Beantwoord

dubbele utp kabel voor TV en internet?

• 11 juli 2019
  • 8 reacties
  • 603 Bekeken

Ik stap over van telfort omdat zij hun voorwaarden veranderen, ben nu beter uit bij tmobile.
Moet ik nu dubbele utp kabels en switches gebruiken voor de optimale snelheid ?
icon

Beste antwoord door Hidden.nld 11 juli 2019, 17:11

Hallo @1stMaster

Met het nieuwe Zyxel modem wat tegenwoordig word uitgegeven kan je gewoon het TV en Internet signaal overbrengen met 1 kabel. je kan hier dan gewoon een switch achter plaatsen om het te verdelen tussen bijvoorbeeld een spelcomputer en de stb van T-Mobile.
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 3
Badge +2
Dag @1stMaster

Jouw vraag heeft toch wat meer uitleg nodig van jouw kant.
Wil je meer snelheid of gaat het over het aansluiten van een laptop en een TV

Graag meer informatie is dus gewenst.
Reputatie 7
Badge +10
Hallo @1stMaster

Met het nieuwe Zyxel modem wat tegenwoordig word uitgegeven kan je gewoon het TV en Internet signaal overbrengen met 1 kabel. je kan hier dan gewoon een switch achter plaatsen om het te verdelen tussen bijvoorbeeld een spelcomputer en de stb van T-Mobile.
Hallo @1stMaster

een unmanaged switch? Dus van zyxel utp naar switch en van switch naar IP TV? Hoe weet die dan wat op VLAN640 moet?
Bedankt voor het antwoord, hoef ik even niets te doen, heb thuis al alles via switches, las dat er 2 tv en 2 internet aansluitingen op de modem zitten, ik wacht af en hoop dat het werkt.
Reputatie 6
Badge +7
@1stMaster Twee poorten voor TV en twee voor internet was inderdaad voorheen het geval bij de oude Huawei en Draytek modems. Bij het nieuwe Zyxel modem wordt er geen onderscheid meer gemaakt en kan je elke poort voor internet én TV gebruiken. Voor de Huawei zijn we een update aan het uitrollen waarmee dit ook mogelijk wordt, voor de Draytek is deze optie er jammer genoeg niet.
@1stMaster Twee poorten voor TV en twee voor internet was inderdaad voorheen het geval bij de oude Huawei en Draytek modems. Bij het nieuwe Zyxel modem wordt er geen onderscheid meer gemaakt en kan je elke poort voor internet én TV gebruiken. Voor de Huawei zijn we een update aan het uitrollen waarmee dit ook mogelijk wordt, voor de Draytek is deze optie er jammer genoeg niet.

Een niet-managed switch zal dit nog steeds niet kunnen.
Deze optie werkt niet

code:
Glasvezel -- Modem -- 1 UTP Kabel -- Switch
|
+-- Set Top Box
|
+-- Internet

Als voorbeeld dan. De unmanaged switch weet niet wat hij met de VLAN informatie aanmoet. Dat zou kunnen werken, maar is geen enkele garantie.

Wat wel werkt, voor mij dan, is dit;

code:
Glasvezel -- Eigen-- 1 UTP Kabel -- Managed Switch
Server |
+-- Untagged
| VLAN 640
| |
| Set Top Box
|
|
+-- Internet

Is een wat simpeler weergave dat het echt is. Ik krijg T-Mobile binnen, pak daar VLAN300 vanaf en gebruik die als gateway voor mijn internet. Dan pak ik VLAN 640 over de managed switches heen en geef die op 1 enkele poort untagged door aan de set top box. Dan kan je met 1 kabel tussen switches en modem of server werken. In theorie zou dat ook moeten werken met de Zyxel, als die geen 'slimme' dingen probeert te doen zoals kijken op welke poort wat zit.
Reputatie 6
Badge +7
Hi @Eloque, ik had hier inderdaad een gesprek over met mijn collega. Ons is door het achterland aangegeven dat het ook met een unmanaged switch zou moeten werken maar ik heb daar zelf ook mijn twijfels over. Ik vermoed dat jij gelijk gaat hebben. 🙂 Ik ga dit aan de collega's voorleggen voor wat meer duidelijkheid en ik kom er op terug!
Hi @Eloque, ik had hier inderdaad een gesprek over met mijn collega. Ons is door het achterland aangegeven dat het ook met een unmanaged switch zou moeten werken maar ik heb daar zelf ook mijn twijfels over. Ik vermoed dat jij gelijk gaat hebben. 🙂 Ik ga dit aan de collega's voorleggen voor wat meer duidelijkheid en ik kom er op terug!

Ik heb geprobeerd unmanaged. Dat werkt niet. Niet in mijn setup in ieder geval.

Reageer