Beantwoord

T-Mobile Thuis modemrouter

• 9 mei 2017
  • 5 reacties
  • 1098 Bekeken

Reputatie 3
Badge +4
  • is een gewaardeerde antwoordgever
  • 237 reacties
Hoi T-Mobile Thuis,

Gisteren zijn we gebeld met een aanbod voor
Internet, TV en Bellen.
Dit vervangt dan ons KPN glasvezel pakket.

We komen er echter niet helemaal uit v.w.b. de modemrouter:

Draytek Vigor 2132FVN.

Deze i.p.v. onze

ZTE
ZXHN H369A (Experia Box v10)
en
Arcadyan WA9117AAC23 (KPN WiFi Versterker)

M.a.w.: Onze 2 geleende KPN 5GHz (beide tot 1300 Mbps!) inleveren voor een Draytek 2.4GHz (tot 300 Mbps, maar in de praktijk lager!)

Dit kan toch niet??
Is er geen oplossing met een volwaardige 802.11ac modemrouter (i.c.m. een extra AP)?

B.v.d. voor het meedenken!
icon

Beste antwoord door Sander 10 mei 2017, 12:27

Hoi HarryMe, allereerst welkom op het Thuis gedeelte van het forum! Ik zie dat je de mobiele kant al eerder had ontdekt! ;)

Ik wil je natuurlijk ook graag verwelkomen bij het Thuis product. Het wifi bereik wordt steeds belangrijker, maar ook steeds moeilijker door alle drukte op alle frequenties. Fijn dat er tot 1300 Mb/s technisch mogelijk is via die routers, maar ik vermoed dat je die snelheid op wifi nooit zult halen.

Onze Draytek is voor wifi binnenshuis ruim voldoende. Mocht het toch blijken dat jij een slecht wifi-bereik hebt, dan zijn er opties om dit te verbeteren. We hebben hier een heuse wifi-pagina voor gemaakt. Het komt erop neer dat wij telefonisch al veel kunnen doen, maar mocht het nodig zijn, dan hebben we een wifi-monteur die eventueel nog extra apparatuur kan plaatsen. Bij glasvezel komt er sowieso een monteur langs voor de installatie die ook een wifi-check doet.

Ik hoop dat ik je heb kunnen geruststellen en binnenkort als klant mag verwelkomen! 🙂
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Hoi HarryMe, allereerst welkom op het Thuis gedeelte van het forum! Ik zie dat je de mobiele kant al eerder had ontdekt! ;)

Ik wil je natuurlijk ook graag verwelkomen bij het Thuis product. Het wifi bereik wordt steeds belangrijker, maar ook steeds moeilijker door alle drukte op alle frequenties. Fijn dat er tot 1300 Mb/s technisch mogelijk is via die routers, maar ik vermoed dat je die snelheid op wifi nooit zult halen.

Onze Draytek is voor wifi binnenshuis ruim voldoende. Mocht het toch blijken dat jij een slecht wifi-bereik hebt, dan zijn er opties om dit te verbeteren. We hebben hier een heuse wifi-pagina voor gemaakt. Het komt erop neer dat wij telefonisch al veel kunnen doen, maar mocht het nodig zijn, dan hebben we een wifi-monteur die eventueel nog extra apparatuur kan plaatsen. Bij glasvezel komt er sowieso een monteur langs voor de installatie die ook een wifi-check doet.

Ik hoop dat ik je heb kunnen geruststellen en binnenkort als klant mag verwelkomen! 🙂
Reputatie 3
Badge +4
Goedenavond Sander, hartelijk dank voor het antwoord!

Over T-Mobile zijn we zeker tevreden!
Het mobiele netwerk verbeterde enorm de afgelopen jaren en fijn dat T-Mobile terug is op de vaste markt!

Theorie:
Linksnelheid LG G4:
2.4 GHz = 72 Mbps
5 GHz = 433 Mbps
Galaxy S7:
2.4 GHz = 144 Mbps
5 Ghz = 866 Mbps

Galaxy S8/ XZ Premium (ondersteunen Gigabit WLAN met 3 datastromen):
2.4 GHz = 216 of tot 300 Mbps (?)
5 GHz = 1300 Mbps (?)

Praktijk:
Tot 1300 Mbps linksnelheid (5 GHz) is theoretisch... de werkelijke snelheid zal al gauw de helft of (bij teruglopend signaal) 25 % hiervan zijn.
Maar ook dan blijf je een snelle draadloze verbinding houden.
De 2.4 GHz band zit helemaal vol bij ons thuis, een stuk of 15 netwerken van voor en achterburen die sterk doordringen en bandbreedte wegkapen!
Kanalen wisselen heeft geen zin.
Het is niet te doen op onze laptop met 2.4 GHz only netwerkkaart (linksnelheid tot 150 Mbps met 40 MHz bandbreedte, maar onbruikbaar) video afspelen zonder beeld wat blijft hangen is een uitdaging.
Soms zelfs tot 10 seconden geen dataoverdracht op de 2.4 GHz band (met de KPN WiFi Versterker)!
Schakelen we vervolgens naar 5 GHz en de verbinding is snel en probleemloos!

We bekijken de mogelijkheden op dit moment.
Reputatie 7
Badge +6
Wow, wat een snelheden! Daar zal menigeen jaloers op zijn! :S

Je schrijft dat het TV beeld blijft hangen op 2.4Ghz. Eigenlijk zou je met 6-8 Mb/s al voldoende snelheid moeten hebben om te streamen. Het lijkt dan inderdaad dat de andere netwerken het telkens voor korte tijd verstoren. Dit zal natuurlijk alleen maar erger worden met al die draadloze luidsprekers, deurbellen en thermostaten. Overigens is 5Ghz voornamelijk voor korte afstanden goed geschikt. Als het op alle kanalen zo druk is bij jou, dan is wellicht een tweede router of AccessPoint met 5Ghz geen gek idee.
Reputatie 3
Badge +4
Goedemorgen, de linksnelheden zijn theorie.

Nu werkt het zo:
's Avonds in de topdrukte (?) laat 2.4 GHz het afweten, ondanks dat 5 GHz zwakker signaal geeft (-dBm) blijft het tot een bepaald niveau sneller. We hebben 2.4 en 5 GHz verschillende SSID's gegeven en schakelen handmatig zoveel mogelijk op 5 GHz (bandsteering aanzetten in modem werkt niet voldoende, de Androids negeren dat).
De modemrouter en AP hangen nu elk op een andere verdieping.

Ik denk erover om de gok te wagen en te kiezen voor T-Mobile glasvezel, hopelijk/ mogelijk met een extra AP voor een goede dekking over 3 verdiepingen en met snel 5 GHz op de plek waar we het meest gebruik maken van het internet.

Bijlage: de 2.4 GHz band binnenshuis.
Reputatie 3
Badge +4
Goedemorgen, de linksnelheden zijn theorie.

Nu werkt het zo:
's Avonds in de topdrukte (?) laat 2.4 GHz het afweten, ondanks dat 5 GHz zwakker signaal geeft (-dBm) blijft het tot een bepaald niveau sneller. We hebben 2.4 en 5 GHz verschillende SSID's gegeven en schakelen handmatig zoveel mogelijk op 5 GHz (bandsteering aanzetten in modem werkt niet voldoende, de Androids negeren dat).
De modemrouter en AP hangen nu elk op een andere verdieping.

Ik denk erover om de gok te wagen en te kiezen voor T-Mobile glasvezel, hopelijk/ mogelijk (na de wifi-check) met een extra AP voor een goede dekking over 3 verdiepingen en met snel 5 GHz op de plek waar we het meest gebruik maken van het internet.

Bijlage: de 2.4 GHz band binnenshuis.

Reageer