Beantwoord

T-Mobile hou zich niet aan de wet

  • 30 oktober 2019
  • 4 reacties
  • 344 Bekeken

Geachte,

ik merk op dat ik niet online mijn  T-Mobile thuis kan opzeggen. Bij de wet van Dam is het zo dat als je producten en services aan bied op dat kanaal je op de zelfde manier je ook kan opzeggen via het zelfde kanaal.

 

https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-de-overeenkomst-af/opzeggen-stoppen-annuleren/abonnement-opzeggen

 

in mijn geval via de webpagina, dus ik verwacht dus van T-Mobile dat ik kan opzeggen via een webpagina.

 

Met vriendelijke groet,

Mario

 

 

icon

Beste antwoord door Mitch 13 november 2019, 13:11

Hoi @mseric

Ik geef graag meer informatie. De wet Van Dam heeft inderdaad enkele wijzigingen aangebracht in de artikelen 6:236 BW en 6: 237 BW. Deze artikelen beschrijven respectievelijk de zogenaamde ‘grijze’ en ‘zwarte’ lijst met bedingen in algemene voorwaarden die als ‘onredelijk bezwarend’ worden aangemerkt (zwarte lijst) of die vermoed worden onredelijk bezwarend te zijn (grijze lijst).

Artikel 6:236 BW

‘Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt als onredelijk bezwarend aangemerkt een in de algemene voorwaarden voorkomend beding’

6:236 sub b BW zegt inderdaad het volgende: 

  1. ‘dat de aan de wederpartij toekomende bevoegdheid tot ontbinding, zoals deze in afdeling 5 van titel 5 is geregeld, uitsluit of beperkt’

Dit verwijst naar artikel 6:267 lid 1 BW en zegt het volgende: 

  1. ‘De ontbinding vindt plaats door een schriftelijke verklaring van de daartoe gerechtigde. Indien de overeenkomst langs elektronische weg is totstandgekomen, kan deze tevens door een langs elektronische weg uitgebrachte verklaring worden ontbonden. Artikel 227a lid 1 is van overeenkomstige toepassing.’

 

Indien de overeenkomst elektronisch tot stand is gekomen, dient dus ook een opzegging via de elektronische weg te kunnen geschieden. Een beperking (zoals hierboven bedoeld) hiervan zou inderdaad zijn dat een abonnement enkel schriftelijk zou kunnen worden opgezegd. Vandaar dat je onder andere via https://www.t-mobile.nl/klantenservice kunt opzeggen. Op die pagina kun je op het pijltje naar rechts klikken bij de contactmogelijkheden onder ‘Wij helpen je graag'. Daar verschijnt dan de contactmogelijkheid ‘e-mail’. Uiteraard kun je ook opzeggen via chat, Facebook of Twitter (allen gekwalificeerd als elektronische weg). Ook kun je via deze weg(community) aangeven dat je zou willen opzeggen. Hopelijk biedt het zo meer achtergrond. 
 

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hallo @mseric Waarom je niet op de website kan opzeggen weet ik niet.

Maar er altijd een mogelijkheid om via de telefoon op te zeggen.

Klik hier voor meer informatie  

Bel gratis onze klantenservice:

0800-0092

Veel succes!

waarom voldoen je niet aan de wet en aan Julie algemene voorwaarde? 

 

in de algemene voorwaarde staat in artikel 3.2 

“Je kunt op dezelfde manier opzeggen als je de overeenkomst hebt gesloten, dus als je telefonisch een    overeenkomst hebt gesloten, mag je deze ook telefonisch opzeggen”

 

 

Reputatie 6
Badge +4

Je kan hier een bericht achter laten. Volgens mij beëindigt webcare dan je abonnement.

Reputatie 5
Badge +4

Hoi @mseric

Ik geef graag meer informatie. De wet Van Dam heeft inderdaad enkele wijzigingen aangebracht in de artikelen 6:236 BW en 6: 237 BW. Deze artikelen beschrijven respectievelijk de zogenaamde ‘grijze’ en ‘zwarte’ lijst met bedingen in algemene voorwaarden die als ‘onredelijk bezwarend’ worden aangemerkt (zwarte lijst) of die vermoed worden onredelijk bezwarend te zijn (grijze lijst).

Artikel 6:236 BW

‘Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt als onredelijk bezwarend aangemerkt een in de algemene voorwaarden voorkomend beding’

6:236 sub b BW zegt inderdaad het volgende: 

  1. ‘dat de aan de wederpartij toekomende bevoegdheid tot ontbinding, zoals deze in afdeling 5 van titel 5 is geregeld, uitsluit of beperkt’

Dit verwijst naar artikel 6:267 lid 1 BW en zegt het volgende: 

  1. ‘De ontbinding vindt plaats door een schriftelijke verklaring van de daartoe gerechtigde. Indien de overeenkomst langs elektronische weg is totstandgekomen, kan deze tevens door een langs elektronische weg uitgebrachte verklaring worden ontbonden. Artikel 227a lid 1 is van overeenkomstige toepassing.’

 

Indien de overeenkomst elektronisch tot stand is gekomen, dient dus ook een opzegging via de elektronische weg te kunnen geschieden. Een beperking (zoals hierboven bedoeld) hiervan zou inderdaad zijn dat een abonnement enkel schriftelijk zou kunnen worden opgezegd. Vandaar dat je onder andere via https://www.t-mobile.nl/klantenservice kunt opzeggen. Op die pagina kun je op het pijltje naar rechts klikken bij de contactmogelijkheden onder ‘Wij helpen je graag'. Daar verschijnt dan de contactmogelijkheid ‘e-mail’. Uiteraard kun je ook opzeggen via chat, Facebook of Twitter (allen gekwalificeerd als elektronische weg). Ook kun je via deze weg(community) aangeven dat je zou willen opzeggen. Hopelijk biedt het zo meer achtergrond. 
 

Reageer