Beantwoord

VVDSL 100Mbit abonnement zonder TV en Telefonie pakket, zonder 20MB TV reservering.

Ik heb al jaren geen TV en Telefonie pakketten meer. Sinds 2004.

Tot en met 19 oktober 2016 was ik klant bij KPN (alleen internet en mobiel).
Eerst (tot en met januari 2016) ADSL2+ 20Mbit+8Mbit (€30,--). Vanaf februari 2016 een onvrijwillige upgrade naar VVDSL 30Mbit+30Mbit voor 2,50 meer (€32,50).
(De eerste maand waren de echt behaalde snelheden overigens 98Mbit+31Mbit. Wellicht een lokkertje om een upgrade naar een sneller en duurder abonnement te nemen. Dit heb ik echter niet gedaan.)

Vanaf 20 oktober 2016 overgestapt naar Vodafone Thuis (alleen internet) met VVDSL 100Mbit+30Mbit (€29,50).
De echte snelheden zijn altijd 98Mbit+31Mbit geweest bij Vodafone.

Na de overname van Vodafone Thuis in Q1/2017 door T-Mobile, is deze snelheid beperkt tot 77Mbit+31Mbit.
Ik weet dat er 20Mbit voor TV gereserveerd wordt. Maar Vodafone heeft (gedurende de 5 maanden dat ik hun klant was) deze artifciele beperking nooit toegepast.

Is het mogelijk om die 20Mbit download snelheid terug te krijgen?

P.S.
Ik heb al jaren Go abonnementen rechtstreeks bij de aanbieders: Fox Sports Internationaal Go en Ziggo Sport Totaal Go.
icon

Beste antwoord door Sander 11 augustus 2017, 13:09

@Mr Marvel,

Ik hoop dat je account nog actief is en/of je het forum nog bezoekt! Raar dat precies de dag na de overname je zo'n verschil ervaarde. Er is namelijk qua techniek niet zoveel veranderd. Een ander kleurtje, that's it! Wel beperken we de snelheid als je een 20, 40 of 80 Mb/s abonnement hebt. Waarom zou iemand nog een 80 Mb/s abonnement afsluiten als we het bij 20 niet 'aftoppen'? Dat was ten tijde van het rode kleurtje volgens mij ook zo.

Wat betreft het reserveren van 20 Mb/s TV snelheid, dat pakken we waar mogelijk van de snelheid buiten je abonnement. Is er 100 Mb/s mogelijk en je hebt een 20 Mb/s abonnement, dan merk je niets aan je internetsnelheid, of de TV nu aanstaat of niet. Volgens mij reserveren we daarbij niets. De TV Box pakt bandbreedte van de 'bovenkant' weg op het moment dat hij dit nodig heeft, anders niet. Als je bedenkt dat een TV Box voor één stream slechts max zo'n 8 Mb/s nodig heeft, klinkt dat reserveren van 20 Mb/s bij een abonnement waar geen TV inzit mij vreemd in de oren.

Omdat je pakketsnelheid 80 Mb/s is en je die ook haalt, kan ik niet zoveel voor je betekenen, ook al is er meer snelheid mogelijk op jouw adres. Mocht in de toekomst de pakketsnelheden opgeschroefd worden (en dat zit er dik in!), dan ga ik wel vanuit dat er hogere snelheden op jouw adres mogelijk zijn. Graag denk ik dan ook met je mee om ervoor te zorgen dat jij alles uit ons abonnement (en de lijn!) haalt wat er in zit. Schroom dan ook niet om je vragen hier te stellen. Inclusief afbeeldingen! 🙂
Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 6
Badge +11
Deze 77Mbit+31Mbit is 77Mbps DownLink + 31Mbps UpLink?
Hoe kom je aan die waardes?
Uit modem DSL lijnsnelheid waardes?
Via etherverbonden PC meting op www.speedtest.net ?
Hoe weet je 'dat er 20Mbit voor TV gereserveerd wordt' ?
Reputatie 7
Badge +10
Hallo Marvel,

Jammer dat je momenteel een slechtere verbinding ervaart, heb je ook getest op meerdere servers van speedtest.net ? hier kan verschil in zitten door drukte op de test server bijvoorbeeld.
Zelf gebruik ik altijd de speedtest.net server in Amsterdam.

De verbinding tussen het modem bij je thuis en de KPN wijkkast is in de meeste gevallen de beperkende factor. Hierin zijn geen aanpassingen geweest.
Reputatie 6
Badge +2
Dat er bij DSL een gedeelte wordt gereserveerd voor TV heb ik ook wel eens gelezen, daarbij komt nog eens het bekende gegeven dat er zeker bij DSL een aanmerkelijk verschil zit tussen praktische en theoretische snelheid, dit verschil kan tot wel 50 tot 60% oplopen, zeker in buitengebieden zijn deze verschillen heel groot, in de bebouwde kom meestal iets minder.
Bij glasvezel en kabel speelt dat bijna niet, daar is het hooguit een paar procent, ik zie ook hier wel een verschil in testen met de kabel aangesloten of via de wifi aangesloten aan de kabel haal ik 49mb van mijn 50mb abonnement, bij testen via wifi vaak 42 tot 45 dikwijls minder.
Reputatie 7
Badge +6
Hey Mr Marvel,

Welkom op het forum! Mooi technische vraag heb je als binnenkomer. ;)

De snelheden die je noemt, klinken mij best redelijk in de oren. 77 om 31. De abonnementen die we aanbieden zijn echter 20, 40 of 80 Mb/s. We bieden geen pakket aan van 100 Mb/s. De beperkende factor is inderdaad de afstand tot de wijkkast. Er is daarmee ook niets veranderd door de overname van rood naar magenta.

Het beste is om met die speedtest te achterhalen wat je binnenkrijgt. We knijpen in ieder geval geen snelheid. Daar helpen wij onszelf, maar ook de klant niet mee.

@all: bedankt voor het meedenken. Ik merk dat internetsnelheid de gemoederen flink bezighoudt. 😉
Ik weet niet wie het antwoord van Hidden.nld als antwoord heeft gemarkeerd. Maar het raakt kant nog wal en beantwoord zeker niet mijn vraag.

Ik zal even uitleggen waarom ik mijn vraag stelde.
Van de 3 genoemde ISP's heeft alleen KPN 100Mbit aangeboden. Bij Vodafone Thuis heette het abonnement inderdaad "Internet 80". Maar de snelheid bij Vodafone Thuis was altijd op een haar na 100Mbit. Net als de eerste maand bij KPN.
Vodafone heeft altijd keurig gecommuniceerd dat een reservering werd gemaakt uit de 100Mbit voor de 2 TV-poorten op het modem/accesspoint en telefonie. Producten die ik niet afnam.
De download snelheid bij Vodafone, was 6 maanden lang op 98Mbit.
Vreemd dat de download snelheid met 20Mbit zakt, een dag na de overname van Vodafone Thuis. De upload snelheid is niet gezakt.
En alle desktops zijn met UTP kabel (boven het verlaagd plafond) verbonden. Dus geen Wi-Fi wave.
Vandaar mijn vraag om die 20Mbit terug te krijgen.
Nu helemaal gerechtvaardigd omdat jij bevestigd dat er niets veranderd is. Wel bij mij binnen ook niet.

Zoals ik schreef :
bij KPN en Vodafone : 98Mbit+31Mbit.
bij T-Mobile vrijwel direct : 77Mbit+31Mbit.
Bij Speedtest kies ik altijd een of meerdere servers in Amsterdam. Wat daar opvalt is dat de downloadsnelheid start op een ruime 100Mbit en dan in 1 a 2 seconden zakt naar onder de 80 Mbit. En uiteindelijk een eindresultaat van rond de 77Mbit.
De Fourstack site van KPN bevestigd 111Mbit down op mijn postcode huisnummer (zie screenshot).
De patchkast van KPN is 8 stappen van mijn voordeur. Tegen de blinde muur van het eerste rijtjes huis. De wijkcentrale was eerst op 1828 meter met ADSL2+ en nu op 75 meter met VVDSL. Afstanden die ik van de KPN monteur, KPN Customer Care Rep en KPN Forum moderator heb gehoord.

Het feit dat de downloadsnelheid bij T-Mobile van de een op de andere dag met 20Mbit keldert en dan nog steeds binnen de aanbieding blijft is een feit. Daarom ga ik ook niets aanvechten.
Het was een vraag. Het antwoord is duidelijk: dat er niets veranderd is en dat de verloren 20Mbit er weer bij niet mogelijk is.

Omdat wat ik had toch niet meer mogelijk is en aangezien mijn T-Mobile Thuis abonnement verjaart op 26 september, ben ik al 6 dagen naar een andere ISP op zoek. Wat ook mijn late reactie verklaard.
Jammer, want mijn mobiele abonnement bij KPN loopt op 20 oktober 2017 af. En ik was van plan naar T-Mobile over te stappen. Zie reden bij off-topic.
.
.
.
.
.
.
OFF-TOPIC:
Ik heb geen interesse in lang halen en trekken wie er gelijk heeft en rechten en plichten en contracten. Dat is geldig voor iedere ISP. Mijn rikketik gaat voor. Bijvoorbeeld de volgende smeerlapperij van KPN kan mij niet eens intimideren. Ik laat het gewoon achter mij.
Je kunt als mod misschien wel mijn postcode achterhalen. (Voor het geval dit niet zo is doe ik er een screenshot bij.) Als je die nu intoetst bij de mobiele storingen site van KPN, dan zul je zien dat we bij ons in de wijk als sinds 26 april 2016 een storing met mobiele telefonie hebben. De verwachte einddatum is 31 december 2017. Een jaar en 8 maanden storing. Als je iedere 2 maanden eens opbelt voor een status update en of de precieze einddatum al bekend is, wordt je nog afgesnauwd ook. Dat ik al een jaar een tweede abonnement (sim-only) ergens anders heb om thuis bereikbaar te zijn hebben ze geen boodschap aan. Ik had eerst met KPN moeten overleggen om voor een tegemoetkoming in aanmerking te komen. (Cynisch lachje van mij hier.)
Reputatie 6
Badge +11
@Mr Marvel
Situatie is mij nu een stuk duidelijker. Die overshoot in de speedtest is wel veelzeggend. Onder bepaalde omstandigheden bij op mobile netwerken zie ik dit ook wel eens. Dan is de latency meestal ook aan de hoge kant. Met de switch van Vodafone Thuis naar T-Mobile Thuis zal er hoe dan ook ergens een extra en/of ander stuk netwerk in gebruik zijn genomen. Zo te merken links en rechts heeft dit een hogere packet jitter hier en daar. Wat dat betreffende stuk netwerk is, geen idee waar het IP verkeer overal wordt langs geleid.
@tmoesel
Als er inderdaad een stukje extra netwerk nodig was voor de overname, dan is er zeker niets aan te veranderen door T-Mobile. En ze bieden het inderdaad niet officieel aan. Het is dan maar zo.
Overigens die VVDSL patchkast/wijkkast die 8 stappen bij mijn deur vandaan is, is te zien in dit draadje onder het kopje "Wijkkast" met de verwijzing "Klein formaat" : https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1648101#cabinet
Dichterbij kan haast niet.

Mijn buren (een deur verder) hebben KPN VVDSL en hebben nog steeds echte 98Mbit+30Mbit Down/Up, met een 4K TV pakket van 100Mbit/10Mbit Down/Up. Behalve als de TV in gebruik is uiteraard. Heb ik op zondag nog gevraagd.
Reputatie 6
Badge +11
@Mr Marvel
8 stappen + 75 meter afstand is met VVDSL prima boven de 100Mbps downstream uit te komen. Het is ook de afstand die je met gigabit ethernet kan overbruggen overigens, maar die afstand kabelingraven vraagt de nationale netwerkbeheerder ruim meer dan een ton als ik getallen op tweakers mag geloven.

Dit is het netwerk waar je nu mee van doen hebt en dat blijkbaar iets anders doet dan een vergelijkbare aanbinding van KPN(internetprovidertak) of Vodafone:
http://bgp.he.net/AS50266
@tmoesel
Bedankt voor je reactie.

Maar ik sluit mijn account (als ik dat zelf kan) na deze post en log uit.
Ik zie nu net dat de 2 screenshots die ik toegevoegd had in mijn langere post hierboven weer verdwenen zijn. Dat is nu de tweede keer. Als er ook nog gecensureerd wordt dan is er absoluut geen basis voor een verlenging bij T-Mobile.
Reputatie 7
Badge +6
Hey Mr Marvel,

Dat is vreemd! Wij censureren helemaal niets! Geen idee waarom de screenshots verdwijnen. Is er niet een andere manier om de plaatjes te laten zien? Wellicht met een link naar een andere pagina?
Reputatie 7
Badge +6
@Mr Marvel,

Ik hoop dat je account nog actief is en/of je het forum nog bezoekt! Raar dat precies de dag na de overname je zo'n verschil ervaarde. Er is namelijk qua techniek niet zoveel veranderd. Een ander kleurtje, that's it! Wel beperken we de snelheid als je een 20, 40 of 80 Mb/s abonnement hebt. Waarom zou iemand nog een 80 Mb/s abonnement afsluiten als we het bij 20 niet 'aftoppen'? Dat was ten tijde van het rode kleurtje volgens mij ook zo.

Wat betreft het reserveren van 20 Mb/s TV snelheid, dat pakken we waar mogelijk van de snelheid buiten je abonnement. Is er 100 Mb/s mogelijk en je hebt een 20 Mb/s abonnement, dan merk je niets aan je internetsnelheid, of de TV nu aanstaat of niet. Volgens mij reserveren we daarbij niets. De TV Box pakt bandbreedte van de 'bovenkant' weg op het moment dat hij dit nodig heeft, anders niet. Als je bedenkt dat een TV Box voor één stream slechts max zo'n 8 Mb/s nodig heeft, klinkt dat reserveren van 20 Mb/s bij een abonnement waar geen TV inzit mij vreemd in de oren.

Omdat je pakketsnelheid 80 Mb/s is en je die ook haalt, kan ik niet zoveel voor je betekenen, ook al is er meer snelheid mogelijk op jouw adres. Mocht in de toekomst de pakketsnelheden opgeschroefd worden (en dat zit er dik in!), dan ga ik wel vanuit dat er hogere snelheden op jouw adres mogelijk zijn. Graag denk ik dan ook met je mee om ervoor te zorgen dat jij alles uit ons abonnement (en de lijn!) haalt wat er in zit. Schroom dan ook niet om je vragen hier te stellen. Inclusief afbeeldingen! 🙂
@Mr Marvel,

Ik hoop dat je account nog actief bent en/of je het forum nog bezoekt!

Is nog actief. Ik weet al een aantal dagen dat ik aan een mod moet vragen om mijn account te sluiten. Vreemde opmerking zonder actie van jou kant dus. Heb geen tijd voor het verzoekje gehad en kwam dat nu eigenlijk doen (hierna dan maar).

Ik schreef al eerder :
... Ik heb geen interesse in lang halen en trekken wie er gelijk heeft en rechten en plichten en contracten. Dat is geldig voor iedere ISP. Mijn rikketik gaat voor. ...
Maar daar gaan we.

... Raar dat precies de dag na de overname je zo'n verschil ervaarde. ...
Dat gaf ik al aan in mijn OP.

... Er is namelijk qua techniek niet zoveel veranderd. Een ander kleurtje, that's it! Wel beperken we de snelheid als je een 20, 40 of 80 Mb/s abonnement hebt.
Contradictio in terminis! Er is niets veranderd. Wel beperken we de snelheid.
Hier houdt het eigenlijk al op.

... Waarom zou iemand nog een 80 Mb/s abonnement afsluiten als we het bij 20 niet 'aftoppen'? Dat was ten tijde van het rode kleurtje volgens mij ook zo. ...
Ik ben hier niet om vragen te beantwoorden, maar bij een 20 Mb/s abonnement kun je geen 20 Mb/s aftoppen.
Volgens een medewerker van Vodafone Thuis technische dienst vind de reservering van 20 Mb/s altijd buiten het abonnement plaats. Die reservering is eenmalig, ongeacht het verkochte pakket, per postcode+huisnummer aansluiting.
Anders was een 20 Mb/s pakket met 2 TV-Boxen onverkoopbaar. 20 Mb/s - 20 Mb/s = 0 Mb/s.
Helaas telefonisch en niet per email. Mijn notities van dit gesprek heb ik nog wel.

... Wat betreft het reserveren van 20 Mb/s TV snelheid, dat pakken we waar mogelijk van de snelheid buiten je abonnement. Is er 100 Mb/s mogelijk en je hebt een 20 Mb/s abonnement, dan merk je niets aan je internetsnelheid, of de TV nu aanstaat of niet. Volgens mij reserveren we daarbij niets. De TV Box pakt bandbreedte van de 'bovenkant' weg op het moment dat hij dit nodig heeft, anders niet. Als je bedenkt dat een TV Box voor één stream slechts max zo'n 8 Mb/s nodig heeft, klinkt dat reserveren van 20 Mb/s bij een abonnement waar geen TV inzit mij vreemd in de oren.

Omdat je pakketsnelheid 80 Mb/s is en je die ook haalt, kan ik niet zoveel voor je betekenen, ook al is er meer snelheid mogelijk op jouw adres. Mocht in de toekomst de pakketsnelheden opgeschroefd worden (en dat zit er dik in!), dan ga ik wel vanuit dat er hogere snelheden op jouw adres mogelijk zijn. Graag denk ik dan ook met je mee om ervoor te zorgen dat jij alles uit ons abonnement (en de lijn!) haalt wat er in zit. Schroom dan ook niet om je vragen hier te stellen. Inclusief afbeeldingen! :)

Nogmaals, ik heb geen TV-boxen. Geen enkele. Dus er is geen enkele TV-Box die bandbreedte pakt. IK heb ook geen IP-telefonie.
En dat het reserveren bij jou voor een pakket zonder TV vreemd in de oren klinkt, dat gaf ik zelf ook al aan in mijn OP. Dat is de reden dat ik dit draadje geopend heb. Bij Vodafone Thuis had ik op een paar Mb/s de volle 100 Mb/s. Dat is zo gebleven, tot de overname door T-Mobile.

VVDSL is glasvezel tussen de wijkcentrale en de centrale (de buitenring; bij mij slechts 75 meter) en koper tussen de wijkcentrale en de woning (bij mij slechts 8 stappen). Anders zou de Fourstack website die 111 Mb/s (222 Mb/s bonded) die op mijn postcode+huisnummer mogelijk is niet aangeven. Dit is al sinds februari 2016 onveranderd.

Ik verwachtte al veel (niet alle) copy+paste festijn cliche reacties. En dat een zo'n reactie dan ook nog als antwoord gepromoot is duidt op struisvogelpolitiek. Dat moet iemand gedaan hebben met de juiste rechten heirvoor. Ik heb het zeker niet gedaan. Die gast heeft niet eens gelezen of begrepen waar het overgaat.

Over die 20 Mb/s reservering :

Vodafone Thuis stuurde standaard twee TV-Boxen op bij abonnementen zoals de mijne. Dus 2 x 8Mb/s = 16 Mb/s reservering.

Vodafone reserveerde ook voor IP-telefonie. 1 x 4Mb/s reservering (afgerond naar boven zodat de totale reservering 20 Mb/s is).

Volgens mij ontbreekt het dus aan wat kennis bij jou van de overgenomen producten.

Wellicht stuurt T-Mobile Thuis nu slechts 1 TV-Box op bij een 80 Mb/s abonnement. Maar als dat zo is, dan is dat nog een wijziging sinds de overname.

Laten we het erbij want ik gaf dit al eerder aan :
... Het feit dat de downloadsnelheid bij T-Mobile van de een op de andere dag met 20Mbit keldert en dan nog steeds binnen de aanbieding blijft is een feit. Daarom ga ik ook niets aanvechten.
Het was een vraag. Het antwoord is duidelijk: dat er niets veranderd is en dat de verloren 20Mbit er weer bij niet mogelijk is. ...

Ik ga nu het abonnement op dit draadje verwijderen en vragen om mijn forum account te sluiten. Dan is dit ook afgelopen.
Ik kwam controleren of de opheffing van mijn forum account al een feit was. Dus niet. Er wordt in dat draadje gevraagd of ik het zeker weet. Zucht! 9_9 @@ 8-| >>

Dit draadje heb ik 17 dagen geleden gestart. Vreemd dat het volgende nieuws om 12:08 vandaag op Tweakers geplubiceerd is "T-Mobile verhoogt prijs en snelheid van abonnementen voor dsl-internet".

Je maakt mij niet wijs dat T-Mobile over een nacht ijs is gegaan met deze beslissing.
T-Mobile en personeel dat niet op de hoogte is van producten. Succes ermee.

Het vervelende dat in het nieuwsbericht te lezen is, is dat ik eerst een wijziging in mijn abonnement moet aanbrengen om weer naar 100 Mb/s terug te gaan. Helaas is dat niet gratis zoals het bij Vodafone Thuis was.
Eerst afpakken en 6 maanden later terugverkopen.
Reputatie 7
Badge +6
Ik heb het account op verzoek op inactief gezet en de naam aangepast.

Wat betreft de wijziging, ik gaf aan in dit topic dat een wijziging in snelheden zeer waarschijnlijk was. Dat is nu gebeurd. Je spreekt ook van 'afpakken'. Ik begrijp niet hoe er sprake kan zijn van afpakken als je een abonnement had van 80 Mb/s en je deze snelheid haalt. Ik wil echter benadrukken dat wij alles eraan doen om onze klanten tegemoet te komen. Mocht je meer snelheid willen, dan kunnen we altijd kijken naar de mogelijkheden, zolang het maar binnen onze pakketten valt! 😉

Reageer