Beantwoord

Sunnyboy aanmelden op portal

• 5 september 2019
  • 10 reacties
  • 389 Bekeken

Ik heb een Sunnyboy SB1.5 omvormer voor mij zonnepanelen die ik moet kunnen koppelen via internet aan een portal van de leverancier. Het is me gelukt om de omvormer aan mijn WIFI te koppelen maar ik kom niet door de door het modem.De installateur is er bij geweest maar die krijgt het niet voor elkaar. In onze appartementen zijn er 18 gelijktijdig geinstalleerd waarvan alleen die van mij het niet doet. Ik ben de enige met een t-mobile aansluiting. T-mobile klantenservice kan/wil mij niet helpen. Is er iemand die het is gelukt om een dergelijke omvormer aan het internet te krijgen via de Huawei van t-mobile?
De sonnyboy krijgt een IP adres van het modem.
icon

Beste antwoord door Brian 9 september 2019, 18:52

Hi @Jannie de Wee, ik kijk graag met je mee of we het voor elkaar krijgen! Heeft de installateur nog wat aangegeven wat het probleem zou kunnen zijn? Communiceert de Sunnyboy bijvoorbeeld via specifieke poorten? In dat geval zou je kunnen proberen om deze poorten handmatig open te zetten op de modem.En hoe moet ik de koppeling zonnepanelen, omvormer modem zien? Welk modem gebruik je van ons? Is er misschien een handleiding van de Sunnyboy beschikbaar? Ik hoor het graag van je, dan gaan we kijken of we hem werkend kunnen krijgen! 🙂
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 6
Badge +7
Hi @Jannie de Wee, ik kijk graag met je mee of we het voor elkaar krijgen! Heeft de installateur nog wat aangegeven wat het probleem zou kunnen zijn? Communiceert de Sunnyboy bijvoorbeeld via specifieke poorten? In dat geval zou je kunnen proberen om deze poorten handmatig open te zetten op de modem.En hoe moet ik de koppeling zonnepanelen, omvormer modem zien? Welk modem gebruik je van ons? Is er misschien een handleiding van de Sunnyboy beschikbaar? Ik hoor het graag van je, dan gaan we kijken of we hem werkend kunnen krijgen! 🙂
Mogelijk moet er een poort worden opengezet welke wist hij niet. Ik krijg, nadat de installateur is geweest geen toegang meer tot de Sunnyboy zodat ik ook geen IP adres kan zien o.i.d. De Sonnyboy moet via wifi aan mijn thuisnetwerk worden gekoppeld om met de portal te kunnen communiseren.Hou er rekening mee dat ik een leek ben op dit gebied.
Gegevens
Sonnyboy SB1.5-1VL-40
Sonnyboy serial: 1930116949
Provider : T-mobile-thuis (glasvezel)
Modem/router : Huawei HG659
Installateur : Technico Installatie techniek BV Goes
E-mail: servicedienst@technico-goes.nl

Dit is de link naar de user manual.
https://www.sma.de/en/service/downloads.html
Met dank voor de reactie.
Reputatie 2
Badge
@Jannie de Wee

Wist de installateur niet hoe hij de verbinding moest opzetten?
Krijg je geen toegang meer tot de interface van de SunnyBoy?

Dan ben ik bang dat je een verkeerde installateur aan het werk hebt gehad.
Een bekwame installateur stelt e.e.a. in een handomdraai in.
SMA heeft een webportal waarop jouw SunnyBoy aangemeld kan worden.

SMA geeft op hun website aan dat het beste een DMZ verbinding naar de omvormer die op een vast ip adres gezet kan worden. Hoe verzinnen ze het, ik hoop dat externe toegang vanaf het internet voldoende dicht zit

informatie SMA
@yalerta

Ik krijg geen toegang meer tot de interface van de omvormer. Ik kan daardoor ook geen IP of MAC adres vinden van de omvormer.
Als ik de DMZ functie kies op mijn modem dan zie ik het volgende (zie plaatje).
Op dit ogenblik zitten er 3 apparaten op het netwerk:
Printer 192.168.1.100
PC 192.168.1.104
GSM 192.168.1.101

Reputatie 2
Badge
@Jannie de Wee
Jouw opgave van de aangesloten apparaten geeft al aan dat de omvormer helemaal niet met jouw netwerk verbonden is.
Dat wifi actief is in de modem blijkt uit de verbinding van de telefoon.

Conclusie, je kan hier rustig op het forum vragen stellen maar de installateur zal moeten zorgen dat je omvormer een verbinding maakt je modem.
Is het mogelijk om via het schermpje op de omvormer bij de instellingen te komen? (zie handleiding)
Als dat zo is kun je dan handmatig een IP adres invullen, b.v. 192.168.1.9. subnet 255.255.255.0 en gateway 192.168.1.1
Daarna moet het mogelijk zijn om in de web interface van de omvormer te komen door in een browser http://192.168.1.9 of https://192.168.1.9 te typen.

Maakt de omvormer draadloos (via wifi) verbinding?, zo ja, hoe is dan de positie van de omvormer t.o.v. de modem. Als je op de telefoon een app zoals wifi analyzer installeert dan kun je met je telefoon de signaalsterke van de wifi in de buurt van de omvormer bekijken.
@yalerta

Ik heb geen schermpje of knopjes op de omvormer ook geen ethernet aansluiting alleen wifi.
De omvormer staat 40 cm naast het modem.
Signaalsterkte bij de omvormer is -45dBm
Bedankt voor de reactie tot zover. Ik ga kijken of de installateur wil reageren.
Reputatie 2
Badge
@Jannie de Wee

Al succes met de verbinding van de SMA Sunny Boy op het netwerk.?

Achterop de Zyxel modem bevind zich een knopje genaamd WPS.

vertaald uit handleiding SMA sunny boy omvormer
Procedure:1.Als je modem een WPS functie:heeft, Activeer de WPS functie van de omvormer. Om dit te doen
  1. Tik twee keer op de kap van de sunny boy, Een blauwe LED zal snel gaan knipperen voor ca. 2 minuten. De WPS functie is gedurende deze tijd actief.
  2. Activeer de WPS functie op de Zyxel modem. Er word automatisch een verbinding tot stand gebracht. Een verbinding maken kan tot 20 seconden duren. (dit kan ook via de webinterface van de Zyxel modem; netwerkinstelling > draadloos > tabblad WPS
  3. Typ in een browser https://SMA[serie nummer] (b.v.http://SMA012345678 SMA[serialnumber].local of https://SMA[serial number] in de adres balk van de browser.
Of je kan rechtstreeks via het IP adres de webinterface oproepen.
In de modem kun je zien of de Sunny Boy een IP adres heeft gekregen en verbonden is.
Dan kun je verbinding maken met http://192.168.1.xxx (laatste cijfer van IP adres.
@yalerta
Ik heb een mailtje gestuurd naar de installateur. Daar kreeg ik de vraag van terug "heb je team viewer".
Dat heb ik op mijn PC gezet en bevestigend gereageerd naar de installateur maar vervolgens bleef het stil.
Nog geen resultaat dus.
Ik ga de WPS functie een keer proberen. Ik heb overigens geen Zyxel maar een Huawei HG659 modem, die heeft volgens mij ook een WPS functie.
Bedankt voor de tip.
@yalerta
Vandaag 16 sept is er een IT-man van de installateur langs geweest. Ook deze had heel veel moeite om in de omvormer te komen. Na vijf keer het (goede) wachtwoord ingegeven te hebben kreeg hij beperkt toegang. Het signaal van de omvormer kwam niet binnen op het modem. De omvormer bleek niet gekoppeld te zijn aan mijn WIFI netwerk. E.e.a. werkt nu eindelijk zoals het hoort. Bedankt allemaal voor de input.
Reputatie 2
Badge
@Jannie de Wee

Bedankt voor de terugkoppeling.

Leuk dat je nu je de energie opbrengst van de zonnepanelen kan bekijken.
En misschien zet het inzicht in verbruik en opbrengst je wel aan om nog wat besparingen te kunnen doorvoeren in je energie verbruik.

Op die manier ben je niet alleen bezig met wat geld in je portemonnee te houden maar ook de leefomgeving nu en in de toekomst te sparen.

Reageer