Eigen Router bij een Draytek modem (Zonder VLAN ondersteuning)

  • 19 November 2018
  • 73 reacties
  • 23652 Bekeken

Reputatie 7
Je eigen modem bij T-Mobile Thuis

Bij het gebruik van je eigen modem is het niet mogelijk gebruik te maken van vaste telefoon.


Soms komt het voor dat je een specifiek modem wil gebruiken welke niet geschikt is voor het netwerk van T-Mobile.
Om het dan toch mogelijk te maken heb je hiervoor een managed switch nodig.

In dit voorbeeld gebruiken we de TP-Link MC220L - Gigabit Media Converter Deze media convertor heb je alleen nodig bij een Draytek modem.
En de TP-Link TL-SG105E - Switch


Gebruik de sfp van de Draytek en stop deze in je media convertor.
verbind de media convertor met de switch.

Login op de Switch en stel de volgende VLAN's in
Poort 1 Trunk vlan 300 en vlan 640 Tagged
Poort 2 VLAN 300 Untagged
Poort 3-7 VLAN 640 Untagged
Poort 8 VLAN 1 Untagged

Je kan nu poort 3-5 gebruiken om je TV aan te sluiten.

LETOP Configureer niet meer dan 1 poort met vlan 300 Untagged. je kan hierdoor mogelijk helemaal geen gebruik meer maken van Internet.

73 reacties

@Hidden.nld bedankt voor het doorgeven van bovenstaande configuratie. Ik heb deze doorgevoerd en mijn internet werkt perfect. Ik heb alleen een probleem met mijn Synology NAS. Deze kan ik extern (buiten lokaal netwerk) niet meer benaderen. Ik krijg een foutmelding (zie bijlage). Ik maak gebruik van een LinkSys Velop systeem. Verder maak ik gebruik van de door T-mobile bijgeleverde media converter. Weet jij waardoor dit kan komen?

@Hidden.nld Thanks for the tutorial. However i don't seem to be able to get it working at my new place. i bought the TP-Link TL-SG108E - Switch. I have attached screenshots of my configuration. Can you help me figure out what I'm doing wrong. I am using the media converter provided by T mobile.
Thanks in advance!

Reputatie 6
@omegachyll
The settings seem OK to me.
What is the hardware version number of the TL-SG108E ? I have a v2, but this one looks different w.r.t. VLAN 1 settings.
What is connected to port 2 of the TL-SG108E?
If it is a router, what is the error message?
@tmoesel thanks for taking a look! Turns out my router needed a factory reset. It's old router settings was for some reason the issue. Everything works perfectly now.

Ik heb een vraagje, kan ik een model router/managed switch naar eigen keuze dus gebruiken om de brakke zyxel VMG8825-T50 te vervangen?

Mijn aansluiting is reeds voorzien van een mediaconverter door t-mobile, geen telefoon wel iptv.

Ik heb een Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router op het oog.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @GuusDeKler 

Dat kan, ik zie dat de ER Lite 3P wel vlan ondersteuning heeft dus dan kun je de ER op de mediaconverter aansluiten.

https://hederahelix.net/handl_01.html

Je eigen modem bij T-Mobile Thuis

Bij het gebruik van je eigen modem is het niet mogelijk gebruik te maken van vaste telefoon.


Soms komt het voor dat je een specifiek modem wil gebruiken welke niet geschikt is voor het netwerk van T-Mobile.
 

Begrijp ik het goed dat je een eigen router kunt gebruiken door -simpel gezegd- de kabel die vanaf de media converter komt in de WAN poort te steken? Nb: ik gebruik alleen internet (geen tv en geen bellen. Dat zou mij goed uitkomen omdat ik graag op de router een VPN cliënt wil configureren zodat al mijn LAN-WAN verkeer via de VPN loopt.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @AndreThuis 

Hier vóór heb je dan een switch nodig.

Dus mediaconverter > switch > router.

Reputatie 7
Badge +3

@AndreThuis 

Belangrijkste is dat je een router kiest met VLAN capabilities, of te wel een router waarop je de inkomende WAN VLAN kunt ‘untaggen’.

Weet niet om welke router het gaat, maar kijk daar even goed naar.

@Waqqas .. een switch nodig? .. ik ben je even kwijt hiermee. 

Reputatie 7
Badge +15

@Pieter_B

Dit is het topic voor een andere modem dan de Draytek zonder VLAN, zie topic bovenaan 😅

@Waqqas 

Dank je wel. Als je klikt op de sticky “Je eigen modem bij T-Mobile Thuis” dan kom in deze post terecht (Eigen Router (Zonder VLAN ondersteuning).). Het idee van mij was dus mediaconverter --> eigen router zonder VLAN. Kan dus kennelijk niet. 

@Pieter_B

Bedankt. Ik zag een post van @Hidden.nld (https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-algemeen-490/glasvezel-draytek-vervangen-met-je-eigen-router-met-vlan-297061/index6.html) waarin hij schrijft dat een eigen router zonder vlan mogelijk is. Maar kennelijk heb je dus óf een managed switch nodig óf een router met VLAN capabilitys. Ik moet nog iets gaan kopen. Het mooist is 1 router met een VPN cliënt.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +15

@AndreThuis

Inderdaad, indien je een router had met VLAN functionaliteit dan kon hij wel direct worden aangesloten op de mediaconverter na het instellen.

Reputatie 7
Badge +3

@AndreThuis 

Hieronder visueel de beide opties.

 

@Pieter_B en @Waqqas : Heel erg bedankt!

Hi, ik heb een Asus T-AX92 router die ook VLAN tagging zou moeten ondersteunen. Weten jullie welke gegevens ik hiervoor nodig heb? 

Reputatie 7
Badge +5

Jazeker. :clown:

Do tell….

Volgens mij zou ik het hier moeten invullen

 

 

Reputatie 7
Badge +15

@capuc75 

Staat T-Mobile niet in de lijst met profielen onder LAN?

Nee, KPN wel

Reputatie 7
Badge +15

Misschien eerst even achter een modem aansluiten en kijken of er een nieuwe firmware update beschikbaar is.

Al gedaan naar laatste update (november 2020) maar helaas. Dit zijn de opties die er zijn 

 

Reputatie 7
Badge +5

@capuc75 

VID = VLAN ID

Als je naar de topic start van @Hidden.nld gaat staan daar de cijfertjes die je in kan vullen.

Reputatie 7

Hi @capuc75

 

Met die gegevens zou het inderdaad moeten lukken. Je hebt daadwerkelijk een Draytek van T-Mobile? Houd je ons op de hoogte van de ontwikkelingen?

Reputatie 2

Haii,

 

Ik heb een vraagje.

Ik heb een media converter aangesloten en de dreytek fsp in de media converter gedaan, de internet kabel in de media converter en in mijn router zonder vlan en in de router (google wifi) naar de managed switch, is dat goed zo?

 

mijn google wifi blijft oranje en ik kan niet in mijn managed switch met de lokale websites, ik kan echter wel via de app, maar als ik de configuratie probeer gebeurt er niets maar krijgt de switch een ander ip waardoor de lokale ip van de Google wifi ook niet meer werkt, want die werkte wel via website.

Ik ben niet zo goed met uitleggen dus als je het niet snapt probeer ik het wat beter uit te leggen.

Ik probeer wat voorbeeld te geven met wat ik heb probeerd, aangezien ik redelijk nieuw ben in deze soort setup doe ik vast wel iets verkeerds.

 

De kabel van de router zit in poort 1 van de switch.

 

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen, hartstikke bedankt alvast.

 

 

 

 

 

 

Reageer