Beantwoord

Eigen router gebruiken met ander VOIP provider.

• 10 juli 2020
  • 5 reacties
  • 610 Bekeken

Hallo, 

Ik ben nog geen klant bij t-mobile maar ik had een paar vragen over het T-Mobile Thuis pakket.

Is het mogelijk om een eigen router te gebruiken (Bijv. Fritz!Box 5490)
Is daarbij ook de mogelijkheid om een andere VoIP provider te gebruiken zoals budgetphone. 
Als ik bij t-mobile bellen neem krijg ik dan toegang tot mijn eigen gegevens zoals SIP gegevens?

icon

Beste antwoord door Pieter_B 10 juli 2020, 18:21

Hallo @Samme ,

Je heb nagenoeg dezelfde vraag die ik tijdens mij overstap had naar toen Vodafone thuis (nu T-Mobile Thuis), of mijn ATA N300A IP zou blijven werken met mijn eigen VoIP providers.

Zit bij CC (inbellen) en PowerVoIP (uitbellen), waarbij ik een alternatieve poort 5070 gebruik bij CC en poort 6000 bij PV. 

In het begin had ik nog Vodafone thuis VoIP, maar gezien de maandelijkse kosten (€2,50) ben ik overgestapt op CC (€0,00 p/m en €8,75 p/j) als mijn inbel VoIP provider.

Dit alles met mijn settings werkt peobleemloos, ook toen ik tijdelijk mijn Zyxel had aangesloten.

De FB schijnt zelf recent een ingebakken profiel te hebben voor TMT.

Het enige wat @Waqqas ook al aangeeft, voor nu (regelgeving is aan het veranderen), geeft TMT nog niet hun VoIP gegevens vrij. Maar de vraag is of je die zou willen gebruiken, als er zoveel goedkoperen en goed werkende alternatieven zijn.

Weet niet of je in je vriendenkring mensen hebt die al TMT hebben, maar neem je spullen eens mee daar naar toe en test het eens.

Je hebt het over budgetphone, vraag of ze in ieder geval een alternatieve poort hebben voor registratie.

We heten je graag welkom bij TMT.

Pieter .. medeklant

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +18

Hallo @Samme 

Het is mogelijk om je eigen router zoals een Fritzbox te gebruiken, hierop kun je ook gebruik maken van andere VOIP aanbieders als zij ook alternatieve poorten anders dan poort 5060 gebruiken want deze poort is gereserveerd voor de eigen VOIP diensten van T-mobile.

Je krijgt helaas geen toegang tot je SIP gegevens.

Reputatie 7
Badge +2

Hallo @Samme ,

Je heb nagenoeg dezelfde vraag die ik tijdens mij overstap had naar toen Vodafone thuis (nu T-Mobile Thuis), of mijn ATA N300A IP zou blijven werken met mijn eigen VoIP providers.

Zit bij CC (inbellen) en PowerVoIP (uitbellen), waarbij ik een alternatieve poort 5070 gebruik bij CC en poort 6000 bij PV. 

In het begin had ik nog Vodafone thuis VoIP, maar gezien de maandelijkse kosten (€2,50) ben ik overgestapt op CC (€0,00 p/m en €8,75 p/j) als mijn inbel VoIP provider.

Dit alles met mijn settings werkt peobleemloos, ook toen ik tijdelijk mijn Zyxel had aangesloten.

De FB schijnt zelf recent een ingebakken profiel te hebben voor TMT.

Het enige wat @Waqqas ook al aangeeft, voor nu (regelgeving is aan het veranderen), geeft TMT nog niet hun VoIP gegevens vrij. Maar de vraag is of je die zou willen gebruiken, als er zoveel goedkoperen en goed werkende alternatieven zijn.

Weet niet of je in je vriendenkring mensen hebt die al TMT hebben, maar neem je spullen eens mee daar naar toe en test het eens.

Je hebt het over budgetphone, vraag of ze in ieder geval een alternatieve poort hebben voor registratie.

We heten je graag welkom bij TMT.

Pieter .. medeklant

Ik lees een hoop zin en onzin over het ‘reserveren’ dan wel ‘blokkeren’ van poort 5060. Ik heb een home office en gebruik 3 SIP trunks van verschillende leveranciers via een lokale 3CX VOIP centrale. Ineens werkt SIP niet meer, alle trunks geven een time out op poort 5060. Er is in de setup niets veranderd behalve dat dat na een reboot blijkbaar een nieuw extern IP adres is toegewezen. Dat is overigens niet de oorzaak van het probleem, want dot wordt automatisch geüpdatet in alle apps en servers.

Het niet probleemloos werken van VOIP is niet alleen bijzonder frustrerend, maar heeft tot nu toe ook zeer veel tijd gekost met de analyse van het probleem (dat overigens nog steeds niet is opgelost). Ik maak geen gebruik van de Xytel router van T-Mobile maar een eigen router. Nu is dit al de 2e technische beperking van TMT (had al eerder een nog steeds niet opgelost geval met VLAN doorgifte). Ik zou hier in het forum nu wel eens een duidelijke uitspraak willen zien va T-Mobile zelf dat poort 5060, in welke configuratie dan ook (met of zonder gebruik van de router van TMT), geen gebruik gemaakt kan worden van SIP poort 5060 voor niet TM VOIP telefonie. Dat zou voor mij en ik verwacht ook vele andere gebruikers een hoop tijd schelen in het zoeken naar een oplossing.

Ik ben dan overigens niet van plan het probleem van 5060 te verleggen naar aanbieders van VOIP, maar toch wel een oplossing te zoeken bij een andere aanbieder van glasvezel. TMT is weliswaar één van de goedkoopste, maar dan blijken deze technische beperkingen ook wel weer duurkoop te zijn.

Reputatie 7
Badge +2

@Fox4312

Heb voor jouw mijn CheapConnect aansluting wederom eens omgezet naar poort 5060 met eigen routers (NAT over NAT), zonder enige vorm van portforwarding. Portforwarding is niet nodig, omdat jouw SIP devices clients zijn en contact zoeken met een VoIP server.

CC registreerd gewoon hier op poort 5060, dus zonder restrictie met een ATA N300A IP device.

CC is voor inkomend verkeer, maar ook mijn uitgaand verkeer van een andere provider omgezet naar poort 5060 i.p.v. 6000 .. en ook deze registreerd zonder issues.

Het blijft dus raar dat in sommige netwerken van TMT poort 5060 wel problemen geeft, terwijl in andere netwerken van TMT geen problemen. Hier zit ik in het netwerk AMS - ODF - 1Gb fiber.

Heb je al eens gekeken met bijv. Wireshark naar je 3CX trafic?

Toch gaat dit niet altijd goed op poort 5060 op ODF, ik kreeg het niet goed, na 30 minuten verdween de verbinding met CC, op poort 5070 geen probleem meer.

Precies de vinger er op leggen lukt niet, CC wist ook geen oplossing dan op een alternatieve poort om te schakelen.

Reageer