Hallo,
Afgelopen week was ik bij mijn overbuurvrouw (85 jaar) om haar te helpen met wat IT-gerelateerde probleempjes. Wat mij toen opviel was dat haar internetsnelheid over Wi-Fi beduidend laag was op een korte afstand van het modem (zonder enige obstakels er tussen). Verschillende speedtesten kwamen uit op een snelheid van ongeveer 2 tot 4 Mbps (ze heeft een 50 glasabonnement).
Toen ik ging kijken naar haar modem zag ik dat er nog altijd hetzelfde modem hing dat ze geplaatst hebben in 2011 toen ze een abonnement heeft afgesloten bij Vodafone Thuis / T-Mobile Thuis. Ik heb het modem gereset, wat Wi-Fi instellingen aangepast (bijv. alleen ondersteuning bieden voor 802.11n, het meest vrije 2.4GHz kanaal kiezen etc.) maar de echte snelheidsverbeteringen bleven uit.
Ik heb toen contact gezocht met T-Mobile want dit +10 jaar oude modem was wel eens toe aan vervanging. Zeker als er zich problemen beginnen voor te doen. Ik heb contact opgenomen en aan de medewerker gevraagd of ze een nieuw modem konden komen plaatsen.
Ik wilde bewust de Zyxel modem ontvangen die ook uitgeleverd wordt aan nieuwe klanten. Allereerst omdat het modem 802.11ac ondersteund evenals al haar apparaten in huis om zo de snelheid wat omhoog te krijgen, en dus ook ondersteuning bood voor 5GHz. Een band die in onze straat uitsluitend door mij gebruikt wordt en dus in feite vrij spel heeft t.o.v. de drukke 2.4GHz band.
Eventuele verstoringen zouden daarmee (waarschijnlijk) ook verholpen zijn. (Ja, ik ben bekend dat 2.4GHz een betere dekking geeft dan 5GHz).
T-Mobile heeft vervolgens een afspraak met haar gemaakt om het modem te vervangen wat vanochtend gebeurd is. Toen ik zojuist ging kijken zag ik echter dat ze de Draytek vervangen hebben voor hetzelfde model Draytek. Haar internetverbinding is iets sneller geworden (kan natuurlijk afhankelijk zijn van andere tijdelijke factoren of bijv. de slijtage van een 10 jaar oud modem).
Echter baal ik er wel van dat T-Mobile bij een klant welke al ruim 10 jaar klant is (en meer dan €100,- per maand overmaakt naar T-Mobile) niet het nieuwste modem plaatst bij het plaatsen van een vervangend modem maar nog altijd dezelfde, inmiddels verouderde, hardware plaatst waar ze in 2011 ook al gebruik van maakte.
Dus ik ben wel benieuwd waarom T-Mobile nog altijd de DrayTek Vigor 2132FVn uitlevert (die zelfs door DrayTek op de website aangekaart wordt als "end-of-life" en waar de laatste firmware update van in 2018 was) aan klanten i.p.v. de Zyxel VMG8825-T50. De laatste is, net als de DrayTek ook geschikt voor glasvezel (en DSL), dus dit kan niet de reden zijn waarom dit niet gebeurd.
Ik snap het, de kwaliteit van de verbinding over Wi-Fi is afhankelijk van veel factoren die los staan van T-Mobile en ik begrijp dat er misschien nog een voorraad DrayTek’s ligt maar ik vind het toch kwalijk dat vaste klanten niet de beschikking krijgen over de nieuwste hardware met daarbij nieuwere technieken (zoals 5GHz).
Ik hoor het graag.