Beantwoord

Eigen router (Ubiquiti USG) met Zyxel VMG8825-T50

• 11 juni 2019
  • 35 reacties
  • 5082 Bekeken

Reputatie 3
  • is een Top Poster
  • 18 reacties
Hallo!

Sinds afgelopen weekend ben ik klant bij T-Mobile Thuis en maak ik gebruik van het glasvezel van Reggefiber en heb ik een mooie 500/500, met vaste telefonie en TV.

Als tweaker wil ik natuurlijk het uiterste uit m'n netwerk te halen. Aangezien het een nieuwe woning is, kon ik het netwerk vanaf 0 opbouwen. Zo heb ik eindelijk mijn Ubiquiti apparatuur binnen kunnen halen.

Ik maak gebruik van de USG, 8 ports PoE switch en twee in-wall AC's. Komende dagen heb ik dus genoeg om te spelen.

Maar nu. Ik heb het Zyxel modem ontvangen en toen ik belde met T-Mobile om bridge modus in te schakelen zodat ik mijn eigen spul kon gebruiken, kreeg ik het nieuws dat dat niet kon.
Dit verbaasde mij een beetje. Tot nu toe heb ik ervaring met twee providers:
  • Caiway
  • Ziggo
Bij mijn ouders thuis heb ik glasvezel van Caiway aangesloten. Hier konden wij direct onze eigen apparatuur op aansluiten zonder problemen. TV en telefonie werkt ook prima, maar dat gaat bij hun (volgens mij?) nog over coax.
In mijn oude woning had ik Ziggo. Hier werd het modem in bridge mode gezet waarna ik zonder problemen mijn eigen apparatuur kon aansluiten. Hier ging TV ook over coax, natuurlijk.

Nu is de manier van werken bij T-Mobile vrij nieuw voor mij. Ik heb al een hoop topics gelezen van o.a. @Hidden.nld (bedankt!) en begreep inderdaad dat bridge mode e.d. niet mogelijk is. Ook telefonie gaat niet werken met eigen apparatuur.

Hieruit heb ik dus opgemaakt dat ik verplicht het Zyxel modem moet gebruiken voor in ieder geval telefonie. Maar nu was ik benieuwd of er anderen hier waren die TV over eigen apparatuur mogelijk hebben gemaakt? Dit is het onderdeel wat ik nog niet helemaal kan vinden. Wat ik wel las, was het instellen van een DMZ. Maar heeft dit invloed op TV?

Zullen er in de toekomst bij T-Mobile meer mogelijkheden komen voor het gebruik van eigen apparatuur? Niet zo zeer dat er ondersteuning komt vanuit henzelf, maar dat het makkelijker gemaakt worden om bijvoorbeeld telefonie en TV over je eigen apparatuur te laten gaan zodat het standaard modem volledig in de ban gedaan kan worden.

Bedankt alvast!
icon

Beste antwoord door Bjarn 18 juni 2019, 23:59

@Gurney Here it is! Succes met de setup. Laat me maar weten als je nog vragen hebt.
https://medium.com/@bjarn/how-to-set-up-a-home-network-with-ubiquiti-devices-and-t-mobile-thuis-2d286887009b

(cc: @Hidden.nld @Pieter_B @Sander)
Bekijk origineel

35 reacties

Reputatie 3
@Gurney Here it is! Succes met de setup. Laat me maar weten als je nog vragen hebt.
https://medium.com/@bjarn/how-to-set-up-a-home-network-with-ubiquiti-devices-and-t-mobile-thuis-2d286887009b

Reputatie 3
Update: VOIP achter de USG WERKT!

Behoorlijk blij. Mijn telefoon werkt, terwijl mijn USG als router functioneert. Hoe heb ik dit voor elkaar gekregen?

Momenteel ziet mijn netwerk er zo uit:

Mediaconverter > USG WAN1 (VLAN 300) > LAN LAN1 > Unifi Switch > AC's, PC's etc
.........................................................................VOIP LAN2 > Zyxel > Telefoon

In het begin werkte dit niet, omdat de Zyxel geen SIP gegevens ontving. Maar toen dacht ik van he, wat nou als ik de Zyxel eerst op de MC aansluit en niet op m'n USG, zoals normaal moet van T-Mobile, ontvang ik dan de SIP gegevens wel? En ja. Ik had telefonie en het account stond netjes opgeslagen.

Uiteindelijk weer getest en voilà! VOIP werkt, met de USG direct op de MC. Dus je normale netwerkverkeer komt niet langs de Zyxel.

Nu ga ik eens proberen om IPTV aan de praat te krijgen. Dat gaat nog wel een klusje worden denk ik. Morgen weer een update 🙂
Reputatie 3
Wilde even een update plaatsen. Het is mij gelukt om álles aan de praat te krijgen. Heb het netwerk wel moeten aanpassen hiervoor omdat de WAN port van de USG maar 1 VLAN accepteert. Feature request voor meerdere VLAN's loopt al langer bij Ubiquiti maar nog geen update over, helaas.

Ik zal later deze post aanpassen met een kleine guide 🙂 De Zyxel wordt zoals eerder vernoemd alleen gebruikt voor telefoons aan te sluiten.

Mijn TV's staan aangesloten op een port op de ingebouwde switches van mijn In-Wall AP's.
Reputatie 3
Ah super!

Dus als ik het goed begrijp zou het er uiteindelijk zo uit moeten zien:

Reputatie 3
@Gurney
Heb het nóg niet werkend. Maar zoals @Pieter_B sta ik voor een uitdaging. Houd ik opzich wel van en ik geloof echt wel dat het mogelijk moet zijn, dus wie weet!

Ik laat m'n bevindingen hier wel weten en zal, mocht het lukken, een leuke guide schrijven.
Dank @Bjarn ook ik ga je howto spoedig testen.

@Bjarn dank het is allemaal gelukt!
Reputatie 3
He @Gurney,

Aangezien je een unmanaged switch hebt is het inderdaad het een of het ander. Je zou een extra unifi switch zonder PoE kunnen nemen, die vallen nog mee qua prijs.
Maar je zou in dit geval een trunk moeten maken naar die switch net als ik naar mijn AP en vervolgens de switch porten instellen op lan of vlan 300.
Reputatie 1
He @Gurney,

Aangezien je een unmanaged switch hebt is het inderdaad het een of het ander. Je zou een extra unifi switch zonder PoE kunnen nemen, die vallen nog mee qua prijs.
Maar je zou in dit geval een trunk moeten maken naar die switch net als ik naar mijn AP en vervolgens de switch porten instellen op lan of vlan 300.

Ik heb er nu een Unifi 8 poorts switch tussen gezet. Works like a charm! Heb nu zowel IPTV als INTERNET over 1 ethernetkabel die bij de switch weer per poort wordt opgesplitst 👌🏻

Nogmaals thanx voor de hulp @Bjarn
Reputatie 1
@Gurney Here it is! Succes met de setup. Laat me maar weten als je nog vragen hebt.https://medium.com/@bjarn/how-to-set-up-a-home-network-with-ubiquiti-devices-and-t-mobile-thuis-2d286887009b

Mooi werk @Bjarn! Ik ga je howto snel ff zelf proberen. Dank alvast!
Reputatie 7
Badge +10
Hallo @Bjarn

usg aansluiten op mc vlan300 internet en dan achter je usg zyxel aansluiten. zet hier Tagged vlan 300 op en je kan de zyxel als ata gebruiken.
voor tv moet je een bridge maken op vlan 640 maar dan kan je niet tv en internet door elkaar gebruiken. zet je tv dan ook in een apart vlan in je interne netwerk.
Reputatie 1
Hi @Bjarn, fijn topic want ik ben hier ook mee bezig toevallig! Ik heb alleen geen telefonie en ik gebruik een Unifi Cloud key om het netwerk te managen, icm een USG en een Unifi Switch en AP's. Ik heb voorlopig alleen internet aan de praat gekregen zonder T-mobile modemrouter (Huawei in mijn geval), door in de netwerkinstellingen voor de WAN poort het VLAN ID voor data (300) mee te geven. Dat werkt, maar tv moet ik nog aansluiten.

Ik vraag me wel af hoe ik dat ga doen, want ik kan in de WAN instellingen van USG maar 1 VLAN ID invullen (nu 300). Maar zo te zien stel jij die 640 VLAN pas in het lokale netwerk in. Klopt dat?

Cheers!
Reputatie 6
Badge +5
Hoi @Bjarn,

Welkom bij Thuis en op de Community! Je bent al heerlijk bezig en de antwoorden volgen al. Ik kan alleen maar van een afstandje met bewondering kijken naar de technische bravoure die hier voorbij komt!

:applaus:
Hoi @Bjarn ,

Top artikel heb je, en het heeft me geholpen mijn USG op te zetten! Enkel merk ik op dat mijn MC auto negotiate naar 100 FDX (straks maar kabeltje vervangen om zeker te zijn) en IPTV doet het niet 😞. Ik heb op poort 4 van de switch profiel IPTV (640) gezet, en de setup box geeft connectie, maar hij gaf me een error dat hij geen verbinding kon maken.

ik laat alles nog een nachtje rusten, voor het geval er tijd moet over gaan, maar stuur dit al even preemptively in 🙂
@Gurney Here it is! Succes met de setup. Laat me maar weten als je nog vragen hebt.https://medium.com/@bjarn/how-to-set-up-a-home-network-with-ubiquiti-devices-and-t-mobile-thuis-2d286887009b

Hey! Ik had je post op Medium gelezen en daaronder een reactie geplaatst, maar ik vroeg me af of dit ook werkt met het Huawei Modem...
@fouk @Bjarn @Pieter_B de Edgerouter werkt niet samen met de Unifi switch, in een unifi controller managed omgeving dan. Edge is een andere productlijn.

@Bjarn wat een mooie puzzel heb je opgelost. Zelf heb ik een simpelere omgeving, maar ben een noob en krijg het nog niet aan de praat. Zou je kunnen helpen?

Mijn situatie nu: Ziggo kabelmode bridged -> USG -> 16p switch -> 3APs, NVR, POE cams, warmtepomp, thermostaten etcetera. Dit draait prima.
Nu wil ik overstappen op TMobile, heb het Zyxel modem ontvangen en parallel draaien op de telefoonlijn (2-aderig). Ik heb alleen Internet! Ik heb daarover veel vragen:
  • kan ik de 2-aderige DSL kabel direct uit de muur in de USG WAN poort pluggen? Of heb ik ook een soort media converter nodig? Of een RJ11-RJ45 DSL kabel? Nu geeft de WAN2 poort op de USG geen sjoege.
  • aan de hand van je how-to heb ik 100 en 300 VLANs gemaakt en de Internet en Management Trunk. Maar heb ik die ook nodig in deze eenvoudige (alleen Internet) set-up? Of heb ik die alleen nodig als ik de USG achter de switch zet en dan de VLANs aan switch poorten ga toewijzen (nog niet gedaan)?
  • Ik heb een WAN2 gemaakt gekoppeld aan VLAN 300. Kan dat parallel draaien aan het Ziggo WAN? (dan kan ik het testen zonder connectivity te verliezen)
  • Kan ik de Zyxel helemaal weglaten(zoals ik nu heb) of moet die toch aan het LAN hangen?
  • Wat helemaal mooi zou zijn als iemand een simpele config how-to zou kunnen maken voor alleen Internet!?
Dank @Bjarn ook ik ga je howto spoedig testen.
@Bjarn dank voor je uitzoekwerk, ik heb bijna dezelfde config echter zonder de USG. Is die nu absoluut noodzakelijk om dit zo te kunnen inrichten?
Reputatie 1
Hi @Bjarn, ik heb je howto doorlopen en het werkt, waarvoor superveel dank! Enige wat ik nog zou willen doen is zorgen dat ik zowel IPTV als Internet zou kunnen doorgeven op dezelfde poort op de switch. Jij doet dit in feite met een functie van de UBNT Access points, maar ik heb hier een normale (unmanaged) switch tussen zitten. Ik heb namelijk een utp kabel van de meterkast naar mijn tv meubel liggen, waar meerdere apparaten staan die allemaal internet (vlan 300) nodig hebben en nu dus ook de t-mobile decoder, die het iptv vlan (640) nodig heeft. En t'is nu het één of het ander.

Mocht je nog suggesties hebben om dit te omzeilen (zonder wifi te hoeven gebruiken), hoor ik het graag!
Reputatie 3
@fouk Het is inderdaad nodig om de USG te gebruiken. Misschien dat een EdgeRouter ook werkt, maar dat durf ik niet te zeggen.
Zonder router kan je lokale netwerk het T-Mobile netwerk / het internet niet bereiken.

@Cr0naut Succes!
@Bjarn door de Zyxel in de DMZ van de USG te zetten is alles hierboven overbodig geworden. (bedankt @Pieter_B) Ik ga me later wel druk maken over port forwarding voor VPN enzo
Reputatie 6
Badge +2
@fouk

Hier iemand die een blog heeft gemaakt, genaamd: T-Mobile Thuis Fiber with EdgeRouter Lite

Heb hier zelf in de meterkast ook nog zo'n Edgerouter lite hangen, maar ik neem alleen internet af .. dus ben ik klaar met de VLAN 300 only.

@Bjarn mooie begrijpelijke uitwerking gemaakt, top!
Reputatie 6
Badge +7
Hey Bjarn, mooie guide, echt top gedaan! Ik zal klanten hier in de toekomst zeker naar verwijzen als ze vragen hebben over het opstellen van de Ubiquiti mét Telefonie! 🙂
Reputatie 3
@Sjoerd R He Sjoerd! Welkom :)

In principe als je alleen internet wilt gebruiken (en dus geen telefonie en TV) kan je de Zyxel compleet uit je setup halen en je USG direct aan het net hangen middels een media converter. In jouw geval is deze guide niet echt handig, want je hoeft dus niet je Mediaconverter aan de Switch te koppelen, maar dit kan dan gewoon direct je USG in.
Reputatie 7
Badge +10
als ik het goed zie heb je de usg en zyxel op vlan 300 staan. Dit werkt niet bij WBA omdat deze op Mac geregistreerd word.
Reputatie 3
als ik het goed zie heb je de usg en zyxel op vlan 300 staan. Dit werkt niet bij WBA omdat deze op Mac geregistreerd word.

It works! Ik zit op het WBA netwerk van Reggefiber/KPN 🙂

Reageer