Ervaring met Overstappen naar T-mobile thuis - Een review

• 12 juli 2018
  • 42 reacties
  • 31931 Bekeken

Reputatie 2
Omdat er weinig uitgebreide beoordelingen zijn ten aanzien van het overstappen naar T-mobile, heb ik de vrijheid genomen de onderstaande te schrijven.

Inleiding
Uit onvrede over KPN ben ik eens om mij heen gaan kijken voor een goedkopere aanbieder. Wetende dat ik waarschijnlijk op sommige dingen moest gaan inleveren. Omdat de meeste ervaringen de negatieve kant belichten van een nieuwe provider, wil ik hiermee eigenlijk een goed onderbouwde review achterlaten die zowel de positieve kanten als de negatieve kanten belicht.

Consultatieronde
Ik heb een ronde gedaan langs verschillende providers. Daarbij had ik wel een paar wensen die ik perse wilde hebben, namelijk:

• Goedkoper dan KPN
  • Internet via glasvezel. Minimaal 100/100
  • TV decoder met opnemen.
  • Netflix/amazon/videoland op de decoder
  • Uitzending gemist voor alle NL omroepen (NPO/RTL/SBS).
  • Iets van een videotheek
  • Goede apparatuur.
Omdat je toch eerst op de reviews van verschillende providers afgaat, heb ik eerst een lijstje gemaakt van providers die mijn voorkeur hadden. Dat lijstje ziet er als volgt uit (niet in volgorde van voorkeur):

• T-Mobile
  • NLE
  • Tele2
  • Ziggo
Ziggo viel af vanwege de dure abonnementen, vergelijkbaar aan die van KPN. Daar staat tegenover dat Ziggo wel meer extra's biedt die indirect toch betaald worden.
NLE viel af vanwege de vele slechte reviews op internet. Vooral administratief en ondersteuning schieten hier te kort.
Tele2 was een twijfel geval.

Uiteindelijk is mijn keuze gevallen voor T-Mobile nadat ik via twitter een aantal van mijn vragen had gesteld en deze uiterst netjes waren beantwoord. Meestal nog dezelfde dag en zelfs in het weekend.

De Aanvraag
De aanvraag verliep soepel. Via breedbandwinkel.nl heb ik de aanvraag ingediend vanwege een extra welkomspremie van 50 eu.

Nadat de aanvraag was ingediend heb ik netjes van KPN een melding gehad dat ze het jammer vinden dat ik weg ga. Na de zoveelste prijsverhoging, vond ik dat niet zo jammer. € 10,- in 4 jaar tijd. En alleen bij de laatste keer (dit jaar dus) een snelheidsverhoging naar 200/200. Poeh hé. De vorige prijsverhoging gingen meest van tijd gepaard met het uitkleden van de pakketten of helemaal geen extra's voor de trouwe klanten.

In de twee weken bedenktijd die volgde heeft KPN mij op de meest onmogelijke tijden gebeld (als anoniem) om een tegen aanbod te doen. Gezien alle extra's die ik had en zou verliezen, was het tegenbod om mij te houden niet heel slecht, maar kon beter in mij ogen. Ik geloof dat er veel mensen uiteindelijk toch besluiten om niet weg te gaan, puur om de rompslomp niet aan te gaan van een nieuwe provider. Beetje jammer dat het tegenbod niet bij een normale verlenging gegeven kon worden. Ik heb dit tegen aanbod dan ook vriendelijk geweigerd. Het was inmiddels een principe kwestie geworden.

Misschien alvast een tip voor t-mobile. Geef hetzelfde aanbod als de outbound afdeling kan geven. En bel met nummerweergave. Desnoods het nummer van het hoofdkantoor. Mijn standaard beleid is anoniem niet op te nemen.

Enfin. T-mobile heeft na de twee weken bedenktijd alles in gang gezet om het telefoonnummer over te zetten e.d. Niet veel later van een Guidion (Monteur) een mail gehad om een afspraak in te plannen. In tijdsloten van twee uur was het mogelijk om een afspraak te maken. Nog steeds verliep alles goed.

In eerste instantie had KPN mijn einde contractdatum een paar dagen eerder gepland, dan dat ik de afspraak met Guidion kon maken. Maar na de afspraak is dit door KPN aanpast naar dezelfde dag als dat Guidion zou komen.
Goed om te weten is dat het abonnement van KPN stop op de installatiedag dat Guidion komt. Houd er wel rekening mee dat KPN dit al in de vroege ochtend kan afsluiten. Bij mij was dit al om 09.00 uur een feit. Guidion zou pas laat in de middag komen. Dit zou wat meer uitsluitend mogen. Dat je bijvoorbeeld maximaal een uur of 2 zonder zit. Je hebt natuurlijk met twee partijen te maken met ieder hun eigen planning. Dat zal wel lastig zijn.

Aanleveren Spullen
De spullen voor de T-mobile installatie worden ongeveer een week van te voren geleverd. Naast de Draytek Router (Vanaf nu Draaktek genoemd) wordt ook de tv decoder geleverd. In mijn geval met Opnemen.

Wat zit er in de doos
TV Recoder
  • 1 Entone Amulet 515
  • 1 HDMI kabel
  • 1 Voeding
  • 1 Netwerkkabel cat5e 15meter
Draaktek Router (glasvezel aansluiting)
  • 1 Draaktek 2132FVn Router
  • 1 SFP 1,25Gbit SC
  • 1 SC-SC Gele fiber kabel 1m
  • 1 Voeding
  • 1 Telefoonkabel 1m (beetje kort naar mijn mening, zeker in een oud huis als de mijne)
  • 2 Wifi Antennes voor op de draaktek

Aansluiten
Officieel zit er een sticker om de doos van de draaktek heen waarop staat dat deze alleen geopend mag worden door de monteur. Voor degene die niet weten waar ze mee bezig zijn. Inderdaad lekker dicht laten.

Goed, gezien ik dagelijks werk in een enterprise datacenter, mag ik wel zeggen dat ik hier meer dan genoeg verstand van heb.

Ik heb de router dan ook alvast uitgepakt, opgehangen en deels aangesloten. SFP in de router gedaan en 1 kant van de fiber kabel ingeprikt. Voor het ophangen van de router zou het fijn zijn om een toch een mal mee te leveren voor de schroefgaten.

Ik heb natuurlijk vooraf ook al ingelogd in de router, want ik had zo'n vermoeden dat het ip reeks niet in mijn subnet zou vallen. En inderdaad. Het modem wordt standaard geleverd met de reeks 192.168.1.xxx. Niet gelijk aan mijn interne reeks.
Laat je niets wijsmaken van wat je ziet onder LAN > General Setup. Je ziet 4 mogelijke LAN configuraties. En niet de 4 fysieke porten. Standaard is alleen Configuratie LAN 1 actief. De rest staat dus uit.
Via Configuratie LAN 1 is het mogelijk om je IP adres voor de gateway aan te passen (waarop je router is te benaderen) en de DHCP reeks waarin deze adressen moet uitgeven voor clients. Deze dienen beide in dezelfde reeks te liggen, anders geen internet 🙂 Uitgebreide documentatie van de Draaktek vind je onder: https://www.draytek.nl/support/?productId=167

Terug naar het aansluiten.

Van T-mobile heb je verschillende handleidingen gekregen, alsmede een brief met codes/logins. Deze heeft de monteur nodig om verschillende zaken te activeren.

Guidion stond netjes binnen het aangegeven tijdslot op stoep. Echt spraakzaam was de monteur niet, maar wel beleefd. Kwam misschien ook dat ik de laatste was van die week. Dit keer had hij gelukkig een makkelijke klus.

In de meterkast was hij zo klaar. Fiber kabel in de NTU en een nieuw afdekkapje erop. Router activeren en werken maar. De Wifi service is niet uitgevoerd zoals op de site vermeld staat. Voor mij geen probleem, omdat ik toch een eigen Ubiquiti Unifi Access Point ga ophangen.

De TV decoder is netjes geïnstalleerd en geactiveerd. Hier later meer over.

En ook de telefoon is in gereedheid gebracht.

Apparatuur in gebruik nemen
Tijd om alles te gaan testen.

De Router
Ik heb als eerste voor de LAN 1 configuratie de router in het juiste subnet gezet. Omdat de router nu op .1 leeft ipv .254 heb ik de voor een aantal van mijn servers ook instellingen moeten veranderen. Tevens ook gelijk mijn DHCP reeks aangepast. Zodat er niet per ongeluk een van mijn statische IP's wordt uitgegeven.

Omdat ik nog niet in het bezit van de Unifi AP was, heb ik de Wifi mijn eigen naam gegeven. Met mijn eigen WW. Redelijk simpel uit te voeren.

Voor de Draaktek is het aan te raden om onder Diagnostics > Data Flow Monitor aan te zetten. Hiermee kan je zien welke IP's er door de DHCP zijn uitgedeeld. Dit zorgt er ook voor dat het + teken naast LAN in de dashboard ook gaat werken.

Bij het testen van de wifi van de Draaktek kwam ik tot de schrikbarende ontdekking dat de wifi echt heel slecht is. Ik had dit niet verwacht.

Mijn wifi zend nu uit op kanaal 2 op 2.4Ghz. De Draaktek geen AC heeft.
Een wifi scan leert mij dat ik maar op 40% van de maximale haalbare snelheid zit. En dat op 4 meter afstand van de router. Als ik mijn omgeving bekijk zie ik 88 wifi netwerken, sommige netwerken zijn dubbel ivm gast netwerken en KPN Fon netwerken. Van al deze netwerken zenden er maar 2, twee!!, uit op 5Ghz.
Naast mijn draaktek zijn er nog 6 andere draakteks in de buurt, allemaal tmobile/vodafone thuis als ik zo naar de SSID kijk.

De blauwe/groene lijn ben ik. Daaronder alle andere netwerken bij mij in de omgeving.

Ik heb de snelheid getest op de begane grond. Is mijn verbindingssnelheid op ongeveer 4 á 4,5 meter zo rond de 144Mbps, ga ik op de 5 meter zitten, zakt deze in naar een bedroevende 5 á 7 Mbps. Zo langzaam dat ik niet eens fatsoenlijk audio kan streamen naar mijn versterker (welke bedraad is aangesloten). Ik heb zelfs nog zitten tweaken met de antenne's, maar zonder veel succes. De terugval in snelheid is een redelijke harde grens. Op zolder is het netwerk helemaal niet zichtbaar, ik vind daar alleen nog een paar ziggo routers terug.

Ik wil T-mobile met klem aanraden de draaktek te vervangen voor een router die fatsoenlijke wifi heeft. De bruikleen Repeater/AP is een goede stap in de juiste richting. Voor power users zoals ik, heb ik zelf de benodigde extra AP aangeschaft.

Inmiddels heb ik mijn Unifi AP hangen. De throughput op de begane grond is nu 93/94Mbps, op de eerste verdieping gemiddeld 36/48 en op de zolder nog steeds een 28/32. Al met al een zeer net bereik. Mijn vloeren van zijn hout. De AP hangt in de gang bij het trapgat.

De TV Decoder
Zoals gezegd levert een T-mobile een Tv decoder met opnemen van Entone.
Deze tv decoder is twee maal zo groot, ten opzichte van KPN. Het opstarten verschilt niet veel met die van KPN. Wat ik een heel groot voordeel vindt, is dat de decoder de HD kanalen netjes op 1, 2 en 3 heeft zitten. Bij KPN zitten deze nog altijd op 661, 662 en 633. Ik heb nooit begrepen waarom het voor KPN zo moeilijk is om dit afhankelijk van het abonnement de kanalen voor glashd (zoals ze dat noemen) op 1, 2 en 3 te zetten. Het is ook niet dat er al 5 jaar over geklaagd wordt.
De blauwe Leds aan de voorzijde zijn nog steeds te fel. Ik las op het forum dat de al is aangepast. Liever zie ik een optie in het menu om de brightness van deze leds te zelf kunnen aanpassen. En misschien ook een powersave optie. Na zoveel min, display uit.

Mijn decoder was al eerder door iemand anders in gebruik geweest. Onder de opnames zag ik dat de gehele schijf vol stond met chickflicks. Denk aan Goede Tijden, Hotter than my daughter, The bold and the beautiful.... enz. En een groot aantal tranentrekkers als de Titanic. Jammer.
Ik heb dit bij T-mobile gemeld en gaven dat dit niet mocht gebeuren (natuurlijk). De decoders die zijn ingeleverd worden gewist, schades worden gerepareerd en worden als nieuw weer uitgegeven. Niets mis in mijn ogen. Liever dit dan de weggooi maatschappij. Uiteindelijk heb ik van T-mobile een nieuwe exemplaar gekregen en is de oude nu retour.

De interface is wennen. Het komt allemaal rommelig over. In mijn ogen kan dit nog wel wat tweaking gebruiken. Of een gehele overhaul zo meer op zijn plaats zijn! Het zit allemaal net iets anders in elkaar dan zoals bij KPN. Ook moet je goed opletten wat er geselecteerd staat. Dit is niet altijd duidelijk imho. Liever zie ik bij het inschakelen van Menu een aantal grote Buttons. Uitzending Gemist, Opnames, Videotheek, Instellingen, enz. Zo'n beetje zoals Playstation dat doet. Nu wordt je gelijk met een aantal videotheek titels geconfronteerd. Dit doet mij een beetje commercieel overkomen. Als dat niet kan, kijk eens naar de handleiding van Tele2 over de televisie. Deze interface oog vele malen rustiger en is overzichtelijker.

De afstandsbediening heeft geregeld het probleem het dat knoppen niet werken. Alsof bij het indrukken de knop geen verbinding wordt gemaakt met de printplaat. De detectie hoek lijkt ook klein. Goed richten is dus een pré.
Ook mis ik een directe radioknop.
Over de vormgeving: De onderkant van de AB vind ik te rond. Zie de wensenlijst onderaan.

Opnemen van programma's is ook anders. Waar je bij KPN midden in een programma op REC kon drukken, werd het programma in zijn geheel opgenomen. Dit komt omdat KPN gebruikt maakt van Cloud opnames. De Entone neemt alleen op vanaf het moment dat je op de REC knop hebt gedrukt.
Ik mis ook nog een overzicht van hoeveel uur ik nog kan opnemen. Nu zie je alleen een balk met het percentage opgenomen materiaal van het totaal. Het materiaal wordt dus opgenomen op een 2.5" harde schijf. Deze schijf is verborgen achter T-mobile logo. Helaas is de schijf uitgevoerd in een USM formaat. Dit is niets meer dan een kunststof omhulsel met een bepaalde afmeting met een standaard harde schijf erin. De opnames op de schijf zullen waarschijnlijk versleuteld zijn. Ik heb nog niet geprobeerd om op de schijf te kijken. Dat komt nog wel. Daar ben ik immers ITer voor.
Ik heb inmiddels ook de voor en na tijden van een opnames aangepast, omdat een van opnames vroegtijdig stopte. Deze stond ingesteld op 1 minuut en de Entone houdt geen rekening met uitgelopen programma's. Bij de KPN opnames had ik dit nooit. Weer een voordeel van de cloud opnames.
Wat ik mis is het opnemen van hele series. Je kunt een reeks aangeven, maar dat is alleen voor gezette tijden. Terwijl dit eigenlijk niet nodig hoeft te zijn. Ook weer een reden om naar cloud opnames over te gaan.
Een voordeel van het opnemen met de entone ten opzichte van KPN is dat de opgenomen programma's niet na een jaar verwijderd worden.

Tijdens mij twitter vragen ben ik ook verkeerd voorgelicht. Bij KPN was ik gewend dat ik programma's terug kon kijken tot 6 uur (Begin Gemist) na uitzending. Zo kon het 20.00u journaal om 22.00uur nog terugkijken via de TV Gids met de optie Begin Gemist. Gewoon in de gids terug bladeren en vervolgens op de groene knop drukken.
Bij de entone kan dit alleen bij het programma wat je er op dat moment wordt uitgezonden. De gids gaat ook niet verder terug. Terwijl ik op twitter te horen kreeg dat het wel tot 6 uur terug kon. De reden waarom ik veel waarde hecht aan deze functie is vanwege het feit dat meestal na de uitzending deze niet direct op uitzending gemist staat. Hier gaat meestal tot een uur overheen afhankelijk van de grote van het programma.

Over uitzending gemist kan alleen maar zeggen: Waar zijn de RTL zenders. Ik kan niet begrijpen dat het via de TV anywhere App wel beschikbaar is en via de decoder niet. Kortom. Oplossen. Maak RTL gemist beschikbaar op de tv decoder. Of nog beter, start een ReplayTV dienst. Die voor bijna alle zenders 7 dagen terug kunnen. En waar ook 'rechten' materiaal op beschikbaar is.

Natuurlijk is netflix een groot gemis. Dit kun je vandaag de dag niet meer achterwege laten. Naast netflix heb ik ook Amazon Prime. Voor deze laatste kan ik het begrijpen, omdat dit niet echt gemeengoed is. Als het mogelijk is, zet Amazon Prime en Youtube er dan ook gelijk op.

De output naar SPDIF (optisch) geeft een vertraging op mijn audioinstallatie. Het geluid loopt achter het beeld aan. Voor zover ik kan zien is deze delay niet op te lossen via de decoder. Dit zal waarschijnlijk via de receiver moeten. Helaas ben ik hier nog niet aan toe gekomen.

TV streams
Aangezien T-mobile hier geen uitspraken over doet, vermoed ik dat T-Mobile gebruikt maakt van de voormalige Glashart Media voor de TV streams. Dit baseer op het feit dat T-Mobile gebruik maakt van de entone/amino hardware. De HD streams van NPO hangen rond de 13Mbit.

Telefonie
Weinig over te vermelden. Alles werkt hier naar behoren. Nummerweergave werkt, inbound en outbound werkt.

Wat heb ik nu ingeleverd t.o.v. KPN.
  • Gratis Spotify
  • Gratis Pluspakket (via KPN Compleet)
  • Programma Gemist voor RTL, Discovery, Belgie zenders, NatGeo.
  • Usenet toegang naar de gratis server van KPN. Voor die enkele serie die niet in NL wordt uitgezonden. Of via een pay provider is te verkrijgen.
  • Netflix/Youtube op de decoder.
  • Begin Gemist tot 6 uur terug.
Wensenlijstje
Om de ervaring met T-mobile compleet te maken hebben jullie nog een paar dingen te regelen:

Mijn persoonlijke wensenlijst:
Internet
  • [Glasvezel|DSL] Eigen apparatuur kunnen gebruiken. Geef het goede voorbeeld en loop vooruit op de Vrije Router Keuze. Voor die 20% die geen draaktek wil.
  • [Glasvezel|DSL] Andere router gaan aanbieden met AC Wifi als jullie niet overgaan op de Vrije Router Keuze.. En geen Draaktek meer.
TV/Radio
  • Netflix en youtube (en eventueel Amazon Prime) op de tv decoder als app.
  • Uitzending Gemist voor alle zenders. Misschien een idee om hetzelfde als Ziggo en KPN en Caiway aan te bieden: ReplayTV. Op dit moment biedt Caiway (die ook een entone decoder gebruikt) 50+ zenders om terug te kijken. Dus het is mogelijk.
  • Programma's direct beschikbaar maken na uitzending op tvbox via Uitzending gemist. Kan soms tot een uur duren. Bij de App is dit wel direct beschikbaar.
  • Directe knop naar uitzending gemist.
  • Schakelen tussen radio en TV via knop op de afstandsbediening
  • Overgaan op Cloud opnames (betekend wel een investering in jullie datacenter, maar biedt de klant zoveel meer voordelen, denk aan dat opnames niet meer gebonden zijn de tvbox)
  • De mogelijkheid bieden om een gehele series op te nemen, dus gekoppeld aan de TV Gids.
  • Ik gok dat TV nu via een bridged network gaat. Verander dit naar router IPTV. Hierdoor kun je porten op de router dynamisch gaan inzetten. Het maakt dan niet meer uit in welke port je de tv inprikt.
  • In de TV gids in het verleden kunnen bladeren, zie ook begin gemist tot 6 uur terug.
  • Bij pauze, graag aangeven hoe lang deze al op pauze staat.
  • Basis tv-only knoppen op de T-Mobile afstandsbediening. Denk aan Source, Menu, Pijltjes en OK die niet voor de decoder reageren, maar alleen voor het tv gedeelte.
  • Vormgeving AB aanpassen. Onderzijde te rond, waardoor de AB wegrolt op de bank.
  • AB: knoppen reageren soms slecht (fysiek). Ook moet er goed gericht worden met de AB.
  • Optie in het menu om de brightness van het display zelf te kunnen aanpassen. En misschien ook een powersave optie. En na x-minuten, display uit. Zodra je weer gaat zappen, display aan.

Dan heb ik nog een paar vragen en opmerkingen:
Volgens het forum topic: https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-algemeen-490/wensen-suggesties-voor-t-mobile-thuis-276166/index1.html

*Opgelost*
Keuze voor ander (meer open/admin toegang) modem (desnoods met bijbetaling?)

Voor zover ik kan zien zijn er nog steeds geen admin rechten. Hoe kan deze dan opgelost zijn?

*UPDATE*
- RTL toevoegen bij Uitzending Gemist
Voorheen was dit niet mogelijk omdat RTL zijn eigen dienst 'RTL Gemist' had. Ik weet dat ze hiermee sinds kort gestopt zijn, dus ik ga intern checken wat nu de mogelijkheden zijn voor ons.

De afgelopen 5 jaar had ik gewoon RTL in uitzending gemist staan, weliswaar betaald tot voor kort, maar tegenwoordig gratis bij KPN. Reclames zijn ook niet meer door te spoelen. Het heeft dus niets te maken met hun eigen platform, maar waarschijnlijk alleen geld kwestie. Dus nog steeds begrijp ik niet waarom dit bij jullie mogelijk is.

- Programma's opnemen vanuit de app / opnames in de Cloud i.p.v. harde schijf
Dit gaat onderzocht worden. Of het mogelijk gaat zijn, moet dus nog uitwijzen.

In plaats van onderzoeken, gewoon doen!

- Netflix op de TV Box
Hier is nog onderzoek naar, maar ik heb er vol vertrouwen in dat dit goed gaat komen. Dat is alleen mijn gevoel, ik kan nog niets beloven.

Hier heb ik zelf niet zo'n goed gevoel over. Want ook Caiway (die dezelfde tvboxen biedt) heeft het nog steeds niet.

- 7 dagen lang programma's kunnen terugkijken
Ik zal intern checken of dit al in onderzoek is!

Ook hier. Gewoon doen! Investeer in de nieuwe infrastructuur. Soms is dat nodig om ook nieuwe klanten aan te trekken.

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-algemeen-490/wensen-suggesties-voor-t-mobile-thuis-276166/index6.html#post1451229
In plaats van dit soort loze beloftes te maken, geef ons eerder een tipje van de sluier. Tease us. Hype die sizzle! Net als Apple doet. Wat kunnen we voor het einde van het jaar verwachten?

Deze review is met zorgvuldigheid geschreven. Mocht je tekstuele fouten vinden, dan hoor ik dat graag.

42 reacties

Reputatie 6
Badge +7
Hi martva, wauw wat een uitgebreide review, super bedankt! Ik ga graag wat verder in op een aantal punten:

• Begin Gemist - Met Begin Gemist kan je inderdaad alleen programma's terugkijken die op dat moment nog bezig zijn. Met Programma Gemist kijk je wél tot 7 dagen terug (nu nog alleen op de TV Anywhere app)!
  • Netflix - Is een veelgehoorde wens en hebben we zeker in het vizier. Ik durf niet aan te geven of en wanneer dit beschikbaar wordt.
  • Vrije modemkeuze - Ook dit is iets waar we naar aan het kijken zijn. In de tussentijd kan je via een omweg eventueel wél je eigen modem aansluiten mocht je dit echt willen. Hoe dit te doen vind je hier.
  • Andere opties voor Wifi - Hier zijn we achter de schermen druk mee bezig! We willen dit grondig aanpakken waardoor er wat tijd overheen gaat. Hopelijk kan ik je dit jaar nog meer hierover vertellen!
  • Teasers/tipjes van de sluier - Dit proberen we zo veel mogelijk te doen en vaak kunnen we al iets op het forum bekend maken vóórdat het nieuwsbericht de deur uit gaat. Veel zaken waar we achter de schermen mee bezig zijn veranderen voortdurend of duren enkele maanden of weken voordat we het daadwerkelijk uit kunnen voeren. Daarnaast speelt ook de concurrentie mee wat het soms lastig maakt om al ver van te voren wat aan te kunnen geven. Wat ik wél kan zeggen is dat er echt mooie dingen op stapel staan (als alles doorgaat) en dat je zeker van ons gaat horen zodra we meer kunnen delen! 🙂

Nogmaals bedankt voor je uitgebreide review en laat de overige prima suggesties op je wensenlijst ook zeker achter op onze Community Wishlist, zo houden we alle suggesties centraal!
Ik begrijp je klachten over de Draytec modem niet helemaal, het apparaat stelt inderdaad niet veel voor maar de indeling van T-Mobile Thuis is zo eenvoudig dat het geen enkel probleem is om je eigen spullen in te zetten. Je hoeft alleen maar een transceiver te hebben(TP-LINK MC220L) en de juiste GBIC module, dan kun je je eigen router aansluiten. Als ik het me goed herinner zit er zelfs een losse GBIC module in de Draytec die je kan gebruiken. Je hoeft alleen maar het VLAN van de TV boxes (640) te splitsen van het VLAN waar je internet over loopt (300). Veel gemakkelijker dan bij KPN.

Het nadeel is natuurlijk dat de boxes geen Netflix kunnen, want dat werkt niet over het TV VLAN. Bij KPN kan dat wel maar daardoor is de inrichting dus ook veel ingewikkelder. Overigens biedt KPN wel YouTube op de TV box maar dat is zo beperkt dat je er helemaal niets aan hebt (je kan niet eens voor/achteruit spoelen).

Ik zou zeggen, zet die Draytec netjes in de doos, sluit je eigen spullen aan en gebruik een Apple TV of andere mediabox voor Netflix en Youtube. Kleine investering voor een veel beter resultaat.
Reputatie 2
Ik heb glasvezel 750/750 en gebruik de Draytek niet.
De monteur heeft deze alleen gebruikt om te kijken of er internet was.
Na 15 minuten wat dingen testen ging de Draytek uit en in de kast,
Glasvezel in mijn UniFi router en even de juiste VLAN kiezen en er nooit meer naar omgekeken.
OK, telefoon en telefonie gebruik ik niet van T-Mobile.
Unifi accesspoints en inderdaad een AppleTV voor Netflix.
Heb dit nu bijna een jaar en geen enkel probleem ondervonden.
Toch overweeg ik Tweak 1000/1000.
Waarom? Omdat het kan 🙂
Reputatie 2
Ik begrijp je klachten over de Draytec modem niet helemaal, het apparaat stelt inderdaad niet veel voor maar de indeling van T-Mobile Thuis is zo eenvoudig dat het geen enkel probleem is om je eigen spullen in te zetten.

Ja. Alleen vervalt telefonie......
Daarnaast heeft de draaktek geen AC Wifi. Dat is echt een gemis. En ik begreep dat de Huawei wel AC heeft, maar niet veel beter is dan de draaktek.
Ik heb zelf via PoE een unifi AP opgehangen op een strategisch punt in mijn woning. Daardoor heb ik overal goed bereik. Jammer dat bij de eerste de beste firmware upgrade die door t-mobile wordt doorgeduwd de wifi weer wordt aangezet. Niet meer doen T-Mobile.

Het nadeel is natuurlijk dat de boxes geen Netflix kunnen, want dat werkt niet over het TV VLAN. Bij KPN kan dat wel maar daardoor is de inrichting dus ook veel ingewikkelder. Overigens biedt KPN wel YouTube op de TV box maar dat is zo beperkt dat je er helemaal niets aan hebt (je kan niet eens voor/achteruit spoelen).

Dit zal voorlopig ook niet gebeuren. En wat je zegt is complete onzin. Bij KPN had ik Netflix toen de tv decoder nog in bridge modus werkte. Net als bij T-Mobile. Het probleem zit denk ik in de back-end van T-mobile.

Ik zou zeggen, zet die Draytec netjes in de doos, sluit je eigen spullen aan en gebruik een Apple TV of andere mediabox voor Netflix en Youtube. Kleine investering voor een veel beter resultaat.

Vandaag de dag hoort dit standaard te zijn. Ik vind dit net zo belachelijk als het gebrek van RTL zenders in Uitzending Gemist, terwijl dit wel gebeurd in de app. Ik heb al eerder aangegeven dat T-Mobile de decoders moet inrichten zoals de app is ingericht.
Reputatie 7
Badge +10
gelukkig word dit jaar alles beter.
Reputatie 2
gelukkig word dit jaar alles beter.

Vertel!
Ik denk aan overstappen mits...
Hoe weet ik dat ik daadwerkelijk 750Mb heb? Geldt dat voor ieder adres in NL?
Kun je nu wel of niet RTL terug kijken?
Heeft T-mobile nu Netflix op de decoder?

Hoor het graag !
Reputatie 2
Voor de snelheid, gaat toch met de postcodecheck?
Als je daar 750/750 krijgt is het mogelijk.
Indien niet gaat het via KPN dacht ik, dan is 500/500 het maximum.
TV heb ik niet dus dat weet ik echt niet.
Ik dacht dat de postcodecheck uitsluitend bedoeld was ivm beschikbaarheid glasvezel in een gebied.Niet omtrent de up/downsnelheid die per regio anders kan zijn. Heb nu KPN die (once in a while) echt 100Mb haalt. Wil ook van KPN af omdat ze de tarieven steeds verhogen zonder daar iets concreets tegenover te stellen (vervanging zenders die je al niet keek door zenders die onnodig zijn).

Ik heb met bewondering de review van MARTVA gelezen. Klasse ! (ps. als TMobile slim is zou ik MARTVA als tester gebruiken voor komende modificaties/aanpassingen. Die tips zijn goud waard !)

Zijn review was 9 maanden terug. Vandaar mijn vragen ☺
Reputatie 7
Badge +5
@Y. den Riet : 750Mbit is op bepaalde adressen beschikbaar. Voorwaarden zijn: glasvezel en eigen netwerk van T-Mobile. Dit kan nagekeken worden via de wizard voor het afsluiten van een abonnement. Als het daar niet beschikbaar is, dan is het niet mogelijk op jouw adres.

RTL kun je - net als veel andere zenders - momenteel enkel terugkijken via de TV-Anywhere app en via de app streamen. Hiervoor heb je een Apple TV, Chromecast of geschikte device (TV in combinatie met mobiel-tablet) nodig. Het is dus nog niet rechtstreeks op de box. In de zenderlijst kun je zien welke services bij welke zender worden aangeboden. Goed om de specificaties van de services daarbij na te slaan, want deze zijn nog niet altijd gelijk aan concullega's.

Netflix is nu nog niet beschikbaar is, maar volgens berichten zijn ze ermee bezig.

Nog niet alles is optimaal, maar zoals @Hidden.nld verteld zit er genoeg in het vat, maar kan daar nu, zoals webcare ook elders op het forum aangeeft, om redenen nog niet over gecommuniceerd worden. Zo zijn afgelopen maanden al nieuwe features toegevoegd en worden iedere maand weer nieuwigheden toegevoegd. Veel van de punten van Martva staan in de community wishlist. Een belangrijke lijst met verbeterpunten, aangeleverd door klanten en input voor onderzoek door T-Mobile. Dat wil niet zeggen dat ze alles kunnen oppakken, maar verleden heeft laten zien dat ze er zeker wat mee doen. Wellicht niet altijd even snel, maar zoals bij alles moeten er keuzes gemaakt worden.
Reputatie 2
Mijn ervaring is dat met glasvezel je gewoon dat krijgt wat je koopt.
Met ADSL heeft inderdaad de afstand tot de centrale er mee te maken.
Ik heb nu 15 maanden 750/750 en haal dit altijd.
De laatste maanden zelf meer. Mijn AppleTV haalt zelfs 850+/850+
Deze snelheden stellen wel wat hogere eisen aan de apparatuur.
Draadloos is natuurlijk een heel ander verhaal, met de gebruikte apparatuur haal je het echt niet.
Ik gebruik UniFi accesspoints en haal 350-450 Mbps. Meer dan voldoende hoor.
En een speedtest moet je bij Windows niet in de browser doen maar met de Windows app.
Reputatie 6
Badge +11
Kan iemand met ODF (wat een 750/750 internet abo is) eens aangeven of in de verbinding tussen router en rest van internet nog steeds 10.x.x.x private IPv4 adressen in de route/trace voorkomen (en dus extra NAT) ?
Dezelfde vraag voor glasvezel KPN WBA en DSL KPN WBA.
Zodra terugkijken zenders en Netflix geimplementeerd zijn ga ik direct over (van KPN glasvezel) naar T-mobile glasvezel ! ☺
Reputatie 7
Badge +6
Hoi @Y. den Riet,

Allereerst: leuk dat je aan ons denkt en je vraag hier stelt. Laat RTL gemist en Netflix je niet tegenhouden. Er zijn tal van mogelijkheden om te krijgen wat je wilt terwijl je nog stééds goedkoper uit bent.

1. Met de opnamefunctie (€ 5,- per maand) kun je ieder programma opnemen (dus al je favoriete RTL programma’s).
  2. Met een eenmalige uitgave heb je Apple TV 4. Hiermee kun je Netflix ontvangen op iedere TV en onze TV Anywhere app in hetzelfde menu. Hiermee kun je van 30+ TV zenders (waaronder RTL) tot zeven dagen terugkijken. Op jaarbasis ben je met Apple TV nog steeds goedkoper uit bij T-Mobile in vergelijking met KPN of Ziggo. Zie dit topic hoeveel je bespaart bij ons: Prijsstijgingen KPN en Ziggo.
  3. Ben je liever iets minder kwijt? Kies dan voor Apple TV 3 of een Chromecast. Dan kun je ook Netflix op je TV krijgen en stream je de TV Anywhere app op je TV via je mobiel of tablet.
Kortom, mogelijkheden genoeg om te besparen en toch jouw wensen in vervulling te laten gaan met een T-Mobile Thuis abonnement.

Laat je weten wat je hiervan vindt? 🙂
Ik ben me ook aan het oriënteren om weg te gaan bij Ziggo. Verhogen de snelheid, waar ik niet op zit te wachten en even daarna de prijs.

Nu ben ik al heel lang een tevreden UPC/Ziggo klant. Duur, maar met daarbij alle gemakken. De (Horizon XL box) decoder is toch heel wat vooruitstrevender dan van T-mobile als ik hier zo lees.... Vooral nu Ziggo straks met een nog betere box komt.

Prijs is een belangrijke factor maar niet altijd alles.... Ik heb het idee dat ik qua gemak en features een hoop ga inleveren bij T-mobile.... Uitzending gemist en om dan te switchen naar een App en Chromecast tja... Omslachtig.

Dat houd me nog tegen om over te stappen. Ik ken ook niemand die T mobile thuis heeft.
Reputatie 7
Badge +10
De stb van T Mobile verbruikt minder stroom.
het beeld van T Mobile is beter als die van Ziggo.
Fox sport blijft. meer zenders toegevoegd dan andere aanbieders.
terug kijken (nog) niet mogelijk via de gids.
Wel verwacht ik op korte termijn een aanpassing hier in.
De stb van T Mobile verbruikt minder stroom.
het beeld van T Mobile is beter als die van Ziggo.
Fox sport blijft. meer zenders toegevoegd dan andere aanbieders.
terug kijken (nog) niet mogelijk via de gids.
Wel verwacht ik op korte termijn een aanpassing hier in.

Ik kijk geen sport dus is niet relevant voor mij.
Het beeld is beter dan Ziggo? Waar is dat op gebaseerd? Heb je een bron?

Je verwacht binnenkort een aanpassing. Maar aan jouw handtekening ben je gewoon een mede-klant.?
Reputatie 7
Badge +5
Het ligt eraan wat de bron van het signaal is. Als je op het eigen netwerk van T-Mobile zit, dan krijg je een onbewerkt signaal door. Dus zonder extra compressie. Bij veel streams (eerste 10 zenders) is er extra compressie of vbr toegepast bij Ziggo. KPN en Canal Digitaal passen ook extra compressie toe. Ook op de basiskanalen. In die zin kan het beeld bij T-Mobile beter zijn. Je bent hier dus afhankelijk van het eigen glasvezelnetwerk. Of dit bij jou beschikbaar is, wordt duidelijk als je de wizzard voor aanvraag van T-Mobile Thuis invult. Is er 750Mbit snelheid beschikbaar, dan heb je dus het eigen netwerk.

Hidden reageert vanuit zijn rol als klant, maar kent de markt door en door. Mede door zijn beroep.
Reputatie 7
Badge +10
in andere topics is te lezen dat de A140 niet meer gaat werken vanwege een update. en er word ongeveer 1x per jaar een grote update uitgebracht. gezien dat al weer even geleden is verwacht ik toch dat er wat moois gaat komen 🙂
Duidelijk verhaal TAVL je hebt of eerder gezegd had me over de streep getrokken.

Ik heb hier 750Mbit glasvezel dus dat zag er goed uit. En had ook het aanmeld formulier ingevuld, tot ik las dat bij gebruik van eigen routers vaste telefonie vervalt!

Ik heb net geïnvesteerd in het Asus Aimesh systeem waar ik erg tevreden over ben.

Enigzins een beetje vreemd want als je zulke snelheden aanbiedt dan kan ik me voorstellen dat er veel klanten zijn die het interne netwerk ook beter willen controleren.
Tenzij je geen vaste telefoon wilt natuurlijk.

Jammer want onze mobiele abbonementen lopen ook bij T-mobile.
Dit is jammergenoeg de deal-breaker.
Reputatie 6
Badge +3
Als je je eigen router achter het modem/router van T-Mobile zet, heb je gewoon telefoon.

Je hebt alleen geen telefoon als je het modem/router vervangt door eigen apparatuur
Reputatie 2
Zou een VoIP abonnement bij een derde partij een optie zijn?
Ik heb nu mijn vaste telefoon nog via Ziggo lopen maar gebruik deze eigenlijk alleen maar voor inkomende gesprekken.
Een VoIP account kost amper wat maar werkt zoiets een beetje?
Ik ben eens even voor mezelf na gegaan hoe vaak ik nou bel en gebeld wordt op de vaste lijn.

Eigenlijk nooit....

Heb de overstap gewoon gedaan.
Het begint pas echt leuk te worden als je een mobiel abbo bij T-mobile hebt.

Vandaag belde Ziggo mij om een nieuw aanbod te doen. Toen ik haar vertelde dat de internetsnelheid van 200Mbit naar 500 ging icm mob. Abbo en nog steeds goedkoper uit was. Gaf ze me nog groot gelijk ook hahaha
Reputatie 6
Badge +11
Zou een VoIP abonnement bij een derde partij een optie zijn?
Ik heb nu mijn vaste telefoon nog via Ziggo lopen maar gebruik deze eigenlijk alleen maar voor inkomende gesprekken.
Een VoIP account kost amper wat maar werkt zoiets een beetje?

Er zijn genoeg mensen die je voorgingen. Je moet natuurlijk wel een apparaat hebben waar je de VoIP/SIP account gegevens kan invoeren. Kan een Android mobiele telefoon zijn b.v.
Ik vindt de overstap een compleet fiasco. De overstapservice zou er voor zorgen dat je maar een klein aantal uren geen tv of internet zou hebben. Het installatiepakket zou 7 dagen vooraf verstuurd worden. Dat werd dinsdagmiddag, zonder track en trace. Geluk dat is toevallig thuis was, anders kan je pas het pakket na 15.30 ophalen de andere dag. En zou de hele installatie niet door kunnen gaan. Woensdag tussen 14.00 en 16.00 uur zou de monteur komen. Dat werd rond 16.30 uur. Hij heeft alles neergezet en de kabeltjes aangesloten. Dat was het, de oude provider stond nog op de lijn. Moest eigenlijk om 12.00 uur al weg zijn, maar dan zou het wel 18.00 uur worden. Nou dat werd het dus ook niet. Gebeld, ja kan nog komen, maar niet zeker. Anders morgen weer bellen.
Vanochtend maar weer gebeld. Ze gaan het met spoed uitzoeken. En ik wordt gebeld. Stond echt op de planning om mij over te zetten. Kreeg tegen de middag een email. HET WERKT, stond er op en dat ik vanaf nu ging betalen. Nou dacht het niet! Heb nog steeds geen verbinding!!
Maar weer gebeld. Ja, de technische dienst gaat u met spoed bellen om het op te lossen. Heel bijzonder als er een dode lijn is en ja wil ik wel eens weten hoeveel maanden het duurt als het geen spoed is.
Heb spijt dat ik overgestapt ben. Dus maar even een jaartje uitzitten en de volgende keer niet meer voor wat goedkoper kiezen, maar voor kwaliteit!

Reageer