Inleiding
Uit onvrede over KPN ben ik eens om mij heen gaan kijken voor een goedkopere aanbieder. Wetende dat ik waarschijnlijk op sommige dingen moest gaan inleveren. Omdat de meeste ervaringen de negatieve kant belichten van een nieuwe provider, wil ik hiermee eigenlijk een goed onderbouwde review achterlaten die zowel de positieve kanten als de negatieve kanten belicht.
Consultatieronde
Ik heb een ronde gedaan langs verschillende providers. Daarbij had ik wel een paar wensen die ik perse wilde hebben, namelijk:
- Goedkoper dan KPN
- Internet via glasvezel. Minimaal 100/100
- TV decoder met opnemen.
- Netflix/amazon/videoland op de decoder
- Uitzending gemist voor alle NL omroepen (NPO/RTL/SBS).
- Iets van een videotheek
- Goede apparatuur.
- T-Mobile
- NLE
- Tele2
- Ziggo
NLE viel af vanwege de vele slechte reviews op internet. Vooral administratief en ondersteuning schieten hier te kort.
Tele2 was een twijfel geval.
Uiteindelijk is mijn keuze gevallen voor T-Mobile nadat ik via twitter een aantal van mijn vragen had gesteld en deze uiterst netjes waren beantwoord. Meestal nog dezelfde dag en zelfs in het weekend.
De Aanvraag
De aanvraag verliep soepel. Via breedbandwinkel.nl heb ik de aanvraag ingediend vanwege een extra welkomspremie van 50 eu.
Nadat de aanvraag was ingediend heb ik netjes van KPN een melding gehad dat ze het jammer vinden dat ik weg ga. Na de zoveelste prijsverhoging, vond ik dat niet zo jammer. € 10,- in 4 jaar tijd. En alleen bij de laatste keer (dit jaar dus) een snelheidsverhoging naar 200/200. Poeh hé. De vorige prijsverhoging gingen meest van tijd gepaard met het uitkleden van de pakketten of helemaal geen extra's voor de trouwe klanten.
In de twee weken bedenktijd die volgde heeft KPN mij op de meest onmogelijke tijden gebeld (als anoniem) om een tegen aanbod te doen. Gezien alle extra's die ik had en zou verliezen, was het tegenbod om mij te houden niet heel slecht, maar kon beter in mij ogen. Ik geloof dat er veel mensen uiteindelijk toch besluiten om niet weg te gaan, puur om de rompslomp niet aan te gaan van een nieuwe provider. Beetje jammer dat het tegenbod niet bij een normale verlenging gegeven kon worden. Ik heb dit tegen aanbod dan ook vriendelijk geweigerd. Het was inmiddels een principe kwestie geworden.
Misschien alvast een tip voor t-mobile. Geef hetzelfde aanbod als de outbound afdeling kan geven. En bel met nummerweergave. Desnoods het nummer van het hoofdkantoor. Mijn standaard beleid is anoniem niet op te nemen.
Enfin. T-mobile heeft na de twee weken bedenktijd alles in gang gezet om het telefoonnummer over te zetten e.d. Niet veel later van een Guidion (Monteur) een mail gehad om een afspraak in te plannen. In tijdsloten van twee uur was het mogelijk om een afspraak te maken. Nog steeds verliep alles goed.
In eerste instantie had KPN mijn einde contractdatum een paar dagen eerder gepland, dan dat ik de afspraak met Guidion kon maken. Maar na de afspraak is dit door KPN aanpast naar dezelfde dag als dat Guidion zou komen.
Goed om te weten is dat het abonnement van KPN stop op de installatiedag dat Guidion komt. Houd er wel rekening mee dat KPN dit al in de vroege ochtend kan afsluiten. Bij mij was dit al om 09.00 uur een feit. Guidion zou pas laat in de middag komen. Dit zou wat meer uitsluitend mogen. Dat je bijvoorbeeld maximaal een uur of 2 zonder zit. Je hebt natuurlijk met twee partijen te maken met ieder hun eigen planning. Dat zal wel lastig zijn.
Aanleveren Spullen
De spullen voor de T-mobile installatie worden ongeveer een week van te voren geleverd. Naast de Draytek Router (Vanaf nu Draaktek genoemd) wordt ook de tv decoder geleverd. In mijn geval met Opnemen.
Wat zit er in de doos
TV Recoder
- 1 Entone Amulet 515
- 1 HDMI kabel
- 1 Voeding
- 1 Netwerkkabel cat5e 15meter
- 1 Draaktek 2132FVn Router
- 1 SFP 1,25Gbit SC
- 1 SC-SC Gele fiber kabel 1m
- 1 Voeding
- 1 Telefoonkabel 1m (beetje kort naar mijn mening, zeker in een oud huis als de mijne)
- 2 Wifi Antennes voor op de draaktek
Aansluiten
Officieel zit er een sticker om de doos van de draaktek heen waarop staat dat deze alleen geopend mag worden door de monteur. Voor degene die niet weten waar ze mee bezig zijn. Inderdaad lekker dicht laten.
Goed, gezien ik dagelijks werk in een enterprise datacenter, mag ik wel zeggen dat ik hier meer dan genoeg verstand van heb.
Ik heb de router dan ook alvast uitgepakt, opgehangen en deels aangesloten. SFP in de router gedaan en 1 kant van de fiber kabel ingeprikt. Voor het ophangen van de router zou het fijn zijn om een toch een mal mee te leveren voor de schroefgaten.
Ik heb natuurlijk vooraf ook al ingelogd in de router, want ik had zo'n vermoeden dat het ip reeks niet in mijn subnet zou vallen. En inderdaad. Het modem wordt standaard geleverd met de reeks 192.168.1.xxx. Niet gelijk aan mijn interne reeks.
Laat je niets wijsmaken van wat je ziet onder LAN > General Setup. Je ziet 4 mogelijke LAN configuraties. En niet de 4 fysieke porten. Standaard is alleen Configuratie LAN 1 actief. De rest staat dus uit.
Via Configuratie LAN 1 is het mogelijk om je IP adres voor de gateway aan te passen (waarop je router is te benaderen) en de DHCP reeks waarin deze adressen moet uitgeven voor clients. Deze dienen beide in dezelfde reeks te liggen, anders geen internet 🙂 Uitgebreide documentatie van de Draaktek vind je onder: https://www.draytek.nl/support/?productId=167
Terug naar het aansluiten.
Van T-mobile heb je verschillende handleidingen gekregen, alsmede een brief met codes/logins. Deze heeft de monteur nodig om verschillende zaken te activeren.
Guidion stond netjes binnen het aangegeven tijdslot op stoep. Echt spraakzaam was de monteur niet, maar wel beleefd. Kwam misschien ook dat ik de laatste was van die week. Dit keer had hij gelukkig een makkelijke klus.
In de meterkast was hij zo klaar. Fiber kabel in de NTU en een nieuw afdekkapje erop. Router activeren en werken maar. De Wifi service is niet uitgevoerd zoals op de site vermeld staat. Voor mij geen probleem, omdat ik toch een eigen Ubiquiti Unifi Access Point ga ophangen.
De TV decoder is netjes geïnstalleerd en geactiveerd. Hier later meer over.
En ook de telefoon is in gereedheid gebracht.
Apparatuur in gebruik nemen
Tijd om alles te gaan testen.
De Router
Ik heb als eerste voor de LAN 1 configuratie de router in het juiste subnet gezet. Omdat de router nu op .1 leeft ipv .254 heb ik de voor een aantal van mijn servers ook instellingen moeten veranderen. Tevens ook gelijk mijn DHCP reeks aangepast. Zodat er niet per ongeluk een van mijn statische IP's wordt uitgegeven.
Omdat ik nog niet in het bezit van de Unifi AP was, heb ik de Wifi mijn eigen naam gegeven. Met mijn eigen WW. Redelijk simpel uit te voeren.
Voor de Draaktek is het aan te raden om onder Diagnostics > Data Flow Monitor aan te zetten. Hiermee kan je zien welke IP's er door de DHCP zijn uitgedeeld. Dit zorgt er ook voor dat het + teken naast LAN in de dashboard ook gaat werken.
Bij het testen van de wifi van de Draaktek kwam ik tot de schrikbarende ontdekking dat de wifi echt heel slecht is. Ik had dit niet verwacht.
Mijn wifi zend nu uit op kanaal 2 op 2.4Ghz. De Draaktek geen AC heeft.
Een wifi scan leert mij dat ik maar op 40% van de maximale haalbare snelheid zit. En dat op 4 meter afstand van de router. Als ik mijn omgeving bekijk zie ik 88 wifi netwerken, sommige netwerken zijn dubbel ivm gast netwerken en KPN Fon netwerken. Van al deze netwerken zenden er maar 2, twee!!, uit op 5Ghz.
Naast mijn draaktek zijn er nog 6 andere draakteks in de buurt, allemaal tmobile/vodafone thuis als ik zo naar de SSID kijk.
De blauwe/groene lijn ben ik. Daaronder alle andere netwerken bij mij in de omgeving.
Ik heb de snelheid getest op de begane grond. Is mijn verbindingssnelheid op ongeveer 4 á 4,5 meter zo rond de 144Mbps, ga ik op de 5 meter zitten, zakt deze in naar een bedroevende 5 á 7 Mbps. Zo langzaam dat ik niet eens fatsoenlijk audio kan streamen naar mijn versterker (welke bedraad is aangesloten). Ik heb zelfs nog zitten tweaken met de antenne's, maar zonder veel succes. De terugval in snelheid is een redelijke harde grens. Op zolder is het netwerk helemaal niet zichtbaar, ik vind daar alleen nog een paar ziggo routers terug.
Ik wil T-mobile met klem aanraden de draaktek te vervangen voor een router die fatsoenlijke wifi heeft. De bruikleen Repeater/AP is een goede stap in de juiste richting. Voor power users zoals ik, heb ik zelf de benodigde extra AP aangeschaft.
Inmiddels heb ik mijn Unifi AP hangen. De throughput op de begane grond is nu 93/94Mbps, op de eerste verdieping gemiddeld 36/48 en op de zolder nog steeds een 28/32. Al met al een zeer net bereik. Mijn vloeren van zijn hout. De AP hangt in de gang bij het trapgat.
De TV Decoder
Zoals gezegd levert een T-mobile een Tv decoder met opnemen van Entone.
Deze tv decoder is twee maal zo groot, ten opzichte van KPN. Het opstarten verschilt niet veel met die van KPN. Wat ik een heel groot voordeel vindt, is dat de decoder de HD kanalen netjes op 1, 2 en 3 heeft zitten. Bij KPN zitten deze nog altijd op 661, 662 en 633. Ik heb nooit begrepen waarom het voor KPN zo moeilijk is om dit afhankelijk van het abonnement de kanalen voor glashd (zoals ze dat noemen) op 1, 2 en 3 te zetten. Het is ook niet dat er al 5 jaar over geklaagd wordt.
De blauwe Leds aan de voorzijde zijn nog steeds te fel. Ik las op het forum dat de al is aangepast. Liever zie ik een optie in het menu om de brightness van deze leds te zelf kunnen aanpassen. En misschien ook een powersave optie. Na zoveel min, display uit.
Mijn decoder was al eerder door iemand anders in gebruik geweest. Onder de opnames zag ik dat de gehele schijf vol stond met chickflicks. Denk aan Goede Tijden, Hotter than my daughter, The bold and the beautiful.... enz. En een groot aantal tranentrekkers als de Titanic. Jammer.
Ik heb dit bij T-mobile gemeld en gaven dat dit niet mocht gebeuren (natuurlijk). De decoders die zijn ingeleverd worden gewist, schades worden gerepareerd en worden als nieuw weer uitgegeven. Niets mis in mijn ogen. Liever dit dan de weggooi maatschappij. Uiteindelijk heb ik van T-mobile een nieuwe exemplaar gekregen en is de oude nu retour.
De interface is wennen. Het komt allemaal rommelig over. In mijn ogen kan dit nog wel wat tweaking gebruiken. Of een gehele overhaul zo meer op zijn plaats zijn! Het zit allemaal net iets anders in elkaar dan zoals bij KPN. Ook moet je goed opletten wat er geselecteerd staat. Dit is niet altijd duidelijk imho. Liever zie ik bij het inschakelen van Menu een aantal grote Buttons. Uitzending Gemist, Opnames, Videotheek, Instellingen, enz. Zo'n beetje zoals Playstation dat doet. Nu wordt je gelijk met een aantal videotheek titels geconfronteerd. Dit doet mij een beetje commercieel overkomen. Als dat niet kan, kijk eens naar de handleiding van Tele2 over de televisie. Deze interface oog vele malen rustiger en is overzichtelijker.
De afstandsbediening heeft geregeld het probleem het dat knoppen niet werken. Alsof bij het indrukken de knop geen verbinding wordt gemaakt met de printplaat. De detectie hoek lijkt ook klein. Goed richten is dus een pré.
Ook mis ik een directe radioknop.
Over de vormgeving: De onderkant van de AB vind ik te rond. Zie de wensenlijst onderaan.
Opnemen van programma's is ook anders. Waar je bij KPN midden in een programma op REC kon drukken, werd het programma in zijn geheel opgenomen. Dit komt omdat KPN gebruikt maakt van Cloud opnames. De Entone neemt alleen op vanaf het moment dat je op de REC knop hebt gedrukt.
Ik mis ook nog een overzicht van hoeveel uur ik nog kan opnemen. Nu zie je alleen een balk met het percentage opgenomen materiaal van het totaal. Het materiaal wordt dus opgenomen op een 2.5" harde schijf. Deze schijf is verborgen achter T-mobile logo. Helaas is de schijf uitgevoerd in een USM formaat. Dit is niets meer dan een kunststof omhulsel met een bepaalde afmeting met een standaard harde schijf erin. De opnames op de schijf zullen waarschijnlijk versleuteld zijn. Ik heb nog niet geprobeerd om op de schijf te kijken. Dat komt nog wel. Daar ben ik immers ITer voor.
Ik heb inmiddels ook de voor en na tijden van een opnames aangepast, omdat een van opnames vroegtijdig stopte. Deze stond ingesteld op 1 minuut en de Entone houdt geen rekening met uitgelopen programma's. Bij de KPN opnames had ik dit nooit. Weer een voordeel van de cloud opnames.
Wat ik mis is het opnemen van hele series. Je kunt een reeks aangeven, maar dat is alleen voor gezette tijden. Terwijl dit eigenlijk niet nodig hoeft te zijn. Ook weer een reden om naar cloud opnames over te gaan.
Een voordeel van het opnemen met de entone ten opzichte van KPN is dat de opgenomen programma's niet na een jaar verwijderd worden.
Tijdens mij twitter vragen ben ik ook verkeerd voorgelicht. Bij KPN was ik gewend dat ik programma's terug kon kijken tot 6 uur (Begin Gemist) na uitzending. Zo kon het 20.00u journaal om 22.00uur nog terugkijken via de TV Gids met de optie Begin Gemist. Gewoon in de gids terug bladeren en vervolgens op de groene knop drukken.
Bij de entone kan dit alleen bij het programma wat je er op dat moment wordt uitgezonden. De gids gaat ook niet verder terug. Terwijl ik op twitter te horen kreeg dat het wel tot 6 uur terug kon. De reden waarom ik veel waarde hecht aan deze functie is vanwege het feit dat meestal na de uitzending deze niet direct op uitzending gemist staat. Hier gaat meestal tot een uur overheen afhankelijk van de grote van het programma.
Over uitzending gemist kan alleen maar zeggen: Waar zijn de RTL zenders. Ik kan niet begrijpen dat het via de TV anywhere App wel beschikbaar is en via de decoder niet. Kortom. Oplossen. Maak RTL gemist beschikbaar op de tv decoder. Of nog beter, start een ReplayTV dienst. Die voor bijna alle zenders 7 dagen terug kunnen. En waar ook 'rechten' materiaal op beschikbaar is.
Natuurlijk is netflix een groot gemis. Dit kun je vandaag de dag niet meer achterwege laten. Naast netflix heb ik ook Amazon Prime. Voor deze laatste kan ik het begrijpen, omdat dit niet echt gemeengoed is. Als het mogelijk is, zet Amazon Prime en Youtube er dan ook gelijk op.
De output naar SPDIF (optisch) geeft een vertraging op mijn audioinstallatie. Het geluid loopt achter het beeld aan. Voor zover ik kan zien is deze delay niet op te lossen via de decoder. Dit zal waarschijnlijk via de receiver moeten. Helaas ben ik hier nog niet aan toe gekomen.
TV streams
Aangezien T-mobile hier geen uitspraken over doet, vermoed ik dat T-Mobile gebruikt maakt van de voormalige Glashart Media voor de TV streams. Dit baseer op het feit dat T-Mobile gebruik maakt van de entone/amino hardware. De HD streams van NPO hangen rond de 13Mbit.
Telefonie
Weinig over te vermelden. Alles werkt hier naar behoren. Nummerweergave werkt, inbound en outbound werkt.
Wat heb ik nu ingeleverd t.o.v. KPN.
- Gratis Spotify
- Gratis Pluspakket (via KPN Compleet)
- Programma Gemist voor RTL, Discovery, Belgie zenders, NatGeo.
- Usenet toegang naar de gratis server van KPN. Voor die enkele serie die niet in NL wordt uitgezonden. Of via een pay provider is te verkrijgen.
- Netflix/Youtube op de decoder.
- Begin Gemist tot 6 uur terug.
Om de ervaring met T-mobile compleet te maken hebben jullie nog een paar dingen te regelen:
Mijn persoonlijke wensenlijst:
Internet
- [Glasvezel|DSL] Eigen apparatuur kunnen gebruiken. Geef het goede voorbeeld en loop vooruit op de Vrije Router Keuze. Voor die 20% die geen draaktek wil.
- [Glasvezel|DSL] Andere router gaan aanbieden met AC Wifi als jullie niet overgaan op de Vrije Router Keuze.. En geen Draaktek meer.
- Netflix en youtube (en eventueel Amazon Prime) op de tv decoder als app.
- Uitzending Gemist voor alle zenders. Misschien een idee om hetzelfde als Ziggo en KPN en Caiway aan te bieden: ReplayTV. Op dit moment biedt Caiway (die ook een entone decoder gebruikt) 50+ zenders om terug te kijken. Dus het is mogelijk.
- Programma's direct beschikbaar maken na uitzending op tvbox via Uitzending gemist. Kan soms tot een uur duren. Bij de App is dit wel direct beschikbaar.
- Directe knop naar uitzending gemist.
- Schakelen tussen radio en TV via knop op de afstandsbediening
- Overgaan op Cloud opnames (betekend wel een investering in jullie datacenter, maar biedt de klant zoveel meer voordelen, denk aan dat opnames niet meer gebonden zijn de tvbox)
- De mogelijkheid bieden om een gehele series op te nemen, dus gekoppeld aan de TV Gids.
- Ik gok dat TV nu via een bridged network gaat. Verander dit naar router IPTV. Hierdoor kun je porten op de router dynamisch gaan inzetten. Het maakt dan niet meer uit in welke port je de tv inprikt.
- In de TV gids in het verleden kunnen bladeren, zie ook begin gemist tot 6 uur terug.
- Bij pauze, graag aangeven hoe lang deze al op pauze staat.
- Basis tv-only knoppen op de T-Mobile afstandsbediening. Denk aan Source, Menu, Pijltjes en OK die niet voor de decoder reageren, maar alleen voor het tv gedeelte.
- Vormgeving AB aanpassen. Onderzijde te rond, waardoor de AB wegrolt op de bank.
- AB: knoppen reageren soms slecht (fysiek). Ook moet er goed gericht worden met de AB.
- Optie in het menu om de brightness van het display zelf te kunnen aanpassen. En misschien ook een powersave optie. En na x-minuten, display uit. Zodra je weer gaat zappen, display aan.
Dan heb ik nog een paar vragen en opmerkingen:
Volgens het forum topic: https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-algemeen-490/wensen-suggesties-voor-t-mobile-thuis-276166/index1.html
*Opgelost*
Keuze voor ander (meer open/admin toegang) modem (desnoods met bijbetaling?)
Voor zover ik kan zien zijn er nog steeds geen admin rechten. Hoe kan deze dan opgelost zijn?
*UPDATE*
- RTL toevoegen bij Uitzending Gemist
Voorheen was dit niet mogelijk omdat RTL zijn eigen dienst 'RTL Gemist' had. Ik weet dat ze hiermee sinds kort gestopt zijn, dus ik ga intern checken wat nu de mogelijkheden zijn voor ons.
De afgelopen 5 jaar had ik gewoon RTL in uitzending gemist staan, weliswaar betaald tot voor kort, maar tegenwoordig gratis bij KPN. Reclames zijn ook niet meer door te spoelen. Het heeft dus niets te maken met hun eigen platform, maar waarschijnlijk alleen geld kwestie. Dus nog steeds begrijp ik niet waarom dit bij jullie mogelijk is.
- Programma's opnemen vanuit de app / opnames in de Cloud i.p.v. harde schijf
Dit gaat onderzocht worden. Of het mogelijk gaat zijn, moet dus nog uitwijzen.
In plaats van onderzoeken, gewoon doen!
- Netflix op de TV Box
Hier is nog onderzoek naar, maar ik heb er vol vertrouwen in dat dit goed gaat komen. Dat is alleen mijn gevoel, ik kan nog niets beloven.
Hier heb ik zelf niet zo'n goed gevoel over. Want ook Caiway (die dezelfde tvboxen biedt) heeft het nog steeds niet.
- 7 dagen lang programma's kunnen terugkijken
Ik zal intern checken of dit al in onderzoek is!
Ook hier. Gewoon doen! Investeer in de nieuwe infrastructuur. Soms is dat nodig om ook nieuwe klanten aan te trekken.
https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-algemeen-490/wensen-suggesties-voor-t-mobile-thuis-276166/index6.html#post1451229
In plaats van dit soort loze beloftes te maken, geef ons eerder een tipje van de sluier. Tease us. Hype die sizzle! Net als Apple doet. Wat kunnen we voor het einde van het jaar verwachten?
Deze review is met zorgvuldigheid geschreven. Mocht je tekstuele fouten vinden, dan hoor ik dat graag.