Beantwoord

SMTP instellingen e-mail thunderbird

• Doet lekker mee
  • 2 reacties
Ik volg de instructies van T-Mobile bij het instellen van een POP-account op thunderbird. Mail komt goed binnen, maar uitgaande mail wil niet lukken: smtp-foutmedling 😞
Heeft iemand dit ook meegemaakt en misschien een oplossing??
icon

Beste antwoord door OpaGod 13 maart 2019, 20:54

Hoi @MH57 ,

Weet je zeker dat alle data zoals poortnummer, serveradres en andere dingen goed staan?
Als je een punt vergeet dan werkt het al niet meer. Het zou er ongeveer uit moeten zien als in het volgende plaatje afgezien dan van het poortnummer omdat ikke IMAP gebruikt. Uiteraard is in dit plaatje ook mijn User Name even verwijderd anders krijg ik het erg druk met wissen van ongewenste e-mails... :)
Dit moet bij jou uiteraard hetzelfde zijn als bij de andere instelling in Thunderbird.

Alvast veel succes met het instellen.

Groeten,
Ronald
Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 3
Badge +2
Hoi @MH57 ,

Weet je zeker dat alle data zoals poortnummer, serveradres en andere dingen goed staan?
Als je een punt vergeet dan werkt het al niet meer. Het zou er ongeveer uit moeten zien als in het volgende plaatje afgezien dan van het poortnummer omdat ikke IMAP gebruikt. Uiteraard is in dit plaatje ook mijn User Name even verwijderd anders krijg ik het erg druk met wissen van ongewenste e-mails... :)
Dit moet bij jou uiteraard hetzelfde zijn als bij de andere instelling in Thunderbird.

Alvast veel succes met het instellen.

Groeten,
Ronald
Hoi Ronald,

Dank voor je reactie!
Ik heb alles overgenomen maar hij (Thunderbird) blijft aangeven dat er geen verbinding met de server gemaakt kan worden en vraagt dan om een wachtwoord. Ik neem aan dat het dan gaat om het wachtwoord van mijn T-Mobile account en niet van een pop-emailaccount dat ik heb gekoppeld.
Ik heb een reset op dat T-Mobile wachtwoord gedaan, maar ook dat schiet niet op. Zelfde foutmelding.

Ik wordt er behoorlijk iebel van.

Wat nu wel werkt (maar eigenlijk wil ik dat niet 😞 is dit:

Maar dit hoort natuurlijk niet, er moet toch een beveiligde instelling mogelijk zijn!

Marius
Reputatie 3
Badge +2
Hoi @MH57 ,

Bij het instellen van Thunderbird heb je een wachtwoord ingegeven. Zo te horen is dit niet aan je SMTP gegevens gekoppeld in Thunderbird. Als hij vraagt om een wachtwoord bij verzenden moet je uiteraard het wachtwoord opgeven van de mail account en niet van je T-mobilethuis account. Het is dus hetzelfde wachtwoord wat je ingesteld hebt voor het ontvangen van mail.

Groet,

Ronald
Reputatie 3
Badge +2
@MH57

Om een wachtwoord te veranderen moet je in Thunderbird een beetje diep graven.

Als je in de menubalk naar Tools gaat en dan Options kiest, krijg je een pop-up scherm.
In dit scherm kies je voor Security, je krijgt nu een scherm met nog eens 4 tabbladen.
Kies het tabblad Passwords. In dit scherm kun je op de knop drukken met Saved Passwords.
Nu krijg je een scherm met alle login gegevens voor alle accounts.
Onderin staat weer een knop waarmee je de wachtwoorden kunt weergeven. Druk hierop en bevestig dat je dit wilt en je krijgt alle wachtwoorden te zien.

Als je nu een wachtwoord wilt veranderen ga je met de muis naar de desbetreffende regel en klik je met de rechtermuis op die regel. In het pop-up menu kies je nu voor Edit Password. Verander het wachtwoord en sluit af met een druk op de ENTER toets.
Je hebt nu het wachtwoord veranderd en alle schermen kun je afsluiten.

Dit is alleen waar als je de wachtwoorden ook daadwerkelijk door Thunderbird op laat slaan. Heb je deze functie niet aan gezet dan is dit uiteraard allemaal niet van toepassing.

Veel succes.

Ronald

P.S.
Ik heb meerdere accounts in Thunderbird aangemaakt en allen draaien zonder problemen. Het was even stoeien in het begin om alles goed te krijgen (omdat ik de weg niet wist in Thunderbird) maar als het eenmaal draait werkt het uitermate goed.
Bedankt Ronald,

Ik ga nog eens verder graven.

Ik gebruik Tb al een tijdje, dus dat moet wel lukken.
Wat denk ik verwarrend is, is dat ik zo te lezen de T-Mobile gebruikersnaam moet aanhouden en het Tb wachtwoord daarbij.

Groeten Marius
Reputatie 7
Badge +7
Hi @MH57, is het gelukt met de informatie van @OpaGod? De gebruikersnaam en wachtwoord zijn de gegevens van het e-mailaccount dat je wil gebruiken. Als het het @t-mobilethuis.nl e-mailadres wil gebruiken dan kan je hier het wachtwoord van ingeven. Als je een eigen e-mailadres wil gebruiken kan je hiervan het wachtwoord invoeren. Om verwarring te voorkomen, het is dus echt het wachtwoord van het betreffende e-mailadres en niet die van bijvoorbeeld je My T-Mobile Thuis account. Dus bij Stap 2 van de handleiding vul je het e-mailadres in dat je wil gebruiken én het wachtwoord dat bij dit e-mailadres hoort. Laat zeker nog even weten of het gelukt is! 😉

Beste OpaGod, net als MH57 ben ik al uren per sessie, en inmiddels al weer met tussenpozen zeker een maand opnieuw aan het stoeien met de instellingen in Thunderbird. Idd op poort 25 kreeg ik ooit ‘respons’ 

Wat opvalt aan je instructie is dat die wezenlijk verschilt van de instructie van T-Mobile zelf:

Jij zegt gebruikersnaam is <gebruikersnaam> terwijl T-Mobile zegt dat dit <smtp.t-mobilethuis.nl> moet zijn

Jij zegt je moet SSL/TLS selecteren, terwijl T-Mobile zegt START/TLS (in de modernste versie van Thunderbird kan dit niet bij de eerste installatie: dan forceert het programma “auto” en pas na de eerste weigering mail te versturen, en daarna handmatig de configuratie op te zoeken, kun je dit handmatig wijzigen, met behoud van authenticatie methode.

Ook het poortnummer in de instructie van T-Mobile is anders: 587 ipv 465.

Het valt op, dat de instructie van T-Mobile inzake e-mailprogramma's de kortste instructie is van allemaal :(

T-Mobile zelf reageert super slecht meewerkend: als provider niet verantwoordelijk etc.

Maar werken doet het niet (meer.) Het heeft ooit wel gewerkt, en zeker ook altijd op het account bij mijn vroegere provider. Het enige dat ik zelf nog kan wijzigen is een z.g. LDAP server.., maar dat is abracadabra!

Ondanks dat steeds alles in weer een andere combinatie: exponentieel verschillende ‘kanshebbende’ pogingen oplevert, is er tot nu toe geeneen die werkelijk werkt.

Vandaag was dan nog ergens (?) een nieuw gevonden te wijzigen instelling over proxyserver. Die stond op <systeem>, en dan heb ik nog veranderd in <automatisch detecteren>… Wéér geen verschil.

Ontvangen van email werkt wel steeds gewoon...

Omdat Thunderbird een aantal voordelen heeft (zoals gemakkelijk foto's in klein formaat toevoegen, en reply-adres vullen met een alias,) is dit programma preferabel boven Mail uit Win10, dat steeds wel zonder problemen werkt (???)

Please someone, help!!

#Punthoofd

Reputatie 7
Badge +6

Goedemiddag @Life-is-a-Charade, goed dat je het aankaart in dit topic! Ik zoek graag samen met je naar mogelijke oplossingen. Gebruik je de juiste pop: pop3.t-mobilethuis.nl? 

Check voor de zekerheid de supportpagina van Thunderbird voor meer tips and tricks: Thunderbird E-mail Support. Ik heb geen ervaring met Thunderbird persoonlijk, dus wil je dolgraag helpen, maar houd er alsjeblieft rekening mee dat ik aan mijn kant dan ook enigszins zoekende ben. Sorry voor het ongemak! We gaan tot een uitkomst komen, daar ben ik van overtuigd. Hopelijk kunnen wat meer ervaren users in de bres springen in dit topic. Dan hebben we ook jouw uitgaande mail zo weer werkende!

Beste Jason, bedankt voor je aanbod voor hulp. Neen: ik gebruik (natuurlijk) niet de juiste pop; immers dan zou ik dezelfde email niet meer kunnen bekijken in Windows 10 Mail; daartoe is nu juist het gebruik van imap in het leven geroepen volgens mij.

Net als met meerdere browsers op de pc willen werken, is voor mij meerdere e-mailprogramma's net zo natuurlijk… Het heeft rond januari-februari 2020 ook gewoon gewerkt natuurlijk - zelfs met meerdere providers. **

Ik heb de stappen bekeken op de Thunderbird website. Alles dat daar wordt beschreven heb ik al uitgetest, behalve de virusscanner uitzetten. Echter, hier wordt door Thunderbird melding gemaakt van een eventuele blokkade op poort 25, ofwel: onbeveiligd email verzenden. Dat klinkt logisch, maar de route daaromheen, is natuurlijk al de standaardroute: poort 465 of 587. Juist op poort 25 wil het wel werken, net als in de oude thread hierboven wordt geschetst, maar dat willen we natuurlijk niet: onbeveiligd...

Wel biedt hier Thunderbird zelf ook ondersteuning via hun site: middels schermprint en al.., da's meer werk dan waar ik nu tijd voor heb…

** Theoretisch zou hierin ook het probleem kunnen zitten, maar ik vind nergens iets van een oude vermelding van de vroegere provider binnen de instellingen van Thunderbird. Thunderbird zelf is ook al menig maal opnieuw geïnstalleerd in search for a solution.

Puzzeled...

Misschien nog goed om te vermelden dat met poort 587 en START/TLS er  de volgende foutmelding verschijnt:

Mislukt door onbekende fout 80004005.

Gebruik ik niet de in de handleiding van T-Mobile genoemde START/TLS, maar SSL/TLS, (poort 465)

dan komt de volgende melding: Aanmelden bij server smtp.t-mobilethuis.nl met gebruikersnaam smtp.t-mobilethuis.nl is mislukt.

Met poort 587 komt dan, wanneer niet smtp voor de punt staat, maar de gebruikersnaam.

Verzenden van het bericht is mislukt.
Het bericht kon niet worden verzonden, omdat de verbinding met uitgaande (SMTP-)server smtp.t-mobilethuis.nl in het midden van de transactie werd verbroken. Probeer het opnieuw.

Met bepaalde instellingen staat er wel onderaan dat er verbonden is met de smtp server. Het komt mij daarom voor dat het probleem op de server ligt en niet bij mij?

Ik krijg namelijk ook dit:  “in het midden van de transactie werd verbroken.”

En dus alles al geprobeerd, poort 465, 587, met smtp.t-mobilethuis.nl of met <gebruikersnaam>.t-mobilethuis.nl, met START/TLS en met SSL/TLS

Beste Jason,

Uiteindelijk is het nu gelukt. De instructie van T-Mobile is onjuist.

Voor wie er wat aan heeft hier de variabelen email versturen voor Thunderbird:

Poortnummer 587

StartTLS

normaal wachtwoord

smtp server: smtp.t-mobilethuis.nl

Gebruikersnaam = de eigen gebruikersnaam (dus niet wat T-Mobile in de instructie geeft.)

LDAP server instellingen: mijn algemene LDAP serverinstellingen gebruiken

Proxyserver: automatisch netwerkinstellingen detecteren (zit onder opties, rechtsboven in home-screen Thunderbird: opties / opties / geavanceerd / netwerk en schijfruimte / instellingen)

Dit alles is bij een reguliere instelling voor ontvangen:

IMAP, poort 993 (maar dat werkte de hele tijd al.)

Je kunt je wachtwoorden die onthouden zijn zien in:

Opties / beveiliging / wachtoorden

D'r staat hier bij mij nu geen apart wachtwoord meer voor de smtp server. (Kennelijk ontleent Thunderbird dit nu uit de IMAP instellingen. Daar is wel het wachtwoord.)

Ik durf niet te zeggen of dit nu zo voor een ieder zal werken. Bij mij draait het nu; en dus ook nog altijd in Mail van WIN10.

Daar gaat het om: geen email verwijderd vanaf de IMAP server (door POP3 gebruik bijv.,) en zeker geen poort 25, voor onbeveiligde email ontvangst.

Nou maar hopen dat het blijft werken :)

Helaas, te vroeg gejuicht. Vandaag wilde ik een e-mail versturen, die per sé beantwoord zou worden op het alias. Deze instellingen, alsmede de mogelijkheid van in resolutie verkleinde foto's ontbreken in het regulier MAIL van Windows 10.

T-Mobilethuis maakt het ons niet gemakkelijk, door de alias functie maar half aan te bieden. Verzenden gaat en kan alleen via het hoofdaccount.

Als men bij een andere provider al wel eens geconfronteerd is met spam op het hoofdaccount, dan weet men dat een volwaardig alias de enige methode is om na ontstaan van een ongewenste berichtenstroom uit Zuid-Amerika, dit de kop in te drukken, door dan maar zo'n alias permanent te verwijderen. Bij spam op het hoofdaccount kan dit niet.

Tot zover het waarom. NB. Bij Thunderbird kun je dan tenminste dus nog een alternatief ‘reply’ adres invoeren. (“Antwoorden naar:”) In MAIL is dit onmogelijk.

Maar VANDAAG: ondanks dat Thunderbird eerder (geheel conform de eerdere functies bij de eerdere provider) weer werkte bij T-Mobilethuis, [en overigens heeft het eerder ook bij T-Mobile helemaal normaal gewerkt,] vroeg het programma toch weer om het wachtwoord voor de SMTP-server (dat was dus eerst allang bewaard binnen Thunderbird, toen het programma enige tijd weer niet gebruikt,) en nu is het alsnog weer weg, zonder dat ik iets aan de pc heb veranderd. Vervolgens begint Thunderbird te zeuren over het niet kunnen verzenden met dat wachtwoord, waarna met ‘annuleren’ het programma alsnog komt met de tekst dat de e-mail wèl is verstuurd (en ter controle is inderdaad de eigen BCC kopie ook ontvangen, via de e-mail,) maar dat het geen kopie kan plaatsen in de map verzonden, en vermeldt hierbij dan plotseling weer niet de smtp server, maar de imap server.

Dus de hierboven beschreven instructie in mijn eerdere posts om Thunderbird bij T-Mobilethuis te laten werken, kan dus alsnog naar de prullenbak.

Gelukkig is er zoveel mis aan de reguliere verbinding ook, óók inzake tv ontvangst, dat verlengen van het abonnement op termijn toch haast zelfkwelling in zich draagt… ☹ 

Reputatie 7
Badge +7

Hi @Life-is-a-Charade, jammer om te horen dat het niet gelukt is. :slight_frown: Voor zover mij bekend zouden de instellingen die we vermelden op de website en in de handleiding nog steeds de juiste moeten zijn. Als je deze exact overneemt dan zou het moeten werken. Als dit niet het geval is dan kan je eventueel wat screenshots plaatsen, dan kijk ik graag met je mee. Welke problemen ervaar je met het gebruik van TV? Dan ga ik hier mee aan de slag!

Hi Brian, kijk nog wel. Screenshots altijd veel werk ook. Wanneer je de instructie voor Thunderbird vergelijkt met de andere besproken pakketten voor mail in de T-Mobile instructie, dan zijn er vreemde verschillen…

TV wordt al opgepakt; maar ja.., al vanaf aansluitdatum…

Let both man as fish eat grass, and they will be nurished forever...

Reputatie 7
Badge +6

Hi @Life-is-a-Charade,

Ik focus hier graag op het werkend krijgen van de e-mail. Er vielen mij enkele zaken op. Je gaf aan dat OpaGod andere instructies gaf dan onze handleiding. Ik heb deze erbij gepakt (klik hier en scroll naar pagina 12: handleiding e-mail instellenen zie:

Wij adviseren dus ook je gebruikersnaam (en niet de smtp server). Het enige dat OpaGod anders adviseert is het poortnummer en SSL. Met de tips van OpaGod (465 en SSL/TLS) heeft het dus bijna een maand gewerkt. Ik moet zeggen dat het mij ook een raadsel is wat er dan plots anders is. Even een stapje terug en wat andere zaken controleren:

1. -Maak je gebruik van ons e-mailadres (@t-mobilethuis.nl) als je die foutmelding krijgt of beheer je meerdere e-mailadressen in Thunderbird? 
  2. -Uitsturen via een ander e-mailprogramma en via de webmail (klik hier: webmail) lukt wel?
  3. -Is er toevallig iets veranderd de laatste tijd? Is het modem uitgevallen of gereset? 
  4. -Heb je afgelopen maand veel e-mails verstuurd of verstuur je slechts af en toe een e-mail?

Ik hoor graag van je, want een puzzel is er om op te lossen! 

Reageer