Beantwoord

Vast IP adres vanwege medische noodzaak

• 25 juni 2019
  • 16 reacties
  • 669 Bekeken

• is een Top Poster
  • 6 reacties
Allen,

Het topic vast IP adres is al vele malen voorbij gekomen en besproken.
Ik weet niet of er in zeer speciale gevallen een dispensatie mogelijk is.

Huidige situatie:
Ik heb momenteel een vast IP adres bij Solcon.
Dit IP adres is vast omdat ik een medische thuis monitoring heb vanwege mijn ernstig gehandicapte zoon.
Dit is redelijk uniek en wordt zeer zeldzaam uitgegeven (dus ik moet er erg zuinig op zijn)
Vanwege allerlei beveiligingen moet ik aan de organisatie die deze verbinding verzorgt een vast IP adres opgeven.
Zij hebben dan 3 maanden (was eerst een half jaar!!) om het adres te controleren op foute activiteiten etc.

Daarna kan ik overswitchen van het ene IP adres naar het andere.

Nu zou ik graag overswitchen naar T-mobile vanwege de hogere internet snelheid , maar het dynamische IP adres is een blokkade (het moet een IP adres zijn, geen noIP oplossing)

Iemand ervaring/idee?
icon

Beste antwoord door Piotr 28 juni 2019, 15:40

Hey @Jan_B,

Ik had je graag willen verwelkomen binnen T-Mobile Thuis! Zoals bij de meeste Nederlandse providers krijg je bij ons een dynamisch IP adres. Garanderen kan ik het niet, maar ik verwacht niet dat je IP vaak zal veranderen! Mocht een vast IP-adres van cruciaal belang zijn voor je dan zal ik heel eerlijk zijn en je aanraden om verder te kijken.☺
Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 6
Badge +11
Ik heb wel ervaring met een vast IP adres bij T-Mobile maar dat is voor een mobile verbinding en is een overblijfsel van een pilot. En daardoor deels experiementeel en geen garantie.

Er zijn ook providers waar je sowieso een vast IP adres krijg, XS4ALL is de bekendste, daar had ik voor ADSL ook en vast IP adres. Ik denk dat door de relatieve kleinscahligheid van Solcon dit daar ook geregeld kon worden, maar ik heb grote twijfels of ditzelfde ook opgaat voor T-Mobile Thuis.

Als een vast IP adres een vereiste is zou ik dat als leidraad nemen bij providerkeuze. De (hogere) snelheid is maar zeer de vraag. Als je nu DSL hebt, zal het bij T-Mobile kwa snelheid weinig anders zijn. Voor glasvezel is de hogere snelheid meer een getal dan dat je er in de praktijk echt wat aan hebt.
Tmoesel

Ik heb zelf glasvezel liggen dus een hogere snelheid is haalbaar.
Dat is mooi meegenomen maar niet het meest belangrijke.
Dit kan mijn zoon goed gebruiken voor zijn studie

Echter er zijn andere redenen waarom ik bij solcon weg wil.
T-mobile heeft voor mij de meest aantrekkelijke aanbieding op dit ene puntje na.
Reputatie 6
Badge +11
Tmoesel

Ik heb zelf glasvezel liggen dus een hogere snelheid is haalbaar.
Dat is mooi meegenomen maar niet het meest belangrijke.
Dit kan mijn zoon goed gebruiken voor zijn studie

Wat voor snelheid heb je nu en wat zou T-Mobile leveren?

Echter er zijn andere redenen waarom ik bij solcon weg wil.
T-mobile heeft voor mij de meest aantrekkelijke aanbieding op dit ene puntje na.

Dit 'ene puntje' lijkt toch cruciaal zo te lezen. In theorie zou de apparatuur voor thuis monitoring niet moeten afhangen van een vast IP adres, er zijn meer gedegen en veiligere methodes, maar dat kost weer extra expertise van een fabrikant o.i.d. en waarschijnlijk is men daar nog niet aan toe.
Klopt dat de fabrikant daar niet aan toe is.
Project is destijds als een trial uitgezet, maar verder technisch niet uitgewerkt.

In Nederland zijn er te weinig potentiële gebruikers om deze verdere ontwikkeling kosten dekkend te krijgen.Daarom houden ze vast aan deze "ouderwetse" oplossing.

Mijn huidige snelheid is 100 Mb, Dat zou normaal gesproken genoeg moeten zijn.
Maar mijn tv's draaien nog op analoog.
Bij Solcon gaat dat per 1 augustus veranderen. Dus moet alles over op digitaal.
Het gebeurt bij ons regelmatig dat er 4 apparaten tv kijken.
Als je dan ook nog een grootverbruiker in het gezin hebt dan is het wel heel erg prettig om iets bandbreedte over te hebben.
Aangezien het prijs verschil tussen 100 Mb en 750 Mb niet zo heel groot is zou dit voor mij heel goed uitkomen
Reputatie 6
Badge +11
Bij Solcon (= KPN dochter) kun je ook ruim meer dan 100Mbps abo nemen (tot 500/500). Staar je niet blind op die 750Mbps, veel mensen zullen zo grofweg meer dan 200Mbps niet merken. Standaard HD TV is maar zo'n 10Mbps. Verder heeft TV voorrang op internetverkeer en voor zover ik weet gaat TV verkeer niet van de internetabo snelheid af. Op glasvezel in 1Gbps beschikbaar. Alleen 'downloaden' gaat sneller, maar dat ligt er ook nog sterk aan waarvan je iets download, niet alle sites/download gaan zo snel als de maximale klantsnelheid.
Als je 4 TV's hebt, zou ik ook maar eens goed kijken naar gebruikservaringen m.b.t. het TV platform van TMT. En ook het overstapprocess, daar ging onlangs nogal wat mis, zodat mensen zonder internet zaten omdat er b.v. geen monteurs beschikbaar waren.
Reputatie 6
Badge +3
Dat mensen zonder internet zaten, was niet een monteurskwestie , maar ze hadden problemen om het installatiepakket te leveren en de overzetting gingen vrolijk verder. Toen die weer wel geleverd konden worden, waren er te weinig monteurs om de drukte of achterstand op te vangen.

Ik download via newsserver maar of ik met 200 Mbit iets binnen hengel of met 750 Mbit, dat merk ik toch wel. Maar vele weten dat niet eens te vinden. Die hebben genoeg aan 50Mbit.
TV's zijn voor mij absoluut bijzaak (blijkt wel uit het feit dat ik nog steeds analoog kijk), maar helaas moet ik over.

Qua "user experience" met een hogere bandbreedte ga ik compleet met Glassertje mee.
Als iedereen in mijn gezin actief is dan komt de maximale bandbreedte van 100Mb soms toch wel in zicht.
Toegegeven alles hangt af van de tegenpartij, mijn snelheid kan wel 100 Mb zijn maar als de andere computer langzamer is dan heeft dat niet zoveel zin.
Is als trekken aan een dood paard zal ik maar zeggen......

Los van al mijn huidige problemen is het natuurlijk ook een centen kwestie.
750 Mb is bij t-mobile 57.50 p/maand (incl gratis 2e tv ontvanger)
200 Mb bij Solcon = 66.25 euro (500 MB= 82.25 euro)
om over XS4All maar niet te spreken
Dit scheelt mij meer dan 100 euro per jaar (om over de 500 Mb maar niet te spreken)
Aangezien mijn gehandicapte zoon toch wel wat uit de prive pot gebruikt , moet ik toch slim besparen

Ik weet niet of er iemand van t-mobile meekijkt om uitsluitsel te geven over deze speciale toepassing
Reputatie 6
Badge +3
@Jan_B wil je niet ziek maken, maar 750Mbit 2 tv's en bellen standaard kost de eerste 6 maanden 42,50. Dus scheelt heel veel. Maarja dat vast ip is het probleem. Volgens dit topic is dit niet mogelijk.
Prijs klopt , maar is maar 6 maanden.
Ik reken standaard met het volledige bedrag, dan kom ik naderhand niet bedrogen uit.

Vwb de link naar het topic, zoals ik al bij de start al aangaf is dit onderwerp al in vele vormen en maten voorbij gekomen.
Maar soms is er in speciale gevallen een uitzondering mogelijk.

In de wereld van de gehandicapte zorg is er bv heel veel mogelijk, maar je moet er wel om vragen.
Misschien ook bij T-Mobile?
@Jan_B
[...]

Iemand ervaring/idee?

Hoi Jan, even genieke IT 'ervaring'; Bij uitzonderingen is er 90% kans dat het ooit mis gaat. Solcon is redelijk kleinschalig waardoor uitzonderingen vaak wat houdbaarder zijn.

Daar vaste IP's niet standaard in de structuur van T-Mobile zitten, gaat iemand ergens een plakketje plaatsen waardoor klant-jij een vast IP krijgt. Dat gedeelte word ooit vervangen, ge-upgrade, uitbesteed etc. Niet bij elke meeting op alle niveaus zal dat dat ene plakkertje in beeld zijn.

De situatie en afhankelijkheid die je beschrijft lijkt mij in elk geval ontzettend kritisch. Is 'uptime' ook een factor geweest in je keuze voor T-Mobile? Ik hoop in elk geval dat je goed geholpen gaat worden!
Reputatie 6
Badge +11
@Jan_B Ik sluit me aan bij de redenering van Poefje; In mijn geval b.v. met het vaste IP adres: Als ik van modemrouter wissel, is mijn vaste IP adres weg, ik moet dan in de router detail instellingen duiken om het weer voor elkaar te krijgen. Verder zit er aan de vaste-IP-adres verbinding van mij minder backup/redundatie dan voor gewoon de standaard dynamische methode.

En nog meer detail, bij T-Mobile Thuis zit je (publieke) IP adres achter een set van private IP adressen. Dat zou problemen op kunnen leveren met oude VPN protocollen, o.a. PPTP. Het zou best kunnen dat het monitoring systeem dat gebruikt, maar dat kan je navragen.

Een andere methode voor het 'hebben' van een vast IP (v4) adres is om een cloud virtuele computer te gebruiken. Dat kan van gratis (1ste jaar, Amazon AWS) tot iets van 10 euro per maand. Er komt hier wel heel wat aan netwerktechniek bij kijken, maar er zijn mensen die iets dergelijks gebruiken als alternatief voor een veel duurder abo bij een andere (b.v. ook zakelijke) provider.
@tmoesel Het idee van een "cloud virtuele computer" spreekt mij wel aan.
Netwerkkennis is hier in voldoende mate aanwezig, dus dat zal het probleem in eerste instantie niet zijn.
Geeft mij in elk geval de zekerheid/flexibiliteit om van provider te wisselen als het moet.

Ik ga hierover wat info bij elkaar schrapen.

Mijn algemene indruk na het lezen van alle gewaardeerde reacties is dat T-mobile niet mijn provider zal worden (tenzij iemand mij nog kan overtuigen van het tegendeel)
Ondanks de vele voordelen is en blijft het vaste IP adres de bottleneck.
Ik had de stille hoop op een reactie van T-mobile zelf, maar dat mag niet zo zijn.
In elk geval iedereen bedankt voor zijn/haar reactie
Reputatie 5
Badge +2
Hey @Jan_B,

Ik had je graag willen verwelkomen binnen T-Mobile Thuis! Zoals bij de meeste Nederlandse providers krijg je bij ons een dynamisch IP adres. Garanderen kan ik het niet, maar ik verwacht niet dat je IP vaak zal veranderen! Mocht een vast IP-adres van cruciaal belang zijn voor je dan zal ik heel eerlijk zijn en je aanraden om verder te kijken.☺
@Piotr vwb het IP adres : hiermee ben ik dit topic gestart, omdat ik voor de monitoring van mijn gehandicapte zoon afhankelijk ben van een vast IP adres.
Het is in dit geval thuis blijven wonen of het ziekenhuis in.

Helaas wordt de internet verbinding niet vergoed door de verzekeraar, omdat het "voor het hele gezin" kan worden gebruikt.
Een goedkopere provider was dan ook heel erg welkom geweest, maar ja....... helaas
in elk geval bedankt voor je reactie
Reputatie 6
Badge +7
Graag gedaan @Jan_B, hopelijk vind je een goed alternatief!
Reputatie 3
Badge +2
@Jan_B

Kijk hier eens naar

Afgelopen week met verbijstering zitten kijken hoe de zorgverzekeraars omspringen met hun "patiënten"

In de kassa uitzending van 14 september ging het over extra stroomkosten voor beademingsapparatuur van een patiënt die "op zichzelf" woont en waarschijnlijk kapitalen aan zorgkosten bespaart, maar helaas niet in een standaard profieltje past omdat het toegepaste profiel al een vergoeding toekent aan de zorgverlener via welke de apparatuur is verstrekt.

Tsja en dan wordt het moeilijk om bij A iets te minderen en dit aan B toe te kennen.

Maar er gloorde hoop, een woordvoerder van de gezamenlijke verzekeraars verwachtte naar terdege, lees meer dan 9 maanden, onderzoek dat er waarschijnlijk een oplossing komt.

Dus @Jan_B misschien nog eens proberen om (een deel van) de internet kosten vergoed te krijgen en niet proberen te besparen op de uitgaven, maar juist meer uitgeven voor een "zakelijke" aansluiting met een vast IP adres en de bijbehorende 8 uur max downtime service.
Dat gezeur over huisgenoten die er ook gebruik van maken is gerommel in de marge en gaat totaal voorbij aan een "zorg" vergoeding waarvoor je een verzekering hebt.

Reken het de zorgverzekeraar eens voor met de hogere kosten en anders misschien wat hulptroepen van Kassa erbij ?

Succes

Reageer