Beantwoord

t-mobile modem + gryphon router setup

• 1 mei 2019
  • 6 reacties
  • 301 Bekeken

Hallo, ik overweeg t-mobile thuis te bestellen, en wil vragen of de volgende setup werkt? (ik begrijp dit soort dingen maar half):

1. T-mobile thuis modem zetten op plaats waar het signaal vanaf de straat naar binnen komt (direkt bij de muur)
  2. Daar staat ook de tv, dus de t-mobile tv-decoder direkt op het t-mobile modem aansluiten via een ethernet kabel, en daar de tv op aansluiten
  3. Een lange ethernet kabel vanaf het t-mobile modem trekken naar een gryphon router (afstand 10 meter)
  4. Alle computers die bij gryphon modem staan aansluiten op ethernet aansluitingen gryphon router
  5. Tablets/computers etc op andere plaatsen in huis via devolo adapters aansluiten op gryphon router

Bedankt, prettige dag.
icon

Beste antwoord door Pieter_B 1 mei 2019, 16:19

Hallo @Dennis1960 ,

Standaard komt de router van T-Mobile meestal binnen 1,5 meter van het aansluitpunt te staan/hangen.
Vanuit daar kun je naar de benodigde plekken UTP kabels trekken voor het benodigde signaal.

Waar je wel rekening mee moet houden is, dat T-Mobile gebruikt maakt van bepaalde LAN uitgangen voor bepaalde signalen.
Zo staat er op hun LAN 1 & 2 alleen Internet en op LAN 3 & 4 aleen IPTV.

Wat jij dus wil kan, als je de TV decoder van T-Mobile aansluit op LAN 3 of 4.
De lange Internet UTP kabel aansluit op LAN 1 of 2 naar je Gryphon router.

Hou er wel rekening mee dat de routers niet in hetzelfde LAN subnet zitten.
De Huawei komt standaard met het netwerk binnen op 192.168.1.1, subnet 1 dus .. en dit staat vast en niet te wijzigen.
Als je Gryphon ook een LAN netwerk maakt in hetzelfde netwerk, zou je die om kunnen zetten naar bijv. 192.168.2.1. Als de beide hetzelfde subnet hebben, krijg je conflicten, maar als je ze in verschillende subnetten plaatst zijn de beide routers ook gewoon bereikbaar via de Gryphon.

Je kunt dan T-Mobile router LAN 1 direct aansluiten op de WAN ingang van je Gryphon.

Hopelijk is het iets duidelijker over de mogelijkheden voor je overstapt op T-Mobile Thuis.
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Hallo @Dennis1960 ,

Standaard komt de router van T-Mobile meestal binnen 1,5 meter van het aansluitpunt te staan/hangen.
Vanuit daar kun je naar de benodigde plekken UTP kabels trekken voor het benodigde signaal.

Waar je wel rekening mee moet houden is, dat T-Mobile gebruikt maakt van bepaalde LAN uitgangen voor bepaalde signalen.
Zo staat er op hun LAN 1 & 2 alleen Internet en op LAN 3 & 4 aleen IPTV.

Wat jij dus wil kan, als je de TV decoder van T-Mobile aansluit op LAN 3 of 4.
De lange Internet UTP kabel aansluit op LAN 1 of 2 naar je Gryphon router.

Hou er wel rekening mee dat de routers niet in hetzelfde LAN subnet zitten.
De Huawei komt standaard met het netwerk binnen op 192.168.1.1, subnet 1 dus .. en dit staat vast en niet te wijzigen.
Als je Gryphon ook een LAN netwerk maakt in hetzelfde netwerk, zou je die om kunnen zetten naar bijv. 192.168.2.1. Als de beide hetzelfde subnet hebben, krijg je conflicten, maar als je ze in verschillende subnetten plaatst zijn de beide routers ook gewoon bereikbaar via de Gryphon.

Je kunt dan T-Mobile router LAN 1 direct aansluiten op de WAN ingang van je Gryphon.

Hopelijk is het iets duidelijker over de mogelijkheden voor je overstapt op T-Mobile Thuis.
Zou het dan niet beter zijn de DHCP van de Gryphon uit te zetten?
Reputatie 6
Badge +2
Zou het dan niet beter zijn de DHCP van de Gryphon uit te zetten?

De DHCP uitzetten op de Gryphone moet je juist niet doen, omdat dit nu de main DHCP server is voor alle devices.
De TM router geeft maar 1 IP uit via de DHCP en dat is aan de WAN input van de aangesloten Gryphone router.
Wat je wel zou kunnen doen, als de Gryphone de Wifi verzorgt, is op de TM router de Wif uitzetten.

Ik denk waar jij op doelt is, als je de Gryphone als access point gaat instellen/aansluiten.
Een access point krijgt inderdaad vanuit de main router (wat dan de TM router zou zijn) de uit te delen IP's via die betreffende DHCP.
Ik weet dus niet of je de Gryphone in kan stellen als een AP, daarom behoud ik gewoon de router functie.

Het grote verschil tussen een router setup en een AP is de plek van je DHCP.
Bij sommige complexere netwerken is in sommige gevallen een betere opzet via een AP.
Zeker als je wilt voorkomen dat je NAT over NAT krijgt, wat bijv. bij port forwarding weer meer instelling zijn in beide routers.
Ik bedoelde inderdaad accespoint/ switch setup

Het is ook niet echt duidelijk hoeveel alle computers zijn uit punt 4 en 5 van de startpost.
En hun functie juist in verband met de forwards die wellicht noodzakelijk zijn.

Je verliest als acces punt wel diverse router functies die mischien wenselijk zijn.
Reputatie 6
Badge +2
Denk dat de TS zelf even moet kijken wat bij zijn situatie het beste past en voor hem dus het meest eenvoudige is op te zetten, een AP of inderdaad de router functie behouden op de Gryphone.

Bedankt voor het meedenken @Galdor68
ja, alles voldoende duidelijk voor mij, erg bedankt voor jullie hulp, prettige avond, Dennis

Reageer