[Glasvezel] Draytek vervangen met je eigen router (met VLAN)

  • 22 January 2018
  • 527 reacties
  • 120111 Bekeken

Reputatie 7
Draytek vervangen met je eigen Router

Wat heb je nodig?

Draytek 2132Fvn
TP-Link MC2200L
TP-Link Acher C7 (1750Mbit)
T-Mobile Thuis Glasvezel



Waarschuwing:
Kijk nooit direct in de connecor. Dit kan permanente oogschade veroorzaken!
Maak nooit zelf de glasvezel aansluiting open. Mocht hier schade aan ontstaan, zal dit door Reggefiber moeten worden hersteld. De kosten hiervan zijn minimaal 300 euro, maar kan nog hoger uitpakken!


Installatie:


Haal de blauwe connector uit de Draytek SFP, vervolgens kan je de SFP er uit halen door het blauwe hendeltje naar achter te trekken.


Installeer vervolgens de SFP in de TP-Link MC220L en stop de blauwe connector er weer in.

Plug nu de UTP kabel in de TP-Link MC220L en de andere kant in de WAN van de TP-Link Acher C7.
Configuratie:
Sluit je Laptop aan op poort 1 van de TP-Link Acher C7
ga naar http://192.168.1.1 en login

Ga naar Advanced
Ga naar Network
Ga naar IPTV/VLAN

Settings
code:
IGMP Snooping: uitschakelen
IGMP Proxy: uitschakelen
IGMP Version: V2

IPTV/VLAN inschakelen
Mode Custom
Internet Vlan ID: 300 Priority 0
802.1Q tag inschakelen.
IP-Phone vlan: 35
IPTV Vlan ID: 640







Je kan nu zelf kiezen op welk poort je internet of tv wil hebben.
IP-Phone vlan word niet gebruikt en is op vlan 35 gezet omdat deze anders moet zijn.
Het is niet mogelijk T-Mobile thuis Telefoon te gebruiken met een ander modem dan de Draytek.
Klaar!

Je krijgt vanuit T-Mobile GEEN ondersteuning op deze setup, maar gelukkig zijn er genoeg mensen op het forum te vinden die je willen helpen. Mocht je problemen hebben dan moet je eerst het oude modem weer gebruiken voordat T-Mobile je ondersteuning kan geven.

De handleiding is gemaakt met een TP-Link C7 maar dit werkt het zelfde op de volgende TP-Link Routers: (met dank aan Jibbewillem)
TL-WR1043N (2,4Ghz 450Mbit)
Archer C1200 V2, V3 (2,4Ghz + 5Ghz 1200Mbit)
Archer C7 V4, V5 (2,4Ghz + 5Ghz 1750Mbit)
Archer C9 V3, V4, V5 (2,4Ghz + 5Ghz 1900Mbit)
Archer C2300 V1 (2,4Ghz + 5Ghz 2300Mbit)
Archer C3150 V2 (2,4Ghz + 5Ghz 3150Mbit)
Archer C3200 V2 (2,4Ghz + 5Ghz 3200Mbit)
Archer C5400 V2 (2,4Ghz + 5Ghz 5400Mbit)



Vond je dit topic nuttig en wil je meer van dit soort topics geef dan een Like!

527 reacties

Reputatie 7
Hey Hidden, bedankt voor wéér een mooie post. Heldere uitleg en het ziet er weer strak uit! 🙂
Reputatie 7

Je krijgt vanuit T-Mobile GEEN ondersteuning op deze setup, maar gelukkig zijn er genoeg mensen op het forum te vinden die je willen helpen. Mocht je problemen hebben dan moet je eerst het oude modem weer gebruiken voordat T-Mobile je ondersteuning kan geven.


Klasse Hidden.nld! Ziet er prachtig uit. Ik wil wel even bovenstaande quote benadrukken. T-Mobile is nog bezig met de interpretatie en uitvoering voor het gebruik van een eigen modem. Het moge duidelijk zijn dat onze klantenservice geen onbekende modems kan ondersteunen. Dat neemt niet weg dat ik dit een prachtig verhaal vind en een meerwaarde vind voor klanten die graag een eigen modem willen gebruiken!
Reputatie 7
Hoi Sander,

Ik begrijp dat T-Mobile er een beetje moeite heeft met het eigen modem idee.
Noem mij simpel maar je hoeft geen ondersteuning te bieden er op.
Het is net als het gebruik van powerline adapters. werkt het dan is het prima. is er een probleem dan sluit je even een kabeltje aan om te kijken of dat het probleem verhelpt.
Het enige wat nog niet werkt is de telefoon van T-Mobile. deze gegevens worden (nog) niet vrijgegeven. (maar wie gebruikt er dan ook nog een vaste telefoon 😛 )
Ik ben het met Hidden eens! En je moet je er ook bewust van zijn dat de gebruikers die hun eigen apparatuur gebruiken wel verstand van zaken hebben. En die gebruikers snappen ook wel dat ze eerst uit moeten sluiten of het niet aan hun eigen spullen ligt voordat ze support gaan bellen.
Reputatie 7
Je slaat hier de spijker op zijn kop jibbewillem. Als wij aan zouden geven dat iedereen zijn eigen modem mag gebruiken dan is de kanttekening dat wij niet overal ondersteuning op kunnen bieden. Logisch zou je zeggen maar voor klanten niet altijd vanzelfsprekend. Vandaar dat we dit zorgvuldig willen bekijken. Voor de echte liefhebbers en techneuten is het natuurlijk wel fantastisch dat ze via een omweg zoals zo mooi beschreven door Hidden nu al de mogelijkheid hebben!
Volgens de website van TP-Link beschikken de volgende modellen over de VLAN/IPTV instellingen, gesorteerd op prijs (van laag naar hoog):


Internationale modellen zijn niet meegenomen in dit lijstje.

Let erop dat je een model met minstens de bovengenoemde versienummers aanschaft. Het liefst altijd de nieuwste versie, omdat deze op andere vlakken ook verbetering met zich meebrengen.
Mooie Post hidden. Je bent de held die we nodig hebben.

@Jibbewillem met jouw opmerking "Deze klanten weten over het algemeen wel wat ze doen" ben ik het dus totaal niet eens.
Ik heb zelf als monteur gewerkt (voor korte duur) en opvallend vaak waren er mensen die het door een vriend die 'echt wel weet wat hij doet' aan laten sluiten. Dan krijg je van die gekke verhalen met 6 managed switches en 12 cable splitters waarvan er weer 3 verlengd zijn, 4 van die switches op elkaar staan om hitte te verzamelen, of een beunhaas die meerdere DHCP apparaten heeft draaien... Of wat je vaak ziet is een erg dure en luxe 2e router, direct op de oude router geprikt met de DHCP nog steeds aan en de router van de provider niet eens in bridged mode.
Ook zijn er simpelweg meer dan genoeg routers welke hun eigen problemen veroorzaken. Heb er zelf laatst nog een gehad welke b.v. prima leek te werken, maar specifiek bij downloads altijd de snelheid naar 0kb/s bracht. Je kunt simpelweg niet eens inbeelden waar mensen soms mee aan komen zetten joh.

Het enige wat ik hiermee wil zeggen is; De domheid van klanten kan je verbazen. Tevens heb ik zelf ook nog wel eens een foutje gemaakt/gehad binnen mijn internet netwerk, als IT-er zijnde.
Deze klanten zijn zelden wat anders dan gamers die beweren wat van PC's te weten omdat zij hun eigen pc samen hebben gesteld. Echte ICT-ers zijn het dan nog niet en ze maken genoeg fouten.

-- Dit niet om weg te nemen dat er klanten zijn die het wel écht weten he. Ik wil alleen stellen dat het wel eerlijk is van t-mobile om er van uit te gaan dat niet iedereen dat allemaal zo goed weet, ook al hebben zij een custom set-up.
Reputatie 2
Hidden.nl weet je toevallig het VLAN nummer van de VOIP? Mijn idee is om een Ethernet SFP in de Draytek te stoppen en het VOIP VLAN hier naar door te lussen. De Draytek zou dan als ordinaire VOIP centrale moeten functioneren.
Dit is naar mijn weten 300. Dezelfde als voor internet.
Reputatie 2
Ok top! dan ga ik dat testen als mijn aansluiting wordt opgeleverd. Duurt wel nog een maandje
Reputatie 7
Hoi ijzel,

je hoeft geen voip vlan in te stellen. daar kan je gewoon internet vlan voor gebruiken.
Great post @Hidden.nld!

Any alternatives to the TP-Link MC220L? though this is a cheap enough solution... :)

Has anyone tried setting it up with a pfSense box?
We only have Internet (no TV and/or Telephone) so it'll probably be easier to set up anyway.
Reputatie 2
Vandaag even zitten proberen, maar ik heb een vreemd probleem. Als ik de fiber via de mediaconverter van TP-Link aansluit, dan duurt het even voor ik een IP krijg en als ik deze dan heb, dan is de downloadsnelheid niet hoger dan 120-150mbit. Met de Draytek voor mijn router haal ik 760mbit met gemak. Dit is trouwens allemaal getest met een bekabelde verbinding.
Reputatie 7
Hallo ijzel,

dat is natuurlijk niet de bedoeling. kan je eens testen met een andere utp kabel ?
Reputatie 3
Interessant artikel! Hidden.
Is voor je de dienst stabieler geworden sinds het moment dat je je eigen modem gebruikt?
Ik vind de mogelijkheden vrij beperkt met het user account in de standaard Draytek router.
Reputatie 7
ik heb 0 problemen ervaren sinds ik deze setup heb, gebruik een externe minitor en die is 1x afgegaan door dat er een stop uitgeslagen was. handig weet ik ook wanneer de vriezer niet werkt 😂
Alvast dank Hidde!
Ik heb een Linksys EA7500 router die ik erg fijn vind en achter de draytek hangt momenteel.
Nu wil ik de draytek eruit halen omdat mijn Harmony Hub niet echt fijn samenspeelt door bepaalde instellingen.

Om dit te kunnen uitvoeren moet ik nu dan een extra modem daarvoor aanschaffen?
Hoe zit dat met de Archer C7, heeft deze een ingebouwde modem?
De TP-Link MC2200L die in de startpost genoemd wordt fungeert als modem. De Linksys EA7500 en de TP-Link Archer C7 hebben geen ingebouwd modem.

Een Fritz!Box 5490 heeft bijvoorbeeld wel een ingebouwd modem.
@ijzel, ik ben benieuwd of het inmiddels gelukt is.
Eenzelfde setup klinkt voor mij ook interessant dus ik hoor graag je ervaringen!
Reputatie 3
Heb een zelfde setup aan de praat, TP-Link MC220L icm een ASUS RT-AC66U. Ook IPTV werkt.

Thnx!
Reputatie 7
geweldig pHennyWise,

geniet van de vrijheid met je eigen router👍
Reputatie 3
hidden, alles lijkt naar behoren te werken echter 1 issue. Ik krijg de download/upload snelheid structureel niet meer boven 650 Mbps uit. Dit moet vrijwel zeker aan de glas converter liggen, met exact dezelfde opstelling hiervoor (Draytek ipv TP-Link MC220L) had ik dit issue niet. Kun jij bevestigen dat jij wel snelheden haalt van 750+ Mbps met dezelfde TP-Link glas converter?

Als ik op mijn Asus RT-AC66U een download test doe (mbv wget) zie ik hem ook niet verder komen dan 500/650 Mbps. Hij lijkt ook veel meer te varieren in snelheid, niet zo stabiel als met de DrayTek.
Reputatie 7
Hallo pHennyWise,

Zeker, ik heb snelheden gezien van 780Mbit. op een T-Mobile verbinding.
Ik heb ze in een andere setup een snelheid van 990Mbit zien halen.

Het beste kan je de snelheid testen met de speedtest.net desktop app. (of cli) deze test met meerdere streams zodat je de verbinding echt vol kan trekken.
Reputatie 3
Ok, thnx. Ik zie toch varierende resultaten met dezelfde glas converter bij verschillende gebruikers. Misschien toch een te goedkope variant als ie kwalitatief niet hetzelfde lijkt te zijn? Ik zal er nog eens naar kijken maar zal hem denk toch eens RMA’en.
Je kan natuurlijk niet uitsluiten dat het aan de media coverter ligt. Kan net zo goed je eigen router of computer zijn of aan T-Mobile liggen.

Probeer eerst deze test eens. Heb je voor de rest alles losgekoppeld van de router als je test?

Reageer