Tip voor de warme dagen: Koeling

  • 2 June 2019
  • 3 reacties
  • 294 Bekeken

Vorig jaar kreeg ik steeds vaker last van storingen. Internet dat wegviel, tv dat haperde.. En steeds nadat ik het modem had herstart werkte alles weer prima. Soms 10 minuten. Soms een half uur maar af en toe ook langer.
Nadat ik dit een paar dagen aangekeken had kwam ik tot de ontdekking dat 's avonds het euvel minder vaak voorkwam dan overdag en het resetten van het modem dan ook langer effect had.
Vervolgens heb ik mijn eigen apparatuur ingezet ipv het modem van T-mobile. Dit leek in eerste instantie een stuk beter te gaan maar ook hier kwamen de momenten uitval naar boven.
Vervolgens heb ik mijn Mikrotik hEX S ingezet. Hierin zit goede logging en andere monitoring waar ik misschien wat mee zou kunnen.

Nadat ik een paar uurtjes getest, geprobeerd en geknutseld had leek het mij erop dat op het moment dat de SFP module, waar de glasvezel ingaat, warmer werd dan ~40 graden de verbinding begon te haperen.
De situatie terug gebouwd met het modem van T-mobile, thermometer bij modem geplaatst, op de SFP module, aan de buitenkant wel te verstaan 🙂 en hier leek het er ook op dat rond de 40 graden de verbinding begon te stotteren.
Nou was dit een meter van de bekende Chinese website dus het zou een paar graden kunnen verschillen.

Wat ik eigenlijk wou zeggen, sindsdien heb ik een koeler op de module staat, schuin langs het modem en tot op heden buiten de reguliere aangekondigde onderbrekingen, geen last meer gehad. 5V ventilator via USB van het modem is voldoende.

Ik zit al even in twijfel om dit te posten omdat ik niet zeker ben van de meerwaarde en of het ook daadwerkelijk wat toevoegt voor een ander. Maar vandaag dacht ik, met dit warme weer op komst, als het geen meerwaarde heeft kan het nog verwijderd worden.


3 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Dank voor het delen van de tip. Zeker als mensen ook andere apparaten in de meterkast zetten, zoals bijvoorbeeld een NAS kan de temperatuur daar best oplopen voor electronica.

Reputatie 3

Volgens mij is hier meer aan de hand, ook ik heb last van verbindings problemen met T-mobile Fiber.

Ik heb mijn eigen Ubiquiti apparatuur en dat heeft 3 jaar geen enkel probleem gegeven, het begon enkele

maanden geleden na een software update dacht ik maar ben er inmiddels achter gekomen dat het warmte is.

 

Ik wist al van de laatste jaren dat Ik het beste een kleine ventilator op mijn Ubiquiti Switch met SFP poorten kan zetten alsmede op de Ubiquiti USG in mijn te warme meterkast, staat in de zon de helft van de tijd, laatst hield ik mijn vinger op de SFP module, deze was zo heet dat je er bijna een ei op kon bakken, ik schat zelf 70+ graden.

 

Ik denk dat de SFP module nu te heet is geweest waardoor er dus problemen blijven komen, ook met koeling.

Reputatie 7
Hey @JGBargeman,

Wat een ingenieuze oplossing! De Community is dé plek waarbij dit soort tips en handigheden kunnen worden doorgegeven.😄 Er zullen zeker en vast klanten zijn die hier iets aan hebben en het heeft dan ook zeker meerwaarde, bedankt!

Reageer