Beantwoord

Kopie identiteitsbewijs bij aanvraag?

• 19 juni 2018
  • 6 reacties
  • 1126 Bekeken

Afgelopen tijd is de overheid bezig om mensen te beschermen tegen kopieën van identiteitsbewijzen.
De overheid adviseert daarmee om geen kopie te laten maken van uw ID kaart of paspoort.

Ik heb voor T-mobile thuis een bij AMP een afspraak gemaakt voor aanstaande donderdag.
Nu zie ik tot mijn verbazing dat er tijdens dat bezoek een kopie wordt gemaakt van mijn paspoort.
Is dit verplicht?
Of is het genoeg dat jullie deze alleen inzien?
Of is het genoeg dat u van mij een kopie krijgt met daarop enkele zwarte strepen over de info die niet nodig zijn?

In deze tijd van identiteitsfraude en andere digitale mogelijkheden is dit dus niet meer van deze tijd.

Volgens de wet mag u geen kopie maken.
Dus wil ik graag weten wat u met dit kopie wil.

Het blijkt zelfs dat u, in deze, niet meewerkt aan de nieuwe AVG en/of UAVG.

Kunt u mijn vragen beantwoorden en uitleggen wat uw beweegredenen zijn dat identificatie ter plaatse niet voldoende zou zijn?

Ik wacht op uw antwoord.
icon

Beste antwoord door TAVL 28 juni 2018, 22:41

T-Mobile werkt zeker wel mee aan de AVG. Dat zijn ze verplicht. Het is wel heel goed van je om hier kritisch mee om te gaan. Ik vermoed dat het hier om een mobiele aansluiting gaat. Mocht dit niet zo zijn, dan lees ik dat graag.

In de basis mogen organisaties geen bijzondere gegevens vastleggen volgens de AVG. Een ID-bewijs wordt in deze beschouwd als zo'n gegeven, omdat hier o.a. ras uit te halen kan zijn. Dat zou betekenen dat dit nooit vastgelegd zou mogen worden. Dat is niet wenselijk en daarvoor zijn uitzonderingen, die niet per sé in de AVG staan. We hebben het hier immers ook over de identificatiewet en telecommunicatiewet. Een aantal bedrijven heeft hier een uitzondering, waarmee een 'kopietje paspoort' mag. Hetzij onder strikte eisen.

In dit specifieke geval kan het dus zo zijn dat er een grondslag is en een telecomaanbieder een 'kopietje paspoort' mag maken. Ze mogen in dit geval alleen geen volledige kopie vastleggen. Pasfoto en BSN moeten afgeschermd zijn. Dit wordt vaak gedaan door een mal te gebruiken. Anders kun je sowieso verzoeken de foto en BSN onherkenbaar te maken. (Eventueel met een watermerk; kopie + datum + doel kopie)

De grondslag van deze kopie kan in dit geval tweeledig zijn:
- in geval van nieuwe aansluiting mobiel wordt dit eenmalig vastgelegd. Dit wordt in samenwerking met verschillende providers en de politie gedaan om fraude tegen te gaan. Dat wil trouwens niet zeggen dat de kopie naar allen gaat. Ins & out van de wijze van bestrijding ken ik niet en kan ik je dus niet geven.
- in het geval van een nieuw device op afbetaling wordt een lening aangegaan, waar tegenover een legitimatieplicht staat.

Het is goed dat je dit navraagt en niet zonder meer jouw persoonsgegevens zo naar deelt.

Ik ben geen jurist, maar hoop het hiermee enigszins te hebben verduidelijkt. Op de site van de Autoriteit Persoonsgegevens wordt dit trouwens onderbouwd. Zie daarvoor de 'meer vragen' onderaan de pagina. Daar staat een stukje over telecomproviders. Ook bij de Rijksoverheid staat de uitzonderingspositie vermeld.
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 6
Badge +5
Hoi @bamdesign

Allereerst wil ik je bedanken voor je interesse in Thuis! Ik hoop dat ik je binnenkort mag verwelkomen in de Thuis familie. :)

Je kunt op enkele manieren een abonnement bij ons afsluiten, via onze website, via de telefoon, via Facebook, via Twitter en in onze T-Mobile Shops. In al deze gevallen is een legitimatiebewijs niet nodig en dat hier een kopie van gemaakt wordt. Ik ben niet helemaal op de hoogte van AMP. Wat is dat? Ik hoor graag!
Reputatie 7
Badge +10
ik vermoed dat dit om de levering gaat van een nieuwe mobiele telefoon en niet om het installatie pakket van T-Mobile Thuis. deze word namelijk door PostNL bezorgt.
Je kan een kopie geven en vervolgens je burgerservicenummer en je foto met zwarte viltstift wegkrassen. Zo kan er geen misbruik van gemaakt worden.
Het kan wel zijn dat ze je orginele id willen zien ter controle.
Bij tmobile zelf maken ze een kopie met een malletje waardoor de foto en het burgerservicenummer niet zichtbaar zijn.
Reputatie 7
Badge +5
T-Mobile werkt zeker wel mee aan de AVG. Dat zijn ze verplicht. Het is wel heel goed van je om hier kritisch mee om te gaan. Ik vermoed dat het hier om een mobiele aansluiting gaat. Mocht dit niet zo zijn, dan lees ik dat graag.

In de basis mogen organisaties geen bijzondere gegevens vastleggen volgens de AVG. Een ID-bewijs wordt in deze beschouwd als zo'n gegeven, omdat hier o.a. ras uit te halen kan zijn. Dat zou betekenen dat dit nooit vastgelegd zou mogen worden. Dat is niet wenselijk en daarvoor zijn uitzonderingen, die niet per sé in de AVG staan. We hebben het hier immers ook over de identificatiewet en telecommunicatiewet. Een aantal bedrijven heeft hier een uitzondering, waarmee een 'kopietje paspoort' mag. Hetzij onder strikte eisen.

In dit specifieke geval kan het dus zo zijn dat er een grondslag is en een telecomaanbieder een 'kopietje paspoort' mag maken. Ze mogen in dit geval alleen geen volledige kopie vastleggen. Pasfoto en BSN moeten afgeschermd zijn. Dit wordt vaak gedaan door een mal te gebruiken. Anders kun je sowieso verzoeken de foto en BSN onherkenbaar te maken. (Eventueel met een watermerk; kopie + datum + doel kopie)

De grondslag van deze kopie kan in dit geval tweeledig zijn:
- in geval van nieuwe aansluiting mobiel wordt dit eenmalig vastgelegd. Dit wordt in samenwerking met verschillende providers en de politie gedaan om fraude tegen te gaan. Dat wil trouwens niet zeggen dat de kopie naar allen gaat. Ins & out van de wijze van bestrijding ken ik niet en kan ik je dus niet geven.
- in het geval van een nieuw device op afbetaling wordt een lening aangegaan, waar tegenover een legitimatieplicht staat.

Het is goed dat je dit navraagt en niet zonder meer jouw persoonsgegevens zo naar deelt.

Ik ben geen jurist, maar hoop het hiermee enigszins te hebben verduidelijkt. Op de site van de Autoriteit Persoonsgegevens wordt dit trouwens onderbouwd. Zie daarvoor de 'meer vragen' onderaan de pagina. Daar staat een stukje over telecomproviders. Ook bij de Rijksoverheid staat de uitzonderingspositie vermeld.
Bedankt voor jullie reactie's.
Er is mij heel veel duidelijk geworden.
Ook na een gesprek met T-Mobile hierover.

T-Mobile thuis wordt binnenkort geïnstalleerd.
Reputatie 6
Badge +5
Hoi @bamdesign

Reageer