Beantwoord

Inflatiecorrectie?

  • 25 februari 2019
  • 10 reacties
  • 364 Bekeken

Ik heb inmiddels meer dan een half jaar een contract voor alles-in-1 (internet-tv-bellen), echter merkte ik op dat er vanaf januari 2019 een inflatiecorrectie op het abonnement is toegepast van 1,7%. Ik kan me opzich wel voorstellen dat de abonnementen voor tmobile duurder worden doordat door inflatie de diensten duurder worden, maar ik heb dit bij de concurrenten nog nooit meegemaakt (of in ieder geval niet op jaarlijkse basis). Wat ik wel vreemd vind is dat wanneer ik nu een nieuw abonnement afsluit deze wel 50 euro kost en geen 50,80 (incl 1,7% inflatie). Kan iemand mij uitleggen hoe dit kan? Het blijkt dus dat de diensten wel voor 50 euro kan worden aangeboden? Als het nieuwe abonnement ook 50,80 had gekost had ik het begrepen.
icon

Beste antwoord door OndersteSteen 26 februari 2019, 00:49

Klopt: bestaande klanten bij T-Mobile betalen per 1 januari 2019 een inflatiecorrectie op hun lopende abonnement.

Als je een "verlengende" of nieuwe klant rond die tijd bent, betaal je weer de standaardprijs: als "beloning" krijg je dan blijkbaar een correctie op de inflatiecorrectie.



Omdat dat zo werkt bij T-Mobile, kan dat dus. Of dat logisch is ... nou nee, niet echt.

De redenatie achter die inflatiecorrectie heeft gewoon niets met de inflatie te maken.



Overigens past Tele2 ook een dergelijke inflatiecorrectie toe, maar dan jaarlijks per 1 juli.
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 3
Klopt: bestaande klanten bij T-Mobile betalen per 1 januari 2019 een inflatiecorrectie op hun lopende abonnement.
Als je een "verlengende" of nieuwe klant rond die tijd bent, betaal je weer de standaardprijs: als "beloning" krijg je dan blijkbaar een correctie op de inflatiecorrectie.

Omdat dat zo werkt bij T-Mobile, kan dat dus. Of dat logisch is ... nou nee, niet echt.
De redenatie achter die inflatiecorrectie heeft gewoon niets met de inflatie te maken.

Overigens past Tele2 ook een dergelijke inflatiecorrectie toe, maar dan jaarlijks per 1 juli.
Reputatie 6
Badge +2
Hey @Tim1988,

Meer gaan betalen voor je abonnement is nooit leuk, dat begrijp ik maar al te goed! De reden die OndersteSteen aankaart is juist. Bestaande klanten (van voor oktober 2018) betalen een inflatiecorrectie. Zoals bij de meeste providers is de inflatiecorrectie ook bij ons een standaardonderdeel van onze contracten en staat deze vermeld in de Algemene Voorwaarden. Meer uitleg hierover vind je hier.
Reputatie 3
Daardoor krijg je dus wel een vreemde situatie:
Ik betaalde voor mijn "4G voor Thuis - 1 jaar" abonnement 11 maanden lang 37,50 euro per maand, per januari 2019 door inflatiecorrectie dus 38,12 euro die maand en door verlenging vanaf februari 2019 weer 37,50 euro per maand. Waarschijnlijk betaal ik per januari 2020 weer die ene maand de dan geldende inflatiecorrectie erbij.
Logisch is anders ...
Reputatie 1
Ook KPN kent een zgn. Inflatie correctie. Zij passen dit op 1 oktober toe.
Reputatie 3
Ook KPN kent een zgn. Inflatie correctie. Zij passen dit op 1 oktober toe.
En wat doet KPN dan met die inflatiecorrectie bij "nieuwe" en "verlengende" klanten rond 1 oktober? Net als T-Mobile de inflatiecorrectie voor die klanten weer schrappen?
Reputatie 1
Uiteindelijk betaal je dan weer het tarief dat dan geldig is.
eigenlijk is het gewoon iets heel geks.

Ik vind dat eigenlijk heel raar.... Ik sluit een abonnement af met bijbehorend bedrag.Maar een extra melding  dat er een inflatiecorrectie aan zit te komen krijg je ook niet. Niet geheel klantvriendelijk. Ondanks dat dit in de voorwaarden zou staan. Had het op zijn minst met een mail of iets dergelijks wel netjes geweest. Betalen moeten we het toch. Maar ik ga voor de volgende contractsduur misschien toch anders nadenken over T-Mobile

 

Reputatie 7
Badge +7

Goedemorgen @Mimozojo, van harte welkom op de Community!

Ieder jaar stijgen de prijzen in Nederland. Dit heet prijsinflatie. Deze prijsinflatie heeft ook effect op onze kosten. Daarom verhogen wij elk jaar de vaste maandkosten van de meeste abonnementen. Hiervoor gebruiken wij het inflatiepercentage dat is vastgesteld door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het verhogen van de kosten als gevolg van de prijsinflatie noemen wij inflatiecorrectie.

In januari 2021 verhogen wij de vaste kosten van een abonnement met 1,6%. Dit zie je terug vanaf de eerste factuur die je in 2021 krijgt. 

Deze inflatiecorrectie is in lijn met onze beloften en de contractuele afspraken met onze klanten. We informeren Thuis klanten via de nieuwsbrief van december en daarnaast zien alle klanten de inflatiecorrectie toegepast op de rekening in januari, met een verwijzing naar meer informatie op de website.

Hopelijk heb ik hiermee je vraag beantwoord. Als ik nog iets voor je kan doen, dan hoor ik het graag. Stay safe!

Goedemorgen @Mimozojo, van harte welkom op de Community!

Ieder jaar stijgen de prijzen in Nederland. Dit heet prijsinflatie. Deze prijsinflatie heeft ook effect op onze kosten. Daarom verhogen wij elk jaar de vaste maandkosten van de meeste abonnementen. Hiervoor gebruiken wij het inflatiepercentage dat is vastgesteld door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het verhogen van de kosten als gevolg van de prijsinflatie noemen wij inflatiecorrectie.

In januari 2021 verhogen wij de vaste kosten van een abonnement met 1,6%. Dit zie je terug vanaf de eerste factuur die je in 2021 krijgt. 

Deze inflatiecorrectie is in lijn met onze beloften en de contractuele afspraken met onze klanten. We informeren Thuis klanten via de nieuwsbrief van december en daarnaast zien alle klanten de inflatiecorrectie toegepast op de rekening in januari, met een verwijzing naar meer informatie op de website.

Hopelijk heb ik hiermee je vraag beantwoord. Als ik nog iets voor je kan doen, dan hoor ik het graag. Stay safe!



Het gekke en in mijn ogen onacceptabele hieraan is dat nieuwe klanten gewoon nog de oude prijs krijgen. Mijn abonnement kostte €50pm en daar is nu de 1,6% overheen gegaan, maar nieuw aansluitingen krijgen gewoon de oude €50 nog en daarbovenop nog eens drie maanden korting ook. 
Dit is toch ronduit benadelen van je bestaande klantbasis en pure focus op nieuwe klanten binnen halen?

Reputatie 5
Badge +7

Je kunt ieder jaar weer een verlenging (voor een jaar) afspreken, dan krijg je ook weer het tarief voor een nieuwe klant. 

Reageer