De Zyxel T-50 Odido Glasvezel


Reputatie 7

Vanaf Mei Levert Odido een nieuw modem namelijk de Zyxel VMG8825-T50

In dit topic ga ik je alle ins en outs vertellen van het modem. Ik zal dit topic dan ook regelmatig updaten.
 

cbe7ce5c-409f-4543-bca0-7b1aaeb4bf57.jpg

 


Dit modem is het nieuwe modem van Odido voor glasvezel en DSL.
Bij glasvezel komt een monteur een mediaconverter plaatsen (dit stukje mag je niet zelf doen)

 

De belangrijkste punten:

Any Port Any Service (TV en Internet over de zelfde kabel)
NAT loopback
admin toegang
WiFi code middels QR code
Ook op dit modem is Bridge mode niet mogelijk.
wil je je toch een eigen modem plaatsen kijk dan hier:Je eigen modem bij Odido


WiFi Eigenschappen:
Wave 2 technologie
Dual band: 2.4 Ghz 802.11n met 450Mbps + 5 Ghz 802.11ac met 1733 Mbps
4x4 Multi User MIMO (Meerdere-In, Meerdere Uit)

 

Zo log je in op het modem

Ga naar http://192.168.1.1

cc6c3791-6dcd-4122-93f2-22406356ef53.png


De standaard Gebruikersnaam is admin het wachtwoord kan je vinden op de achterkant.

72c1d307-fe92-4678-8af9-c09e91c28f2e.jpg

 

 

Zo stel je je eigen WiFi naam en wachtwoord in

Login op het modem en ga vanuit het dashboard naar de WiFi instellingen.

6b7e7f41-deb6-4dd4-a135-7826626a9562.png


Geef je eigen naam en wachtwoord op en bewaar de instellingen met de knop opslaan

 

Zo stel je parent control in

TBA

 

Zo stel je portforwarding in

Portforwarding kan je vinden onder Netwerkinstellingen > Nat

03ff4f16-1c53-4e15-93b9-1cb57c1a291b.png


in het tabblad Poortdoorschakelingen staat een overzicht van je huidige doorschakelingen. om een nieuwe aan te maken druk je op Nieuwe regel toevoegen.

3990097c-ebe7-4006-9389-98db7a031e43.png


Actief: hiermee zet je de forwarding aan of uit
Servicenaam: dit is de naam voor je forwarding regel
WAN-interface: deze moet je op standaard laten staan
Startpoort: de eerste poort nummer die je wil doorzetten
Eindpoort: de laatste poort nummer die je wil doorzetten als je 1 poort wil door zetten is deze gelijk aan de start poort
Vertaling startpoort: Als je hem op een ander poortnummer wil laten uitkomen kan dat ook. om het makkelijk te houden laat je deze gelijk
Vertaling eindpoort: Als je hem op een ander poortnummer wil laten uitkomen kan dat ook. om het makkelijk te houden laat je deze gelijk
Server IP-adres: Het interne ip-adres waar je de forwarding op uit wil laten komen.
Protocol: TCP of UDP of TCP en UDP weet je het niet zeker kan je ze allebij gewoon gebruiken.

 

Zo stel je de DMZ in

DMZ kan je vinden onder Netwerkinstellingen > Nat

97982328-986a-417a-ad6d-255f0a2d9d35.png


Vul het interne ipadres is van je apparaat waarop je alle poorten die niet in poortdoorschakeling staan wilt laten uitkomen

 

Zo stel je een vas IP-adres in

TBA

 

Zo stel je de DHCP range in

TBA

 

Zo stel je de DNS in

TBA

 

Zo verbind je de SetTopBox met het modem

TBA

 

Zo zet je WiFi op bepaalde momenten uit

Via het menu Netwerk instellingen > Draadloos onder het tablad wlan planner
https://

 

Q&A

 

Q: Werkt dit modem op DSL en Glasvezel ?
A: Ja, maar net als bij het Huawei modem is een media convertor nodig. (dit is de zelfde media convertor)

Q: Ik heb op dit moment een ander modem, kan ik overstappen naar de Zyxel ?
A: Nee, op dit moment is dat niet mogelijk.

Q: Ik ben een nieuwe klant maar heb een Huawei modem gekregen klopt dit wel ?
A: Ja, er word geen garantie gegeven dat je ook het Zyzel modem krijgt.

Q: Ik kan niets vinden op de site van Zyxel over dit modem.
A: Klopt het modem is nog zo nieuw dat deze nog niet officieel is uitgebracht door Zyzel.

Q: Waarom staat er TBA
A: Ik ben er nog niet aan toe gekomen om alles toe te voegen aan het topic

Q: Hoeveel stroom gebruikt het modem.
A:

c2084c0e-b277-448d-93c7-072d10fc6c4d.png


(met dank aan Pieter_B)

 


Wil je ook goede WiFi op zolder of achter in de tuin dan raad ik de fritz!1750e repeater aan.
Deze haalt hoge snelheden en heeft mesh ondersteuning zodat je overal maximaal kan genieten van super snelle wifi
(beste resultaat haal je als de repeater bekabeld is aangesloten op het modem)

Changelog

  • WiFi Instellingen toegevoegd
  • Bestel datum toegevoegd
  • Topic makeover
  • Handleidingen toegevoegd
  • Q&A toegevoegd

 


Bekijk ook eens een van mijn andere Topics
Gebruik je eigen modem
Haal alles uit je netflix


Vond je dit topic nuttig en wil je meer van dit soort topics geef dan een Like!
p.s. Ik ben geen Odido medewerker, aan dit topic kunnen geen rechten worden ontleend.

 


227 reacties

Reputatie 7
Badge +3
@Nijkerker





Je gaat naar je Wireless Sheduler

  1. Add new rule
  2. Vul alle gegeven in zoals welke SSID & Dag & Tijd en zet Active aan (blauw) en klik OK
  3. Zet de Wireless Acces schuif om (enabled blauw)
  4. Klik op apply
Hopelijk krijg je het met deze info wel aan de praat, mijn testregel voor Zaterdag werkt.
Bedankt Pieter! ik ga er het weekend mee aan de slag. Top dat je er plaatjes bij hebt, ik denk dat ik nu ook al weet waar het bij mij verkeerd ging. De AAN tijden moeten roze zijn in het schema na het opslaan van een schema. Bij mij waren ze roze, maar uiteindelijk in het overzicht alles weer grijs. Dus als ik dat kan oplossen/uitvogelen moet het werken. Zal een andere browser proberen.
Reputatie 7
Badge +3
@Nijkerker

Toen ik voor de eerste keer bezig was met de instellingen, weet ik nog dat ik hetzelfde probleem had.
Toen had ik ook gewoon alles grijs in de overview, dat terwijl ik toch wel degelijk naar mijn mening goed had staan.
Nu weet ik niet meer hoe ik het daarna wel werkend kreeg, geloof een power down / power up.

Als je mijn indicatie hebt, kan ik je verzekeren dat het z

Veel Suc7
Pieter
Reputatie 1
Nee Dit is niet mogelijk Modems worden door de provider op afstand ingesteld. als er dus een vreemd modem aan hangt kunnen ze deze niet instellen.
Het KPN NT word vervangen door de monteur zo gaat de glasvezel aansluiting niet stuk.
De kans bestaat dat het NT van KPN werkt maar ik zou er niet van uit gaan. hou er dus rekening mee dat op de dag van de migratie je zonder internet zit vanaf 08:00 tot dat de monteur langs komt, dan kan het alleen maar mee vallen. Het modem en TV kastje mag je natuurlijk alvast plaatsen. zolang je maar niet aan de glasvezel zelf komt.


Dit klopt niet helemaal. NT werkt prima en kun je tot dat de monteur komt prima gebruiken. Nadien ook wel, maar de monteur zal je FTU enigszins aanpassen.

Je Zyxel gaat echter niet werken ivm andere instellingen die je zelf niet kunt aanpassen.
Goedendag ,
sinds dat ik het zyxel modem heb kan ik niet meer vanaf mijn pc naar mijn tv streamen het oude modem zag mijn tv gelijk via het netwerk en hoefde ik geen rare dingen te doen en nu krijg ik de melding dat de proxy instellingen niet goed zijn ofzo is er iemand die mij hier mee kan/wil helpen ik ben maar een noob wat dit betreft?

Reputatie 7
Badge +3
@Ikzelf67

Kijk eens bij het volgende;( REF )



En ik heb hier iets met een proxy server probleem
Reputatie 1
De optie "Houd dezelfde instellingen voor 2.4G en 5G draadloze netwerken" zou ik graag willen uitzetten, de optie is echter niet selecteerbaar. De optie wordt grijs weergegeven en is niet om te zetten.
En bij Gast/Meer AP kan ik maar 1 extra SSID aanmaken, terwijl de tekst aangeeft dat dit tot max 4 kan.

Zijn deze settings door T-Mobile geblokkeerd?
Reputatie 7
Badge +3
Dit kan alleen via de frontpage onder Wifi instellingen, dus niet onder het "hamburger menu" item Netwerk instellingen - Draadloos.



Reputatie 1
Dit kan alleen via de frontpage onder Wifi instellingen, dus niet onder het "hamburger menu" item Netwerk instellingen - Draadloos.

Bedankt! Dat werkt inderdaad.
Ondersteunt deze modem/router UPnP?
Reputatie 7
Badge +3
@swinferno

Ja, ook dit nieuwe modem ondersteunt UPnP.

@Pieter_B Fijn, hartelijk dank voor de snelle reactie!

Ik moet het blijkbaar dus wel eerst even aanzetten, goed om te weten 🙂
Reputatie 7
Badge +3
@swinferno
Zou kunnen zijn dat het wel default aan staat, want ik hou niet zo van automatische dingen in een modem of router .. behalve dan DHCP.
Maar goed, je kunt het daar instellen.
Reputatie 1
Heeft iemand al ervaringen met de combinatie Zyxel modem+Fritz 1750e repeater en dan met name in een mesh opstelling ?

Mijn zyxel modem wordt komende vrijdag geinstalleerd. De opstelling komt er waarschijnlijk als volgt uit te zien:
De modem komt in de meterkast te staan.Vanwege signaalverlies op de eerste verdieping zou ik een bedrade verbinding willen leggen tussen de zyxel en een wifi versterker naar de eerste verdieping.

Ik zou het ideal vinden om een mesh opstelling te kunnen hanteren.
Goed om mediaconverter te benoemen. Ook voor glas.

@TAVL , @Hidden.nld

welke mediaconverter heb ik nodig om van de RJ11 telefoonaansluiting naar mijn Unify USG WAN aasluiting te komen? (NB ik heb dus geen glasvezel, slechts 100Mbit Internet only)
Reputatie 7
Badge +3
@Sjoerd R

Een mediaconverter is alleen benodigd voor een Fiber aansluiting, dus niet voor een DSL aansluiting via de telefoonlijn.
Wat je zou kunnen doen is het TMT modem zo in te stellen dat je USG in de DMZ area staat, hierdoor hangt jouw USG "schijnbaar" direct aan de DSL aansluiting.
@Pieter_B bedankt voor je snelle antwoord! Het was inderdaad zo simpel. En ik had een IP conflict. Dus nu heb ik Zyxel als 192.168.2.1 en de USG als 192.168.1.1. Met de Zyxel in de DMZ van de USG. Wel apart hoge upload snelheid... 95Mbit down en 28(!?) up...
Hallo! Met mijn Zyxel T50 merk ik dat veel devices de connectie verliezen met de wifi.
Instellingen nagelopen en ook de kanalen vastgezet maar dit helpt nog niet. Het lijkt alsof de devices het moeilijk vinden om te switchen tussen de 2,4ghz en 5ghz. Een device heeft eerst verbinding, dan niet (over naar 4g), dan later weer wel.

Op mijn laptop met een wifi analyzer programma aan, zie ik dat dit programma dat ook zo laat zien.
Wat is de oplossing hiervoor?

moet ik de mesh functionaliteit activeren?
Hoor graag jullie ideeën.
Bedankt, Jan
Reputatie 6
Hallo! Met mijn Zyxel T50 merk ik dat veel devices de connectie verliezen met de wifi.
Instellingen nagelopen en ook de kanalen vastgezet maar dit helpt nog niet. Het lijkt alsof de devices het moeilijk vinden om te switchen tussen de 2,4ghz en 5ghz. Een device heeft eerst verbinding, dan niet (over naar 4g), dan later weer wel.

Dit komt mij bekend voor, zie het ik ook wel eens op mijn smartphone (custom firmware) i.c.m. een MicroTik AP, maar heb er geen probleem mee en bereik/connectiviteit is wel goed ( tot 300 meter ongeveer). Ik heb geen T-Mobile abo meer, dus kan er m.b.t. de Zyxel niks over zeggen uit ervaring.
Op mijn laptop met een wifi analyzer programma aan, zie ik dat dit programma dat ook zo laat zien.
Wat is de oplossing hiervoor?

moet ik de mesh functionaliteit activeren?

De vraag is hoe volledig/volwassen/uitgewerkt de huidige firmware in de Zyxel is. Gezien de berichten ga ik ervan uit dat het zich nu (nog) lang niet kan meten met een los verkrijgbaar WiFi (Mesh) systeem (wat ook veelvouden duurder is).
In topic https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/houd-2-4g-en-5g-hetzelfde-314106 gaat het ook hierover.
Reputatie 7

Goed om mediaconverter te benoemen. Ook voor glas.@TAVL , @Hidden.nld

welke mediaconverter heb ik nodig om van de RJ11 telefoonaansluiting naar mijn Unify USG WAN aasluiting te komen? (NB ik heb dus geen glasvezel, slechts 100Mbit Internet only)


Hallo @Sjoerd R

Je moet dan een simpel modem er tussen zetten ik gebruik dan meestal een simpel draytek vdsl modem die de verbinding bridged naar een fortigate, dat moet dus ook wel werkend te krijgen zijn met een USG
Hallo @87rob87,

Dat klopt je kan elke poort gebruiken voor tv en internet.


Kan ik hieruit afleiden dat je dus met deze router 4 in plaats van 2 poorten voor LAN (zoals de Huawei) tot je beschikking hebt?
Reputatie 6

Hallo @87rob87,

Dat klopt je kan elke poort gebruiken voor tv en internet.
Kan ik hieruit afleiden dat je dus met deze router 4 in plaats van 2 poorten voor LAN (zoals de Huawei) tot je beschikking hebt?

Ja.
Adres is onbeveiligd. Klopt dit? Hoe krijg ik het wel beveiligd?
De server kan niet bewijzen dat dit 192.168.1.1 is. Het beveiligingscertificaat van de server wordt niet vertrouwd door het besturingssysteem van je computer. Dit kan worden veroorzaakt door een verkeerde configuratie of een aanvaller die je verbinding onderschept.
Reputatie 7
dat klopt, je kan naar http://192.168.1.1/ zonder melding. voor het is niet mogelijk een geldig certificaat te krijgen voor dit adres.
Hallo! Met mijn Zyxel T50 merk ik dat veel devices de connectie verliezen met de wifi.
Instellingen nagelopen en ook de kanalen vastgezet maar dit helpt nog niet. Het lijkt alsof de devices het moeilijk vinden om te switchen tussen de 2,4ghz en 5ghz. Een device heeft eerst verbinding, dan niet (over naar 4g), dan later weer wel.

Op mijn laptop met een wifi analyzer programma aan, zie ik dat dit programma dat ook zo laat zien.
Wat is de oplossing hiervoor?

moet ik de mesh functionaliteit activeren?
Hoor graag jullie ideeën.
Bedankt, Jan


Ik ervaar dit ook. Zijn er mensen die hier oplossingen voor gevonden hebben? Zit er een firmware upgrade in de pijplijn?

Reageer