID:Broadcom 177.161
  • Power Management Mode:L0 - Synchronized

 

Reputatie 1

Hi allemaal,

Ik zie hier erg veel voorbij komen. Maar ik snap er vrij weinig van. Ik heb net een Fritzbox 7581 aangeschaft. Die wil ik om verschillende redenen aansluiten in plaats van de Zyxel T50. Kan iemand me hierbij helpen. Wat moet ik precies op de fritzbox instellen nadat ik het heb aangesloten. Ik heb een DSL verbinding, geen glasvezel. 

Reputatie 1

Als toevoeging, ik maak ook geen gebruik van TV en Telefonie van T-Mobile. Het gaat alleen om Internet.

Hi allemaal,

Ik zie hier erg veel voorbij komen. Maar ik snap er vrij weinig van. Ik heb net een Fritzbox 7581 aangeschaft. Die wil ik om verschillende redenen aansluiten in plaats van de Zyxel T50. Kan iemand me hierbij helpen. Wat moet ik precies op de fritzbox instellen nadat ik het heb aangesloten. Ik heb een DSL verbinding, geen glasvezel. 

  1. Open de configuratiepagina van de Fritz!Box en ga naar:
    Internet – Account Information – Internet connection
     
  2. Kies bij ‘Internet Service Provider’ voor:
    Other Internet service provider

  3. Kies bij ‘Connect via’ voor:
    Connect to a DSL line

  4. Kies bij ‘Account information’ voor:
    No

  5. Kies bij ‘Connection Settings’:

    VLAN Settings

    Use VLAN-ID: 300

    DSL ATM Settings

    VPI: 8

    VCI: 48

 

Als toevoeging, ik maak ook geen gebruik van TV en Telefonie van T-Mobile. Het gaat alleen om Internet.

Oh, bij mij is het type Annex B trouwens.

Reputatie 1

Hi allemaal,

Ik zie hier erg veel voorbij komen. Maar ik snap er vrij weinig van. Ik heb net een Fritzbox 7581 aangeschaft. Die wil ik om verschillende redenen aansluiten in plaats van de Zyxel T50. Kan iemand me hierbij helpen. Wat moet ik precies op de fritzbox instellen nadat ik het heb aangesloten. Ik heb een DSL verbinding, geen glasvezel. 

  1. Open de configuratiepagina van de Fritz!Box en ga naar:
    Internet – Account Information – Internet connection
     
  2. Kies bij ‘Internet Service Provider’ voor:
    Other Internet service provider

  3. Kies bij ‘Connect via’ voor:
    Connect to a DSL line

  4. Kies bij ‘Account information’ voor:
    No

  5. Kies bij ‘Connection Settings’:

    VLAN Settings

    Use VLAN-ID: 300

    DSL ATM Settings

    VPI: 8

    VCI: 48

 

Bedankt voor je hulp. Ik heb de fritzbox aangesloten. Als provider kon in T-mobile thuis kiezen. Maar nu heb ik op de poorten 1en4 Internet en op de poorten 2&3 TV. Alleen ik maak geen gebruik van TV. Dus wil ik graag bij alle poorten gebruik kunnen maken van Internet. Weet jij hoe dat moet. 

Bedankt voor je hulp. Ik heb de fritzbox aangesloten. Als provider kon in T-mobile thuis kiezen. Maar nu heb ik op de poorten 1en4 Internet en op de poorten 2&3 TV. Alleen ik maak geen gebruik van TV. Dus wil ik graag bij alle poorten gebruik kunnen maken van Internet. Weet jij hoe dat moet. 

Hoi,

De poorttoewijzing aan verschillende VLANs gebeurt vanuit het profiel wat je kiest.
Kennelijk heeft AVM FritzBox als service twee poorten aan TV gekoppeld voor het ‘T-Mobile Thuis’-profiel.

Ik denk dat je drie mogelijkheden hebt:

  • Een losse switch op poortje 1 of 4 aansluiten zodat je genoeg poortjes hebt.
  • De handleiding volgen die ik hierboven voor je gepost had. :wink:
  • De configuratie van je Fritz!Box exporteren, in de config gaan zoeken met een editor, de juiste hash van het nieuwe bestand genereren, De configuratie weer importeren in je Fritz!Box. Deze optie lijkt me voor een niet-techneut af te raden.

Groetjes,

Marc

 

Reputatie 1

Bedankt voor je hulp. Ik heb de fritzbox aangesloten. Als provider kon in T-mobile thuis kiezen. Maar nu heb ik op de poorten 1en4 Internet en op de poorten 2&3 TV. Alleen ik maak geen gebruik van TV. Dus wil ik graag bij alle poorten gebruik kunnen maken van Internet. Weet jij hoe dat moet. 

Hoi,

De poorttoewijzing aan verschillende VLANs gebeurt vanuit het profiel wat je kiest.
Kennelijk heeft AVM FritzBox als service twee poorten aan TV gekoppeld voor het ‘T-Mobile Thuis’-profiel.

Ik denk dat je drie mogelijkheden hebt:

  • Een losse switch op poortje 1 of 4 aansluiten zodat je genoeg poortjes hebt.
  • De handleiding volgen die ik hierboven voor je gepost had. :wink:
  • De configuratie van je Fritz!Box exporteren, in de config gaan zoeken met een editor, de juiste hash van het nieuwe bestand genereren, De configuratie weer importeren in je Fritz!Box. Deze optie lijkt me voor een niet-techneut af te raden.

Groetjes,

Marc

 

Hmm okeyy. Ik ga ff proberen om het handmatig in te stellen zoals je zei. Vlan 300. Als dat niet werkt ga ik een tweede router of een switch plaatsen. 

Reputatie 3

Bedankt voor je bericht.

Het adres wat ik VLAN 100 is het zelfde als wat ik op het modem krijg. dus dat lijkt inderdaad goed.
Je zou in principe een internetverbinding tot stand moeten kunnen brengen.
(Dat is ook wat ik verwachte ja)
Ik heb de hulp van wat experts ingeschakeld zodat je nog veel beter geholpen kunt worden.
Kan het je helpen als ik mijn hele config naar je toe stuur?

De ge-encrypte wachtwoorden haal ik er dan wel uit.

Groet John

@jvlavl is het nog gelukt? Ik zit in exact hetzelfde schuitje: wél een RF1918 IP op VLAN100, maar 0,0 response op VLAN300 of VLAN640.

Reputatie 3

@Brian of zijn die MAC releases nog een vereiste?

Reputatie 7
Badge +15

@dropjemint 

Vaak is dat niet nodig als alles goed is ingesteld, het komt ook voor dat het na een dag of 2 begint te werken.

Misschien even losgekoppeld houden?

Reputatie 3

@dropjemint

Vaak is dat niet nodig als alles goed is ingesteld, het komt ook voor dat het na een dag of 2 begint te werken.

Misschien even losgekoppeld houden?

Ik ga het eens een hele nacht offline gooien allemaal :)

Het gekke is dat VLAN100 instant werkt, maar VLAN300 en VLAN640 echt niks aan verkeer teruggooien. Ook geen DHCP NAK.

Reputatie 3

@Waqqas nu de modem compleet offline gelaten voor 24 uur, vervolgens andere modem aan gesloten;  alleen VLAN100 krijgt een response.

 

Nog meer tips :)?

Reputatie 7
Badge +15

Helaas niet…

Hopelijk iemand anders.

Reputatie 3

@Brian of zijn die MAC releases nog een ding? Zo ja, kun jij mij daar een keer mee helpen :)?

If so, dan wissel ik de modem weer voor mijn eigen modem (op dit moment zit ik weer op de Zyxel ivm thuiswerken :) )

Reputatie 7

Hi @dropjemint, in sommige gevallen kan een MAC release inderdaad nog nodig zijn maar voor zover ik weet zou dat voor DSL niet het geval moeten zijn. Van welke opstelling maak je op het moment gebruik? Zou je eens een screenshot van de instellingen kunnen plaatsen? Dan kijken we graag met je mee.

Reputatie 3

Hi @dropjemint, in sommige gevallen kan een MAC release inderdaad nog nodig zijn maar voor zover ik weet zou dat voor DSL niet het geval moeten zijn. Van welke opstelling maak je op het moment gebruik? Zou je eens een screenshot van de instellingen kunnen plaatsen? Dan kijken we graag met je mee.

De interface “pt-1/0/0” is de VDLS2+ module en krijgt keurig mooie up- en downstream snelheden (zelfs hoger dan de Zyxel)!

Over die interface staan dus 3 VLAN interfaces (100, 300, 640), en allen over VLAN100 krijg ik een IP.

Dus wat betreft het VDSL gedeelte lijkt alles goed te gaan, en er kan verkeer overheen, weliswaar alleen over VLAN100.

Reputatie 3

Hi @dropjemint, in sommige gevallen kan een MAC release inderdaad nog nodig zijn maar voor zover ik weet zou dat voor DSL niet het geval moeten zijn. Van welke opstelling maak je op het moment gebruik? Zou je eens een screenshot van de instellingen kunnen plaatsen? Dan kijken we graag met je mee.

De interface “pt-1/0/0” is de VDLS2+ module en krijgt keurig mooie up- en downstream snelheden (zelfs hoger dan de Zyxel)!

Over die interface staan dus 3 VLAN interfaces (100, 300, 640), en allen over VLAN100 krijg ik een IP.

Dus wat betreft het VDSL gedeelte lijkt alles goed te gaan, en er kan verkeer overheen, weliswaar alleen over VLAN100.

@Brian is dat iets waar jij mij mee kan helpen? Of moet ik de servicedesk bellen?

Reputatie 7

Hi @dropjemint We bieden officieel geen ondersteuning op eigen hardware dus de servicedesk zal hier niets mee kunnen. Uiteraard denken we altijd wel graag met je mee, mogelijk heeft @Hidden.nld in dit geval nog een idee waar het aan kan liggen. :grin:

Reputatie 7
Badge +3

@dropjemint

Vooropgesteld, ik heb geen VDSL, maar fiber van 1Gb.

Heb het typenummer van de gebruikte Cisco Router even gemist denk ik, maar over welke hebben we het?

Cisco heeft een T/S page voor VDSL issues, heb je die al eens doorgenomen? Kijk dan eens onder de Layer 2 issues die daar vermeld staan.

Nog een VDSL2 vraag binnen de Cisco Comunity, kun je daar iets mee?

En hier nog een tweakers draadje [niet opgelost]

Reputatie 3

Hi @dropjemint We bieden officieel geen ondersteuning op eigen hardware dus de servicedesk zal hier niets mee kunnen. Uiteraard denken we altijd wel graag met je mee, mogelijk heeft @Hidden.nld in dit geval nog een idee waar het aan kan liggen. :grin:

Mocht je een keertje tijd hebben om die Mac-release te proberen, let me know! Dan ga ik klaar zitten met mijn Juniper ;)

@dropjemint

Vooropgesteld, ik heb geen VDSL, maar fiber van 1Gb.

Heb het typenummer van de gebruikte Cisco Router even gemist denk ik, maar over welke hebben we het?

Cisco heeft een T/S page voor VDSL issues, heb je die al eens doorgenomen? Kijk dan eens onder de Layer 2 issues die daar vermeld staan.

Nog een VDSL2 vraag binnen de Cisco Comunity, kun je daar iets mee?

En hier nog een tweakers draadje [niet opgelost]

Het betreft een Juniper SRX240H2 met een SRX-MP-1VDSL2-A insteekkaart. VDSL waardes zijn goed, en VLAN100 werkt uitstekend, alleen VLAN300 en VLAN640 zie ik geen verkeer overheen gaan. En dus ook geen reply op mijn DHCP requests ;)

Zijn er nog bepaalde eisen aan het DHCP request zelf? Denkend aan:

  • option 61 (Client Identifier)
  • option 12 (Computer name)
  • option 60 (Vendor Class Identifier)
Reputatie 7
Badge +3

@dropjemint 

Het betreft dus niet direct een Cisco unit, maar een Juniper SRX serie. Een behoorlijk ‘beest’ voor een thuis router, als ik eerlijk mag zijn.

Waar ik mee zou beginnen is het verwijderen van alle settings die je hebt gedaan, dus eigenlijk een factory reset. Waarschijnlijk heb je dat ook al gedaan, maar dan stel ik voor om eens alleen VLAN 300 aan te maken en de rest even te parkeren. VLAN 100 geeft hier op mijn interface binnen de Unify ook wel een IP in de 10 reeks, maar gooit wel mijn WAN verkeer overhoop .. of te wel geen internet meer, maar even niet verder onderzocht hier. 

Neem aan dat je de documentatie over het inregelen van de VDSL2 module met VLAN Tagging hebt gevolgd? Voor een VLAN opzetten via de CLI zou je dat moeten doen .. maar ik heb natuurlijk niet zo’n device en kan het niet confermeren.

Maar je bent geloof ik niet de enige die met Cisco gelijkende devices op VDSL problemen ondervinden.

Neem trouwens aan, dat alles out of the box werkt als je het TMT modem aansluit? Nog iets, heb je het TMT modem gelijk vervangen door de Juniper, of heeft die al wat draaiuren op de teller? Het is namelijk zo dat het TMT modem een tijdje moet zijn aangesloten, zodat een verbinding op ‘aktief’ kan worden gezet. Recent was er ook iemand die ook zijn TMT modem in de doos had laten zitten, maar ook DHCP problemen ondervond. Maar dat dus even als zijstraat.

Hopelijk zijn er nog andere medeklanten die meer bekend zijn met VDSL, die nog wat verlossende opmerkingen kunnen plaatsen.

Reputatie 3

@dropjemint

Het betreft dus niet direct een Cisco unit, maar een Juniper SRX serie. Een behoorlijk ‘beest’ voor een thuis router, als ik eerlijk mag zijn.

Waar ik mee zou beginnen is het verwijderen van alle settings die je hebt gedaan, dus eigenlijk een factory reset. Waarschijnlijk heb je dat ook al gedaan, maar dan stel ik voor om eens alleen VLAN 300 aan te maken en de rest even te parkeren. VLAN 100 geeft hier op mijn interface binnen de Unify ook wel een IP in de 10 reeks, maar gooit wel mijn WAN verkeer overhoop .. of te wel geen internet meer, maar even niet verder onderzocht hier. 

Neem aan dat je de documentatie over het inregelen van de VDSL2 module met VLAN Tagging hebt gevolgd? Voor een VLAN opzetten via de CLI zou je dat moeten doen .. maar ik heb natuurlijk niet zo’n device en kan het niet confermeren.

Maar je bent geloof ik niet de enige die met Cisco gelijkende devices op VDSL problemen ondervinden.

Neem trouwens aan, dat alles out of the box werkt als je het TMT modem aansluit? Nog iets, heb je het TMT modem gelijk vervangen door de Juniper, of heeft die al wat draaiuren op de teller? Het is namelijk zo dat het TMT modem een tijdje moet zijn aangesloten, zodat een verbinding op ‘aktief’ kan worden gezet. Recent was er ook iemand die ook zijn TMT modem in de doos had laten zitten, maar ook DHCP problemen ondervond. Maar dat dus even als zijstraat.

Hopelijk zijn er nog andere medeklanten die meer bekend zijn met VDSL, die nog wat verlossende opmerkingen kunnen plaatsen.

Dat de Juniper “overkill” is voor huis-tuin-keuken gebruik, ben ik met je eens, maar als network engineer met een hobby doe ik uiteraard veel meer dan het standaard ;)

Factory reset gedaan inderdaad, enkel een VLAN300 interface uiteraard ook.

De meegeleverde Zyxel is praktisch direct online, maar goed dat is de Juniper op VLAN100 ook direct.

Het lijkt er haast op dat er ergens Mac-binding/Port-security aan staat op VLAN300 en VLAN640. Er komt letterlijk niks terug.

Het enige wat ik nog kan bedenken is het feit dat de gehele interface hetzelfde MAC-adress heeft. Dus unit 100, met vlan 100 heeft hetzelfde MAC-adres als unit 300, met vlan 300. Iets wat totaal niks uit zou moeten maken, want het gaat hier om een eigen domein. Daarnaast zou dit probleem enkel moeten opspelen op het moment dat er meerdere VLAN-interfaces in gebruik zijn. In het geval met enkel VLAN300 blijft bovenstaande een issue.

Ik zou heel graag willen meedenken/meekijken/troubleshooten, maar het ontbreekt mij hier aan inzicht  aan de “andere kant”. Komende DHCP pakketen aan? Is het in de correcte DHCP-format (vendor classes, hostname, client id)? Is een MAC-adres wissel toegestaan binnen X-tijd? Zit er überhaupt verschil tussen VLAN100 en VLAN300 qua achterliggende technieken? Is een specifieke MTU-waarde een vereiste?

Reputatie 7
Badge +6

@dropjemint VLAN 100 kun je inderdaad verwijderen. Daar maken alleen de modems van T-Mobile gebruik van, zodat ze op afstand kunnen worden geüpdatet en uitgelezen bij problemen.

Reageer