Vraag

Onterecht incassokosten

• 19 augustus 2019
  • 0 reacties
  • 528 Bekeken

Reputatie 2
  • Doet lekker mee
  • 0 reacties
Begin juli kreeg ik een brief van een incassobureau, er zou een rekening openstaan voor T-mobile Thuis. Vreemd, want alles werd altijd automatisch afgeschreven en het abonnement is in november 2017 beëindigd.

Typische dreigbrief van het incassobureau met natuurlijk een leuke verhoging van 42 euro, voor het harde werk dat ze hebben geleverd.

Stap 1:
Ik bel T-mobile om te vragen wat er aan de hand is. Waarom heb ik nooit een herinneringsmail of brief gekregen? Vrouw van de klantenservice weet het ook niet. Iemand van de financiële afdeling gaat het uitzoeken en contact met mij opnemen.

Aantal dagen later nog niks gehoord dus weer contact gezocht met T-mobile. Medewerker: wij kunnen niks doen je moet bij het incassobureau zijn. Vreemd verhaal, aangezien ze zelf opdrachtgever zijn, maar goed. Er is ook nooit een collega van de financiële afdeling ingeschakeld, hoorde ik. Fijn. Alsof de klok niet tikt.

Stap 2:
Ik bel het incassobureau, na minutenlang in de wacht te hebben gestaan hoor ik doodleuk: 'er is iets misgegaan bij T-mobile waardoor ze nooit hebben proberen te incasseren, daarom zijn er ook geen mails ter herinnering uitgestuurd'. Waarom ligt dit dossier er dan überhaupt? Zonder dat er een aanmaning en ingebrekestelling is verstuurd mogen er helemaal geen incassokosten in rekening worden gebracht. Waarom liegt Certin in de eerste mail dat er een aanmaning is verstuurd?

Mederwerker van Certin geeft aan mij de factuur te zullen mailen, dan kan ik het bedrag dat openstaat overmaken. Ze verkopen dit als 'coulante deal', dat is dus niet waar. Wettelijk gezien moet een bedrijf jou 14 dagen de tijd geven om je factuur alsnog te voldoen. Aangezien Certin doorgaans brieven stuurt en geen mails, hadden ze ook dit per post moeten sturen.

Stap 3:
Mail niet gekregen, wel een SMS dat ik me niet aan de betalingsafspraak heb gehouden. Vreemd, want nooit een mail gekregen met de factuur. Ik probeer 3x incassobureau te bellen, telkens lange wachttijd. Ik stuur weer bericht naar T-mobile met mijn hele verhaal. Medewerker Edwin vindt het ook onterecht dat dit dossier überhaupt bij het incassobureau ligt. Hij gaat mijn dossier terughalen en ervoor zorgen dat ik niets hoef te betalen. Dit was zestien dagen geleden.

Vervolgens krijg ik een brief van het incassobureau dat ik me niet aan de afspraak heb gehouden en dus ook de 42 euro incassokosten moet betalen. Plus de dreiging dat ze gaan verhogen tot €238,53. Wat voor louche incassobureau neemt deze dossiers überhaupt aan?? Ik ben namelijk niet de enige bij wie dit is gebeurd, heb ik van zowel Edwin als incassobureau Certin te horen gekregen. Ze sturen ook doodleuk dat er binnen 5 dagen betaald moest worden na dagtekening (06/08/2019), maar de brief heb ik pas op 10/10/2019 ontvangen, dat kan ik terugvinden in mijn PostNL app.

Stap 4:
Ik bel Certin met de mededeling dat de brief onterecht is, want ik heb de mail nooit ontvangen. 'Mail is wel gestuurd, we hebben een coulante deal geboden, daar heeft u niet aan voldaan dus u moet incassokosten betalen.' Ik vertel ook over het contact met Edwin, maar er wordt niet geluisterd. Betalen moet ik. Ook al ligt de fout niet bij mij. Had ik maar vaker moeten bellen om te vragen waar de mail blijft. Bizar.

Daarna bel ik weer naar T-mobile. Na 20 minuten getouwtrek met Marijke kom ik niet verder dan 'je moet Certin bellen'.

Stap 5:
Ik maak het openstaande bedrag over naar T-Mobile. Dat bedrag wordt twee dagen later teruggestort. Na een belletje van T-Mobile moet ik maar weer contact zoeken met Certin. Het geld had namelijk naar Certin overgemaakt moeten worden (hoe moet ik dat weten?!, niet naar T-Mobile). Dat doe ik vervolgens dan ook - met dikke tegenzin want ze zijn ontzettend onbeschoft en agressief, laten je niet uitpraten en doen alsof je niet bereid bent te betalen. En ik krijg weer te horen 'mail is wel gestuurd, dat het niet is ontvangen is jouw probleem. Ik zal noteren dat je niet bereid bent te betalen.' Ik geef duidelijk aan dat ik bereid ben te betalen, maar waar moet het geld naartoe? Aangezien ik nooit een aanmaning heb gekregen heb ik ook geen flauw idee waar het bedrag naar toe moet. Ik kom er niet doorheen, medewerker blijft herhalen dat het mijn probleem is en dat zij verdere stappen gaan ondernemen. Want ze hebben 'bewijs'. Ik vraag herhaaldelijk om de factuur per post toe te sturen, maar dat weigeren ze. 'We gaan niet speciaal hiervoor een brief sturen'. Bizar, want het uitsturen van de 14 dagen brief is een wettelijke verplichting, en juist die willen ze niet per post sturen. Andere brieven wel. Hoewel de 14 dagen brief per mail verzonden mag worden, geldt dat enkel als het hele aanmaningsproces gedigitaliseerd is, aangezien ze overige brieven per post sturen laat zien dat e-mail geen regulier communicatiekanaal is.

Stap 6:
Ik win juridisch advies in. Advies luid: maak het bedrag dat je verschuldigd bent over naar T-Mobile en geef aan dat je de incassokosten niet zult betalen. Aangezien er door schuldeiser geen aanmaning en ingebrekestelling is verstuurd, mag het incassobureau ook geen incassokosten rekenen.

Ik heb zoveel vrije tijd gestoken aan het oplossen van een probleem dat T-mobile zelf heeft veroorzaakt. Jullie wisten dat klanten geen factuur hadden ontvangen, geen weet hadden van openstaande bedragen, nooit een herinnering hebben gekregen en toch sturen jullie onze dossiers uit naar dit louche bedrijf dat ons dan vervolgens op zo'n manier behandelt?

Volgens de eigen T-Mobile website sturen ze eerst drie!! herinneringen, alvorens ze een incassobureau inschakelen. Waarom hebben jullie dat in deze nagelaten?

Ik heb 6 medewerkers van T-mobile gesproken, ieder had een ander verhaal. Geen heeft mij geholpen. Jullie zijn opdrachtgever dus jullie kunnen dossiers altijd laten sluiten. Certin werkt in opdracht van jullie. Marijke merkte leuk op 'we kunnen niet zomaar een dossier sluiten'. Het is niet zomaar. Het dossier had er nooit moeten zijn.

Het openstaande bedrag is reeds voldaan en ik verwacht dat dit dossier zo snel mogelijk wordt gesloten.

0 reacties

Geen reactie

Reageer