De Zyxel T-50 Odido Glasvezel


Reputatie 7

Vanaf Mei Levert Odido een nieuw modem namelijk de Zyxel VMG8825-T50

In dit topic ga ik je alle ins en outs vertellen van het modem. Ik zal dit topic dan ook regelmatig updaten.
 

cbe7ce5c-409f-4543-bca0-7b1aaeb4bf57.jpg

 


Dit modem is het nieuwe modem van Odido voor glasvezel en DSL.
Bij glasvezel komt een monteur een mediaconverter plaatsen (dit stukje mag je niet zelf doen)

 

De belangrijkste punten:

Any Port Any Service (TV en Internet over de zelfde kabel)
NAT loopback
admin toegang
WiFi code middels QR code
Ook op dit modem is Bridge mode niet mogelijk.
wil je je toch een eigen modem plaatsen kijk dan hier:Je eigen modem bij Odido


WiFi Eigenschappen:
Wave 2 technologie
Dual band: 2.4 Ghz 802.11n met 450Mbps + 5 Ghz 802.11ac met 1733 Mbps
4x4 Multi User MIMO (Meerdere-In, Meerdere Uit)

 

Zo log je in op het modem

Ga naar http://192.168.1.1

cc6c3791-6dcd-4122-93f2-22406356ef53.png


De standaard Gebruikersnaam is admin het wachtwoord kan je vinden op de achterkant.

72c1d307-fe92-4678-8af9-c09e91c28f2e.jpg

 

 

Zo stel je je eigen WiFi naam en wachtwoord in

Login op het modem en ga vanuit het dashboard naar de WiFi instellingen.

6b7e7f41-deb6-4dd4-a135-7826626a9562.png


Geef je eigen naam en wachtwoord op en bewaar de instellingen met de knop opslaan

 

Zo stel je parent control in

TBA

 

Zo stel je portforwarding in

Portforwarding kan je vinden onder Netwerkinstellingen > Nat

03ff4f16-1c53-4e15-93b9-1cb57c1a291b.png


in het tabblad Poortdoorschakelingen staat een overzicht van je huidige doorschakelingen. om een nieuwe aan te maken druk je op Nieuwe regel toevoegen.

3990097c-ebe7-4006-9389-98db7a031e43.png


Actief: hiermee zet je de forwarding aan of uit
Servicenaam: dit is de naam voor je forwarding regel
WAN-interface: deze moet je op standaard laten staan
Startpoort: de eerste poort nummer die je wil doorzetten
Eindpoort: de laatste poort nummer die je wil doorzetten als je 1 poort wil door zetten is deze gelijk aan de start poort
Vertaling startpoort: Als je hem op een ander poortnummer wil laten uitkomen kan dat ook. om het makkelijk te houden laat je deze gelijk
Vertaling eindpoort: Als je hem op een ander poortnummer wil laten uitkomen kan dat ook. om het makkelijk te houden laat je deze gelijk
Server IP-adres: Het interne ip-adres waar je de forwarding op uit wil laten komen.
Protocol: TCP of UDP of TCP en UDP weet je het niet zeker kan je ze allebij gewoon gebruiken.

 

Zo stel je de DMZ in

DMZ kan je vinden onder Netwerkinstellingen > Nat

97982328-986a-417a-ad6d-255f0a2d9d35.png


Vul het interne ipadres is van je apparaat waarop je alle poorten die niet in poortdoorschakeling staan wilt laten uitkomen

 

Zo stel je een vas IP-adres in

TBA

 

Zo stel je de DHCP range in

TBA

 

Zo stel je de DNS in

TBA

 

Zo verbind je de SetTopBox met het modem

TBA

 

Zo zet je WiFi op bepaalde momenten uit

Via het menu Netwerk instellingen > Draadloos onder het tablad wlan planner
https://

 

Q&A

 

Q: Werkt dit modem op DSL en Glasvezel ?
A: Ja, maar net als bij het Huawei modem is een media convertor nodig. (dit is de zelfde media convertor)

Q: Ik heb op dit moment een ander modem, kan ik overstappen naar de Zyxel ?
A: Nee, op dit moment is dat niet mogelijk.

Q: Ik ben een nieuwe klant maar heb een Huawei modem gekregen klopt dit wel ?
A: Ja, er word geen garantie gegeven dat je ook het Zyzel modem krijgt.

Q: Ik kan niets vinden op de site van Zyxel over dit modem.
A: Klopt het modem is nog zo nieuw dat deze nog niet officieel is uitgebracht door Zyzel.

Q: Waarom staat er TBA
A: Ik ben er nog niet aan toe gekomen om alles toe te voegen aan het topic

Q: Hoeveel stroom gebruikt het modem.
A:

c2084c0e-b277-448d-93c7-072d10fc6c4d.png


(met dank aan Pieter_B)

 


Wil je ook goede WiFi op zolder of achter in de tuin dan raad ik de fritz!1750e repeater aan.
Deze haalt hoge snelheden en heeft mesh ondersteuning zodat je overal maximaal kan genieten van super snelle wifi
(beste resultaat haal je als de repeater bekabeld is aangesloten op het modem)

Changelog

  • WiFi Instellingen toegevoegd
  • Bestel datum toegevoegd
  • Topic makeover
  • Handleidingen toegevoegd
  • Q&A toegevoegd

 


Bekijk ook eens een van mijn andere Topics
Gebruik je eigen modem
Haal alles uit je netflix


Vond je dit topic nuttig en wil je meer van dit soort topics geef dan een Like!
p.s. Ik ben geen Odido medewerker, aan dit topic kunnen geen rechten worden ontleend.

 


227 reacties

Reputatie 4
Oke dat berekent dat T-mobile compatibel APs gaat verkopen / verhuren?

Want hoewel fast roaming (of 802.11r non-hippe term :p) gewoon zou werken tussen verschillende AP vendors, ervaring leert dat dit niet altijd soepel gaat.

Perfect wifi is natuurlijk een Utopia, maar kan wel beter, en providers kunnen daar een belangrijke rol inspelen, als je een goede "mesh" systeem hebt en de backhaul in onder hebt (APs met kabel verbonden i.p.v. draadloos) dat zorgt voor een betere ervaring.

De clients spelen hier ook een rol natuurlijk, veel oudere apparatuur kunnen niet omgaan met band steering of roaming (sticky client) daar helpt modernere mesh systemen door de client te forceren op een nieuwe AP / band.
Hallo,

Ik overweeg om over te stappen naar T-Mobile en heb een paar vragen m.b.t. de Zyxel VMG8825-T50:
  • Kun je zelf de namen van de WiFi netwerken (SSID's) instellen?
  • Kun je zelf de DNS range instellen?
  • Kun je je apparatuur een vast IP- adres geven?
  • Kun je port forwarding instellen (NAS)?
  • Hoe wordt de Interactieve TV Box met de modem/router verbonden?
Mijn huidige configuratie: modem/router in de meterkast met Power line
  • naar de woonkamer, switch verbonden met Interactieve TV Box (met HDMI naar TV), TV, receiver, XBox.
  • naar zolder, AP met vaste verbinding naar PC + WiFi voor overige apparatuur
Kan dit zo blijven?

Bij voorbaat dank voor de antwoorden.
Reputatie 1
Ook geen Bridge mogelijk??? Dus vaste telefonie wordt gewoon buitengesloten als je een eigen goed werkend thuis netwerk wil/hebt

Dan wil je nieuwe klanten werven met harde marketing uitspraken.
Maar zo krijg je kritische klanten niet over.

En jah vaste lijnen zijn wellicht stervende.... Maar maak er dan geen extra pakketkortingen mee.
Reputatie 7
Badge +3
@drbud
  • Eigen SSID instellen = JA
  • DNS = Je kunt 2 eigen DNS adressen ingeven
  • Vast IP = Dit kan via Statische DHCP configuratie
  • Port forwarding = Dat kan via NAT - poortdoorschakeling
  • IPTV - Elke LAN poort heeft nu Internet & IPTV






Reputatie 7
Badge +3
@Justintime2

Bridgemode is inderdaad nog steeds uitgeschakeld, dit kun je dus niet activeren op dit nieuwe modem.
DMZ is daarintegen wel beschikbaar, waarbij je min of meer 'buiten' direct door kunt zetten op 'binnen'.

Zelf heb ik ook vaste telefoon, maar heb dat buiten TM om geregeld via CheapConnect (veel goedkoper).
De VoIP gegevewns, want daar doel je waarschijnlijk op, zijn ook binnen dit nieuwe nodem nog afgeschermd (voor nu)
@Pieter_B Je hebt dus al een Zyxel VMG8825-T50 ter beschikking. Kan je misschien de energieopname meten - het liefst onder verschillende bedrijfscondities?
Reputatie 7
Badge +3
@darkfiber

Hier staat inderdaad de nieuwe Zyxel al in een testopstelling te draaien.
Zal de komende dagen eens kijken of ik wat details kan verzamelen over het verbruik in mijn opstelling.
@drbud
  • Eigen SSID instellen = JA
  • DNS = Je kunt 2 eigen DNS adressen ingeven
  • Vast IP = Dit kan via Statische DHCP configuratie
  • Port forwarding = Dat kan via NAT - poortdoorschakeling
  • IPTV - Elke LAN poort heeft nu Internet & IPTV


Ik wacht nog op installatie en als ik de berichten goed heb gelezen krijg ik de Zyxel VMG8825-T50. Ik zou hier erg blij mee zijn gezien deze ook HAIRPIN / NAT LOOPBACK ondersteund voor zover ik na kon gaan.
Tevens las ik hier en in de T-Mobile installatiehandleiding van de Zyxel VMG8825-T50 dat voor zowel LAN als IPTV elke poort van de router gebruikt kan worden. Nu beschik ik over managed switches in huis en moet ik de VLAN's definiëren in de switches. LAN zal gewoon VLAN 1 zijn, maar ik vroeg me af over welk VLAN de IPTV gaat. Is dit gewoon VLAN 640?
Reputatie 7
Nee, de Zyxel regelt zelf de vlans in het modem. hierdoor hoef je niet meer aparte vlans te gebruiken zolang je de Zyxel gebruikt.
Dat begrijp ik, maar managed switches laten standaard alleen VLAN 1 door. Ik moet de VLAN van IPTV ook tagged toevoegen, anders geen IPTV door mijn switches. Is het VLAN dat gebruikt wordt bekend? Anders heb ik een uitdaging het werkend te krijgen.
Reputatie 7
Ja het is bekend, nee het is niet nodig, intern zit het niet in een vlan omdat de zyxel iptv niet bridged zoals Huawei en Draytek
Dus als ik je goed begrijp gaan beide over VLAN 1? Zowel LAN als IPTV.
Dus als ik je goed begrijp gaan beide over VLAN 1? Zowel LAN als IPTV.
Waarschijnlijk of wel zeker niet maar je zal dit in je switches niet hoeven in te stellen. Wel van belang zal IGMP ondersteuning zijn.
IGMP supported switches heb ik, dus dat gaat goed. Ik kan me alleen nog niet voorstellen dat LAN en IPTV over hetzelfde VLAN gaan. Wordt blijkbaar afwachten tot de installatie heeft plaatsgevonden😩
IGMP supported switches heb ik, dus dat gaat goed. Ik kan me alleen nog niet voorstellen dat LAN en IPTV over hetzelfde VLAN gaan. Wordt blijkbaar afwachten tot de installatie heeft plaatsgevonden😩
Voor de modem op het Tmobile netwerk niet na de modem wel. De tv ontvanger krijgt gewoon een ip uit het normale bereik hiermee worden ott diensten als Netflix en youtube via een STB ook mogelijk.
Reputatie 3
Ik heb op 07-05 mijn verhuizing aangevraagd. Degene aan de telefoon vertelde mij dat ik een Zyxel zou krijgen maar hier lees ik nu dat het pas geldt voor alle bestellingen na 08-05. Ik zou graag de Zyxel willen krijgen zoals telefonisch beloofd. Kan en klopt dat?
Reputatie 4

Mooie ontwikkeling voor de nieuwe klanten.

Als bestaande klant met een daytrek zou ik hem ook graag willen. Is het in de toekomst mogelijk om hem om te ruilen? Of is hier nog helemaal niets over bekend?
Hoi @KiwiMc,

Goede vraag! Het belangrijkste is dat onze klanten een goed functionerend modem hebben. En er is helemaal niets mis met het Draytek en Huawei modem. Sterker nog, dit zijn superstabiele modems! We gaan geen modems omruilen omdat er andere specs bij een ander modem gelden. Mocht je dus issues ervaren met je modem, dan horen we het graag, maar ruilen voor het ruilen gaan we niet doen.

Daar ben ik het helemaal niet mee eens. 5ghz internet is toch een belangrijke optie en wat je al lang kreeg bij andere providers, daar liepen jullie erg achter op. Als ik nog lang met die daytrek moet, ga ik toch wat anders zoeken.

Ook blijf ik het raar vinden dat nieuwe klanten het wel krijgen en toen ik het vroeg bij verlengen kreeg ik ook een dikke nee. Als ik weer een nieuwe klant werdt kreeg ik de nieuwste modem wel, maar dan wordt je lijn afgesloten enzo en daar had ik toen echt geen zin in.
Reputatie 4
@Sander Ja dat kan ik begrijpen. De daytrek functioneert goed maar ik wil ook graag mee gaan met de tijd natuurlijk. Gebruik kunnen maken van het 5 Ghz 802.11ac en daarbij MU-MIMO, zou wel lekker zijn zeg.

Dan hoop ik stiekem maar dat de daytrek het binnenkort begeeft haha.

Maar even zonder dollen. Mijn T-mobile thuis abonnement is verlopen afgelopen maand. Kunnen we hierin niet iets regelen waardoor ik verleng bij jullie en dat ik dat dan die nieuwe modem krijg? #durftevragen

Dat laatste had ik ook gevraagd bij verlengen, maar daar kreeg ik ook een dikke nee op.
Reputatie 7
Badge +3
@Pieter_B Je hebt dus al een Zyxel VMG8825-T50 ter beschikking. Kan je misschien de energieopname meten - het liefst onder verschillende bedrijfscondities?

@darkfiber

De resultaten van mijn meting vandaag


Metingen van de Wifi zijn gedaan op een iPad (5th generation) met OS 12.2 Model: MP262NF/A.

De Wattmeting is gedaan met een X4-LIFE Inspector III

@Pieter_B Bedankt voor de uitvoerige metingen! - Veel betere info als van de leverancier (of provider).

Een vermogen van iets boven de 8,5 W (volgens de 3de regel) is waarschijnlijk het gemiddelde per dag.
Kan je de WiFi misschien tijdgestuurd aan- en uitzetten?
Reputatie 7
Badge +3
@darkfiber

Bij normaal idle, gebruikt hij nu inderdaad zo rond de 8,5W.

Wifi blokkeren kan via ouderlijk toezicht;



Hoe krijg ik dit modem in bridge mode?
Reputatie 7
Badge +3
@Laura van Eck

Helaas, ook dit nieuwe modem kan niet in de Bridged mode worden gebracht met de huidige TMT-Firmware.
Hou er wel rekening mee, dat men is afgestapt van het idee om LAN uitgangen specifiek te reserveren voor bijv. Internet of IPTV.
Dit is een modem met all services op alle LAN poorten, waarbij het dus niet meer uitmaakt op welke LAN uitgang je bijvoorbeeld je TV-Box hangt.
Als de nieuwe modems zowel internet als TV via de LAN uitgang verstuurd, dat ik dan met 1 kabel naar de woonkamer kan en die vervolgens met een switch kan opdelen? En dan de mediabox op de switch kan aansluiten voor TV en rand apparatuur voor het internet?
Goede ontwikkelingen!
Reputatie 7
@Pieter_B Bedankt voor de uitvoerige metingen! - Veel betere info als van de leverancier (of provider).

Een vermogen van iets boven de 8,5 W (volgens de 3de regel) is waarschijnlijk het gemiddelde per dag.
Kan je de WiFi misschien tijdgestuurd aan- en uitzetten?

als het goed is wel. ga ik even voor je na kijken

Reageer