Beantwoord

teveel bekabelde apparaten in het netwerk?

• 30 november 2018
  • 8 reacties
  • 909 Bekeken

• is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
Inmiddels ben ik 2 modemswaps verder en ervaar nog steeds problemen met wegvallende tv-signalen en wifi-signalen. De laatste keer dat er een monteur aan de deur was heeft deze contact opgenomen met t-mobile thuis en de 2e lijns support kon zien dat ik 14 bekabelde apparaten aan het glasvezelmodem heb aangesloten en dat dit teveel zou zijn.
Ik kan er gezien mijn thuissituatie weinig anders van maken en kan me indenken dat er meer mensen zijn met meerder apparaten aangesloten. Aangesloten op het kabelmodem zijn 3 settopboxen voor tv en 1 switch voor tv.
1 camera via POE, 1 5 poorts gigabitswitch, 1 Fritz Lanversterker, 1 sonos bridge dit allemaal op straatniveau en op de woonlaag. Op de eerst verdieping staat een router als access point, een bekabelde PC, een NAS. op de 2e verdieping staat nog een router als access point, een XBOX ONE en een Sonos Play 3.
Alle bekabeling is cat6 UTP

In de wanden en vloeren is veel betonijzer aanwezig en het hele huis is op alle verdiepingen voorzien van vloerverwarming.

Standaard zitten er op de wifi 6 sonos apparaten, verder zijn er in huis aanwezig 3 tablets, 3 laptops en 4 telefoons die allen gebruik maken van de WiFi. Het abonnement wat we hebben is het snelste glasvezelabonnement wat er is.

Welke stappen zijn er te ondernemen om te voorkomen dat ik soms meerdere keren per dag het kabelmodem moet resetten?
icon

Beste antwoord door Pieter_B 30 november 2018, 22:19

@Bok73
Welkom op het forum door klanten.

Het lijkt erop dat je IP pool van je DHCP server opraakt binnen 24h.

Wat je zou kunnen proberen is

1. De leasetime korter zetten, van 86400 (24h) naar bijv 28800 (8h)
  2. Enable Retrieve IPs from inactive clients periodically

Retrieve IPs from inactive clients periodically
Whenever a DHCP client requests an IP address from the LAN DHCP server, the server will give out an IP to this client for a certain amount of time (e.g., 1 day). However, even if this client only uses the IP for say 5 minutes, the server still "reserves" 1 day for that client. Because a DHCP server only has a limited number of IPs to lease to its DHCP clients, soon enough all the IPs will be used out and then no one will be able to get any IPs from this server anymore. Therefore, this feature is used to get the IP back from inactive clients (i.e. doesn't use the IP but the server still reserves the IP for him).
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +2
@Bok73
Welkom op het forum door klanten.

Het lijkt erop dat je IP pool van je DHCP server opraakt binnen 24h.

Wat je zou kunnen proberen is

1. De leasetime korter zetten, van 86400 (24h) naar bijv 28800 (8h)
  2. Enable Retrieve IPs from inactive clients periodically

Retrieve IPs from inactive clients periodically
Whenever a DHCP client requests an IP address from the LAN DHCP server, the server will give out an IP to this client for a certain amount of time (e.g., 1 day). However, even if this client only uses the IP for say 5 minutes, the server still "reserves" 1 day for that client. Because a DHCP server only has a limited number of IPs to lease to its DHCP clients, soon enough all the IPs will be used out and then no one will be able to get any IPs from this server anymore. Therefore, this feature is used to get the IP back from inactive clients (i.e. doesn't use the IP but the server still reserves the IP for him).
Reputatie 7
Badge +10
Hallo @Bok73

Teveel apparaten lijkt mij sterk. wat voor modem heb je ??
Bij Draytek modems kan het voorkomen dat de bekabelde verbinding weg valt, omdat je gebruik maakt van accesspoints welke bekabeld zijn aangesloten werken deze ook niet meer.
@Pieter_B De oplossing die je aandraagt is het proberen waard en inmiddels ook uitgevoerd. Even afwachten wat het resultaat gaat zijn.
@Hidden.nld Heb inderdaad een Draytek modem, maar het heeft ook effect op de tv-beelden. In sommige gevallen helpt alleen het spanningsloos maken van de settopbox niet en ben ik genoodzaakt het hele modem te resetten.
Reputatie 7
Badge +10
Dit lijkt mij meer op een deadlock van het modem. wellicht dat @Sander even mee kan kijken.
Reputatie 7
Badge +7
Hi Bok73, ik kijk graag met je mee naar een oplossing! Krijg je nog een bepaalde foutmelding te zien wanneer het gebeurt? Bijvoorbeeld bij TV? En valt het beeld dan helemaal weg of begint het te storen? Kan op dat moment de modem nog wel benaderen/er op inloggen of lukt dit ook niet meer? Ik hoor het graag!
@Brian Als het gebeurd dan geeft de stb een foutmelding error probeer het later nog eens bij de TV, het word eerst schokkerig en valt daarna helemaal weg.
Ik heb dan nog niet geprobeerd het modem te benaderen. Vooralsnog lijkt de oplossing te liggen in het verlagen van de leasetijd van de DHCP pool. Ook de sonos apparaten die eerder meerdere keren op een dag uitvielen blijven nu gewoon draaien.
Reputatie 7
Badge +7
Hi @Bok73, goed om te horen dat het nu goed lijkt te gaan met de tip van Pieter_B!

Reageer