Beantwoord

Mogelijkheid eigen router

• 29 november 2017
  • 25 reacties
  • 10421 Bekeken

Aangezien de provider wettelijk verplicht is om de consument vrij te laten in zijn router keuze, zal T-Mobile het toe moeten laten dat de modem/router in bridged mode wordt gezet.

Graag ontvang ik z.s.m. de gegevens waarmee ik dit in kan stellen.

➡ Moderator edit: Hidden.nld heeft een instructietopic geschreven over het vervangen van de Draytek met jouw eigen modem.
icon

Beste antwoord door jibbewillem 2 december 2017, 08:31

De instellingen om je eigen router aan te sluiten zijn wel ergens op internet te vinden. Je eigen router moet met VLANs om kunnen gaan. Internet gaat over VLAN 300 en TV over VLAN 640. Er zijn genoeg routers die dit kunnen doen, alleen zijn er weinig die dit kunnen en ook een glasvezel ingang hebben. Je zult dus in de meeste gevallen een extra apparaatje aan moeten schaffen die de glasvezel omzet in een "standaard" internet aansluiting. Met deze aanpak kun je de Draytek modemrouter van T-mobile loskoppelen. Vaste telefoon werkt met deze manier vooralsnog niet, omdat T-mobile de instellingen (gebruikersnaam en wachtwoord) hiervoor niet vrijgeeft aan haar klanten.

T-Mobile zal je vertellen dat je volgens de voorwaarden niet je eigen router aan mag sluiten, maar dit is niet helemaal waar. Het contract dat ik getekend heb heeft het ongeveer over dat je geen apparatuur aan mag sluiten die niet de technische instellingen bezit die gebruikt worden in het T-mobile netwerk. Als je dus een router gebruikt die aan alle technische eisen voldoet, dan is er niks aan de hand.

Dit is natuurlijk allemaal te technisch voor de gemiddelde Nederlander. Dus een bridge modus zou een betere oplossing zijn.

Zelf heb ik de Netgear R7800 een korte tijd met succes gedraaid. Nu ben ik samen met AVM bezig om hun Fritz!Box 5490 werkende te krijgen. TV werkt hier vooralsnog niet volledig op.
Bekijk origineel

25 reacties

Reputatie 7
Badge +19
Volgens mij heeft die regeling vrije router keuze mitsen en maren.
Er was negen maanden terug ook een onderwerp over. Of het inmiddels Kan en mag weet ik niet.

https://forum.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/bridge-mode-inschakelen-276353/index1.html
De regeling heeft geen mitsen en maren, misschien dat T-Mobile die heeft, maar ook zij hebben zich gewoon aan de wet te houden.
Reputatie 2
IN de link die gesuggereerd wordt wordt alleen over routers aan het tmobile modem gesproken.
Ik weet bijna zeker dat EduardS dat niet bedoelt
Wat ik bedoel staat duidelijk in de FIPO; T-Mobile is wettelijk gebonden haar gebruikers een vrije keuze van router aan te bieden en derhalve is T-Mobile verplicht de mogelijkheid aan haar gebruikers te bieden om de door T-Mobile geleverde modem/router in bridged mode te zetten.
Reputatie 2
Precies, maar daar heb ik tot op heden nog niets van gezien helaas. @ T-Mobile, wat is de status van bovenstaand
Reputatie 6
Badge +7
Hi EduardS, dikkedikkie, ik geef graag wat meer toelichting! Sinds december 2016 heb je het recht om zelf eindapparaten aan te sluiten op het netwerk van je provider. Dit betekent op dit moment nog niet dat het modem vrijgegeven hoeft te worden door de provider maar vermoedelijk gaat het in de toekomst wel die kant op. We zijn al aan het bekijken hoe hier mee om te gaan en of we al vooruit kunnen lopen op mogelijke besluitvorming in de toekomst. Op dit moment is het nog niet mogelijk om de modem in bridge modus te zetten maar je kan je eigen router eventueel wel gebruiken als Access Point. Meer achtergrondinformatie vind je op Consuwijzer.
Beste Brian, ik citeer uit de link naar Consuwijzer; " Dan is het soms nodig dat uw aanbieder de routerfunctie in de modem uitschakelt. Uw aanbieder moet hieraan meewerken."

Dus jullie lopen nu al maanden achter op de besluitvorming! T-Mobile is verplicht (NU) de routerfunctie in de modem/router uit te schakelen als de gebruiker daarom vraagt. Wat snap je hier niet aan?
Reputatie 2
Hallo Brian, ik ben het met EduardS eens. Dit is gewoon wettelijk vastgelegd. Waarom draait tmobile dan nu al bijna 2 jaar om de hete brij heen?
Een router achter het modem zetten kan al sinds jaar en dag, dat is niets nieuws dus die verwijzing is eigenlijk zinloos.
Reputatie 2
Het apparaat moet dan wel geschikt zijn om aan te sluiten op het netwerk van uw aanbieder. Uw aanbieder moet daarom de instellingsgegevens die u nodig hebt om een eindapparaat aan te sluiten op zijn website zetten.
De instellingen om je eigen router aan te sluiten zijn wel ergens op internet te vinden. Je eigen router moet met VLANs om kunnen gaan. Internet gaat over VLAN 300 en TV over VLAN 640. Er zijn genoeg routers die dit kunnen doen, alleen zijn er weinig die dit kunnen en ook een glasvezel ingang hebben. Je zult dus in de meeste gevallen een extra apparaatje aan moeten schaffen die de glasvezel omzet in een "standaard" internet aansluiting. Met deze aanpak kun je de Draytek modemrouter van T-mobile loskoppelen. Vaste telefoon werkt met deze manier vooralsnog niet, omdat T-mobile de instellingen (gebruikersnaam en wachtwoord) hiervoor niet vrijgeeft aan haar klanten.

T-Mobile zal je vertellen dat je volgens de voorwaarden niet je eigen router aan mag sluiten, maar dit is niet helemaal waar. Het contract dat ik getekend heb heeft het ongeveer over dat je geen apparatuur aan mag sluiten die niet de technische instellingen bezit die gebruikt worden in het T-mobile netwerk. Als je dus een router gebruikt die aan alle technische eisen voldoet, dan is er niks aan de hand.

Dit is natuurlijk allemaal te technisch voor de gemiddelde Nederlander. Dus een bridge modus zou een betere oplossing zijn.

Zelf heb ik de Netgear R7800 een korte tijd met succes gedraaid. Nu ben ik samen met AVM bezig om hun Fritz!Box 5490 werkende te krijgen. TV werkt hier vooralsnog niet volledig op.
Aangezien T-Mobile zich niet aan de wet conformeert en mij belet om eenvoudig een eigen router te gebruiken, zeg ik mijn abonnement op en stap over op een provider die wel klantgericht is.
Reputatie 7
Badge +10
Wat zijn de plichten van uw aanbieder?
U hebt het recht om een eindapparaat aan te sluiten op het netwerk van uw aanbieder. Het apparaat moet dan wel geschikt zijn om aan te sluiten op het netwerk van uw aanbieder.

Kan ik wel zelf een router aansluiten?
Een router is ook een eindapparaat. U kan een router dus aansluiten op een modem die u van uw aanbieder hebt gekregen. Hebt u van uw aanbieder een modem gekregen met een ingebouwde router? En wilt u uw eigen router aansluiten? Dan is het soms nodig dat uw aanbieder de routerfunctie in de modem uitschakelt. Uw aanbieder moet hieraan meewerken. Let op: gebruikt u ook VoIP-telefonie via deze modem? Dan kunt u daarvan misschien geen gebruik meer maken. Soms kunt u VoIP-telefonie ook via de router instellen.

Je heb het recht om je eigen router aan te sluiten mits deze geschikt is voor het netwerk van T-Mobile. Je kan een TP-Link Achter C7 aansluiten met behulp van een media convertor. Dit werkt wel!

De instellingen zijn Vlan 300 voor Internet en vlan 640 voor tv.
Ik ben op dit moment bezig een handleiding hier voor te maken
Klopt Hidden.nld, het kan op die manier en dat zou moeten werken. Dat is het punt ook niet. Het punt is dat T-Mobile wettelijk verplicht is om mee te werken de router functie in het door T-Mobile geleverde modem/router uit te schakelen en (hiermee) ondersteuning te geven voor het gebruik van een eigen router. Dat weigert T-Mobile vooralsnog. Daarom stap ik in januari over naar Telfort die wel standaard de mogelijkheid bieden tot het gebruiken van een eigen router.

Jammer dat het op deze manier moet gaan, want voor de rest was ik tevreden over de, eerst door Vodafone thuis en daarna T-mobile thuis, geleverde internet dienst (TV en VOIP heb ik nooit afgenomen, dat regel ik liever goedkoper en makkelijker/beter zelf).
Reputatie 2
https://www.nu.nl/internet/5047424/kabinet-wil-consument-eigen-router-kan-kiezen-bij-telecomabonnement.html
Reputatie 6
Badge +4
Medio 2018.
Het recht op eigen router was al geregeld. Daar komt nu het recht op eigen modem en settopbox bij. Prima zaak.
Reputatie 6
Badge +4
Top. Weer wat geleerd.
Reputatie 2
Ja ik dacht ik deel hem even. Als ik het juist heb begrepen was de definitie van router nog niet duidelijk en ook was het niet helder of een modem een eindapparaat was of niet. Dat is dus nu helemaal duidelijk. Geldt ook voor de tv box.
Had ik ook wel verwacht eerlijk gezegd. Bij VoIP moet je toch ook een eigen toetstel aanschaffen, waarom voor internet en tv dan niet.

Ik ben er heel blij mee iig
Reputatie 2
Hier kan de provider wel mooi aan verdienen lijkt me. Lekker veel cashen bij mensen die niet zelf een tv box of modem kunnen installeren. Mooi voor top prijzen verhuren
Reputatie 7
Badge +10
Ik ben wat sceptisch. je bespaard dus aan de ene kant maar je moet meer ondersteuning geven aan de andere kant.
Klant wil zelf apparaat plaatsen op de glasvezel aansluiting. vernield hier bij de aansluiting, herstel kosten zijn 1500 euro. klant wil niet betalen en stapt over naar een andere provider. nieuwe bewoner zit met een gesloopte aansluiting. Hoe ga je bepalen waar de fout zit ? en wie gaat de monteur betalen als blijkt dat het toch in het klant domein zit ? wat als een klant blind word door zijn onkundigheid ? recht op eigen modem ok. maar verplicht dan een bridge modem. een eigen modem plaatsen brengt meer ellende met zich mee dan voordelen! Hoe ga je om met een eigen settopbox en slecht beeld ? ligt het dan ook aan de provider ? het ligt immers nooit aan de eigen apparatuur van de klant.....

Eigen STB met netflix ? Je smart tv met T-Mobile ondersteuning ? er is niet voor niets een scheiding gemaakt tussen internet en tv. je wil zo min mogelijk storing op de verbinding. Als de provider dit in de hand heeft kan hij veel makkelijker deze garantie geven (*)

Zelfde geld voor voip. hoe kan je een garantie geven als je een softphone gebruikt als je CPU door een bitcoin virus continu op 100% draait. hoe ga je het controleren dat dit niet aan de klant apparatuur ligt.

Ik denk dat als dit door gaat het allemaal gewoon duurder gaat worden.
Reputatie 2
Nu inmiddels duidelijk is dat ook tmobile gebruikers toe moet gaan staan eigen modems en tv boxen aan te sluiten blijft het aan de tmobile kant ineens wel angstvallig stil...

Ook staat dit topic op "Beantwoord" terwijl dit nog helemaal niet beantwoord is door tmobile. Geen info, geen uitsluitsel = geen antwoord
Reputatie 7
Badge +10
dikkedikkie, je loopt wat vooruit op de zaken. het antwoord is op dit moment. het is niet mogelijk. dat de wens er is vanuit de overheid is duidelijk. daarom mag iedereen nu zijn zegje doen waarom wel en waarom niet. een beslissing is nog niet genomen.

Beste Jibbewillem,

Ben we benieuwd of je al wat meer kunt vertellen over een fritzbox rechtstreeks aangesloten, ben namelijk ook op zoek naar een mogelijkheid om de huawei eruit te donderen.
Reputatie 7
Badge +10
kijk een is dit topic
@elektrikal inmiddels heeft AVM het profiel voor T-Mobile Thuis gepubliceerd. Binnenkort zal ik hier een handleiding over schrijven.

Korte versie: sluit de Fritz!Box aan (5490 is voor glasvezel aan te raden). Doorloop de stappen tijdens de eerste configuratie en selecteer onder de lijst Nederlandse providers T-Mobile Thuis.

Internet en tv zou na een herstart moeten werken.

Reageer