[Info] Onderhoud Internet, TV en Bellen in de nachten van 15 op 16 juli én 17 op 18 juli

  • 3 juli 2019
  • 24 reacties
  • 2833 Bekeken
[Info] Onderhoud Internet, TV en Bellen in de nachten van 15 op 16 juli én 17 op 18 juli
Reputatie 3
Badge +2

We werken continu aan de verbetering van onze diensten, zodat jij altijd optimaal kunt internetten, TV-kijken en vast bellen. Daarom voeren wij onderhoud uit op ons netwerk in de nachten van 15 op 16 juli én 17 op 18 juli.


Wanneer?
We voeren dit onderhoud uit in de nachten van 15 op 16 juli én 17 op 18 juli tussen 02:00 uur en 06:00 uur. Gedurende deze tijd kan je geen gebruik maken van Internet, TV en vast Bellen. Je kan wél gebruiken maken van TV Anywhere via de app of via je browser!

Let op: ook kun je met je vaste telefoon in die tijd geen 112 bellen.

Wat moet jij doen?
Voor de upgrade hoef je zelf niets te doen. We doen het op afstand, dus je kan lekker blijven slapen.

Als we klaar zijn
Na de upgrade moet je soms zelf je modem (en/of zwarte media converter) nog even resetten, als het internet toch niet werkt. Haal hem minimaal 10 seconden van de stroom door de stekker uit het stopcontact te halen, en sluit hem weer vervolgens aan. Na enkele minuten is het modem weer opgestart.

Verandert er nog iets?
Deze upgrade is gericht om alles goed en up-to-date te houden. Zichtbaar verandert er dus niets. Het zorgt ervoor dat onze systemen stabiel blijven werken.

Alvast bedankt voor het begrip. Heb je vragen over het onderhoud? Reageer dan gerust op dit bericht!



24 reacties

Ik zou graag willen weten waarom er (weer) onderhoud is (vorige was op 10 + 11 juli) en wat er dan precies gebeurt. "Het onderhoud is er om alles goed en up-to-date te houden. Zichtbaar verandert er dus niets, we zorgen er gewoon voor dat onze systemen stabiel blijven werken." vertelt hier maar heel erg weinig over. Toch zal T-Mobile zijn klanten alleen 4 nachten achter elkaar in 2 weken gaan lastig vallen met onderbreking van de dienstverlening en kans dat ze de apparatuur thuis moeten resetten, als er ook een goede reden voor is, lijkt me. "gewoon up-to-date houden" doe je in gepland onderhoud.

Dat je gebruikers zo veel mogelijk geruststelt in een aankondigings-e-mail is prima, maar als je onderaan dat bericht doorverwijst naar de specialisten op de community, verwacht je daar wel een beetje meer transparantie!

Ook zou ik graag van te voren willen weten of het IP-adres van de aansluiting kan veranderen hierdoor. Hier is bij de vorige "update van het netwerk" ook al naar gevraagd, om info hierover in de aankondiging te zetten. Mogen we ervan uitgaan dat dit deze keer dus niet zal gebeuren? "Zichtbaar verandert er dus niets" is maar net hoe je het bekijkt: als je https://watismijnip.nl intypt na het onderhoud en/of stroom van je modem afhalen, is er wel degelijk een verandering te zien! En ik moet de DNS-records snel gaan aanpassen😓!
Reputatie 6
Badge +5
Hoi @Fred-internet,

Graag geef ik volledige transparantie! Het onderhoud komt van de netwerkbeheerder. Deze voert onderhoud uit om het netwerk stabiel en up-to-date te houden. Vanuit T-Mobile Thuis verandert er dus niets. Alle diensten zullen hetzelfde blijven werken.

De frequentie van het onderhoud is dus niet aan ons. Het onderhoud kondigen wij aan via dit topic en een e-mail. Heb je geen e-mail ontvangen, dan geldt het onderhoud niet voor jou. Ik heb het vermoeden dat het onderhoud van 10 op 11 juli voor een andere klantgroep geldt dan het onderhoud uit dit topic. Of heb jij voor elk onderhoud een e-mail ontvangen?

Het IP-adres dat wij uitgeven is dynamisch. Deze kan bij iedere onderbreking of reset in principe wijzigen. De kans is dus aanwezig dat je een nieuw IP-adres krijgt na het onderhoud, net zoals dit kan gebeuren nadat je het modem kort van de stroom hebt gehaald.
Hallo Sander,

Dank voor je reactie! Maar nu weten we als klanten nog steeds niet waarom dat onderhoud nodig is en wat er precies gebeurt. Jullie nemen diensten af bij een netwerkleverancier, die vertelt T-Mobile toch wel waarom ze onderhoud gaan plegen en wat ze gaan doen? Dat de "achterliggende diensten" van T-Mobile na de netwerk upgrade hetzelfde blijven werken, wil niet zeggen dat wij er als klanten van T-Mobile er niets over hoeven te weten. We nemen een dienst af bij T-Mobile als ISP en die wordt onderbroken en je hebt ook kans dat de client apparatuur gereset wordt of dat je die zelf moet resetten. En dat dan 2x per maand, zo lijkt het recent:

Ik heb maar 1 glasvezelaansluiting bij T-mobile, maar de afgelopen tijd e-mails ontvangen waarin gewaarschuwd wordt voor onderhoud op 14 juni, 25+27 juni, 11 juli en nu dus 16+18 juli. Dus of er is heel vaak iets aan de hand, dat je geen standaard onderhoud kunt noemen, of de communicatie met de netwerkleverancier is niet best. Ik vermoed het laatste, ook gezien de opmerkingen van @Brammetje94 in dat topic over onderhoud op 10+11 juni.😉

Zoals @Lehoon daar schreef, vind ik het ook netter wanneer in de waarschuwingen ook even wordt gemeld dat je IP-adres kan veranderen vanwege het onderhoud.
Inderdaad, 3 weken alles uitgeschakeld i.v.m. vakantie en nog steeds hetzelfde ip adres.
1 nacht onderhoud en een nieuw ip adres rijker.
Zo dynamisch is het niet.

Voor gebruikers van remote desktop zonder DNS service is dat zeer vervelend.
Reputatie 7
Badge +10
Onderhoud word gespreid uitgevoerd, bij een update van het modem kan je ze beter niet tegelijk uitvoeren. stel dat 3% niet lukt dan heb je het al over een paar 1000 klanten. zo is het ook met de verbinding tussen de centrale en het netwerk van T Mobile daar zitten meerdere routers tussen die je niet allemaal in een keer wil updaten.
Onderhoud word gespreid uitgevoerd, bij een update van het modem kan je ze beter niet tegelijk uitvoeren. stel dat 3% niet lukt dan heb je het al over een paar 1000 klanten. zo is het ook met de verbinding tussen de centrale en het netwerk van T Mobile daar zitten meerdere routers tussen die je niet allemaal in een keer wil updaten.
Kom op @Hidden.nld, wie zegt dat dit de (KPN) routers zijn in het Reggefiber glasvezelnetwerk die op zo'n primitieve manier een update zouden ontvangen dat de verbindingen bij eindgebruikers daardoor uitvallen? Dan loopt de data toch tijdelijk even over een ander pad? Maar goed, zelfs bij 1-1-2 werkte de 3-voudige failover niet, dus wie weet. Binnenkort met SDN en VNF allemaal geen last meer van, gelukkig!
Ha, er komt zojuist een rectificatie: het is niet 15/16 óf 17/18 juli, maar in beide nachten vindt er onderhoud plaats! Mooi dat we net op tijd deze update krijgen. Helaas krijg je hier op het forum nog steeds niet meer informatie over dat onderhoud, waarom het gebeurt en 2 nachten duurt en wat er dan precies gebeurt. Ook al beloven de links naar deze pagina in de e-mail dat wel met "Meer infornatie" en "Stel je vraag aan de Specialisten op onze Community."
Er wordt ook nog alleen maar gewaarschuwd dat je tijdens het onderhoud geen 1-1-2 kunt bellen, maar bij "Als we klaar zijn" staat nog steeds niet dat er grote kans is dat je IP-adres dan veranderd is (of niet). Hoe moeilijk is het voor T-Mobile Thuis om naar de wensen van haar klanten die op dit forum worden geuit te luisteren, @Cheyenne en @Sander ?😡
Fijn zo'n update....
Al heel de dag geen TV en af en toe internet.
Meer niet dan wel...
En nu?
Modem resetten lost niets op... meer dan 10 minuten power down lost ook niets op...
Wanneer gaat het weer wel werken?
Of de modem en/of entone nu 10 seconden of 1, 5 of 10 minuten van de spanning af is... dit is het beeld dat we de hele dag al krijgen...
Zat altijd al in poort 4, nu in beide poorten geprobeerd... 3 en 4 dus zonder resultaat.
Telefoon werkt wel. Internet maar steeds een paar minuten voordat de router niet meer te bereiken is...

Reputatie 7
Badge +10
Hallo @Schueler

Dat is best irritant. zou je kunnen vertellen welk modem je heb ? je kan proberen om even je router een fabriekreset te geven wellicht dat je ook even het macadres van je stb kan vermelden.
Hi @Hidden.nld

Bedankt voor je reactie.
Erg irritant maar internet lijkt nu inmiddels al een uur stabiel :)
Nu de digitale TV kastjes nog :(
Alle 3 geven dezelfde foutmelding en het lijkt geen verbinding tot stand te komen met het "TV platform".

Een factory reset, waarom denk je dat dit zou helpen?
Op zich geen probleem maar dan moet ik daarna wel alles terug zetten (ander wachtwoord, SSIDs eigen DNS server, vaste ip-addressen, etc). Dus wel handig als ik dan ook thuis ben, anders zijn de andere huisgenoten niet blij ;)

Ik heb een Draytek Vigor 2132FVn als modem.
00-1D-AA-C7-71-D0
Reputatie 5
Badge +11
Hier precies hetzelfde probleen als @Schueler . TV kastjes werken niet sinds 2 dagen. Ook een Draytek Vigor 2132FVn. Het gekke is, we hebben nog 1 TV kastje uit de Vodafone tijd (Amino met DVR, moet nog steeds vervangen worden door TM), en op dit kastje doet TV het wel. Lijkt dus ergens in het TM netwerk fout te gaan. De LAN-poorten 1 en 2 op de Draytek zijn ook toevallig vorige week kapot gegaan (factory reset helpt niet, monteursafspraak is ingepland). Gaat lekker zo 😩

Reputatie 5
Badge +11
TV werkt inmiddels weer. Moest nog wel een keer extra alle TV kastjes van de stroom halen, maar het draait dus weer. Nu alleen de LAN-poorten op de Draytek nog, dan kunnen we weer los 👍🏼
Zojuist nogmaals gecontroleerd maar het resultaat is bij mij nog hetzelfde :(
3 entone kastjes met de melding dat er geen met het TV platform gemaakt kan worden...

Internet werkt overigens nu nog wel steeds....
Dus TV-kijken via de TV-app kan gelukkig wel en de telefoon werkt ook.
Reputatie 6
Badge +7
@Lehoon @Fred-internet Bedankt voor de eerlijke feedback! Ik kan mij voorstellen dat meer concrete informatie over het onderhoud fijn is. Ik ga contact opnemen met het achterland om te kijken of we dit in toekomstige onderhoudstopics kunnen vermelden, wordt vervolgd!

@DennisAmeling Mooi dat het gelukt is!

@Schueler Maak je toevallig gebruik van een powerline adapter of eigen router of switch? In dat geval helpt het om de TV Box even rechtstreeks op de modem aan te sluiten zodat hij de nieuwe instellingen op kan halen. Daarna kan je de TV Box weer aansluiten op de manier zoals je het had.
@Schueler Maak je toevallig gebruik van een powerline adapter of eigen router of switch? In dat geval helpt het om de TV Box even rechtstreeks op de modem aan te sluiten zodat hij de nieuwe instellingen op kan halen. Daarna kan je de TV Box weer aansluiten op de manier zoals je het had.

Ik gebruik inderdaad een switch. Deze verbindt poort 4 van de modem met de 3 Entone kastjes.
De kastjes en modem heb ik wel meerdere malen een power-cycle gegeven maar de switch inderdaad nog niet :-/

De modem werkt als DHCP router en maak geen gebruik van powerline adapters. Alle Entone kastjes hebben een UTP kabel naar de switch. En de switch gaat via een utp kabel ook weer naar de modem.

Dat zal ik vanavond testen en het resultaat terugkoppelen...
Ik heb in Krommenie (postcode 1562) al de HELE dag geen internet en tv. Echt bloedirritant. Onderhoud/storing zou nou toch wel eens opgelost moeten zijn?
@Brian

Ok... alles werkt weer.
Heb de switch tussen de modem en tv spanningsloos gemaakt, alle Entone kastjes spanningsloos gemaakt en vervolgens de switch en daarna de Entone kastjes weer van spanning voorzien. Na een paar minuten, het starten duurt erg lang bij die kastjes... zucht... , hadden we overal weer TV.

Hopelijk de volgende update zonder problemen...
Afgelopen nacht is er onderhoud gepleegd in Leiden postcode 2324.
Ik heb zelf heb T-Mobile Fiber 200/200

Ik heb hier bij een ander extern IP adres gekregen, dit is geen probleem want mijn router update automatisch de dns.

Vandaag wilde ik met mijn mobiele telefoon (T-Mobiel Mobiel) een OpenVPN verbinding opzetten naar mijn router thuis. Het IP adres klopt (deze is aangepast) maar kreeg geen verbinding. Vanaf mijn zakelijke KPN telefoon lukte dit wel.

Ik heb een aantal tests gedaan, ook met de telefoon van mijn vriendin (ook T-Mobile Mobiel)

Het is niet mogelijk vanaf het netwerk van T-Mobiel Mobiel mijn IP te pingen, ik krijg hier direct een Time-Out ook een tracert loopt dood.

Vanaf andere netwerken zoals KPN Vodafone Ziggo werkt alles prima, alleen vanaf het T-Mobile Mobiel netwerk lijkt er geen route te zijn naar mijn externe IP op mijn T-Mobile Glas verbinding. Dit is best hinderlijk aangezien een aantal dingen thuis vanaf afstand doe. (OpenVPN NAS Alarm aan/uiit

Graag hoop ik dat het opgelost kan worden, voor IP adressen e.d. graag een PB

Alvast bedankt.

P.S. Helaas merkte mijn smokeping ook direct een verslechtering in de latency op na het
onderhoud afgelopen nacht.

van 6ms naar 9ms en inmiddels dus vergelijkbaar met een kabel aansluiting. In de praktijk merk je hier gelukkig vrij weinig van.

Er is dus nog wat werk aan de winkel



Michael
Postcode 1562 ( Krommenie ) al vanaf 2 uur vannacht werkt helemaal niks meer ... Wanneer gaat dit opgelost worden want het begint aardig irritant te worden !
Reputatie 5
Badge +11
Ook hier werken de LAN-poorten weer op de Draytek... Er bleek 1 TV-kastje te zijn dat "vast hing" en het netwerk volledig plat legde, inclusief het LAN-deel. Alleen WiFi deed het nog. Pas geleden precies hetzelfde probleem bij vrienden van ons gezien... Toch nog niet helemaal stabiel die Entone boxjes dus 🙈 monteur is in ieder geval niet meer nodig nu!

@boekee Weet je héél toevallig of je op het ODF of WBA netwerk zit? Er staat dat Leiden WBA heeft (KPN netwerk), maar soms verschilt dit nog per wijk. Hier in Dordrecht op ODF in ieder geval geen problemen met VPN naar thuis via 4G van T-Mobile, dus wellicht dat het probleem specifiek voor WBA is.
Ook hier werken de LAN-poorten weer op de Draytek... Er bleek 1 TV-kastje te zijn dat "vast hing" en het netwerk volledig plat legde, inclusief het LAN-deel. Alleen WiFi deed het nog. Pas geleden precies hetzelfde probleem bij vrienden van ons gezien... Toch nog niet helemaal stabiel die Entone boxjes dus 🙈 monteur is in ieder geval niet meer nodig nu!

@boekee Weet je héél toevallig of je op het ODF of WBA netwerk zit? Er staat dat Leiden WBA heeft (KPN netwerk), maar soms verschilt dit nog per wijk. Hier in Dordrecht op ODF in ieder geval geen problemen met VPN naar thuis via 4G van T-Mobile, dus wellicht dat het probleem specifiek voor WBA is.

Hier is het WBA dus KPN netwerk.

Voorheen had ik het ook niet.

Het nieuwe IP dat ik maandag op dinsdag nacht kreeg ligt ook in een compleet andere range, en ik denk dat T-Mobile deze nog niet gerouteerd heeft binnen het eigen netwerk.
Reputatie 6
Badge +7
@Schueler Mooi dat het uiteindelijk toch gelukt is!

@DennisAmeling Volgens mij is dit probleem bij onze developers in beeld. De TV Box blijft verzoeken sturen naar de modem waardoor deze "plat" gaat. Ik ben hem al een tijdje niet meer tegen gekomen dus ik dacht eigenlijk dat het inmiddels gepatcht was. Zou je mij nog een privébericht willen sturen met je volledige adres, je geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer? Dan zal ik de monteur annuleren!

@ginaveenis @SamiraxKim De storing in Krommenie is inmiddels verholpen, excuses voor het ongemak! Mocht je nog problemen ervaren dan kan een reset van de modem en de media convertor helpen. In dit topic vind je daar meer informatie over.

@boekee Heeft het zich voor jou inmiddels hersteld? Zo niet stuur mij dan even een privébericht met de tracert resultaten, dan zet ik dit door naar onze netwerkspecialisten.
@Schueler Mooi dat het uiteindelijk toch gelukt is!

@DennisAmeling Volgens mij is dit probleem bij onze developers in beeld. De TV Box blijft verzoeken sturen naar de modem waardoor deze "plat" gaat. Ik ben hem al een tijdje niet meer tegen gekomen dus ik dacht eigenlijk dat het inmiddels gepatcht was. Zou je mij nog een privébericht willen sturen met je volledige adres, je geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer? Dan zal ik de monteur annuleren!

@ginaveenis @SamiraxKim De storing in Krommenie is inmiddels verholpen, excuses voor het ongemak! Mocht je nog problemen ervaren dan kan een reset van de modem en de media convertor helpen. In dit topic vind je daar meer informatie over.

@boekee Heeft het zich voor jou inmiddels hersteld? Zo niet stuur mij dan even een privébericht met de tracert resultaten, dan zet ik dit door naar onze netwerkspecialisten.


Nee nog niet hersteld, ik ben bezig op dit de ping en tracert en zal alles zo in je PM droppen.
Thanks.

Reageer