Beantwoord

Meterkast met FTU los van woning, gaat dit werken?

• 18 maart 2017
  • 12 reacties
  • 1588 Bekeken

Heel enthousiast was ik over mijn overstap van Ziggo naar T-Mobile Thuis Glasvezel. Maar inmiddels ben ik daar wat minder happy.

Ik woon in een oud stadspand wat is verbouwd tot 4 zelfstandige studentenkamers/studio's en 1 appartement verdeeld over 3 etages. Maar voor alle 5 de woningen zitten de meterkasten waar ook de FTU zit op de begaande grond voor in de portiek.

Kort geleden is mijn buurman die net als mij op de 2de etage zit overgestapt van Ziggo naar Telfort. Bij hem is keurig een FTU geplaatst, MTU daar aan vast. En van daar uit heeft hij door de leiding waar al de oude telefoonkabel heen liep een UTP kabel doorheen getrokken en boven in zijn studio de modem van Telfort neer gezet.

Omdat mijn contract bij Ziggo dus bijna afliep dacht ik van mooi, ik stap ook over op glasvezel. Maar dan kies ik voor T-Mobile omdat ook mijn mobiele diensten daar lopen. Inmiddels heeft Reggefiber al een FTU in de meterkast geplaatst. Die hier ooit was geïnstalleerd was namelijk behoorlijk verouderd.

Nu heb ik van de week een afspraak ingepland met een monteur van Guidion die 28 maart langs komen om alles te installeren. Daarin kreeg ik meteen de melding dat de modem bij het FTU moet komen. Dus in de meterkast. Aan de telefoon heb ik uitgelegd van dit is niet praktisch want de FTU zit 2 etages lager dan ik woon. Maar ze stonden er op dat het modem daar moest komen zonder enige uitleg waarom. Maar de monteur zou hier ter plekken kijken naar de beste oplossing. Ik had zo iets van wat een onzin. Ik ga wel gewoon in discussie met de monteur dat het modem boven moet komen. Die begrijpt ook wel dat het in mijn situatie bijna niet mogelijk is het modem beneden te plaatsen.

Nu kreeg ik vandaag mijn installatiepakket binnen en uit nieuwsgierigheid heb ik natuurlijk de doos meteen open gemaakt en toen viel mij het volgende op aan het modem. Namelijk dat er een glasvezeldraad direct in het modem gaat in plaats van een UTP kabel. Dus ik ging meteen op internet zoeken waar het verschil in zat en kwam uit op een topic op Tweakers: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/49830101#49830101

Daaruit blijkt dus dat het modem tot mijn grote verbazing meteen de functie van het MTU over neemt en het dus wel noodzakelijk is dat het modem in de meterkast staat. Ik Daarnaast lees ik verder in het topic dat TV via een gescheiden UTP aansluiting binnenshuis wordt gedistribueerd vanaf het modem.

Toen brak er bij mij dus lichte paniek uit. Want wifi ontvangen vanaf een modem dat 2 etages lager hangt is niet bepaald heel betrouwbaar meer. Dat is natuurlijk op te lossen door gewoon de UTP kabel die ik al naar boven wilde leggen nu te gebruiken voor een router die ik in de access point modus zet. Maar dit betekend wel dat ik ook nog een tweede UTP kabel naar boven moet trekken voor TV. En daar is simpel gezegd geen leiding voor. Er liggen wel 2 loze leidingen vanaf de meterkast. Maar deze komen uit in de badkamer. Een badkamer lijkt me niet echt de plek om een router op te hangen. Daarnaast weet ik niet of het zo verstandig is door 1 leiding 2 UTP kabels en een oude telefoonkabel te leggen.

Wie kan mij nog eventueel een advies hierin geven hier? Ik vrees dat ik straks niks ga hebben aan mijn T-Mobile Thuis diensten. Ik heb zowel TV, Internet als Telefonie.
icon

Beste antwoord door Joshhie 12 april 2017, 21:18

Inmiddels heb ik van een vriend een Powerline adapter liggen die hij ongebruikt in de kast had liggen en werkt het signaal. En zelfs over de Powerline adapter haal ik nog 48 MBps van de 50 MBps. Dus ik ben blij dat mijn probleem toch opgelost is.
Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Geachte Joshhie,

De ervaringen met de monteurs verschillen nogal eens, maar denk dat hun werkwijze wel nagenoeg hetzelfde uitgangspunt heeft.
Vond op Hardware info een soortgelijk probleem met een eventuele oplossing.
HIER: https://nl.hardware.info/forum/threads/glsvezel-aansluiting-verlengen.276952/

Hiermee zou je dus de bestaande glasvezel zelf door kunnen trekken tot in je woonkamer vanuit de FTU.
Heb hier zelf ook mijn modem in de meterkast hangen en ga met Cat 7 kabel naar een eigen modem in mijn huiskamer die beschikt over 2.4G & 5G, want ook deze Vigor heeft geen 5G.
Heb dan ook wel het voordeel dat ik geen TV van T-Mobile heb, alleen nog VoIP, waardoor ik niet direct genoodzaakt ben om de glasvezel door te trekken.

Denk ook dat de monteur je niet gaat/kan helpen om de FTU aansluiting te verplaatsen, waarbij het modem in je huiskamer komt. De hoop dat die discussie in jouw voordeel gaat eindigen schat ik gering in.
^^^
Topic wat @Pieter_B aanhaalt is correct.
Zelfde geval had ik hier, de Guidion monteur had er totaal geen moeite mee.
(was wel Vodafone maar zal niets uit mogen maken)
De monteur gaat i.i.g. niet de FTU verplaatsen, word oorlog met Reggefiber (kost €90 p/m)
Ik heb zonet even contact gezocht met de T-Mobile webcare. Kijken hoe zei tegenover het idee staan om glasvezel kabel door de leiding te trekken in plaats van meerdere UTP kabels.
Reputatie 7
Badge +6
Hey Joshhie, volgens mij werd daar aangeraden dit met de monteur te bespreken, toch? Ik heb nog een tip: je kunt twee signalen over één UTP versturen met een soort splittertje. Dan kun je toch Internet en TV over één kabel versturen. Let op! Dit wordt niet ondersteund door de klantenservice. Het mag natuurlijk wel, maar op eigen risico! 😛
Reputatie 7
Badge +6
@Pieter_B & Bombarie 2000, bedankt voor het meedenken! Super!
Super dat ik dit bericht nog even tegenkom. Ze mogen het wel sticky maken, want hier hebben natuurlijk veel meer klanten vragen over. Morgen komt de monteur bij mij langs en ik heb inmiddels 10 meter sc-sc glasvezelkabel (glasvezel-kabel.com voor € 7,99 excl btw) getrokken vanuit de meterkast in het portiek naar de woonkamer. Klantenservice kon mij niet vertellen of de monteur dit gaat aansluiten. Dat zal ik morgen nog even posten, maar na dit forumbericht heb ik goede hoop!
Ik ga even mijn topic weer omhoog kicken.

De monteur van Guidion heeft keurig de modem aangesloten. Een glasvezel naar boven trekken was geen optie zei hij. Wel had hij een oplossing. Een soort splitter die waardoor ik het TV signaal en Internet signaal als nog over 1 UTP kabel naar boven kon trekken. Dus ik was helemaal blij dat dit mogelijk was.
Hij wilde ook wel een UTP kabel naar boven trekken. Maar ik vond het tarief daarvoor echt te prijzig. 17,50 per kwartier exclusief eventueel materiaal. Dus ik heb zelf een kabeltje en het gereedschap gehaald om dit voor elkaar te krijgen.

Samen met een vriend die dit al regelmatig heeft gedaan gingen we deze avond aan te gang. Eerst wilde we ook al mocht dit officeel niet de leiding gebruiken waar nu al de Ziggo COAX kabel doorheen loopt. Daarna nog een poging met de leiding waar de KPN telefoonkabel doorheen loopt. Beide geen beweging in te krijgen. Muurvast. Toen we iets meer kracht deden zetten zagen we het buisje mee omlaag komen. Dus hier zijn we direct mee gestopt en direct weer terug gebracht zoals het was.

Toen het laatste redmiddel. De loze leiding die op een zeer onlogiche plek uit komt. Achter het gasfornuis. Nou dit bleek niet te doen. Er zat een soort touw in, dus we dachten mooi, kabel er aan vast en trekken. Te vergeefs. Want toen we dat touw amper aanraakte brak het af. Dus gingen we proberen er een nieuw touw doorheen te trekken. Stofzuiger beneden in de meterkast er op. Boven touw er in en laten aanzuigen. Dit werkte tot halverwege. Toen zat het touw ook muurvast. Zoals die vriend van me zei moet er ergens een knik in de buizen zitten en is dit gewoon heel slecht afgewerkt in het verleden. Er is dus geen enkele mogelijkheid om een UTP kabel naar de woning op de tweede etage te trekken.

De telefoon hebben we dan wel werkend kunnen krijgen door simpel gezegd de kabel die in het KPN aansluitkastje zat in de modem te steken zodat deze wel tot boven komt. Maar internet en TV nog steeds niet.

Momenteel ben ik dan ook niet te spreken over T-Mobile Thuis. Het heeft er dan misschien ook mee te maken dat ik toevallig in een heel oud pand woon wat is verbouwd tot 5 kleine studio's waar dan toevallig de leidingen die door de muur lopen gewoon van zo bagger kwaliteit zijn dat er geen kabel doorheen te trekken is, iets waar T-Mobile niks aan kan doen. MAAR... Het is wel zo dat in de winkel mij is toegezegd dat T-Mobile er voor zou zorgen dat alles tot in mijn woning zou werken wat in de praktijk dus toch allemaal extra kosten bij komen kijken. De monteur was echt wel bereid extra zijn best te doen. Niks om aan te merken.

Nog tot eind april loopt mijn contract bij Ziggo voor in ieder geval TV en internet. Hopelijk is T-Mobile bereid mij tegemoet te komen in de kosten die ik moet maken voor het aanschaf van een Powerline Adapter of bereid het contract als nog te ontbinden. Want momenteel kan ik gewoon geen gebruik maken van de diensten die ik afneem.

Ik had juist zo zin in glasvezel internet. Want DSL is niet vooruit te branden bij mij en over Ziggo was ik dan wel tevreden. Maar glasvezel blijft gewoon beter.

Nog even ter aanvulling: Reggefiber is na dat mijn modem aangesloten was nog wel meerdere keren moeten terug komen omdat in eerste instant de glasvezel aansluiting geen licht doorgaf. Inmiddels is dat opgelost door gebruik te maken van een tweede glasvezel kabel en komen ze morgen als nog de eerste glasvezel kabel als nog opnieuw door de grond heen blazen naar de wijkcentrale. Dus ook daar heeft nog behoorlijk wat gedoe in gezeten.
Ik vind niet dat je T mobile hiervan de schuld kan geven. Zij kunnen er niets aan doen dat jij in een slecht gebouwd huis woont. De monteur wilde het voor je in orde maken, maar jij vond dat te duur.
Hoe zit het met de loze leidingen naar de badkamer? Zijn die wel goed?
Er bestaat trouwens een leidingtrekker waarbij je draad de pvc buis "inpompt". Even zoeken op "trekveer pomp".Dat gaat met meer kracht dan jij met de hand kunt invoeren. Misschien dat het daarmee wel lukt. Mogelijk had de monteur zo'n stuk gereedschap.
Dat is inderdaad niet de schuld van T-Mobile. Wel dat een verkoopster in een winkel zegt dat zei er voor zullen zorgen dat alles in orde komt waar ze later extra kosten voor vragen.

De vriend die mij hielp heeft al regelmatig ook met trekveren kabels door muren getrokken en vervangen. Maar ook hij was stom verbaast dat de kabels gewoon muurvast zaten en de loze leiding gewoon geen kabel of touw doorheen te krijgen is. Ook de monteur van Guidion had dat niet voor elkaar gekregen.

We dachten inderdaad eerst dat beide loze leidingen in de badkamer uitkwamen. Naar beter onderzoek bleek dit niet zo te zijn maar dat 1 loze leiding achter het keukenblok uit komt en de ander nergens. Het loze gat in de badkamer bleek al bekabeling voor stroom in te zitten.

Maar wat ook nog een optie is, is dat T-Mobile Thuis bereid is mijn abonnement aan te passen naar DSL, die kabel komt tot slot wel tot in de woonkamer.
Inmiddels heb ik van een vriend een Powerline adapter liggen die hij ongebruikt in de kast had liggen en werkt het signaal. En zelfs over de Powerline adapter haal ik nog 48 MBps van de 50 MBps. Dus ik ben blij dat mijn probleem toch opgelost is.
Reputatie 2
Hoi Joshhie,

Fijn dat je uiteindelijk een oplossing hebt kunnen vinden. Veel plezier met onze diensten 🙂.
Pieter_B bedankt voor het artikel, zeer nuttige info 😃

Reageer