Beantwoord

Qnap NAS onbereikbaar na installatie Zyxel t50

  • 25 May 2021
  • 8 reacties
  • 285 Bekeken

Reputatie 3

Vandaag eindelijk glasvezel aansluiting, is nadat Zyxel T50 modem is geinstalleerd mijn Qnap NAS onbereikbaar, alles herstart, alle kabels opnieuw aangesloten, niets...

icon

Beste antwoord door Pieter_B 25 May 2021, 22:20

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@FrankACoolen

Welkom bij de community.

De eerste vraag die ik even moet stellen, heb je deze NAS in het verleden een fixed IP gegeven?

Zo ja, wat was toen het IP adres en ligt deze in de huidige range van de Zyxel 192.168.1.x?

Ligt hij buiten de range, in dat geval zal je een reset moeten uitvoeren van je Admin paswoord en DHCP functie zoals uitgelegd in dit filmpje

 

 

Er is nog wel een andere manier, maar dat vereist iets meer netwerk vaardigheid.

Reputatie 3

Dat was hem, inderdaad een vast IP adres, oude ziggo gaf xxx.xxx.0.xxx ip adressen uit,

de nieuwe Zyxel doet dat met xxx.xxx.1.xxx en de nas zat vast op een 0 adres.

Was even pittig de nas te verslepen en alles in te stellen.

Thnx

Reputatie 3

Next problem;

Melding over problemen met DNS server of standaard gateway

1 DNS 213.46.228.196

2 DNS 62.179.104.196

Staat contact opnemen met provider voor gegevens standaard gateway en DNS server..

Reputatie 7
Badge +3

@FrankACoolen

Je DNS verwijst naar een UPClive omgeving

Laat je de DNS lopen via je QNAP en heb je een DNS verwijzing gemaakt in de Zyxel naar je QNAP?

Die roept dus nu vanuit het TMT netwerk dan de UPClive DNS aan, wat waarschijnlijk alleen maar gebruikt/aangeroepen mag worden door eigen netwerk klanten.

Zelf gebruik ik deze reeks 

https://blog.cloudflare.com/introducing-1-1-1-1-for-families/

Reputatie 3

okay, denk dat ik je antwoord begrijp, Ik weet niets van het instellen van de DNS via Qnap en het instellen van een DNS verwijzing in de Zyxcel, maar k zat bij Ziggo en ben nu naar T-mobile verhuisd, dus dat lijkt me een logische verklaring, en dank voor de vrije DNS reeksen, maar als ik moet ik bij T-mobile zijn of bij Qnap? en is het dan gewoon een kwestie van dns instellingen wijzigen?

 

Reputatie 3

inmiddels DNS aangepast, pffff 

 

Reputatie 7
Badge +3

@FrankACoolen 

Fijn dat het gelukt is.

De melding kwam vanuit de QNAP omgeving neem ik aan, dus waarschijnlijk stond daar de DNS niet correct?

Binnen een router van een provider, dus ook die van TMT, kun je kiezen voor hun DNS service, maar je kunt ook eigen DNS services invullen die je liever gebruikt.

Reputatie 3

DNS stond nog op vorige IP adressen. Iets voor T-mobile om mee te geven aan installateurs bij zakelijke klanten, laat ze ook controleren of modem IP adressen in zelfde domein en subdomein doorgeeft. Helaas nog steeds geen telefoon en ook snelheid (strak rond de 400) blijft laag...

Reageer