[Glasvezel] Draytek vervangen met je eigen router (met VLAN)

  • 22 January 2018
  • 527 reacties
  • 120111 Bekeken

Reputatie 7
Draytek vervangen met je eigen Router

Wat heb je nodig?

Draytek 2132Fvn
TP-Link MC2200L
TP-Link Acher C7 (1750Mbit)
T-Mobile Thuis Glasvezel



Waarschuwing:
Kijk nooit direct in de connecor. Dit kan permanente oogschade veroorzaken!
Maak nooit zelf de glasvezel aansluiting open. Mocht hier schade aan ontstaan, zal dit door Reggefiber moeten worden hersteld. De kosten hiervan zijn minimaal 300 euro, maar kan nog hoger uitpakken!


Installatie:


Haal de blauwe connector uit de Draytek SFP, vervolgens kan je de SFP er uit halen door het blauwe hendeltje naar achter te trekken.


Installeer vervolgens de SFP in de TP-Link MC220L en stop de blauwe connector er weer in.

Plug nu de UTP kabel in de TP-Link MC220L en de andere kant in de WAN van de TP-Link Acher C7.
Configuratie:
Sluit je Laptop aan op poort 1 van de TP-Link Acher C7
ga naar http://192.168.1.1 en login

Ga naar Advanced
Ga naar Network
Ga naar IPTV/VLAN

Settings
code:
IGMP Snooping: uitschakelen
IGMP Proxy: uitschakelen
IGMP Version: V2

IPTV/VLAN inschakelen
Mode Custom
Internet Vlan ID: 300 Priority 0
802.1Q tag inschakelen.
IP-Phone vlan: 35
IPTV Vlan ID: 640







Je kan nu zelf kiezen op welk poort je internet of tv wil hebben.
IP-Phone vlan word niet gebruikt en is op vlan 35 gezet omdat deze anders moet zijn.
Het is niet mogelijk T-Mobile thuis Telefoon te gebruiken met een ander modem dan de Draytek.
Klaar!

Je krijgt vanuit T-Mobile GEEN ondersteuning op deze setup, maar gelukkig zijn er genoeg mensen op het forum te vinden die je willen helpen. Mocht je problemen hebben dan moet je eerst het oude modem weer gebruiken voordat T-Mobile je ondersteuning kan geven.

De handleiding is gemaakt met een TP-Link C7 maar dit werkt het zelfde op de volgende TP-Link Routers: (met dank aan Jibbewillem)
TL-WR1043N (2,4Ghz 450Mbit)
Archer C1200 V2, V3 (2,4Ghz + 5Ghz 1200Mbit)
Archer C7 V4, V5 (2,4Ghz + 5Ghz 1750Mbit)
Archer C9 V3, V4, V5 (2,4Ghz + 5Ghz 1900Mbit)
Archer C2300 V1 (2,4Ghz + 5Ghz 2300Mbit)
Archer C3150 V2 (2,4Ghz + 5Ghz 3150Mbit)
Archer C3200 V2 (2,4Ghz + 5Ghz 3200Mbit)
Archer C5400 V2 (2,4Ghz + 5Ghz 5400Mbit)



Vond je dit topic nuttig en wil je meer van dit soort topics geef dan een Like!

527 reacties

Reputatie 1

Hi, and happy 2021!

Thank you for the very informative thread. I have the following situation:

My default install (made by a T-Mobile employee) is: external FiberOptic cable→ Media Converter - probably TP-Link MC2200L →  router Huawei HG659. I only have Internet (no TV, no Phone). 

I would like to replace the HG659 with a TP-Link Archer (AC1750), mainly because the HG659 has only 2 ethernet ports and I need at least 3. Also I suspect the HG659 wifi is bad. 

I tried to follow the steps on page one and I get stuck in the following points:

  • when I try to connect to 192.168.1.1 with the TP-Link connected, the login page is reachable but putting in the user and the password has no effect. I tried to do the same with the HG659 connected and then it works. What am I doing wrong?
Reputatie 7
Badge +15

Hello @AlexMD 

Try resetting the TP-LINK to its default settings and maybe try again with the credentials on the sticker?

Reputatie 1

Sorry for the probably stupid question: Should I try with the credentials on the TP-Link sticker or on the T-Mobile one?

Reputatie 7
Badge +15

@AlexMD

If you have the TP-LINK connected to your mediaconverter youll need the credentials of the TP-LINK on the sticker.

The huawei is not connected so you won't need it at all.

Reputatie 1

Hey, thanks for the help. I did some more investigation and I’ll leave the findings here maybe they would help others as well:

  • for some reason (cache probably??) even if I had the TP-Link router connected, 192.168.1.1 was resolving on the Huawei admin page. I cleared the cache and then I was able to log-in properly.
  • Sadly though I hit a roadblock as my C7 is quite old (hardware v2) so it seems it doesn’t support VLAN settings. (which starts with v3). So I ordered a new tp-link router…So for everyone, please check the list of supported routers (some hints are in the first page of posts)

Thank you for all the support.

Reputatie 1

Just to close the adventure above, I received the new TP-Link AX50 router and I can report that the indications provided here work perfectly with it. I am using now this new router instead of the old HG659.

I have a Ubiquity Amplify HD connected to the Media converter and have internet connection. 

However the speed is a bit limited max 200Mbps down and 140 up. 1000Mbps subscription. 

Is there something I can do to improve this?

See my settings below (just internet, no phone/tv)

Thanks for the help! 

Reputatie 7
Badge +3

@sophie12345abc 

First question is, how did you measure this speed, is it done over a fixed cable connection or via WiFi. Measurements of speed should always be done via a fixed LAN connection to a computer.

Troubleshooting: Slow Speeds

The advice that might help you, is turning on Hardware NAT.

 

@Pieter_B thanks! yes via computer connected to the amplifi directly via cable.

Tried the hardware Nat as well, no significant changes unfortunately. 

Will read the other topic, maybe find something else, but there are a not a lot of settings to change the amplifi. Tried all of them I guess..

 

Reputatie 7
Badge +3

@sophie12345abc 

Are the speeds normal and around 900 - 980Mb if the TMT modem is connected, if significant low then the problem is caused by the line to your home i.s.o. your router.

Could you check if speeds are normal with the TMT modem used?

Most of the topics on the internet about a to low speed, switching on Harware NAT solves that issue.

Otherwise try to factory reset the Amplifi and setup the VLAN 300 and enable the Hw NAT, safe this configuration. Power down the Amplifi and power it up again after about 30 seconds to see if that brings more speed.

Reputatie 1

Hallo allemaal, via deze post en andere informatie heb ik moed gevonden om het volgende te bestellen en de Draytek modem te vervangen.

- TP-link MC220L

- ASUS RT-AX86U router

 

Nadat ik alles bekabeld had en voor zover mogelijk de instellingen heb aangepast volgens instructie @Hidden.nld had ik in ieder geval direct internet verbinding, draadloos en bedraad dus dat is super fijn.

Dit kon ik NIET instellen: 

IGMP Snooping: uitschakelenIGMP Proxy: uitschakelenIGMP Version: V2


Echter krijg ik op LAN poort 3 + 4 geen internet, wel heb ik ingesteld dat op die poorten d.m.v. VID300
Moet worden doorgegeven.

Op de poorten 1 en 2 werkt het wel goed. Heb ik wellicht iets over het hoofd gezien? Hebben jullie tips/tricks? 

Voor de duidelijkheid, we gebruiken geen TV, dus hebben alleen 4x internet nodig.

Hoor graag,

Hallo allemaal, via deze post en andere informatie heb ik moed gevonden om het volgende te bestellen en de Draytek modem te vervangen.

- TP-link MC220L

- ASUS RT-AX86U router

 

Nadat ik alles bekabeld had en voor zover mogelijk de instellingen heb aangepast volgens instructie @Hidden.nld had ik in ieder geval direct internet verbinding, draadloos en bedraad dus dat is super fijn.

Dit kon ik NIET instellen: 

IGMP Snooping: uitschakelenIGMP Proxy: uitschakelenIGMP Version: V2


Echter krijg ik op LAN poort 3 + 4 geen internet, wel heb ik ingesteld dat op die poorten d.m.v. VID300
Moet worden doorgegeven.

Op de poorten 1 en 2 werkt het wel goed. Heb ik wellicht iets over het hoofd gezien? Hebben jullie tips/tricks? 

Voor de duidelijkheid, we gebruiken geen TV, dus hebben alleen 4x internet nodig.

Hoor graag,


Hallo hallo goedemorgen bvandep212,

Ten eerste goede keus in hardware! Mooi voorbereid op de toekomst met WiFi 6!

Als je geen gebruikt maakt van IPTV, dan hoef je dit ook niet in te stellen.

Je kan deze instellingen achterwege laten een poort 3 en 4 “gewoon" VLAN 300 geven.

 

Ik hoop dat je er met deze informatie uitkomst. Succes!

 

Edit: VLAN’s omgedraaid

Reputatie 7
Badge +3

Hallo @bvandep212 

Het enige veld wat je moet invullen voor internet zonder TV, is het vakje Internet met daarin 300 prio 0.

Hierdoor is internet geregeld, de rest moet je gewoon leeg laten. Dit probleem is al eens eerder hier voorbij gekomen, maar LAN 3 en/of LAN 4 alleen invullen als je bijv. IPTV o.i.d. heb op een afzonderlijke VLAN.

 

Reputatie 3

@jibbewillem 

VLAN 300 = Internet

VLAN 640 = IPTV

Dus bvandep212 Heeft LAN 3 + 4 goed ingesteld.

Ik weet niet Waar je de IGMP settings kan uitzetten, ik vermoed op "uitschakelen” klikken.

Ook kan je proberen om de DHCP setting aan te passen naar Linux of een andere setting, gewoon testen welke misschien het probleem oplost.

Reputatie 1

Bedankt heren, het werkt :grin:

Reputatie 4

Een vraag over de vrij modem keuze.

Als dat dit jaar door gaat wil ik ook mijn Draytek vervangen voor een Asus router maar ik heb en vraag over de telefoon aansluiting, moeten de fabrikanten als Asus een aanpassing doen in de firmware om telefoon dan ook werkend te krijgen en loopt dit dan over een lan poort van het modem of komt er dan een extra poort?

Of gaan ze dit nooit toepassen.

Ik kan er op internet niks over vinden.

Reputatie 7
Badge +3

@Erwin05

Ten eerste, voor nu nog, de VoIP login gevens zijn nog niet vrijgegeven door TMT. Dus al zou je een router aanschaffen met VoIP mogelijkheden, heb je de login gegevens. 

Dus eigen router kan heel goed voor Internet en IPTV, maar dan moet je VoIP links laten liggen nog voor nu.

Een optie is om VoIP onder te brengen bij een derde partij als bijv. Cheap Connect, maar dan moet je wel zelf een VoIP toestel of router aanschaffen.

Zelf heb ik een losse ATA van Gigaset N300A IP met verschillende VoIP providers voor uitbellen en inbellen.

Reputatie 4

Ik wil dan een Asus router aanschaffen die wel VOIP ondersteund, als de sip vrij wordt gegeven dat ik de Asus router gewoon kan blijven gebruiken, ik weet alleen niet welke Asus routers dit ondersteunen zelf heb ik deze router van Asus de RT-AX86U uitgezocht. Ik vond dit op internet https://support.8x8.com/equipment-devices/network-devices/how-to-configure-asus-router-for-8x8-service

Asus routers ondersteunen wel voip onder de Wan instellingen.

Reputatie 7
Badge +3

@Erwin05 

Dit zijn niet de settings die je nodig hebt om een SIP account te kunnen instellen, want ergens in de ASUS router kun je bijv. een DECT telefoon ook daadwerkelijk aan met de ASUS verbinden.

Bij mijn weten maakt ASUS ook geen router met DECT ondersteuning, zoals je die wel kan vinden bij een aantal Fritz! boxen.

Heb hier ook jaren een ASUS gehad, met daarachter de genoemde N300A IP voor VoIP providers. Had een aantal zaken voor VoIP op ‘enabled’ gezet voor pass through (doorgeven) naar mijn N300A.

Hopelijk is het niermee iets duidelijker, die pagina is eigenlijk meer een soort van Firwall setting adjustment om de VoIP client in je LAN correct te kunnen laten werken.

Hallo,

Ik heb nog niet het hele draadje door gelezen, maar wil toch een vraag stellen.

Ik zie dat het mensen lukt met de twee routers waar ik mee heb ‘gespeeld’

Mijn setup is:

Mediaconverter CVT-3002W2A(SM-10)-PLUS-DR

Managed switch TP-Link TL-SG105E (VLAN ingesteld 300 port 1-3 port 1 tagged 100 port 1-3 port 1)

Zyxel VMG8825-T50 (nog wel)

Bedrading:

Media converter --- > TP-Link TL-SG105E poort 1

TP-Link TL-SG105E poort 2 → Zyxel VMG8825-T50

Deze bedrading geeft een werkende internet verbinding.

TP-Link TL-SG105E poort 3 → ASUS RT-AC5300 [VLAN ingesteld / IGMP Snooping uit IGMP Proxy uit Upnp uit.

Deze bedrading geeft geen werkende internet verbinding, bij verbinding ASUS RT-AC5300.

TP-Link TL-SG105E poort 2 → ASUS RT-AC5300 [VLAN ingesteld / IGMP Snooping uit IGMP Proxy uit Upnp uit.

Deze bedrading geeft geen werkende internet verbinding, bij verbinding ASUS RT-AC5300.

TP-Link TL-SG105E poort 3 → ASUS RT-AC66U [VLAN ingesteld / IGMP Snooping uit IGMP Proxy uit Upnp uit.

TP-Link TL-SG105E poort 2 → ASUS RT-AC66U [VLAN ingesteld / IGMP Snooping uit IGMP Proxy uit Upnp uit.

Misschien dat iemand mij de gouden tip kan geven waarmee ik iig 1 van deze twee routers werkend kan krijgen en de prachtige witte Zyxel uit kan zetten. :wink:

Hier zijn de plaatjes van de instellingen:

 

is het mogelijk om een tp-link ancher AX11000 direct aan de media converter te verbinden? of moet er nog iets tussen?

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Tarkaz 

Als het een vlan ondersteunende router is dan wel, je kunt zoeken in de web interface onder advanced > IPTV volgens mij.

@Waqqas dus me standaard t-mobile modem kasje kan ik dan op bergen?

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @KlyVio 

Heb je internet only of ook tv?

Je kan de regel met vlan 100 in je switch verwijderen.

Reputatie 7
Badge +15

@Tarkaz 

Heb je ook vast bellen? Bellen werkt niet op je eigen router maar met een vlan ondersteunende router kan je wel internetten en tv kijken zonder het T-Mobile modem.

Reageer