Beantwoord

Wanneer komen er nieuwe modems voor glasvezel?

Hallo,

Ik ben nu een week geleden overgestapt op T-mobile Thuis glasvezel. Maar helaas de modem van T-mobile de draytek vigor 2132 is verschrikkelijk. De bereik van de router is gewoon niet te doen en 90% van mijn apparatuur onders steunt WIFI 5GHZ en AC. Helaas ondersteunt deze modem het niet. Via kabel haal ik makkelijk 114 mbps maar via wifi maar 40 mbps. Wanneer wordt hier iets aan gedaan ?

Groetjes,
chasinn32

Moderator edit: Om jouw Wifi-signaal thuis te versterken, volg de tips uit ons Wifi-topic.
icon

Beste antwoord door Pieter_B 14 mei 2017, 11:42

Denk dat veel mensen niet begrijpen dat er heel veel factoren zijn die de snelheid van Wifi kunnen en zullen beïnvloeden.

Een belangrijke factor is de afstand tot het AP, dat is nog belangrijker geworden bij gebruik van 5G routers.
Obstakels in line of sight met veel metaal (beton gaas).
De drukte van andere 2.4G/5G signalen in of om het gekozen kanaal.

Ook is de gebruikte chipset in je mobile device of type device een bepalende factor, want een Samsung (2015) en een iPhone 7 Plus (2017) hier verschillen behoorlijk in snelheid op dezelfde afstand tot het AP.

Metingen tussen verschillende personen kan hierdoor dus op eenzelfde type AP verschillend uitvallen en je kopzorgen bezorgen over wat er fout gaat.

Dus er zijn teveel variabelen om te zeggen dat jouw AP slechter of beter is dan bij iemand anders.

Zelf heb ik de Draytek gebruik als 'modem' zonder Wifi en 1 Lan uitgang, deze zit in de meterkast.
Deze LAN uitgang gaat naar de WAN ingang van een ASUS RT-AC68U en deze verzorgt het gehele netwerk binnen huis met LAN & Wifi 2.4G & 5G.
Snelheden LAN 122/125 U/D en ook hier wisselende Wifi snelheden op zowel 2.4G & 5G devices ... maar die reden heb ik hierboven al aangegeven.
Bekijk origineel

43 reacties

Dat is naar om te lezen! Was een aantal jaar geleden klant bij Vodafone thuis en ben binnenkort weer klant bij t-mobile thuis.
Ziggo was ik zat na al die prijsverhogingen.
Jammer om te lezen dat ze dus nog steeds dat waardeloze draytek ding gebruiken!­čśČ
Lees wel op de site dat ze de WiFi check doen en eventueel een wifi versterker plaatsen.
Heb je deze ook? Of heb je daar nog nooit om gevraagd?
Reputatie 5
Badge +2
Het is een algemeen gegeven dat providers om de kosten te drukken zo goedkoop mogelijke apparatuur uitdelen aan de klanten, door de grote aantallen welke men afneemt kan men bij de Chinees flinke kortingen bedingen, en al lijken ze uiterlijk op elkaar maar als Chinees B 3$ minder vraagt voor exact het zelfde type dan Chinees A mag B hem leveren al is de kwaliteit wat minder.
of aanschaf van eigen spullen beter is weet ik niet, misschien wel zelf ga je dan toch wel vaak voor het beste afhankelijk natuurlijk van je portemonnee.
@DaveD1109, dan heb jij nog geluk. Ik moet het nog steeds met de oudere Draytek 2130 doen.
Ehhhh ik heb nig niets hoor! Moet nog aangesloten worden!­čśë
Reputatie 6
Badge +2
Denk dat veel mensen niet begrijpen dat er heel veel factoren zijn die de snelheid van Wifi kunnen en zullen beïnvloeden.

Een belangrijke factor is de afstand tot het AP, dat is nog belangrijker geworden bij gebruik van 5G routers.
Obstakels in line of sight met veel metaal (beton gaas).
De drukte van andere 2.4G/5G signalen in of om het gekozen kanaal.

Ook is de gebruikte chipset in je mobile device of type device een bepalende factor, want een Samsung (2015) en een iPhone 7 Plus (2017) hier verschillen behoorlijk in snelheid op dezelfde afstand tot het AP.

Metingen tussen verschillende personen kan hierdoor dus op eenzelfde type AP verschillend uitvallen en je kopzorgen bezorgen over wat er fout gaat.

Dus er zijn teveel variabelen om te zeggen dat jouw AP slechter of beter is dan bij iemand anders.

Zelf heb ik de Draytek gebruik als 'modem' zonder Wifi en 1 Lan uitgang, deze zit in de meterkast.
Deze LAN uitgang gaat naar de WAN ingang van een ASUS RT-AC68U en deze verzorgt het gehele netwerk binnen huis met LAN & Wifi 2.4G & 5G.
Snelheden LAN 122/125 U/D en ook hier wisselende Wifi snelheden op zowel 2.4G & 5G devices ... maar die reden heb ik hierboven al aangegeven.
Hoe heb je dat gedaan de draytek als modem? Wil dat straks ook doen als het geïnstalleerd is bij mij thuis.
Reputatie 6
Badge +2
@DaveD1109, mocht je denken dat dit een soort van setting is moet ik je helaas teleurstellen.

Wat ik bedoel is, dat de Draytek de glasvezel binnenkrijgt en nog steeds gewoon een router is.
Alleen heb ik Wifi uitgezet en uit LAN #1 uitgang een kabel heb getrokken naar mijn ASUS WAN.
De Draytek zit in subnet 192.168.1.1 en de ASUS in subnet 192.168.2.1, anders werk de opzet niet.
De Draytek is dus niets anders dan een doorgeefluik geworden, vandaar de opmerking tussen aanhalingstekens 'modem'.
Reputatie 7
Badge +5
Ik vind het jammer dat ze geen routers aanbieden, die tenminste 5G ondersteunen. Bij VDSL is dit wel het geval. Zeker in drukke wijken zou het de kwaliteit van internet ten goede (kunnen) komen. Merk hier toch de drukte op het 2,4 GHz netwerk en de invloed hiervan op het eigen netwerk. De 5 GHz band is daarbij leeg.

Overigens was de router van Telfort een stuk brakker en instabieler, dan de Draytek.
Reputatie 1
In de loop der jaren routers van Solcon, XS4ALL, Ziggo en KPN gehad. Ze hebben allemaal zo hun eigen problemen.

Het is ook best lastig voor de providers: enerzijds willen ze een compleet (= met Wi-Fi) product aanbieden omdat dat beter verkoopt en bovendien beter te beveiligen is. (De leek die zijn eigen router koopt wil nog wel eens vergeten zijn router firmware up te daten.)

Tegelijkertijd betekend dat echter ook dat ze keuze moeten beperken om de boel een beetje beheersbaar te houden. En dat leid er vroeg of laat weer toe dat ze met verouderde apparatuur bezig zijn.

Wat daar nog bovenop komt is dat de betere Wi-Fi technieken, zoals 5G, eigenlijk niet geschikt zijn voor het hebben van een enkele router per woonhuis. 5G werkt het beste met een access point op elke verdieping. (En bij een groot huis meerdere per verdieping.)

Als je een beetje technische kennis hebt (je schrikt niet van het woord "VLAN") zou ik je altijd adviseren om zelf te investeren in een goed Wi-Fi netwerk. Een goede router en meerdere access points.

Dat kost wat, maar als je van provider wisselt blijft de boel gewoon draaien en wordt je niet steeds opnieuw geconfronteerd met onduidelijke eigenaardigheden van de nieuwe provider.
Reputatie 5
Badge +2
Het is me inderdaad opgevallen dat de wifi van de Draytek zeer matig is, slechts in de directe nabij werkt het prima, bij mij zit hij achter de tv in de kamer de afstand is dus vrij klein.
Als ik buiten zit en dan is de afstand hooguit een meter of 10 tot 12 is het signaal matig om het voorzichtig uit te drukken.
Bij kennissen hebben ze Ziggo met de "connect box" zit je daar achter in de tuin afstand is dan zeker een meter of 25 heb je nog prima signaal, ondanks dat de router op de slechtste plek is gemonteerd,
de meterkast.
Reputatie 2
@BeMu

Heb je er al aan gedacht de Draytek achter de tv weg te halen? Ik had mijn 5Ghz Netgear Nighthawk (..!!.. 😉 ook achter de tv verstopt. Het viel me op dat ik in de kamer op de bank 3 meter bij mijn router vandaan een slechter signaal kreeg dan op een plek aan de zijkant van de tv. Toen ik de router even voor de tv zette was het signaal op beide plekken goed.

Ik heb nu de tv en de router zo gezet dat op de plekken waar ik zit, geen obstakels staan. En het helpt echt. Ook kun je de antenne richting veranderen. Heb WiFi op een enkel verdieping nodig, plaats dan alle antennes recht omhoog (of recht naar beneden als het modem op de kop hangt). Op die manier versterken de antennes het signaal van elkaar.
Het is belachelijk dat t-mobile geen router gebruikt met een AC chip. Alle andere glasvezel providers hebben dat wel. Je hebt niets aan N router als je bijv een 500/500 abo hebt.
Het modem is inderdaad niet meer van deze tijd, laten we hopen dat ze snel met betere komen!
..er zijn meer met dit probleem.
Ik zit in een appartement met zeker 30 wifi gebruikers op 2,4ghz.
Of de rest stapt over naar 5ghz, of ik moet naar 5ghz. 😛
Reputatie 7
Badge +10
Het is een algemeen gegeven dat providers om de kosten te drukken zo goedkoop mogelijke apparatuur uitdelen aan de klanten, door de grote aantallen welke men afneemt kan men bij de Chinees flinke kortingen bedingen, en al lijken ze uiterlijk op elkaar maar als Chinees B 3$ minder vraagt voor exact het zelfde type dan Chinees A mag B hem leveren al is de kwaliteit wat minder.
of aanschaf van eigen spullen beter is weet ik niet, misschien wel zelf ga je dan toch wel vaak voor het beste afhankelijk natuurlijk van je portemonnee.

Wow nu lijkt het net alsof alle providers namaak spul halen op aliexpress.

Een Huawai modem is meer dan de helft goedkoper dan een Draytek. dus die vlieger gaat niet op.
Zelf heb ik geen idee waarom ze voor deze oplossing hebben gekozen maar Draytek is meer een zakelijk modem. Je heb de oude vigor 2130fvn met 5Ghz (ook deze staat in het veld) maar is niet meer leverbaar. de Vigor 2132fvn is alleen 2,4 Ghz. dan heb je nog de Vigor 2132AC welke wel 5Ghz heeft maar die is dan weer niet leverbaar met glasvezel.
Bron: http://www.draytek.nl/producten/breedband-routers/vigor-2132ac/
Reputatie 5
Badge +2
Ik kom regelmatig bij kennissen welke kort geleden van Ziggo zijn overgestapt naar Telfort, uiteraard op glasvezel en hoewel ik nooit een fan van KPN = Telfort ben geweest moet ik wel bekennen dat zeker het wifi gedeelte van hun pakket superieur is aan dat van T mobile.
Deze mensen hebben een pakket met 50mb download en upload, test je het op je mobiel met de app van speedtest.net geeft deze zelfs buiten in de tuin op een behoorlijke afstand vanaf de router nog een download van 48 tot 50 mb terwijl de upload zelfs tot 100 mb gaat.
De router is een Experia met een mediabox van Arcadyn?
Mijn Draytek komt als ik buiten ben op slechts een paar meter vanaf de modem niet verder dan pakweg 35 tot 40mb down en up, ik vraag me dan toch af waarom de Draytek zo slecht scoort op het gebied van de wifi, het is op zich een goed modem alleen blijft het jammer dat de wifi zo slecht is.
Reputatie 7
Badge +10
Het is vervelend om te horen dat je WiFi niet zo goed werkt op de Draytek. heb je me tips uit het WiFi topic al eens geprobeerd ?

Dat het bij je kennissen beter gaat met het modem van KPN is niet een garantie dat het modem bij jou net zo goed presteert.
WiFi is gewoon omgeving afhankelijk daarom kan geen een provider garantie geven op de WiFi.
Wist je bijvoorbeeld dat HR++ glas een coating op het raam heeft wat het WiFi signaal tegen houd ?

Als je niet tevreden bent met de WiFi staat het je natuurlijk vrij om er wat aan te doen. (dan weet je zeker dat het werkt ongeacht de provider)
Ik regel zelf in huis mijn wifi. hiervoor gebruik ik 2 vergelijkbare reporters als de Fritz 1750E waardoor ik door me hele huis 300Mbit op me WiFi heb. Voor buiten heb ik nog een accesspoint staan met een omni buiten antenne. deze haalt ongeveer 150Meter (2,4Ghz 10Mbit)

ik weet dat sommige mensen er anders over denken. maar er gaat gewoon niets boven een bekabelde aansluiting.
Reputatie 6
Badge +11
Ik zou tegen het einde van je contract termijn weer een check gaan doen wat de verschillende hardware opties bij de providers zijn. Voor T-Mobile Thuis is een jaar na de overgang vanaf Vodafone een belangrijk punt. T-Mobile heeft maar 1 verplichte keuze, tenminste als je ook inclusief bellen en TV hebt/wilt. Voor alleen internet op glasvezel locatie kun je b.v. zelf een glasvezel naar ethernet converter aansluiten en dan de rest van firewall/NAT etc op een PC implementeren. Hoe groter het huis, hoe verder het van de T-Mobile kernactieviteit als internetprovider voor je huis af ligt m.b.t. WiFi. Dat de Draytek minimaal WiFi heeft is een teken aan de wand: Men kan claimen dat het een 'wifimodem' is, maar in de praktijk voor b.v. een 500/500 abo will je wellicht toch primair een CAT5e+ bekabeling en dan eigen WiFi ac etc.

Als nieuwe klanten een nieuw 'mooier' modem krijgen, wil dat nog niet zeggen bestaande klanten die ook maar zo toegestuurd krijgen. Een methode is om simpelweg op te zeggen en een dag later weer nieuwe klant worden.
Reputatie 6
Badge +5
@all,

Al onze modems zenden wifi uit, Huawei ├Ęn Draytek. Als het 2.4 Ghz netwerk van de Draytek niet voldoende blijkt bij jou thuis, dan zoeken we verder naar de juiste oplossing. Zo hebben we de wifi garantie. Deze is natuurlijk niet oneindig, de wifi houdt ergens op en elk huis is weer anders, maar wij denken graag mee. Opzeggen is dus nergens voor nodig. Neem contact met ons op over het aanpassen van je wifi-kanaal. Of wellicht is de plaatsing van je modem niet optimaal. Helpt dit nou allemaal niet, dan is er nog de mogelijkheid om wifi versterkers te plaatsen. Hoe dan ook, we zorgen voor een optimale wifi bij jou Thuis!
Reputatie 2
Blijft dit verouderde modem/router dan voorlopig de standaard.
Mijn ouders hebben een Fritzbox, dat ziet en qua mogelijkheden al veel beter en gebruiksvriendelijker uit.
Ik heb het idee dat die ook stabieler zijn, minder problemen dan dat ik met dit product ervaar.
Reputatie 7
Badge +10
Hallo StefanT,

Ja dit modem blijft voorlopig, De dinsten Internet TV en Telefoon worden geleverd en je kan de nieuwste websites er mee bekijken 🙂 Bovendien verwacht ik niet dat mocht de draytek worden vervangen deze ook vervangen word bij bestaande klanten.

als je mocht kiezen tussen een huawai hg659 of een draytek 2132 of een draytek 2130 welke zou het dan worden? (dit zijn de modems die nu in het veld staan) Of zou je de mogelijkheid willen hebben om je eigen router aan te sluiten ?
Reputatie 2
Dan zou ik eerder voor een eigen modem/router kiezen.
Ik heb in het verleden altijd gebruik kunnen maken van Fritz!Box routers.
Ik vond dat deze een heel goed WIFI hebben en een gemakkelijker interface voor apparaten te configureren.
Bijkomend voordeel dat die routers direct de functionaliteit hebben voor telefonie mocht je dat willen gebruiken.
Bijvoorbeeld Fritz!Box 7490
Reputatie 7
Badge +10
Ik hoop dat T-Mobile kiest voor een ander modem. de AVM (Fritz) apparatuur zijn mij altijd goed bevallen.

Huawai HG659 - Redelijk modem WiFi op 2,4 en 5Ghz Geen PairBonding. Word gebruikt bij DSL
Draytek 2132fvn - Redelijk modem. WiFi prestaties vallen tegen bovendien alleen 2,4 Ghz Word gebruikt bij Glasvezel (huidig model)
Draytek 2130fvn - Redelijk modem. WiFi op 2,4 en 5Ghz (vorig model, word niet meer geleverd)
Reputatie 2
We zullen denk ik moeten afwachten omdat T er niet veel over los laat.
Ik heb in het verleden bij andere providers gezien dat het modem/router gratis werd vervangen bij het verlengen van een abonnement. Dat vond ik persoonlijk wel fijne service zodat je eigenlijk altijd recente apparatuur in gebruik had.
I... Voor alleen internet op glasvezel locatie kun je b.v. zelf een glasvezel naar ethernet converter aansluiten en dan de rest van firewall/NAT etc op een PC implementeren. ...

Hoe gaat dit bij T-Mobile Thuis in zijn werk?

Reageer