Beantwoord

Loaden eigen firmware Draytek

• 26 februari 2017
  • 19 reacties
  • 2999 Bekeken

Reputatie 1
Hallo T Mobiel in Huus
Is het toegestaan om eigen firmware in het ROM te plaatsen.
Vodafone wou het niet toestaan!
Nu kan ik op ADMIN basis wel in de Draytek komen, maar vraag het jullie ff

Reclame uiting verwijderd. Dit is in strijd met de huisregels.
icon

Beste antwoord door HugoB 26 februari 2017, 12:18

Wat voor firmware wil je erin zetten en met welk doel?

De router is officieel niet je eigendom, maar deze heb je in bruikleen. T-Mobile Thuis heeft de diensten ongetwijfeld ook getest op bepaalde firmwareversies, dus als je deze gaat veranderen werken diensten mogelijk niet meer naar behoren. Ik zou voordat je dit gaat proberen in ieder geval ervoor zorgen dat je de firmwareversie die er nu in zit ook als kopie hebt, zodat je eventueel terug kunt. Maar zo lang alles gewoon werkt, zou ik er vooral niet aan komen.
Bekijk origineel

19 reacties

Badge +5
Wat voor firmware wil je erin zetten en met welk doel?

De router is officieel niet je eigendom, maar deze heb je in bruikleen. T-Mobile Thuis heeft de diensten ongetwijfeld ook getest op bepaalde firmwareversies, dus als je deze gaat veranderen werken diensten mogelijk niet meer naar behoren. Ik zou voordat je dit gaat proberen in ieder geval ervoor zorgen dat je de firmwareversie die er nu in zit ook als kopie hebt, zodat je eventueel terug kunt. Maar zo lang alles gewoon werkt, zou ik er vooral niet aan komen.
Reputatie 7
Badge +6
Hey @Stream4you, laat ik voorop stellen dat het fijn is dat je zoveel mogelijk uit je abonnement probeert te halen als mogelijk is. Zoals @HugoB al aangeeft, het is alleen niet toegestaan de firmware aan te passen. Waarom wilde je de firmware aanpassen?

Kun je mij trouwens een privébericht sturen over het inloggen op je modem als Admin? Dan kunnen we daar nog even een boompje over opzetten! :8
Reputatie 6
Badge +2
Kun je mij trouwens een privébericht sturen over het inloggen op je modem als Admin? Dan kunnen we daar nog even een boompje over opzetten! :8

We have a Hacker in the hous?

Als commercieel streamingbedrijf, als je signature klopt (sluikreclame), zou ik pro versie van je aansluiting aanvragen, .i.p.v. de router te hacken. Je hebt waarschijnlijk meer controle en bandbreedte nodig om je streaming diensten aan te kunnen bieden.
Reputatie 1
Hey @Stream4you, laat ik voorop stellen dat het fijn is dat je zoveel mogelijk uit je abonnement probeert te halen als mogelijk is. Zoals @HugoB al aangeeft, het is alleen niet toegestaan de firmware aan te passen. Waarom wilde je de firmware aanpassen?

Nee, is aangepaste firmware op een zelf gekochte Draytek router, de info heb ik gehaald uit het rom van de router van Vodafone (gehuurd van deze firma) en dat een andere firma alles maar overneemt, betekent nog niet voor mij dat ik alles maar moet accepteren!!
Badge +5
Als het je eigen gekochte modem is, waarom zou je hier dan om toestemming vragen. Dan kun je helemaal probleemloos die firmware erin zetten zonder dat iemand er last van heeft (behalve misschien jezelf als het mislukt).

Zal je mij misschien een privé berichtje kunnen sturen? :8

Edit:
Laatmaar ga er zelf niet aan zitten prutsen
@Sander,

Wat mensen bijvoorbeeld zouden willen is bijvoorbeeld gebruik maken van WAN3/4 (USB) op die modems om een 3G/4G/USB2LAN backup/loadbalancing te realiseren. Hetgeen niet kan omdat dit admin niveau vereist (Voor toegang tot de WAN/PPP instellingen).

Nu kun je wel een router voor die draytek zetten, maar dan zit je weer met dubbele NAT, hetgeen ook niet echt een optimale situatie is. (Denk aan uPnP/NAT-PMP)

En zo zijn er denk ik nog wel een stapel opties in die draytek die niet benaderbaar zijn door deze restricties, maar die wel handig zijn.

Aangezien jullie toch al customized firmware hebben, misschien een optie om tenminste dat vrij te schakelen voor consumenten en de lock beperken tot de VLAN instellingen en WAN1/2 (WAN2 is poort 1 op de gigabit die jullie nu op de vlan van de internet data hebben geforceerd samen met poort 2, poorten 3/4 zijn voor iptv)?
Reputatie 7
Badge +6
Hey Key2Peace, welkom en fijn dat je meedenkt! De wens om een eigen modem te kunnen gebruiken is er zeker één waar we iets mee zullen doen. Het is alleen nog niet duidelijk wanneer dit gebeurt. Het modem dat je van ons krijgt, is een 'user' modem. De admin functies zijn vergrendeld. Dit doen we om ons netwerk te beschermen, maar ook dat van de klant. Niet iedereen weet zichzelf goed te beschermen als ze het modem kunnen aanpassen. Voor algemeen gebruik zijn onze modems prima uitgerust. Heb je meerdere poorten nodig? Dan kun je een switch aansluiten op het modem, geen probleem. Poort 3 en 4 zullen altijd gereserveerd blijven voor TV, of je die nu in je abonnement hebt of niet.
@Sander,

Je leest denk ik mijn reactie verkeerd. Ik ben wel degelijk op de hoogte van waarom jullie de admin toegang limiteren. Zoals de WAN1 instellingen als ook de VLAN toewijzigingen van de poorten. En ik snap ook dat ik het aantal poorten kan uitbreiden door middel van een switch op poort 1 of 2 etc. Daar gaat het me echter niet om. Ik ben zelf sysadmin van verschillende netwerken. Ik zal je een voorbeeld geven van de situatie waarom ik met deze vraag kom:

Een klant van jullie heeft zowel een 500 glas aansluiting alsmede ook een 4G data abonnement in combinatie met een door jullie (ja ik weet dat thuis/4g twee aparte divisies zijn bij jullie) geleverd huawei 4G modem.

Nu ken ik die draytek's akelig goed (heb er een aantal in beheer bij verschillende klanten van het bedrijf waar ik zelf werk) en weet dat je met behulp van een 3G/4G usb stick een backup/loadbalance constructie kunt opzetten. Hiervoor heeft de draytek 2 USB poorten. Die dan weer gebruikt kunnen worden als WAN3/4. Maar omdat jullie de volledige WAN setup (dus niet alleen WAN1) hebben gelocked, gaat dit gewoonweg niet. En dat is jammer.

De vraag in deze is dus of jullie in samenwerking met draytek (en ik weet dat je daar snelle en goede respons van krijgt), de firmware kunnen aanpassen om in user mode toegang te geven tot de instellingen van WAN3/4. Want het lijkt me onzinnig om voor die klant extra nog een extra modem/router te moeten aanschaffen, terwijl alle benodigde functionaliteit reeds in de bestaande modem aanwezig is. Om dan weer in de knoei te raken met dubbele NAT en alle ellende die een loadbalancer achter een router met zich mee brengt.

Dus nogmaals: het gaat niet erom om een eigen modem te gebruiken, maar om optimaler gebruik te kunnen maken van de modem die door jullie zelf wordt geleverd)
Reputatie 7
Badge +6
Wow, bedankt voor de superheldere uitleg! 😃 Ik zat inderdaad op een ander spoor (over de LAN poorten in plaats van WAN). Je vraagt dus om een (lichte) aanpassing in de firmware voor een klant (van ons allebei!). Tja, ik begrijp je helemaal dat je dit bij ons neerligt, als de Draytek het kan, is het makkelijker om de Draytek het te laten doen, zonder extra apparatuur aan te moeten sluiten. Wij passen de firmware echter niet aan op klantniveau. We kiezen ervoor om één firmware voor al onze klanten te gebruiken. We passen het modem aan zodat het geschikt is voor de diensten die we aanbieden en niet het Draytek modem met alle mogelijke functies die het kan vervullen. Sorry, ik had graag een ander antwoord, maar ik vrees dat voor deze functies toch een tweede apparaat nodig is. 😞
@Stream4you: Kun je mij een prive bericht sturen? Ik ben benieuwd naar het wachtwoord. Dit omdat ik QOS wil gebruiken. Het zit op het modem, maar lijkt uitgeschakeld door T-Mobile.
Hallo T Mobiel in Huus
Is het toegestaan om eigen firmware in het ROM te plaatsen.
Vodafone wou het niet toestaan!

Reclame uiting verwijderd. Dit is in strijd met de huisregels.

@Stream4you Kun je als admin inloggen op je Draytek modem? Kun jij ons hierover meer informatie verstrekken?
Reputatie 6
Badge +7
@Fidelity we hebben deze functie op het moment inderdaad uitgeschakeld. Zoals Sander al eerder aangaf zijn we aan het bekijken om de modem 'vrij' te geven of om klanten toe staan hun eigen modem te kunnen gebruiken. Op dit moment zijn we nog niet zo ver (en ik heb hier ook nog geen datum voor :)) dus ik zou je op dit moment dus nog afraden om eigen firmware te gebruiken.
Beste @Stream4you,

Kan je mij ook het admin password sturen?
Reputatie 7
Badge +10
Als iemand het admin wachtwoord ook naar mij kan pben dan zou ik dat op prijs stellen 🙂
Reputatie 7
Badge +6
@nesthetica,

Het inloggen op admin niveau is voorbehouden aan onze technische dienst. Als klant kun je enkel als user inloggen. Hoe je dat doet, lees je bijvoorbeeld hier.

Nee, is aangepaste firmware op een zelf gekochte Draytek router, de info heb ik gehaald uit het rom van de router van Vodafone (gehuurd van deze firma) en dat een andere firma alles maar overneemt, betekent nog niet voor mij dat ik alles maar moet accepteren!!

Stream4you -> Zou je mij een PB kunnen sturen? Dit zodat ik contact met je kan opnemen omtrent het admin account van de draytek. Alvast bedankt!
@Fidelity we hebben deze functie op het moment inderdaad uitgeschakeld. Zoals Sander al eerder aangaf zijn we aan het bekijken om de modem 'vrij' te geven of om klanten toe staan hun eigen modem te kunnen gebruiken. Op dit moment zijn we nog niet zo ver (en ik heb hier ook nog geen datum voor :)) dus ik zou je op dit moment dus nog afraden om eigen firmware te gebruiken.

@Brian wordt er nu al een eigen router ondersteund of is het mogelijk de essentiele instellingen te krijgen voor een eigen router?
Ik heb zelf de 2132 vervangen door een 2133FVac voor de %GHz optie en wat meer beheersbaarheid. Als ik de instellingen van de door jullie geleverende draytek helpt mij dat ook.

Dus mocht iemand de "verborgen" instellingen zichtbaar hebben of een manier weet om dit te doen, dan houd ik me van harte aanbevolen.

Groet Marcel
Reputatie 7
Badge +10
Hallo Freubelaar,

De modems van T-Mobile worden door een provisioning server ingesteld. door dat je nu gebruik maakt van een eigen modem herkent de server deze niet, er is geen profiel voor aangemaakt. en de firmware komt niet overeen.
T-Mobile zal geen eigen hardware gaan ondersteunen maar alleen ondersteuning op hun eigen hardware.
Als je een probleem heb met je laptop dan kan je ook niet bij je provider terecht.
Met de instellingen hier op het forum moet je uit de voeten kunnen om internet en tv in te stellen.

Reageer