[DSL] Eigen modem bij DSL

  • 19 November 2018
  • 143 reacties
  • 29745 Bekeken

Reputatie 7

Je eigen modem bij T-Mobile Thuis


Bij het gebruik van je eigen modem is het niet mogelijk gebruik te maken van vaste telefoon.


Je eigen modem voor VDSL is natuurlijk geweldig. Echter T-Mobile is hier een beetje terughoudend mee.

Bij vddl gebruiken we geen vci/vpi of inlog gegevens meer. inplaats daarvan is het voldoende om vlan tagging te gebruiken.
Voor Internet gebruik je VLAN 300
Voor TV gebruik je VLAN 640

Maak je gebruik van ADSL2+ dan heb je een VPI/VCI nodig. deze zijn 8/48 hier heb je geen PPPOE gegevens voor nodig.

143 reacties

Reputatie 1

Hallo goedenavond, 

Zou iemand mij kunnen helpen met het instellen van een tp-link td-w9770 als eigen modem in plaats van de Zyxel t-50, heb een internet only abonnement dus geen tv of telefonie.

Ik heb een t-mobile basic 55/15 dsl(ADSL of VDSL?) lijn die in de woonkamer binnenkomt en middels een "varkenssnuit" stekker in het ISRApunt zit. 

Graag iemand die mij een beetje kan verder helpen omtrent de instellingen in het modem.

 

Reputatie 3

Hallo goedenavond, 

Zou iemand mij kunnen helpen met het instellen van een tp-link td-w9770 als eigen modem in plaats van de Zyxel t-50, heb een internet only abonnement dus geen tv of telefonie.

Ik heb een t-mobile basic 55/15 dsl(ADSL of VDSL?) lijn die in de woonkamer binnenkomt en middels een "varkenssnuit" stekker in het ISRApunt zit. 

Graag iemand die mij een beetje kan verder helpen omtrent de instellingen in het modem.

 

Ik durf niet te zeggen of je automatisch ADSL krijgt bij de lagere snelheden. Maar bij VDSL moet het gewoon op Dynamic IP staan (DHCP client) en dat over VLAN300.

Voor ADSL weet ik het niet zeker, maar dacht ook gewoon Dynamic IP over VLAN300, maar dan wel met de juiste VPI/VCI waardes. 

In ieder geval geen PPPoE/PPPoA/IPoA.

Reputatie 1

@dropjemint hartstikke bedankt voor je reactie.

Ja dat begrijp ik dus ook niet of het nou een VDSL lijn is of een ADSL ? Maar als het goed is zit ik op een SDF want de straatkast is 140meter verderop en de wijkcentrale 4-5 km en ik heb 55dl/15ul snelheden.

En iemand nog advies/hulp als ik hem in bridge mode wil draaien deze modem en dan een router dr achter (Nighthawk XR700) dan doet deze al het VLAN of kan ik deze zonder VLAN laten bridgen ?

En dan de VLAN in me andere router instellen ? 

Heb nog paar routers liggen een ASUS RT-AC5300, Netduma R2 en een Netgear XR700 laatste momenteel in gebruik i.c.m. Ziggo.

 

Reputatie 7
Badge +3

@Mobell 

Jouw connectie is een VDSL verbinding, gezien de snelheid die je opnoemt.

Welk modem/router wl je in ‘bridge’ zetten, de TP of het TMT modem?

Het TMT modem kan je niet in bridge zetten, dat is met de TMT firmware niet mogelijk. Je eigen router in bridge plaatsen, dan is mijn vraag .. waarom?

Reputatie 1

@Pieter_B 

De tp-link in bridge mode zetten, en dan eigen router dr achter omdat de t-mobile lijn alleen gebruikt gaat  worden voor gaming er wordt alleen een pc en console op hardwired aangesloten. 

Wil me eigen router dr achter i.v.m. de gaming instellingen die ik daarmee kan regelen.

Heeft iemand nog wat suggesties wat ik allemaal zou moeten instellen in de TP-LINK ? Van dit tab (zie afb.)voor VDSL.

Of is er toch iemand die zegt dat ik ADSL heb denk het niet toch dacht dat ADSL2+ max tot 20Mbps ging.

Alle hulp wordt zeer gewaardeerd van iedereen 🤗

Goedenavond,

Ik heb jullie hulp nodig vrees ik.

Ik heb een EdgeRouter X gekocht. Deze heeft geen rj11 aansluiting dus heb ik bij allekabels.nl een kabeltje gekocht dat aan de ene kan rj11 is en aan de andere kant rj45.

Als ik dit kabeltje rechtstreeks vanaf het ISRA punt in mijn Edgerouter X op eth0 aansluit, gaat het lampje bij eth0 niet aan, en in de router zijn zowel eth0 als VLAN (ingesteld als VLAN 300 met DHCP) ‘disconnected’.

Ik heb het vermoeden dat de router wel correct is ingesteld, maar dat ik stomweg geen signaal krijg.
Als ik mijn T-Moblie router weer aansluit krijg ik wel gewoon signaal en een ip-adres, en werkt alles gewoon.

 

VLAN is aangemaakt met de volgende settings:

  • VLAN ID: 300
  • Parent: Eth0
  • Description: Internet
  • Enable: Yes
  • Address: Use DHCP
  • MTU: 1500
  • Proxy ARP: No

Doe ik iets verkeerd? Mis ik een instelling ergens?
Of is mn kabeltje niet goed? Het is dit kabeltje:
https://www.allekabels.nl/rj11-kabel/7399/1181336/telefoonkabel-rj11-rj45.html

Alle tips zijn welkom, bedankt alvast!!

Reputatie 7

@rcvdv Het is een Edgerouter geen modem.

Je router ondersteund geen dsl protocol

Beste Forum leden,

Ik ben vrij recentelijk overgestapt naar een eigen modem (van de huawei naar een DrayTek Vigor 2862 Annex A in full bridge modus), maar ik blijf tegen een vervelend issue aanlopen. Na heel het internet afgespeurt te hebben kom ik de experts om advies vragen!

Het issue waar ik tegen aan loop is dat op momenten de DSL verbinding uit het niks weg valt. Dit gebeurdt elke dag om 2 uur snachts en dan vaak nog op 1 of meerdere andere random momenten gedurende de dag.

  • Ik heb enkel VLAN 300 gebridged staan naar de achterliggende USG
  • Ook zonder de bridge als de Draytek ook routeert gebeurdt dit
  • Het probleem is niet aanwezig met de Huawei (maar die past niet in het rack :p)
  • Vectoring uitzetten helpt niet en killed performance
  • Modemcode aanpassen lijkt niet te helpen
  • Gezien het steevast om 2 uur snachts gebeurdt, met de lokale klok en uptime zitten spelen, maar geen soelaas. Dit is een tweedehand product maar gezien het tussen de wegvallende verbindigen super werkt heb ik het idee dat het device wel verder in orde is. 
  • Mode=17a, SNR=5 en Atten=13. Deze waardes lijken anders te staan in het Huewei modem, maar kom er niet helemaal uit of dit relevant is gezien het tussen de wegvallende verbindigen super werkt.


Heeft iemand dit model (of vergelijkbaar) wel werkend en kan laten weten of er nog een andere aanpassing is gedaan om het volledig stabiel te krijgen?
Staat er bij Tmobile iets te klapperen, heb ik iets verkeerd/niet ingesteld of gebeurd er iets dat dit model gewoon niet aankan?

Alvast heel erg bedankt voor de hulp!

Bert

Reputatie 2

Ik krijg morgen een amplifi HD mesh router set

ik wil eigenlijk al het verkeer via de Amplifi HD laten lopen op dit moment een Tmobile Zyxel modem met internet en tv

op de Amplifi kan geen vlan ingesteld worden maar lees dus dat ik dan een managed switch moet aanschaffen en deze er tussen moet plaatsen ?

kan iemand mij een duwtje in de goede richting geven hoe ik dit moet bewerkstelligen ?

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @marl1551 

Je hebt VDSL?

In plaats van een extra switch aanschaffen zou je hem kunnen toevoegen in de DMZ van de Zyxel om zo het internetverkeer via je eigen router te laten lopen en tv via de Zyxel.

Zorg eerst dat je eigen router een statische IP krijgt door het aanpassen van de DHCP poule onder menu, netwerkinstellingen, thuis netwerk, onder LAN configuratie wijzig naar 192.168.1.10 - 192.168.1.254 bijvoorbeeld en alle IP adressen t/m 192.168.1.10 zijn statisch.

Je eigen router een statische IP geven dmv statische DHCP kan ook. Hiervoor ga je naar het menu, netwerkinstellingen, thuisnetwerk, statische dhcp en selecteer hetinterne IP voor je eigen router onder apparaat informatie.

Nu ga je naar menu, netwerkinstellingen, NAT en voer hier nogmaals het interne IP van je eigen router in.

 

 

 

Reputatie 2

Hallo @marl1551 

Je hebt VDSL?

In plaats van een extra switch aanschaffen zou je hem kunnen toevoegen in de DMZ van de Zyxel om zo het internetverkeer via je eigen router te laten lopen en tv via de Zyxel.

Zorg eerst dat je eigen router een statische IP krijgt door het aanpassen van de DHCP poule onder menu, netwerkinstellingen, thuis netwerk, onder LAN configuratie wijzig naar 192.168.1.10 - 192.168.1.254 bijvoorbeeld en alle IP adressen t/m 192.168.1.10 zijn statisch.

Je eigen router een statische IP geven dmv statische DHCP kan ook. Hiervoor ga je naar het menu, netwerkinstellingen, thuisnetwerk, statische dhcp en selecteer hetinterne IP voor je eigen router onder apparaat informatie.

Nu ga je naar menu, netwerkinstellingen, NAT en voer hier nogmaals het interne IP van je eigen router in.

Ik heb inderdaad VDSL

dus stel ik bewerkstellig bovenstaande dan kan ik dus alles regelen via m’n eigen router, denk aan port forwarding enzovoort en hoef ik dit dan niet meer via de zyxel te doen ?

is DmZ niet gevaarlijk daar je alles open zet? 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reputatie 2

Hallo @marl1551 

Je hebt VDSL?

In plaats van een extra switch aanschaffen zou je hem kunnen toevoegen in de DMZ van de Zyxel om zo het internetverkeer via je eigen router te laten lopen en tv via de Zyxel.

Zorg eerst dat je eigen router een statische IP krijgt door het aanpassen van de DHCP poule onder menu, netwerkinstellingen, thuis netwerk, onder LAN configuratie wijzig naar 192.168.1.10 - 192.168.1.254 bijvoorbeeld en alle IP adressen t/m 192.168.1.10 zijn statisch.

Je eigen router een statische IP geven dmv statische DHCP kan ook. Hiervoor ga je naar het menu, netwerkinstellingen, thuisnetwerk, statische dhcp en selecteer hetinterne IP voor je eigen router onder apparaat informatie.

Nu ga je naar menu, netwerkinstellingen, NAT en voer hier nogmaals het interne IP van je eigen router in.

 

 

 

En hoe sluit ik de bekabeling aan 

moet er dan een knel vanaf de zyxel in de wan poort op de Amplifi ? 

Reputatie 7
Badge +15

@marl1551 

Gewoon een kabel vanaf de Zyxel LAN poort naar de WAN poort van je eigen router.

Reputatie 2

@marl1551

Gewoon een kabel vanaf de Zyxel LAN poort naar de WAN poort van je eigen router.

En de IP adres wat je schrijft  de poule die normaal zyxel gaf moet ik nu invullen in m’n eigen router en moet er dan iets veranderd worden kwa dhcp poule op de zyxel ? 

Reputatie 7
Badge +15

@marl1551 

De dhcp poule in de Zyxel aanpassen en in je eigen router niks wijzigen. Je vult het toegewezen IP door de Zyxel aan je eigen router in het tabblad DMZ in.

Wel zorgen dat het een statische IP is.

Reputatie 2

@marl1551

Gewoon een kabel vanaf de Zyxel LAN poort naar de WAN poort van je eigen router.

Ik heb nu het wan ip adres van mijn amplifi router toegevoegd in de zyxel bij statisch dhcp en bij DMZ 

dat is toch het goede ip adres en niet de router gate away ?

 

nog een vraag op de zyxel zitten nog wel utp kabels aangesoten

kan ik deze zonder problemen laten zitten of moet ik die koppelen op de Amplifi router

ik hoop dat ik het goed heb gedaan 

en port forwarding en statische ip s toewijzen doe ik dan vanaf nu op de Amplifi of moet ik dat evengoed nog op de zyxel doen ? 

Reputatie 2

@marl1551

De dhcp poule in de Zyxel aanpassen en in je eigen router niks wijzigen. Je vult het toegewezen IP door de Zyxel aan je eigen router in het tabblad DMZ in.

Wel zorgen dat het een statische IP is.

Op de zyxel staat nu als IP pool 192.168.1.2 tot 254 

moet ik dat evengoed veranderen desondanks ik het IP statisch heb gemaakt via de zyxel 

 

Reputatie 7
Badge +15

@marl1551 

Als je eigen router al een statische IP heeft via statische dhcp dan hoef je de poule niet meer aan te passen.

Reputatie 2

@marl1551

Als je eigen router al een statische IP heeft via statische dhcp dan hoef je de poule niet meer aan te passen.

Dat heb ik nu inderdaad gedaan die staat vast in de zyxel 

en vervolgens in DMZ gezet internet werkt in ieder geval 

 

zou je heel misschien ook nog antwoord willen geven op mijn andere vragen ?

je bent geweldig dat je me helpt 

 

Reputatie 7
Badge +15

@marl1551

Over de beveiliging?

Voor zover ik weet is DMZ een poortforwarding van alle poorten naar je eigen router maar over de beveiliging durf ik geen concreet antwoord te geven, misschienkan iemand anders dat wel.

Reputatie 2

@marl1551

Over de beveiliging?

Voor zover ik weet is DMZ een poortforwarding van alle poorten naar je eigen router maar over de beveiliging durf ik geen concreet antwoord te geven, misschienkan iemand anders dat wel.

Oke

 

dan nog het volgende:

 

  1. regel ik nu bijvoorbeeld port forwarding via m’n eigen router of moet dat alsnog op de Zyxel?
  2. hetzelfde voor statische op adressen van WiFi /lan apparaten ? Ook op eigen router of op zyxel
  3. op de zyxel zitten nog utp kabels van apparatuur . Kan ik die gewoon laten zitten of moeten die nu ook op m’n eigen router ?
Reputatie 7
Badge +15

@marl1551 

Portforwarding naar een specifiek apparaat regel je op je eigen router denk ik als je het apparaat ook op je eigen router aansluit, indien aangesloten op de Zyxel dan ook via de Zyxel regelen.

Statische IP adressen regel je via de Zyxel voor apparaten aangesloten op de Zyxel en voor apparaten aangesloten op je eigen router via de eigen router.

De UTP kabels kan je gewoon laten zitten.

Reputatie 2

@marl1551

Portforwarding naar een specifiek apparaat regel je op je eigen router denk ik als je het apparaat ook op je eigen router aansluit, indien aangesloten op de Zyxel dan ook via de Zyxel regelen.

Statische IP adressen regel je via de Zyxel voor apparaten aangesloten op de Zyxel en voor apparaten aangesloten op je eigen router via de eigen router.

De UTP kabels kan je gewoon laten zitten.

Bedankt voor je heldere uitleg en hulp

 

 

alles lijkt te werken ! 

Iemand in dit topic ervaring met de Fritzbox 7590? Zoja, Wat zijn je ervaringen met deze modemrouter?

 

Mijn dank is groot :-)

Reputatie 1

Goedemorgen,

Apologies for writing in English.

I recently bought a DrayTek Vigor 160 to replace the Huawei HG656 for my T-Mobile VDSL 50. Unfortunately, the modem doesn’t even get a default gateway IP address. I called customer service and asked for a MAC release, but that also didn’t work!

 

Any ideas what could be the problem?

 

Vast bedankt

Reageer