Eigen Router bij een Draytek modem (Zonder VLAN ondersteuning)

  • 19 november 2018
  • 4 reacties
  • 2505 Bekeken

Reputatie 7
Badge +10
Je eigen modem bij T-Mobile Thuis

Bij het gebruik van je eigen modem is het niet mogelijk gebruik te maken van vaste telefoon.


Soms komt het voor dat je een specifiek modem wil gebruiken welke niet geschikt is voor het netwerk van T-Mobile.
Om het dan toch mogelijk te maken heb je hiervoor een managed switch nodig.

In dit voorbeeld gebruiken we de TP-Link MC220L - Gigabit Media Converter Deze media convertor heb je alleen nodig bij een Draytek modem.
En de TP-Link TL-SG105E - Switch


Gebruik de sfp van de Draytek en stop deze in je media convertor.
verbind de media convertor met de switch.

Login op de Switch en stel de volgende VLAN's in
Poort 1 Trunk vlan 300 en vlan 640 Tagged
Poort 2 VLAN 300 Untagged
Poort 3-7 VLAN 640 Untagged
Poort 8 VLAN 1 Untagged

Je kan nu poort 3-5 gebruiken om je TV aan te sluiten.

LETOP Configureer niet meer dan 1 poort met vlan 300 Untagged. je kan hierdoor mogelijk helemaal geen gebruik meer maken van Internet.

4 reacties

@Hidden.nld bedankt voor het doorgeven van bovenstaande configuratie. Ik heb deze doorgevoerd en mijn internet werkt perfect. Ik heb alleen een probleem met mijn Synology NAS. Deze kan ik extern (buiten lokaal netwerk) niet meer benaderen. Ik krijg een foutmelding (zie bijlage). Ik maak gebruik van een LinkSys Velop systeem. Verder maak ik gebruik van de door T-mobile bijgeleverde media converter. Weet jij waardoor dit kan komen?

@Hidden.nld Thanks for the tutorial. However i don't seem to be able to get it working at my new place. i bought the TP-Link TL-SG108E - Switch. I have attached screenshots of my configuration. Can you help me figure out what I'm doing wrong. I am using the media converter provided by T mobile.
Thanks in advance!

Reputatie 6
Badge +11
@omegachyll
The settings seem OK to me.
What is the hardware version number of the TL-SG108E ? I have a v2, but this one looks different w.r.t. VLAN 1 settings.
What is connected to port 2 of the TL-SG108E?
If it is a router, what is the error message?
@tmoesel thanks for taking a look! Turns out my router needed a factory reset. It's old router settings was for some reason the issue. Everything works perfectly now.

Reageer