[Glasvezel] Huawei modem vervangen voor eigen router

  • 1 September 2018
  • 113 reacties
  • 82083 Bekeken

Reputatie 7

Vanaf September levert T-Mobile eindelijk een modem met 5Ghz aan nieuwe klanten, Helemaal TOP natuurlijk, maar nog leuker is dat het nog makkelijker is om je eigen modem te plaatsen. Voorwaarde is wel dat je router VLAN ondersteuning heeft en het nadeel is dat de telefoon niet meer werkt. Let hier dus even op als je een andere gaat bestellen.

 

De Huawei HG659 was al in gebruik voor DSL klanten maar nu wordt er middels een media convertor ook gebruikt voor Glasvezel klanten. Middels een media convertor vergelijkbaar als de TP-Link. Hier is hoe makkelijk je je eigen TP-Link Acher C7 kan instellen op de media convertor van T-Mobile. Plug nu de UTP kabel in de media convertor en de andere kant in de WAN van de TP-Link Acher C7.

 

Configuratie

Sluit je Laptop aan op poort 1 van de TP-Link Acher C7 ga naar http://192.168.1.1 en login

Ga naar Advanced

Ga naar Network

Ga naar IPTV/VLAN

Settings

 [code]IGMP Snooping: uitschakelen IGMP Proxy: uitschakelen IGMP Version: V2 IPTV/VLAN inschakelen Mode Custom Internet Vlan ID: 300 Priority 0 802.1Q tag inschakelen. IP-Phone vlan: 35 IPTV Vlan ID: 640 [/code]

Je kan nu zelf kiezen op welk poort je internet of tv wil hebben. IP-Phone vlan word niet gebruikt en is op vlan 35 gezet, omdat deze anders moet zijn. Het is niet mogelijk T-Mobile Thuis Telefoon te gebruiken met een ander modem dan de Draytek. Klaar!

 

Je krijgt vanuit T-Mobile GEEN ondersteuning op deze setup, maar gelukkig zijn er genoeg mensen op het forum te vinden die je willen helpen. Mocht je problemen hebben dan moet je eerst het oude modem weer gebruiken voordat T-Mobile je ondersteuning kan geven.

 

De handleiding is gemaakt met een TP-Link C7 maar dit werkt het zelfde op de volgende TP-Link Routers: (met dank aan Jibbewillem)

TL-WR1043N (2,4Ghz 450Mbit)

Archer C1200 V2, V3  (2,4Ghz + 5Ghz 1200Mbit)

Archer C7 V4, V5  (2,4Ghz + 5Ghz 1750Mbit)

Archer C9 V3, V4, V5  (2,4Ghz + 5Ghz 1900Mbit)

Archer C2300 V1  (2,4Ghz + 5Ghz 2300Mbit)

Archer C3150 V2 (2,4Ghz + 5Ghz 3150Mbit)

Archer C3200 V2  (2,4Ghz + 5Ghz 3200Mbit)

Archer C5400 V2 (2,4Ghz + 5Ghz 5400Mbit)

 

Helaas is het voor bestaande klanten (op dit moment) NIET mogelijk om over te stappen van een Draytek naar een Huawei setup

Vond je dit topic nuttig en wil je meer van dit soort topics geef dan een Like!

p.s. Ik ben geen T-Mobile medewerker, aan dit topic kunnen geen rechten worden ontleend.

 

Moderator edit

Heb je een ander modem ontvangen van T-Mobile, kijk dan hier: 

N.B. Het is niet mogelijk om een T-Mobile modem in ‘Bridge modus’ te zetten. Dit betekent dat je jouw eigen modem of router niet achter het T-Mobile kunt plaatsen, maar wel in plaats van.  

 


113 reacties

Wonderbaarlijk werkt het weer, het spijtige is dat ik niet weet wat de trigger hiervoor was. Toch bedankt voor het meedenken iedereen!
Reputatie 7
Badge +3
@Bohemi1977

Was nog eens wat dieper gedoken in diverse handleidingen, maar zoals je het hebt ingesteld was ook zoals beschreven.
Het werkt weer, daar gaat het om.

Veel plezier met je eigen opzet.
Vanaf September levert T-Mobile eindelijk een modem met 5Ghz aan nieuwe klanten, Helemaal TOP natuurlijk maar nog leuker is dat het nog makkelijker is om je eigen modem te plaatsen. Voorwaarde is wel dat je router VLAN ondersteuning heeft. en het nadeel is dat de telefoon niet meer werkt. let hier dus even op als je een andere gaat bestellen.

De Huawei HG659 was al in gebruik voor DSL klanten maar nu word er middels een media convertor ook gebruikt voor Glasvezel klanten. middels een media convertor vergelijkbaar als de TP-Link.

Hier is hoe makkelijk je je eigen TP-Link Acher C7 kan instellen op de media convertor van T-Mobile.

Plug nu de UTP kabel in de media convertor en de andere kant in de WAN van de TP-Link Acher C7.
Configuratie:
Sluit je Laptop aan op poort 1 van de TP-Link Acher C7
ga naar http://192.168.1.1 en login

Ga naar Advanced
Ga naar Network
Ga naar IPTV/VLAN

Settings
code:
IGMP Snooping: uitschakelen
IGMP Proxy: uitschakelen
IGMP Version: V2

IPTV/VLAN inschakelen
Mode Custom
Internet Vlan ID: 300 Priority 0
802.1Q tag inschakelen.
IP-Phone vlan: 35
IPTV Vlan ID: 640











Je kan nu zelf kiezen op welk poort je internet of tv wil hebben.
IP-Phone vlan word niet gebruikt en is op vlan 35 gezet omdat deze anders moet zijn.
Het is niet mogelijk T-Mobile thuis Telefoon te gebruiken met een ander modem dan de Draytek.
Klaar!

Je krijgt vanuit T-Mobile GEEN ondersteuning op deze setup, maar gelukkig zijn er genoeg mensen op het forum te vinden die je willen helpen. Mocht je problemen hebben dan moet je eerst het oude modem weer gebruiken voordat T-Mobile je ondersteuning kan geven.

De handleiding is gemaakt met een TP-Link C7 maar dit werkt het zelfde op de volgende TP-Link Routers: (met dank aan Jibbewillem)TL-WR1043N (2,4Ghz 450Mbit)Archer C1200 V2, V3 (2,4Ghz + 5Ghz 1200Mbit)Archer C7 V4, V5 (2,4Ghz + 5Ghz 1750Mbit)Archer C9 V3, V4, V5 (2,4Ghz + 5Ghz 1900Mbit)Archer C2300 V1 (2,4Ghz + 5Ghz 2300Mbit)Archer C3150 V2 (2,4Ghz + 5Ghz 3150Mbit)Archer C3200 V2 (2,4Ghz + 5Ghz 3200Mbit)Archer C5400 V2 (2,4Ghz + 5Ghz 5400Mbit)


Helaas is het voor bestaande klanten (op dit moment) NIET mogelijk om over te stappen van een Draytek naar een Huawei setup.


Vond je dit topic nuttig en wil je meer van dit soort topics geef dan een Like!

p.s. Ik ben geen T-Mobile medewerker, aan dit topic kunnen geen rechten worden ontleend.



Sinds kort nieuw bij t-mobile, kom van kpn.
omdat KPN pppoe gebruikt was het naar mij idee makkerlijker m'n eigen router te gebruiken vergeleken nu bij t-mobile(mede omdat ik het maar deels werkend heb)

ik heb een synology rt1900ac router. werkte goed met de vlan bij KPN.
Nu met t-mobile heb ik IPTV werkend alleen internet werkt nog niet.

ik neem aan dat de WAN gegeven op automatisch/DHCP moeten staan? (heb ik nu)
Als ik switch naar handmatig dan zie ik de IP gegevens van t-mobile automatisch ingevuld. tot zo ver goed.
Vlan 300 op poort 1&2 ongelabeld(geen keuze)
poort 4 vid 640 en IPTV werkt.

Ik heb dus alleen nog geen internet, al lijkt deze sporadisch wel te connecten.(o.a. synology DDNS gaf aan heel even online te zijn geweest) heel soms kan ik een t-mobile DNS pingen en later weer niet. De instellingen lijken goed alleen gaat het toch ergens fout.

geprobeerd met wel en niet klonen van MAC maar geen verschil nog (is het klonen vereist?)


waarschijnlijk vergeet ik wat, iemand een gouden tip?
Reputatie 7
Badge +3
@arjannl84

Gouden tip is altijd moeilijk te geven, wat je nog wel eens zou kunnen proberen is om een factory rest te doen op de router.
Dan je IPTV settings nog eens door te voeren en te testen.

Als je wederom alleen IPTV hebt, vervang dan eens die LAN uitgang van 640 naar 300 om te kijken dat je nu alleen internet hebt op die poort en geen IPTV.

Als ik dit stukje YT zie, dan zou het moeten werken (zou er anders uit kunnen zien door updates)
@arjannl84

Gouden tip is altijd moeilijk te geven, wat je nog wel eens zou kunnen proberen is om een factory rest te doen op de router.
Dan je IPTV settings nog eens door te voeren en te testen.

Als je wederom alleen IPTV hebt, vervang dan eens die LAN uitgang van 640 naar 300 om te kijken dat je nu alleen internet hebt op die poort en geen IPTV.

Als ik dit stukje YT zie, dan zou het moeten werken (zou er anders uit kunnen zien door updates)


Thanks ga het proberen, alleen is port 1 & 2 specifiek voor internet (trunk) .
Kan natuurlijk voor test doeleinden port 4 gebruiken zoals je zegt. denk dan alleen dat via wifi internet niet werkt heeft dan maar goed router zou intern online kunnen komen.

ik zit nog wel met 802.1q Tag in m'n hoofd. ik kan dit niet specifiek aanvinken. maar weet niet of dit de bepaalde factor kan zijn. aangezien er wel vlagen van verbinding was.
Gelukt! reset van de router heeft gewerkt. 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Gelukt! reset van de router heeft gewerkt. :)

Was er dus blijkbaar toch ietrs blijven hangen van een oude setting die hem van slag bracht.
Veel plezier met je eigen modem bij TMT 😄
Reputatie 3
@ Pieter_B ik heb ook een ASUS RT-AC68U en heb je uitleg gelezen. Mijn vraag is of je wel een inlog nodig hebt zoals bij KPN. Dank je bijvoorbaat
Reputatie 7
Badge +3
Hallo @marzso

Voor het gebruik van een eigen router is er bij T-Mobile Thuis geen login nodig, zoals je al aangeeft je wel hebt bij KPN.
Belangrijkste is de VLAN settings om het te laten werken.
Reputatie 6
Haal je met de Archer C7 wel je volledige 750Mbit?
Reputatie 6
Edit: Ja dus, haald snelheid makkelijk.

Dat instellen is wel makkelijk. Dankjewel.
Reputatie 6
Wat is het verschil tussen IGMP Version 2 en 3? In de startpost staat dat die op v2 moert staan, maar v3 werkt ook prima zo ver ik kan zien.
Reputatie 7
Badge +3
V3 is 'backwards compatible with V1 & V2, maar heeft de extra mogelijkheid om nu ook te filteren op ;
  • one adress only
  • all adresses excluding one adress.
Dus dat versie 3 werkt, verbaasd dus niet door de "backwards compatibility".

Dit is wel heel simpel uitgelegd.

De complexe versie kun je hier downloaden (PPT)
Ik neem binnenkort alléén internet af via het glasvezel netwerk en wil graag mijn eigen router Sitecom X8 AC1750 gebruiken ipv de Huawei. Ik neem dus geen telefoon of tv af. Waar moet mijn router dan aan voldoen?
Reputatie 7
je moet een gigabit wan poort hebben die je kan instellen op vlan 300 dus IEEE 802.1Q ondersteuning.
Dank je wel!
Ik kan helaas geen vpn instellingen vinden, maar kan de router wel op pptp instellen. Kan ik het daarmee ook regelen en wat zijn dan de diverse instellingen? Alvast dank voor de reactie!
Reputatie 6
Je moet zoeken naar VLAN niet VPN.

Edit: Ik denk dat je wel kan stoppen met zoeken. In de specs van de router komt geen VLAN voor.
🙂
Vanaf September levert T-Mobile eindelijk een modem met 5Ghz aan nieuwe klanten, Helemaal TOP natuurlijk maar nog leuker is dat het nog makkelijker is om je eigen modem te plaatsen. Voorwaarde is wel dat je router VLAN ondersteuning heeft. en het nadeel is dat de telefoon niet meer werkt. let hier dus even op als je een andere gaat bestellen.

De Huawei HG659 was al in gebruik voor DSL klanten maar nu word er middels een media convertor ook gebruikt voor Glasvezel klanten. middels een media convertor vergelijkbaar als de TP-Link.

Hier is hoe makkelijk je je eigen TP-Link Acher C7 kan instellen op de media convertor van T-Mobile.

Plug nu de UTP kabel in de media convertor en de andere kant in de WAN van de TP-Link Acher C7.
Configuratie:
Sluit je Laptop aan op poort 1 van de TP-Link Acher C7
ga naar http://192.168.1.1 en login

Ga naar Advanced
Ga naar Network
Ga naar IPTV/VLAN

Settings
code:
IGMP Snooping: uitschakelen
IGMP Proxy: uitschakelen
IGMP Version: V2

IPTV/VLAN inschakelen
Mode Custom
Internet Vlan ID: 300 Priority 0
802.1Q tag inschakelen.
IP-Phone vlan: 35
IPTV Vlan ID: 640









Je kan nu zelf kiezen op welk poort je internet of tv wil hebben.
IP-Phone vlan word niet gebruikt en is op vlan 35 gezet omdat deze anders moet zijn.
Het is niet mogelijk T-Mobile thuis Telefoon te gebruiken met een ander modem dan de Draytek.
Klaar!

Je krijgt vanuit T-Mobile GEEN ondersteuning op deze setup, maar gelukkig zijn er genoeg mensen op het forum te vinden die je willen helpen. Mocht je problemen hebben dan moet je eerst het oude modem weer gebruiken voordat T-Mobile je ondersteuning kan geven.

De handleiding is gemaakt met een TP-Link C7 maar dit werkt het zelfde op de volgende TP-Link Routers: (met dank aan Jibbewillem)TL-WR1043N (2,4Ghz 450Mbit)Archer C1200 V2, V3 (2,4Ghz + 5Ghz 1200Mbit)Archer C7 V4, V5 (2,4Ghz + 5Ghz 1750Mbit)Archer C9 V3, V4, V5 (2,4Ghz + 5Ghz 1900Mbit)Archer C2300 V1 (2,4Ghz + 5Ghz 2300Mbit)Archer C3150 V2 (2,4Ghz + 5Ghz 3150Mbit)Archer C3200 V2 (2,4Ghz + 5Ghz 3200Mbit)Archer C5400 V2 (2,4Ghz + 5Ghz 5400Mbit)


Helaas is het voor bestaande klanten (op dit moment) NIET mogelijk om over te stappen van een Draytek naar een Huawei setup.


Vond je dit topic nuttig en wil je meer van dit soort topics geef dan een Like!

p.s. Ik ben geen T-Mobile medewerker, aan dit topic kunnen geen rechten worden ontleend.


Werkt de Archer C2300 V2 ook?
Ik heb de HG659 ook vervangen door mijn eigen Mikrotik. Internet en IPTV werken goed.
Aangezien Vast Bellen via VLAN300 gaat zou ik verwachten dat wanneer ik de HG659 achter een internet poort hang, Vast Bellen via de HG659 weer zou moeten werken.

Dus niet. Zou de oorzaak de NAT firewall zijn??
Moet ik de poort van de HG659 ook in de WAN Trunc hangen??
Reputatie 2
Goedemiddag! Ik heb speciaal voor dit optie, eigen router/modem, een TP-Link Archer C3150 v2.1 gehaald omdat het op de Netgear niet lukt. Nu heb ik em, maar wat zijn de eerste stappen om het voor elkaar te krijgen? Bij de installatie heb ik em op dynamische op gegeven( geen idee wat het onthoudt), verbinding was gelukt, maar ineens heb ik geen internet, en word ik doorgestuurd naar de tmobile modem adres, en geef het aan dat de kabel niet goed is, terwijl ik op het begin internet had. Heeft iemand enig idee wat ik fout heb gedaan? Ben een complete groentje wat betreft routers
Reputatie 2
Het is gelukt! Top
Het is mij zojuist in 1x gelukt om de Huawei router te vervangen voor mijn eigen Netgear Nighthawk R7000. Ik ondervond geen enkel probleem.

Enige wat ik heb gedaan:
- activeer VLAN
- "internet" staat standaard er al in, moest alleen de ID zetten op 300.
- nieuwe VLAN toevoegen, genaamd "IPTV" met ID 640 en LAN 3 & 4 hier naartoe verwezen ivm een extra tv ooit op de slaapkamer.
- kabel van T-mobile geleverde media converter aangesloten op WAN van de Nighthawk.
- Kabel voor tv op LAN 4 aangesloten

En alles werkte in 1x 🙂
Fantastische hulp! Gelijk een TPlink C2300 gekocht, even instellen en presto!
Huawei kan terug in de doos.
Dank, dank, dank!

Reageer