Beantwoord

[DSL] Gebruik eigen router

• 25 mei 2020
  • 28 reacties
  • 2274 Bekeken

Reputatie 1

Hallo,

Nieuw bij T-Mobile Thuis (DSL) en nieuw op het forum; al het nodige gelezen over het gebruik van een eigen router maar ik krijg e.e.a. toch niet aan de praat. Vandaar de volgende vraag:

Ik wil graag mijn eigen router (Netgear Nighthawk X4S) gebruiken icm. met de modem/router (Zyxel T-50) die door T-Mobile wordt geleverd. Ik behoud graag de DHCP bindings en port forwarding rules die ik al heb ingesteld, en de Wifi performance van de Netgear is uitstekend.

Ik begrijp dat er in principe 2 mogelijkheden zijn; i) aanzetten van DMZ icm. met gescheiden subnetten en ii) instellen eigen router als AP. Ik probeer in 1e instantie optie ivm. behoud instellingen.

Setup Zyxel

• Beide Wifi kanalen (2.4  en 5 GhZ) uitgezet
  • IP adres op 192.168.2.1
  • DHCP aan, range 192.168.2.2 - 192.168.2.4
  • DHCP binding op 192.168.2.4 voor Netgear (na eerdere toekenning)
  • DMZ op 192.168.2.4

Setup Netgear

• Beide Wifi kanalen (2.4  en 5 GhZ) aan, met bestaande settings
  • WAN IP adres gekregen van de Zyxel, op 192.168.2.4, met Gateway op 192.168.2.1
  • LAN IP adres 192.168.1.1
  • DHCP aan, range 192.168.1.2 - 192.168.1.32

De Netgear WAN poort is aangesloten op Zyxel LAN1 poort. Apparatuur (laptop, smartphone) die via Wifi is aangesloten op de Netgear krijgt geen internet toegang, en ook inde mgmt interface van de Netgear wordt aangegeven dat er geen Internet toegang is. Het Internet lampje op de Zyxel knippert voortdurend.

Al geprobeerd:

• Zyxel met standaard instellingen geeft op laptop via vaste kabel een nette 95 Mbps up / 28 Mbps down, met stabiel Internet lampje op de Zyxel.
  • Firewall en alle forwarding op de Zyxel uitgezet.
  • DNS instellingen op de Zyxel veranderd van proxy naar vast (zowel T-Mobile DNS als Google / Cloudflare)

Ik hoop op advies en de gouden tip, en benieuwd naar mensen met dezelfde ervaringen en/of setup.

icon

Beste antwoord door Waqqas 25 mei 2020, 15:59

Hallo @OmarAziz 

192.168.2.1, 192.168.3.1, 192.168.4.1 worden gebruikt voor de LAN poorten van de Zyxel, kan je deze eens proberen te vermijden? De zyxel gewoon op 192.168.1.1 en de netgear op 192.168.0.1 bijvoorbeeld.

Een nog simpelere optie is LAN1 naar de WAN van je netgear en DHCP uit.

Bekijk origineel

28 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Hallo @OmarAziz 

192.168.2.1, 192.168.3.1, 192.168.4.1 worden gebruikt voor de LAN poorten van de Zyxel, kan je deze eens proberen te vermijden? De zyxel gewoon op 192.168.1.1 en de netgear op 192.168.0.1 bijvoorbeeld.

Een nog simpelere optie is LAN1 naar de WAN van je netgear en DHCP uit.

Reputatie 1

Hallo @Waqqas,

Aha, relevante info, dank!! Dat ga ik vanavond proberen.

De andere optie (LAN1 naar WAN en DHCP uit) heb ik al geprobeerd.

Groeten,

Omar

Reputatie 7
Badge +17

En dan de overige instellingen wijzigen uiteraard.

Reputatie 1

Yes, gouden tip!

Zyxel eerst maar even gereset, en vervolgens de settings van @Waqqas gebruikt.

Dus Zyxel op 192.168.1.1 en z'n DHCP op 192.168.1.2 - 192.168.1.x. Vervolgens Netgear WAN IP adres van de Zyxel laten krijgen, z'n LAN IP op 192.168.0.1 en z'n DHCP op 192.168.0.2 - 192.168.0.x. Op de Zyxel DMZ naar WAN IP van de Netgear. 

Nu strak 97 up / 30 down via kabel op de  Netgear, en een nette 80 up / 29 down op laptop 2 verdiepingen boven de Zyxel, via de Netgear router en extender.

Dank!!

Reputatie 7
Badge +17

Fijn om te horen dat alles werkt!

Geniet van je nieuwe setup. 😉

Ik kom eind vd maand de boel hier lastig vallen met mijn aansluiting. Ik heb een nighthawk r7000 maar ik denk dat de instellingen hetzelfde zullen zijn als voor deze toch? 

Reputatie 7
Badge +17

@Christiaanzwll 

Je kunt dezelfde instellingen overnemen voor DMZ.

Yes, gouden tip!

Zyxel eerst maar even gereset, en vervolgens de settings van @Waqqas gebruikt.

Dus Zyxel op 192.168.1.1 en z'n DHCP op 192.168.1.2 - 192.168.1.x. Vervolgens Netgear WAN IP adres van de Zyxel laten krijgen, z'n LAN IP op 192.168.0.1 en z'n DHCP op 192.168.0.2 - 192.168.0.x. Op de Zyxel DMZ naar WAN IP van de Netgear. 

Nu strak 97 up / 30 down via kabel op de  Netgear, en een nette 80 up / 29 down op laptop 2 verdiepingen boven de Zyxel, via de Netgear router en extender.

Dank!!

Ik heb sinds een aantal dagen t-mobile thuis en net overgestapt naar een Ubiquiti setup (USG, 4 switches en 2 APs). Ik heb bovenstaande als leidraad gebruikt, dus:

Zyxel op 192.168.1.1 (standaard), met DHCP op 192.168.1.2 - 192.168.1.3

USG WAN port aangesloten op Zyxel LAN1 port (USG krijgt 192.168.1.2 van Zyxel).

USG LAN (192.168.0.1), DHCP op 192.168.0.2 - 192.168.0.200

Alle switches aangesloten op de LAN port van USG.

Zyxel wifi staat uit.

Dit werkt...maar niet altijd.

Ongeveer 1x per dag lijkt het alsof er geen internet verbinding is.

Op iPhone zie ik goede Wifi verbinding (en kan bijv. nog Homekit gebruiken, dus LAN lijkt nog te werken).

In de Ubiquiti app op de iPhone kun je pingen. Als ik ping naar 192.168.0.1 (USG LAN), dan zie ik die nog wel van de iPhone. Als ik echter ping naar 192.168.1.1 (Zyxel), dan is het timed out. Zelfde met 192.168.1.2 (USG WAN port).

Ik kan ook niet meer de Zyxel Management pagina (op 192.168.1.1) bereiken, dus kan ook niet zien of er nog wel een verbinding is of niet.

Oplossing is om de Zyxel resetten. Dan werkt alles weer.

Heeft iemand een hint?

Reputatie 5
Badge +2

@sprocket 

De Zyxel modem admin pagina kun je alleen bereiken als je een PC/Laptop weer direct met kabel aansluit op een poort van de Zyxel omdat je wifi uit hebt gezet.

Je kan niet zomaar van het ene naar het andere netwerk segment - 192.168.xxx.1 verbinden. (xxx is een netwerk segment)

Een andere optie is om DMZ aan te zetten in de Zyxel naar server 192.168.0.1 (de USG) maar dit heeft niets van doen met een wegvallend internet wat jij denkt dat optreed.

Vergeten te vermelden: DMZ staat op WAN port USG (192.168.1.2).

Begrijp ik je goed als je zegt dat ik normaliter de Zyxel admin pagina niet zou moeten kunnen bereiken vanaf een apparaat met IP adres van de USG (in de range 192.168.0.xxx), omdat de Zyxel op 192.168.1.1 zit? Want dat dat is in mijn setup wel mogelijk.

heb nu DMZ op 192.168.0.1 gezet.

Reputatie 7
Badge +17

@sprocket

In de Zyxel interface bij NAT > DMZ selecteer je je USG in de lijst apparaat informatie (192.168.1.2 zoals jij aangeeft), de rest wordt automatisch ingevuld en zorg dat het schuifje boven actief is.

Werkt het beter als je DHCP in de Zyxel een bereik geeft van 192.168.1.2 tot 192.168.1.254 en DHCP op je USG uit?

Hmm, misschien hebben jullie een andere interface voor de zyxel. Ik kan bij DMZ alleen een Default Server Address (IP) invullen (en heb daar 192.168.1.2 ingevuld). Ik zie ook geen schuifje rechtsboven? Er staat alleen cancel en apply onder...

Reputatie 7
Badge +17

@sprocket

Sorry je hebt gelijk, had de instructies voor een andere instelling en DMZ omgewisseld (zo uit m'n hoofd gezegd).

@sprocket

Sorry je hebt gelijk, had de instructies voor een andere instelling en DMZ omgewisseld (zo uit m'n hoofd gezegd).

👍

ik wil eigenlijk niet de DHCP server op de USG uitzetten, anders heeft die niet heel veel functie meer in het netwerk.

Ik ben sterk voorstander van de theorie dat het of werkt, of niet werkt, en niet dat het werkt, maar een dag later niet meer werkt...dat is moeilijk te rijmen met een statische setup.

Reputatie 7
Badge +17

@sprocket

Zou je ook eens in de Zyxel interface menu > netwerkinstellingen > thuisnetwerk > statisch DHCP regel toevoegen, actief maken en selecteer 192.168.1.2 in de lijst appataat informatie en de rest wordt automatisch ingevuld, toepassen.

Er wordt vaak verteld dat het nodig is om eerste een vaste ip toe te wijzen dus misschien zal het helpen.

Ik zag dat ik die regel al wel had toegevoegd, maar het ‘lampje’ stond uit. Nu actief gemaakt, met brandend lampje. Hoop dat dit werkt! Dank voor de hulp zover.

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @sprocket, top dat je om hulp vraagt in dit topic, onze experts helpen graag! 😊

Is het gelukt met de tips van @Waqqas?

Reputatie 7
Badge +2

@sprocket 

Als ik het goed begrijp, zit de Zyxel met een LAN uitgang op de WAN van de USG?

Of je op de Zyxel de DHCP aan laat staan is geen enkel probleem, deze ziet maar 1 device en dat is de USG. Hier deelt de Zyxel zijn IP op uit via DHCP.

Als je DHCP op de Zyxel gebruikt, maar ook een fixed IP uitgeeft, zorg er dan voor dat de fixed IP buiten de range valt van de DHCP server. De DHCP server zal in het slechtste geval ook je fixed IP proberen uit te delen, wat tot conflicten kan leiden.

Hier maken ook de meeste mensen de fout, door in hun DHCP range fixed IP’s uit te delen. 

Wat ik meestal doe is de DHCP range aanpassen naar bijv. 192.168.1.50 t/m 192.168.1.254, waarna ik dus 192.168.1.2 t/m 192.168.49 tot mijn beschikking heb voor fixed IP’s.

Weet niet wat voor verbinding je hebt, doet er eigenlijk ook niet zo toe, maar als je glasvezel hebt dan zou ik die rechtstreeks op de USG aansluiten m.b.v. VLAN.

Als de Zyxel op in het subnet 1 draait voor de USG op subnet 0, is hij vanuit de USG bereikbaar onder subnet 1. Als de Zyxel achter de USG zou zitten, dus USG LAN naar de Zyxel WAN, is deze beschikbaar als je externe toegang toestaat.

Dus het is belangrijk of je UPSTREAM of DOWNSTREAM gaat in je netwerk.

In jou geval staat de Zyxel in de DOWNSTREAM van de USG.

Hieronder zie je hoe ik binnen de ASUS de DHCP pool heb bepaald

Na weer een dag niks aan de hand, lijkt het toch niet goed te gaan. WiFiMan app geeft dit beeld. Ik ben verbonden met WiFi, kan gewoon internetten maar toch lijkt er iets niet helemaal ok. 

Lastig te achterhalen waar het precies aan ligt, probeer uit te sluiten dat het het interne netwerk is (HomeKit werkt gewoon). 

Na de zomervakantie verder zoeken...

Reputatie 7
Badge +2

@sprocket

Als alles werkt 100% zeg je, en er is een app die iets anders aangeeft?

Zou ik ook twijfelen of de app wel goed werkt.

Wat betekent trouwens die issue waarover hij klaagt  “Major Server ...”?, wat ‘test’ die app dan?

Heb net even de app in de app-store bekeken en de reacties/meldingen, zal niet de eerste keer zijn dat deze app bugs heeft. Men heeft meerdere meldingen dat een widget niet goed weergeeft.

Ik begrijp dat je dat zegt, maar…

Als het gebeurt, dan:

• is browsen traag
  • kan ik vanuit de Unifi Controller app op de iPhone
    • pingen naar de Zyxel, en dit geeft een time out
    • pingen naar t-mobile.nl en dit geeft een time out

Ik heb net de Zyxel uit en aan gezet, en daarna is alles weer supersnel en werkt pingen vanuit de Unifi Controller app weer zoals verwacht (ping < 10ms).

Voor de volledigheid:

DSL → Zyxel (192.168.1.1) → LAN1 → USG WAN (192.168.1.2) → USG LAN1 (192.168.0.1) → DHCP 192.168.0.2...254 → Switches en rest van netwerk.

Zyxel DMZ op 192.168.1.2.

Ik vind het moeilijk om op dit moment niet de Zyxel als boosdoener aan te wijzen, als alles weer gaat werken na een reset...

Reputatie 7
Badge +17

@sprocket

Waarom probeer je ook niet eens wat @Pieter_B eerder aangaf dus DHCP range in je zyxel interface > menu > netwerkinstellingen > thuisnetwerk en daar de DHCP range aanpassen naar 192.168.1.50 t/m 192.168.1.254?

DHCP aanpassen ga ik doen, maar helaas niet nu. Denk dat dat met 25+ apparaten voor nu een brug te ver is. Dat komt later. 

Kun je in de Zyxel de DNS servers aanpassen? Ik heb het niet gevonden.  

Reputatie 7
Badge +17

@sprocket 

Menu > netwerkinstellingen > thuisnetwerk > eerste tabblad LAN configuratie onder DNS waarden klik op statische DNS, vervolgens krijg je 2 velden server 1 & 2.

Vul bijvoorbeeld bij server 1 in 8.8.8.8 en bij server 2 vul je in 8.8.4.4, klik op toepassen en herstart je modem zodat de wijziging in gaat.

Dit is de Google DNS.

Reageer