[Glasvezel] Draytek vervangen met je eigen router (met VLAN)

Toon eerste reactie

289 reacties

Reputatie 6
Badge +2

@Pieter_B dit noem je nou een full on facepalm momentje. Anders vergeet je even enable aan te vinken (lange dag laten we het daar maar op houden) aan de hand van het docje ging ik in ieder geval alles nakijken en ja hoor vinkje bij dhcp options niet gezet...

Begrijp uit je verhaal dat je het aan de praat hebt gekregen, goed om te horen @Viveutvivas .

Het is altijd moeilijk om zo op afstand zonder zelf de settings na te lopen, waar het soms fout gaat .. en het op enabled zetten kijk je bij de Draytek eenvoudig overheen (vroegere eigenaar van de Draytek 2132Fvn).. de GUI is niet altijd even begrijpelijk.

Van het ene op het andere moment krijg ik geen ip-adres meer, zowel niet met de nieuwe Edgerouter (6P) als met de (te vervangen) Asus AC68u icm MC220L, alleen maar via de Draytek.

Als ik de Edgerouter bij een kennis - die ook bij T-Mobile (al sinds het Vodafone tijdperk) is aangesloten, krijg ik wel een ip-adres en werkt internet en de tv gewoon.

Ik heb - bij wijze van test - de module (tijdelijk) verwisseld, maar dat mocht niet baten, net zoals een ip release ook geen oplossing bracht.

Ik heb momenteel geen idee wat ik verder - zelf - nog kan doen. 

Reputatie 6
Badge +2

@Comp User

Schijnbaar dat de server alleen nog maar het MAC-adres van de Draytek toelaat op het netwerk om een IP aan uit te delen.

Je zou eventueel een handmatige MAC-release kunnen proberen, maar dat moet je vragen via de klantenservice.

Van het ene op het andere moment krijg ik geen ip-adres meer, zowel niet met de nieuwe Edgerouter (6P) als met de (te vervangen) Asus AC68u icm MC220L, alleen maar via de Draytek.

Ik heb het nogmaals met de media converter en een ander type Asus geprobeerd, dan krijg ik wel een ip-adres, maar nog steeds niet op de edgerouter. 

De Tmobile modem/router ligt bij ons ergens in de kast te verstoffen omdat wireless geen optie is in onze woning. We gebruiken nu de Deco M9 plus als router (direct aan de converter gehangen) en de verbinding is ontzettend stabiel. Overal in huis continue 200/200 mbit waarbij we met de modem van Tmobile blij moesten zijn met 20mbit. 

Ik heb het nogmaals met de media converter en een ander type Asus geprobeerd, dan krijg ik wel een ip-adres, maar nog steeds niet op de edgerouter. 

Ik ben weer een stapje verder - ik krijg nu wel een ip-adres (85.xx.xx.xx range) maar daar heb ik nog geen verbinding mee. 

Het vreemdste is dat ik de sfp module op "auto / auto" moet zetten ipv "1000 / full". 

Ik ga het zeker verder uitzoeken hoe dit mogelijk is, voorlopig draait het op de Asus N66U (WiFi uit) icm de UniFi AC Lite ap's. 

Ik ben weer een stapje verder - ik krijg nu wel een ip-adres (85.xx.xx.xx range) maar daar heb ik nog geen verbinding mee. 

Het vreemdste is dat ik de sfp module op "auto / auto" moet zetten ipv "1000 / full". 

Ik ga het zeker verder uitzoeken hoe dit mogelijk is, voorlopig draait het op de Asus N66U (WiFi uit) icm de UniFi AC Lite ap's. 

Nog steeds geen oplossing gevonden, ik blijf maar "hangen" tussen een ip adres krijgen en effectief een verbinding hebben, iemand nog een idee?

Reputatie 6
Badge +2

@Comp User

Heb je de ER al eens terug gezet naar de factory reset?

Laatste FW update aanwezig?

Heb je via de Wizard de optie WAN+2LAN2 gebruikt zonder bridging voor performance?

Heb je gekozen voor VLAN met de VLAN 300?

REF Youtube 

Ja, ja, ja en ja, het vreemdste van het hele verhaal is dat als ik het elders - ook T-Mobile - aansluit het direct werkt, ook het gebruik van de ubiquiti SFP module heeft geen verdere invloed, dus ik durf wel te stellen dat ik - nagenoeg - alles heb uitgesloten.

Het blijft - in mijn ogen - gewoon erg vreemd dat ik wel een ip-adres in de 85.xx.xx.xx range krijg maar geen - bruikbare - verbinding heb. 

Reputatie 6
Badge +2

@Comp User 

Inderdaad nog wel vreemd dat je een 85 reeks hebt, want dat zou eerder een 31 IP range moeten zijn.

Toen ik overging van de Draytek naar een mediaconverter, ging ik ook van 85 over op 31 reeks.

Geven die andere devices wel die 31 reeks, of krijgen die ook die 85 reeks?

Had je ook al eens om een MAC release gevraagd via de klantenservice?

Weet niet of @Brian  of @Sander als moderators hier iets voor je kunnen betekenen, even kijken of hun nog iets weten hoe en wat.

@Comp User

Inderdaad nog wel vreemd dat je een 85 reeks hebt, want dat zou eerder een 31 IP range moeten zijn.

Toen ik overging van de Draytek naar een mediaconverter, ging ik ook van 85 over op 31 reeks.

Geven die andere devices wel die 31 reeks, of krijgen die ook die 85 reeks?

Had je ook al eens om een MAC release gevraagd via de klantenservice?

Weet niet of@Brian  of@Sander als moderators hier iets voor je kunnen betekenen, even kijken of hun nog iets weten hoe en wat.

Op het andere adres krijg ik er idd een 31.20.xx.xx adres uit.

Vwb die “mac-release” kan ik dat zelf doen of moet dat via de ks?

Ik heb - bewuste keuze - geen beschikking over twitter etc, hoe kan ik het dan aan een moderator vragen?

Reputatie 6
Badge +2

@Comp User 

Een MAC-release kun je volgens mij aanvragen via de klantenservice.

Omdat ik @Sander en @Brian op deze manier meeneem in het topic, krijgen hun als het goed is een melding hiervan. Ze reageren meestal dan wel binneen 48 uur, of anders stuur je hun een PM via hun account.

@Comp User

Een MAC-release kun je volgens mij aanvragen via de klantenservice.

Omdat ik@Sander en@Brian op deze manier meeneem in het topic, krijgen hun als het goed is een melding hiervan. Ze reageren meestal dan wel binneen 48 uur, of anders stuur je hun een PM via hun account.

Ik ben vandaag de hele dag bezig geweest zowel zelf als ook met (meerdere medewerkers van) de klantenservice. 

Vooralsnog geen resultaat, mogelijk dat één van de moderators hier mij verder kan helpen? 

Reputatie 6
Badge +7

@Pieter_B Ik heb de meldingen vanuit de Community geblokkeerd omdat ik anders de hele dag spam binnen krijg. :grin: Maar geen zorgen, we krijgen alle berichten onder ogen! @Comp User ik kijk uiteraard graag met je mee maar als je alles al door hebt genomen met de collega's dan weet ik niet of ik daar nog wat aan toe kan voegen maar ik zal mijn best doen. Is de MAC release die jullie hierboven hebben besproken al uitgevoerd? 

Reageer