[Glasvezel] Draytek vervangen met je eigen router (met VLAN)

  • 22 January 2018
  • 527 reacties
  • 120260 Bekeken

Reputatie 7
Badge +4
Draytek vervangen met je eigen Router

Wat heb je nodig?

Draytek 2132Fvn
TP-Link MC2200L
TP-Link Acher C7 (1750Mbit)
T-Mobile Thuis Glasvezel



Waarschuwing:
Kijk nooit direct in de connecor. Dit kan permanente oogschade veroorzaken!
Maak nooit zelf de glasvezel aansluiting open. Mocht hier schade aan ontstaan, zal dit door Reggefiber moeten worden hersteld. De kosten hiervan zijn minimaal 300 euro, maar kan nog hoger uitpakken!


Installatie:


Haal de blauwe connector uit de Draytek SFP, vervolgens kan je de SFP er uit halen door het blauwe hendeltje naar achter te trekken.


Installeer vervolgens de SFP in de TP-Link MC220L en stop de blauwe connector er weer in.

Plug nu de UTP kabel in de TP-Link MC220L en de andere kant in de WAN van de TP-Link Acher C7.
Configuratie:
Sluit je Laptop aan op poort 1 van de TP-Link Acher C7
ga naar http://192.168.1.1 en login

Ga naar Advanced
Ga naar Network
Ga naar IPTV/VLAN

Settings
code:
IGMP Snooping: uitschakelen
IGMP Proxy: uitschakelen
IGMP Version: V2

IPTV/VLAN inschakelen
Mode Custom
Internet Vlan ID: 300 Priority 0
802.1Q tag inschakelen.
IP-Phone vlan: 35
IPTV Vlan ID: 640







Je kan nu zelf kiezen op welk poort je internet of tv wil hebben.
IP-Phone vlan word niet gebruikt en is op vlan 35 gezet omdat deze anders moet zijn.
Het is niet mogelijk T-Mobile thuis Telefoon te gebruiken met een ander modem dan de Draytek.
Klaar!

Je krijgt vanuit T-Mobile GEEN ondersteuning op deze setup, maar gelukkig zijn er genoeg mensen op het forum te vinden die je willen helpen. Mocht je problemen hebben dan moet je eerst het oude modem weer gebruiken voordat T-Mobile je ondersteuning kan geven.

De handleiding is gemaakt met een TP-Link C7 maar dit werkt het zelfde op de volgende TP-Link Routers: (met dank aan Jibbewillem)
TL-WR1043N (2,4Ghz 450Mbit)
Archer C1200 V2, V3 (2,4Ghz + 5Ghz 1200Mbit)
Archer C7 V4, V5 (2,4Ghz + 5Ghz 1750Mbit)
Archer C9 V3, V4, V5 (2,4Ghz + 5Ghz 1900Mbit)
Archer C2300 V1 (2,4Ghz + 5Ghz 2300Mbit)
Archer C3150 V2 (2,4Ghz + 5Ghz 3150Mbit)
Archer C3200 V2 (2,4Ghz + 5Ghz 3200Mbit)
Archer C5400 V2 (2,4Ghz + 5Ghz 5400Mbit)



Vond je dit topic nuttig en wil je meer van dit soort topics geef dan een Like!

527 reacties

Reputatie 2
Gezien die eerste 2 foto's heb je de verbinding tussen mediaconvertor en R7000 wel goed.

Maar ik zou het configureren van de R7000 niet via WiFi op een tablet doen. Sluit een PC aan via LAN kabel i.p.v. die xbox in eerste instantie.



hmm oké. Zal kijken of dat lukt, maar wat ik heb ingevuld klopt dat wel? Bij vlan...
Reputatie 2
Ik word weer gestuurd naar een andere topic... is het echt zo anders dan bijvoorbeeld op een tplink?
Reputatie 3
@Milado

Voor het instellen van de R7000 met VLAN's moet je wel weten wat je doet.
Het verkeerd opzetten van de router kan gevaarlijk zijn en mogelijk zet je dingen open die je niet open wilt hebben staan.
Ook zijn niet alle routers hetzelfde, ik gaf aan dat je misschien de DD-WRT firmware moet flashen in de gelinkte tekst stond dat alleen de R9000 VLAN op WAN ondersteund.

Ik zou je aanraden om een vriend/kennis/ familie lid te vragen die enige kennis heeft van computer hardware om je te helpen.
Het aansluiten van een eigen router is toch een taak voor een gevorderd computer tech omdat je tegen veel onverwachte zaken kan aanlopen.

De basis van het aansluiten van een eigen router is te zien in het onderstaande blok diagram:


Kijk of je daadwerklijk de instellingen hebt op je router:
instellingen : kijk over je dezelfde opties kan vinden zoals je die ziet in het artikel.
Lukt dit niet raad ik je van harte aan om hulp te vragen in je kennissen kring, of er moet hier iemand op het forum zijn met dezelfde router die je kan helpen.

Nederlands info draadje : https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1906960
(Je eigen draadtje zelfs 🙂 )
Reputatie 1
@Hidden.nld , wat nu als je in bezit bent van een identieke Draytek Vigor 2132F, maar dan één die volledig zelf configureerbaar is? (wij leveren deze aan onze klanten )
Wat zijn dan de settings voor Internet,TV en kun je telefonie dan wel werkend krijgen?
Dank voor je reactie alvast!
Reputatie 3
@joopderooij

Hoi Joop,

Deze kan je gebruiken voor Internet en TV ( WAN opzetten met VLAN300 en VLAN640 ).
Alleen zal je telefonie niet aan de praat krijgen omdat je de login gegevens en adressen van de VoIP server niet krijgt van T-Mobile.
Waarom je deze niet krijgt is een goede vraag, ik vermoed omdat het lokaal niet super in elkaar zit.
Reputatie 1
Zit zelfs helaas nog op het 500/500 pakket (geen ODF dus nog). Nu het nieuws dat KPN 1000/1000 binnenkort gaat aanbieden hoop ik dat ik kan upgraden, maargoed. Nu ontopic over de modem, heb zelf het Draytek modem en wil dit al tijden vervangen.

Heb het modem in de meterkast, waar er een UTP kabel naar de woonkamer gaat, letop, 1 kabel, door dit dilemma heb ik dus ervoor gekozen om daar internet over te laten lopen, waarna er in de woonkamer allemaal apparatuur bekabelt loopt, je zou zeggen een 2e kabel trekken, dat is helaas minder makkelijk dan het klinkt. Heb al tijden pogingen gedaan om Internet en TV over 1 kabel heen te laten lopen en dan weer te splitten, zonder succes, Heb nu 2 jaar T-Mobile Thuis maar nooit TV gekeken (via de box). Gewoon casten met Chromecast dan maar, kijk toch nooit, zijn alleen Netflix & Plex gebruikers. En casten voor nu en dan als we willen.

vandaag TP-Link MC220L besteld op bol, vanavond geleverd.

##############

Mijn huidige setup:


Meterkast:
  • Draytek Vigor 2132FVn
  • Ubiquiti Edgerouter Lite
----
UTP Cat7 naar woonkamer (TV meubel)
----
Woonkamer:
  • Netgear GS108 switch voor alle apparatuur bij TV
  • Cisco Linksys EA4500 voor wifi (oud ding, ga binnenkort eens vervangen voor Ubiquiti wifi)
----
UTP Cat7 naar werkhoek (PC & randapparatuur)
----
  • Netgear GS108 switch
##############

Geplande nieuwe setup:


Meterkast:
  • TP-Link MC220L
----
UTP Cat7 naar woonkamer (TV meubel)
----
Woonkamer:
  • Ubiquiti Edgerouter Lite
  • Netgear GS108
  • Cisco Linksys EA4500
----
UTP Cat7 naar werkhoek (PC & randapparatuur)
----
  • Netgear GS108 switch
##############

Als dit zo lukt, zou ik dan inprincipe 'eindelijk' de tv box kunnen aansluiten op de Ubiquiti

Converter -> Ubiquiti eth0
Ubiquti eth1 -> TV Box
Ubiquti eth2 -> Netgear GS108

alleen de eth poorten de juiste vlan's geven dus.

Als dit allemaal goed lukt zal ik nog een post doen met een Stap voor stap tutorial voor de geïnteresseerden.

Al met al, benieuwd.
Reputatie 1
bedankt voor de uitleg
nu een week draaiende en geen internet haperingen meer!!

alleen een tplink archer c9 besteld ,stond in de lijst van werkende routers......
helaas dat werkt dus niet ... geen igmp snooping om aan of uit te schakelen..... is en dus geen live tv te ontvangen ...
snel terug gestuurd en de tplink ac 2300 router besteld.....daar zit die optie wel op igmp snooping en het werkt als een zonnetje

thnxss
Goedenavond,

Zitten hier thuis er erg over na te denken om de draytek router eruit te doen en hiervoor in de plaats een ubiquiti amplifi hd set te gaan plaatsen. De glasvezel willen via de media converter TP-link MC220L v4 aansluiten aan de ubiquiti router.

Nu zie ik in de handleiding van de ubiquiti set dat vlan id aanzetten mogelijk is, maar toch wil ik hier even een dubbel check doen of ik met deze set de wifi en de ethernet poorten kan instellen op de vlans voor internet en tv?
Reputatie 6
Goedenavond,

Zitten hier thuis er erg over na te denken om de draytek router eruit te doen en hiervoor in de plaats een ubiquiti amplifi hd set te gaan plaatsen. De glasvezel willen via de media converter TP-link MC220L v4 aansluiten aan de ubiquiti router.

Nu zie ik in de handleiding van de ubiquiti set dat vlan id aanzetten mogelijk is, maar toch wil ik hier even een dubbel check doen of ik met deze set de wifi en de ethernet poorten kan instellen op de vlans voor internet en tv?

Volgens https://amplifi.com/docs/AmpliFi_UG.pdf pagina 21 kun je wel VLAN 300 afscheiden op WAN poort, maar ik zie geen optie om dit voor meer dan 1 VLAN te doen, i.e. het lijkt niet mogelijk om VLAN 640 van WAN door te zetten naar 1 of meerdere LAN poorten.
Je zou die ubiquiti set simpelweg als DMZ achter de Draytek kunnen plaatsen en dan de WiFi van Draytek uitzetten. Anders m.b.v. een managed switch VLANs afhandelen en de ubiquiti VLAN zaken disabled.
Na een tip in een ander draadje over de uitblijvende Draytek Firmware updates werd ik attendeert op de mogelijkheden om zelf een glasvezel router/modem aan te schaffen.

Sinds gistermiddag het ik aldus een Ubiquiti Edgerouter X SFP werkend op mijn T-Mobile 750mbit aansluiting.

Televisie gebruik ik niet, dus ook niet in verdiept.
Telefoonnummer heb ik wel, maar staat/stond niet aangesloten. Alles gaat direct naar voicemail en ik luister af via het geluidsbestand welke ik via email ontvang.

Het was eigenlijk allemaal simpeler dan verwacht, enige waar ik even naar moest zoeken was dat ik de oude snelheid niet haalde. Bleef steken net onder de 450mbit.
Via het ubiquiti forum de oplossing gevonden dat 'hwnat offloading' ingeschakeld moet worden voor de hogere gasvezel snelheden. Nu netjes 750+mbit up en down.

Laatste firmware/software updates van 4 maart j.l. Eindelijk een router die me vertrouwen geeft.

Dank voor de vele tips op dit forum en in dit draadje.

Reputatie 7
Badge +3
@RGeux
Inderdaad, om de snelheid te halen moet je hardware offloading aanpassen.
Begrijp ook dat je niet gekozen hebt voor de bridged mode, want als je dat doet kom je ook niet aan je snelheid.

De ene gaat dus niet samen met de ander.
Maak hier zelf ook gebruik van de Edge Ligth versie, maar ga binnenkort ook upgraden naar de V4 met SFP.

De snelheden die ik haalde met de Edge router light V3 hieronder ... 😎

Hallo mensen.

Ben dit draadje met veel interesse aan het lezen omdat ik ook van de beperking van vigor af wil. Alleen ben ik niet zo bedreven als de meeste hier. Mijn router kan IPTV en VLAN instellen echter heb ik niet de luxe van meerdere poorten op mijn router (tplink m5). Deze heeft maar 2 poorten, thats it. Als ik dus na de tplink2200l de eerste mesh router plaats houd ik nog maar 1 uitgaande poort over voor mijn IPTV maar wil ook de andere mesh satellite wired aansluiten over de backhaul en niet wireless. Iemand een bright idee..in de trant van een uitgebreide media converter die direct al op meerdere uitgaande poorten kan splitsen naar IPTV en internet?
@rheuver je zit in de goeie richting te denken! De uitgebreide media converter die je bedoelt is een managed switch met een SFP poort en VLAN ondersteuning. Deze switch van TP-Link is hier bijvoorbeeld voor geschikt.

Je steekt de glasvezel dan in de switch en stelt vervolgens de switch zo in dat je internet en tv verkeer gesplitst worden. Je hebt dan geen media cover nodig.
@jibbewillem , thx voor je snelle reactie wat zeer helpzaam is om een goed beeld te krijgen. Zou ik nog even je mening mogen horen maar nu met een gedachte over een iets andere boeg.

Naast de tp link m5 mesh system heb ik ook nog een tp link archer c9 (naast een wr1024nd). Zou ik de c9 kunnen configureren zoals beschreven maar dan de bridge modus activeren om het internet deel direct door te zetten naar de m5 maar separaat op de geconfigureerde poort van de c9 mijn mediabox aansluiten. Of werkt dit niet meer als ik bridge mode activeer...?
@rheuver daar vraag je me wat. Zoals je beschrijft gaat het denk ik niet werken.

Wel denk ik dat je het met de c9 op kan lossen, maar dan zou je de m5 mesh puur als access points moeten gebruiken. Dus je c9 als router en de m5 voor Wi-Fi. Dan heb je nog wel een media converter nodig.

Is het proberen waard, scheelt ook weer de aanschaf van een prijzige switch. Laat je even weten hoe het afloopt?
@rheuver daar vraag je me wat. Zoals je beschrijft gaat het denk ik niet werken.

Wel denk ik dat je het met de c9 op kan lossen, maar dan zou je de m5 mesh puur als access points moeten gebruiken. Dus je c9 als router en de m5 voor Wi-Fi. Dan heb je nog wel een media converter nodig.

Is het proberen waard, scheelt ook weer de aanschaf van een prijzige switch. Laat je even weten hoe het afloopt?

@jibbewillem doe ik, ben zelf ook wel benieuwd. Ik had jou voorstel ook al gedacht, maar prefereer de m5 aangezien deze betere / handigere parent controls bezit dan de c9, vandaar. En ja uiteraard is in dit geval nog steeds een mediaconverter noodzakelijk als eerste schakel.. bedankt en ik hou je op de hoogte..
In de meterkast heb ik een Cisco SG300 hangen met een dual personality port (SFP of UTP) waar ook een SFP ik kan (1Gb). Zou dat ook een optie kunnen zijn om via deze switchport/SFP de benodigde VLAN Tags te zetten om vervolgens het internet van door te zetten (via UTP op een andere interface maar wel hetzelfde VLAN) naar mijn firewall. Heeft iemand hier ervaring mee? Zou super zijn want dan stap ik per direct over 🙂
@Who_Cares als deze switch alle benodigde protocollen ondersteund, dan ja. Als er volledige VLAN support op zit en je weet hoe je het in moet stellen dan voorzie ik geen problemen. Op het forum van Tweakers is er een gebruiker die een Netgear switch heeft gebruikt en er net wat dieper op in gaat. Misschien is het handig om die er nog even bij te pakken.
Reputatie 1
Wie o wie kan mij helpen.
Ik wil graag mijn netwerk volledig laten draaien op Unifi van ubiquiti. De draytek dus weg en de volgende zaken in huis:

  • unifi usg 1 x WAN 3 x LAN
  • Unifi 16-150watt PoE switch (2 sfp poorten)
  • Unifi accesspoint
Wie kan mij vertellen welke SFP module ik moet/kan gebruiken voor mijn glasvezel kabel (Zie foto) naar mijn unifi sfp poort. Als ik het goed heb moet ik die smalle witte kabel hebben die het zwarte kastje in gaat?

Reputatie 4
Zit er geen sfp in de mediaconverter?
ik kan deze net niet goed zien.
Reputatie 7
Badge +4
nee de glasmodule zit vast in de media convertor. je kan hem wel gewoon in je usg steken toch. vlan 300 configureren en klaar.
Reputatie 4
Maar een sfp module in de 16 poort UniFi switch en daarop aansluiten.
Dan heb je wel sfp module nodig.
Dan met vlan doorzetten naar een poort en daar usg op en die weer terug de switch in.

Ik moet wel even opzoeken wel sfp module het ook al weer is.
Hebben we al eens eerder gedaan.

edit: in dit draadje twee maanden terug staan ze afgebeeld.
Reputatie 1
Bedankt zover!
Ben er nog niet helemaal uit. Maar ga weer verder aan de slag.

Vraag mij alleen af:
Pakt mijn unifi cloud key automatisch weer de verbinding op zodat deze te bereiken is zodra de module er in zit?

Ik heb voor de zekerheid de VLANS vast gecreëerd in de switch.

Voor de extra zekerheid:
Die glasvezelkabel met het blauwe dopje (in dat zwarte kastje) gebruik ik in de sfp module toch?
Reputatie 7
Badge +3
@afca1988

Je internet gaat binnen komen via de USG, die hij krijgt vanuit de mediaconverter.



Zoals hierboven zou het er uiteindelijk uit kunnen komen te zien als ik het goed heb.
Een YT fimpje over de bovengenoemde setup, alleen gaat die er ook vanuit dat je een cloudkey gebruikt voor de Unify controler. Bij mij draait deze controller op de Synology DS218+ NAS.

De volgende vraag is dan wel, heb je alleen internet, of ook TV en bellen?

Note: zelf maak ik op dit moment gebruik van de MC naar een Ubiquiti Edgerouter Lite 3 i.p.v. de USG.

USG vs. EdgeRouter


De SFP's op de switch zijn meestal in gebruik als transportkanalen tussen andere switches en niet zozeer om internet op binnen te laten komen.
Reputatie 7
Badge +3
@afca1988

Mocht je toch SFP's nodig hebben, hier op AE kom ik het volgende pair tegen (Receive side/blauw Transmit side/geel).Hierbij gebruik je van deze pair alleen degene met de blauwe lock handel, net zoals je een foto heb voorbij zien komen van de Draytek SFP.
Je kunt er zelfs aangeven dat ze Ubiquity compatible moeten zijn.

Ga deze binnenkort ook eens zelf aanschaffen om te testen ... de kosten zijn het niet 😎 .. Oke ... ik heb ze zojuist maar aangeschaft 😄

Reageer