Waarom levert T-Mobile nog altijd de DrayTek Vigor 2132FVn in 2021?

• 20 januari 2021
  • 19 reacties
  • 448 Bekeken

Hallo,

Afgelopen week was ik bij mijn overbuurvrouw (85 jaar) om haar te helpen met wat IT-gerelateerde probleempjes. Wat mij toen opviel was dat haar internetsnelheid over Wi-Fi beduidend laag was op een korte afstand van het modem (zonder enige obstakels er tussen). Verschillende speedtesten kwamen uit op een snelheid van ongeveer 2 tot 4 Mbps (ze heeft een 50 glasabonnement).

Toen ik ging kijken naar haar modem zag ik dat er nog altijd hetzelfde modem hing dat ze geplaatst hebben in 2011 toen ze een abonnement heeft afgesloten bij Vodafone Thuis / T-Mobile Thuis. Ik heb het modem gereset, wat Wi-Fi instellingen aangepast (bijv. alleen ondersteuning bieden voor 802.11n, het meest vrije 2.4GHz kanaal kiezen etc.) maar de echte snelheidsverbeteringen bleven uit.

Ik heb toen contact gezocht met T-Mobile want dit +10 jaar oude modem was wel eens toe aan vervanging. Zeker als er zich problemen beginnen voor te doen. Ik heb contact opgenomen en aan de medewerker gevraagd of ze een nieuw modem konden komen plaatsen.

Ik wilde bewust de Zyxel modem ontvangen die ook uitgeleverd wordt aan nieuwe klanten. Allereerst omdat het modem 802.11ac ondersteund evenals al haar apparaten in huis om zo de snelheid wat omhoog te krijgen, en dus ook ondersteuning bood voor 5GHz. Een band die in onze straat uitsluitend door mij gebruikt wordt en dus in feite vrij spel heeft t.o.v. de drukke 2.4GHz band.

Eventuele verstoringen zouden daarmee (waarschijnlijk) ook verholpen zijn. (Ja, ik ben bekend dat 2.4GHz een betere dekking geeft dan 5GHz).

T-Mobile heeft vervolgens een afspraak met haar gemaakt om het modem te vervangen wat vanochtend gebeurd is. Toen ik zojuist ging kijken zag ik echter dat ze de Draytek vervangen hebben voor hetzelfde model Draytek. Haar internetverbinding is iets sneller geworden (kan natuurlijk afhankelijk zijn van andere tijdelijke factoren of bijv. de slijtage van een 10 jaar oud modem).

Echter baal ik er wel van dat T-Mobile bij een klant welke al ruim 10 jaar klant is (en meer dan €100,- per maand overmaakt naar T-Mobile) niet het nieuwste modem plaatst bij het plaatsen van een vervangend modem maar nog altijd dezelfde, inmiddels verouderde, hardware plaatst waar ze in 2011 ook al gebruik van maakte.

Dus ik ben wel benieuwd waarom T-Mobile nog altijd de DrayTek Vigor 2132FVn uitlevert (die zelfs door DrayTek op de website aangekaart wordt als "end-of-life" en waar de laatste firmware update van in 2018 was) aan klanten i.p.v. de Zyxel VMG8825-T50. De laatste is, net als de DrayTek ook geschikt voor glasvezel (en DSL), dus dit kan niet de reden zijn waarom dit niet gebeurd.

Ik snap het, de kwaliteit van de verbinding over Wi-Fi is afhankelijk van veel factoren die los staan van T-Mobile en ik begrijp dat er misschien nog een voorraad DrayTek’s ligt maar ik vind het toch kwalijk dat vaste klanten niet de beschikking krijgen over de nieuwste hardware met daarbij nieuwere technieken (zoals 5GHz).

Ik hoor het graag.

19 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Hallo RobCoenen,

Bij storingsbezoeken wordt bij vervanging van het modem in principe hetzelfde type modem teruggeplaatst. Als de wifi snelheid daarna op korte afstand structureel onder de 20 mbps blijft kan er een verzoek voor vervanging door een Zyxel worden gedaan. Mede ook afhankelijk van de bevindingen van de monteur.

Mvg. Marcel

Hallo RobCoenen,

Bij storingsbezoeken wordt bij vervanging van het modem in principe hetzelfde type modem teruggeplaatst. Als de wifi snelheid daarna op korte afstand structureel onder de 20 mbps blijft kan er een verzoek voor vervanging door een Zyxel worden gedaan. Mede ook afhankelijk van de bevindingen van de monteur.

Mvg. Marcel

Ik blijf het dan toch vreemd vinden, ongeacht de werking van het modem, dat T-Mobile oude apparatuur in (blijft) zet(ten) bij klanten en niet per definitie de nieuwste hardware plaatst. Het lijkt mij in ieder geval dat je klanten altijd the-latest-and-greatest wil geven, zeker als de hardware toch al vervangen gaat worden. Zeker bij zo’n modem wat het centrale middelpunt is van je infrastructuur; waar nu dus een end-of-life apparaat neer wordt gezet met ontbrekende functies die je anno 2021 minstens mag verwachten van je netwerkapparatuur (5GHz ondersteuning).

Kijk, als T-Mobile een nieuw modem lanceert en op dag 1 1000 aanvragen krijgt om hun modem te vervangen dan begrijp ik dan je niet aan vervangen begint, zeker als de boel goed werkt. Maar als het huidige modem al een jaar in de omgang is dan mag ik toch verwachten dat ze de voorraad van de DrayTek’s grotendeel afbouwen en nog slechts enkele op voorraad houden voor aparte gevallen.

Bedankt voor je reactie Marcel. Ik hoop, ondanks dat ik je verhaal begrijp, en ik begrijp dat ze niet overal klakkeloos apparatuur kunnen vervangen (zeker bij zoiets triviaals als wi-fi), dat een T-Mobile toch nog reageert op deze post met uitleg (en hopelijk een toezegging van de actuele Zyxel modem).

Reputatie 3

Voor wat het waard is. Ik gebruik dezelfde modem en heb daarom door genoemde redenen ook een meer moderne router op aan gesloten voor bredere (wifi) ondersteuning.

Zeker wanneer je merkt dat de wifi snelheden uitgesproken onder de maat zijn zou ik ook gaan kijken naar andere verstoringen. Voor mij werkt de 2.4 band prima in mijn appartement, waar veel andere stoorzenders aanwezig zijn.

Doe oma een plezier en sluit je laptop met een utp aan op dat oude modem en kijk wat voor snelheid je krijgt met speedtest.net (mocht er glasvezel liggen dan kan je netwerkkaart de bottleneck zijn).

Wanneer dat wel te doen is moet je het inderdaad zoeken bij de wifi van de ontvanger of zender (modem). Een snelle test is om op het modem het gebruikte wifi kanaal, als configuratieinstelling niet meer op automatisch te zetten maar op bijvoorbeeld kanaal 9 of 3.

Buiten mijn betoog snap ik je punt hoor. Het is meer dat het helpt om te zien waar het mis gaat en dat is wellicht niet een product dat jaren geleden top-of-the-line presteerde. Ik gebruik nog steeds nog voornamelijk 2.4 band omdat deze een groter bereik heeft. Mocht het je boeien dan kun je met een app op je telefoon kijken welke kanalen er gebruikt worden door de buren. Dan kies je zelf eentje die minder (automatisch) in gebruik is ;)

Voor wat het waard is. Ik gebruik dezelfde modem en heb daarom door genoemde redenen ook een meer moderne router op aan gesloten voor bredere (wifi) ondersteuning.

Zeker wanneer je merkt dat de wifi snelheden uitgesproken onder de maat zijn zou ik ook gaan kijken naar andere verstoringen. Voor mij werkt de 2.4 band prima in mijn appartement, waar veel andere stoorzenders aanwezig zijn.

Doe oma een plezier en sluit je laptop met een utp aan op dat oude modem en kijk wat voor snelheid je krijgt met speedtest.net (mocht er glasvezel liggen dan kan je netwerkkaart de bottleneck zijn).

Wanneer dat wel te doen is moet je het inderdaad zoeken bij de wifi van de ontvanger of zender (modem). Een snelle test is om op het modem het gebruikte wifi kanaal, als configuratieinstelling niet meer op automatisch te zetten maar op bijvoorbeeld kanaal 9 of 3.

Buiten mijn betoog snap ik je punt hoor. Het is meer dat het helpt om te zien waar het mis gaat en dat is wellicht niet een product dat jaren geleden top-of-the-line presteerde. Ik gebruik nog steeds nog voornamelijk 2.4 band omdat deze een groter bereik heeft. Mocht het je boeien dan kun je met een app op je telefoon kijken welke kanalen er gebruikt worden door de buren. Dan kies je zelf eentje die minder (automatisch) in gebruik is ;)

Als het mijn eigen huishouden was dan had ik inderdaad ook een access-point achter gehangen (immers zeer tevreden met Unifi in mijn eigen woning).

Ik begrijp dat 2.4GHz gevoelig is en bekabeld is het ook allemaal prima. Ik begrijp ook dat T-Mobile (en geen enkele provider overigens) garanties kan bieden voor Wi-Fi, zeker omdat er veel factoren aanwezig zijn zoals de locatie van het modem, de drukte in de straat, de muren maar ook zaken zoals alarmsystemen en magnetrons.

Het spelen met de Wi-Fi kanalen heb ik reeds gedaan (met inzichten van INSSIDer), zonder soelaas.

Maar, het gaat mijn inderdaad ook meer om het principe dat T-Mobile oude apparatuur blijft leveren in een tijd dat er nieuwere apparatuur voor handen is en dat je eigenlijk hoopt dat T-Mobile je dan ook deze moderne apparatuur aansluit i.p.v. een verouderd modem.

Reputatie 7
Badge +10

@RobCoenen je heb helemaal gelijk wat betreft de Draytek dat museum stuk moet hoog nodig vervangen worden. er is op dit moment geen vervanging traject maar ze zijn wel wat soepeler geworden met het vervangen. zo lukt het wel bij het afsluiten van een nieuw jaarcontract om een draytek en stb te vervangen. ik hoop echt dat ze alle draytek modems dit jaar nog uit gooien.

@RobCoenen je heb helemaal gelijk wat betreft de Draytek dat museum stuk moet hoog nodig vervangen worden. er is op dit moment geen vervanging traject maar ze zijn wel wat soepeler geworden met het vervangen. zo lukt het wel bij het afsluiten van een nieuw jaarcontract om een draytek en stb te vervangen. ik hoop echt dat ze alle draytek modems dit jaar nog uit gooien.

Dat ze geen traject starten om bestaande modems te vervangen bij alle klanten kan ik begrijpen, als het werkt dan werkt het immers. Maar als een monteur toch al ergens moet komen voor het vervangen van het modem dan is het simpelweg zonde dat dit gebeurd met oude apparatuur i.p.v. dan de meest recente hardware te plaatsen. :disappointed_relieved:

Dit is overigens niet alleen bij T-Mobile het geval. Het is hetzelfde verhaal dat Ziggo niet standaard de Next tv-ontvanger uitlevert bij klanten waar de tv-ontvanger toch al vervangen moet worden of dat KPN nog klanten met een V8 modem laat zitten als een modem vervangen moet worden.

Het zou providers sieren als bestaande klanten ook (bij het er specifiek naar vragen) dezelfde apparatuur zouden ontvangen als nieuwe klanten. Gewoon de meest recente en up-to-date apparatuur.

Ik ben benieuwd of een medewerker (dus niet de community) nog gaat reageren op deze kwestie.

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @RobCoenen, de exacte beweegreden die ten grondslag ligt aan het nog niet vervangen van alle Drayteks is lastig te definiëren. Waarschijnlijk een combinatie van redenen - zoals iedereen had kunnen stellen, sorry voor dit povere antwoord.

Ik weet wel dat er plannen gemaakt zijn om de Draytek uit te faseren, maar waar men nu op wacht, durf ik niet met zekerheid te zeggen. Het zal enerzijds het uitkiezen van een geschikt moment zijn (geen onderhoudsrondes op dat moment, geen netwerkwijzigingen en dergelijke) en anderzijds een nog nader toe te lichten aspect waar wij geen weet van hebben. Dat gezegd hebbende, kun je met zoiets natuurlijk niet te lang wachten en is het eigenlijk nooit “een geschikt moment”. 

Fair point en ik hoop dat we hier spoedig een positiever antwoord op kunnen geven en toelichten!

Bedankt voor de toelichting @Jason vanuit T-Mobile zijn kant. Ik begrijp dat voor alle klanten de Draytek's vervangen een groot, intensief en langdurig traject is waar je niet 1,2,3 mee van start gaat.

Is het wel mogelijk voor mijn overbuurvrouw handmatig het vervang-traject aan te vragen waarbij haar Draytek dus vervangen wordt door de nieuwste Zyxel (door een monteur)?

Ik zou het wel prettig vinden als ze gebruik kan maken van de 5GHz band (gezien ik de enige persoon verder in de straat ben op deze frequentie en de 2.4GHz goed vol zit).

Reputatie 7
Badge +7

Graag gedaan @RobCoenen, het is een intensief traject, maar zeker niet onmogelijk!

Wat betreft het indienen van een verzoek voor je overbuurvrouw: dat is niet mogelijk, sorry. Uiteraard een fantastische geste van jouw kant en ontzettend attent. Blij te horen dat mensen nog voor elkaar door het vuur willen gaan, dat valt alleen maar te prijzen! 

De reden dat dit niet mogelijk is, is vooral omdat we te maken hebben met de Europese privacywetgeving (AVG/GDPR) → je kunt geen verzoek indien voor een ander persoon, tenzij jezelf de contractant bent of bent toegevoegd als contactpersoon. Bovendien dienen we eerst een onderzoek te starten waarbij gecontroleerd wordt wat de status is van de Draytek. Er wordt zogezegd niet direct overgegaan tot een modemruil, tenzij aangetoond is dat dit noodzakelijk is. Dat gezegd hebbende, vind ik het jammer dat we nog niet volledig over kunnen gaan op de besproken uitfasering. 

Goedendag, Wij hebben deze modem al geruime tijd en willen deze voorzien van de laatste firmware ivm klachten die opgelost worden in de firmware.

Omdat het custom build is lukt dit niet zoals de fabrikant dit voorschrijft. Kunnen jullie dit pushen? of is er een andere oplossing?

Reputatie 5
Badge +2

@CdeWilde Het klopt dat je de firmware niet zelf kunt upgraden. Welke versie staat er nu op? 3.7.9.1 is de nieuwste van T-Mobile. Dat is custom firmware, vandaar dat de nieuwste van Draytek (3.8.0.3) er niet op kan.

@CdeWilde Het klopt dat je de firmware niet zelf kunt upgraden. Welke versie staat er nu op? 3.7.9.1 is de nieuwste van T-Mobile. Dat is custom firmware, vandaar dat de nieuwste van Draytek (3.8.0.3) er niet op kan.

Hoe kunnen we zorgen dat de firmware wel kan worden geupgrade? Ook voldoet de nieuwe software aan de GPDR en lost een hoop issues op met betrekking tot NAT.

Reputatie 5
Badge +2

Hoe kunnen we zorgen dat de firmware wel kan worden geupgrade? Ook voldoet de nieuwe software aan de GPDR en lost een hoop issues op met betrekking tot NAT.

Het korte antwoord is: niet. De Draytek is End of Life en wordt niet meer geüpdatet. Los daarvan moet het natuurlijk wel gewoon werken. Als je een concreet probleem hebt, kunnen we hier misschien helpen en als hij kapot is, zal T-Mobile een nieuwe router opsturen.

Apparaat heeft een software patch nodig.

Waarom kan de laatste firmware niet worden toegepast? Dit kan ik zelf wel als jullie mij het bestand sturen.

Reputatie 5
Badge +2

Apparaat heeft een software patch nodig.

Waarom kan de laatste firmware niet worden toegepast? Dit kan ik zelf wel als jullie mij het bestand sturen.

Er is geen nieuwer bestand dan 3.7.9.1 voor deze routers. Die andere versie is voor routers die niet door T-Mobile geleverd worden. De custom firmware bevat instellingen om de router meteen uit de doos te kunnen laten werken op hun netwerk en om ondersteuning te kunnen bieden bij problemen. Dat heeft de firmware van Draytek niet. Tegen welke problemen die een update zou kunnen verhelpen loop je aan?

Oa. Nat issues die opgelost zijn in de nieuwe firmware.

Even een vraag, de reactie van TMTV is klantenservice ? Confused

Reputatie 5
Badge +2

Nee, ik werk niet voor T-Mobile. Ik ben maar een eenvoudige sterveling die probeert mee te denken ;-). Van welke NAT-problemen heb je precies last? Misschien is dat ook zonder firmware-update op te lossen.

Dank voor de reactie. Het probleem wordt met de nieuwe firmware opgelost. Zie firmware 2132 draytek inzage NAT.

Ik ga contact opnemen met klantenservice.

Reageer