Beantwoord

Welke aansluiting?

• 14 augustus 2018
  • 19 reacties
  • 4017 Bekeken

Hallo allemaal,

Na jaren trouwe klant van T-mobile voor mijn mobiel. Heb ik gisteren de knoop doorgehakt om mijn ziggo abonnement in te ruilen voor T-mobile thuis, icm klantvoordeel door 2 mobiele abonnementen is dit een stuk voordeliger.

Nu heb ik alvast een beetje rond zitten kijken op het forum en de website. Met name de installatievideo eens goed bekeken. Alleen het is mij nu echter niet goed duidelijk welke aansluiting er bij ons nu precies binnen komt.

Zoals je op de foto's ziet heb ik wel een RJ45 wandcontactdoos, alleen hier zit geen kabel aan...
Kan iemand mij vertellen waarop de t-mobile modem op aangesloten dient te worden?

Bvd en Mvg Davy

icon

Beste antwoord door Doeffgek 18 augustus 2018, 10:48

@devisu,

Mooi dat je de kabel gevonden hebt, maar hierdoor is je aansluiting niet gemakkelijker geworden. Tot het hier al meerdere keren genoemde ISRA-punt is de telefoonlijn van KPN. Het is anderen, bewoners of andere bedrijven, niet toegestaan om werkzaamheden uit te voeren aan een telefoonlijn voor het ISRA-punt.

Misschien zal een monteur van Guideon best bereid om die werkzaamheden uit te voeren, maar dan gaat het tegen de regels. Als er uiteindelijk iets niet werkt voor het ISRA-punt lijkt het me sterk dat Guideon en/of T-Mobile hiervoor de verantwoordelijkheid zal nemen. In dat geval zul je alsnog zelf KPN in moeten schakelen om op eigen kosten her ISRA-punt te herstellen.

Als je het meteen goed wilt doen bel je vandaag KPN voor meer informatie. Via deze link https://www.kpn.com/faq/14127 Kun je al een beetje info vinden.

Zelf doen kan natuurlijk ook als je weet welke draden je moet hebben. Ik heb dat zelf nog nergens terug kunnen vinden.
Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 5
Badge +2
Beste Davy,

T-mobile werkt via een DSL-lijn (telefoonlijn) of via glasvezel.
Via onderstaande link kan je dmv invullen van de postcode en huisnummer de beschikbare verbindingen op jouw adres nakijken:
https://netco-fpi-info.fourstack.nl

Op de foto's zie ik alleen coax kabels. (Ziggo)
Voor DSL moet je het isra-punt opzoeken. (Waar de telefoonlijn binnenkomt) Deze kan in de woonkamer zitten of in de meterkast. Hetzelfde geldt voor glasvezel (indien beschikbaar)
Het modem wordt bij het aansluitpunt geplaatst.

Mvg.
Marcel
Wat
Koper
Beschikbaar

Distributiepunt(en)
SDF
Technologie
Internet Snelheid
Koper/DSL
222 Mbit/s
Bonded Koper/DSL
222 Mbit/s

Dat geeft hij bij mij aan.
Ik zal morgen eens verder zoeken. Bedankt alvast!

Mvg davy
Reputatie 7
Badge +10
Op deze foto is geen KPN isra te zien.

Het modem moet hier op aangesloten worden.

Die afbeelding had ik al gezien idd, maar geen een aansluiting zoals op de foto, zie ik hier in de meterkast. Heb zojuist nog eens gekeken. Zie wel onder de vloer uit de muur(aan de kant van de woonkamer) een kabel komen(die erg veel lijkt op een dsl kabel). Deze is afgeknipt op ca 1.5m. Ook heb ik wel een isra punt, maar daar zit geen kabel op aangesloten. Is er een manier om te testen of deze dsl kabel in werking is, ofdat het toevallig een loze kabel is, die is doorgeknipt?
Reputatie 7
Badge +10
het meest handige is om een modem aan te sluiten en kijken wat er gebeurd. kun je eens een foto van die kabel maken ? dan kunnen we even zien of het een kabel is van kpn
Heb even snel wat foto's gemaakt. Mochte. ze niet duidelijk genoeg zijn, zal ik vanavond nieuwe maken.

Bedankt! Mvg Davy

Rechts boven in komt de kabel uit de wand. (De 2 kabels onderin zijn me ook niet helemaal duidelijk)

Leeg isra punt.

De desbetreffende kabel...
Nou, zojuist nog eens even goed gekeken in de meterkast, de desbetreffende kabel nog eens goed nagekeken, en dit bleek echter een losse kabel te zijn.

Verder is er geen hoofdkabel te zien. Bij de buren gekeken, en daar zit de hoofdaansluiting in de woonkamer onder de vensterbank net boven de plint. Bij ons zit daar dus helemaal niets.

Ben dus bang dat ik geen ptt/kpn hoofdaansluiting meer heb...

Wel zie ik een witte kabel en een blauw/zwarte kabel uit een pvc pijpje komen, en een stukje verder gaat hij weer een ander pvc pijpje in...

Is het mogelijk om tmobile thuis op de groene hoofdaansluiting aan te sluiten? (coax volgens mij?) zo nee. Optie om de voorkant open te graven om de ptt/kpn hoofdaansluiting op te zoeken?

Zo, Toch maar even een klein sleufje gegraven in de voortuin, en bij 2x steken kwam ik deze kabel tegen. Deze loopt wel de muur in, heb er een paar keer aangetrokken, en zit dus gewoon los...

Is dit de benodigde kabel?

Reputatie 7
Badge +10
Hallo @devisu

Ja dat is de telefoon kabel. echter hoort hij binnen nog afgewerkt te zijn met een isra. kan je de kabel ook binnen zien ? als het goed is komt die grijze kabel met 4 draadjes er op uit.
Binnen is de kabel niet te zien, de meterkast zit links en deze kabel zit rechts (ter hoogte van de woonkamer)...
Ben bang dat de oude bewoners deze hebben weggehaald of iets dergelijks...
Reputatie 3
Badge +2
Hi @devisu,

Allereerst: welkom Thuis! Jeetje, da's een aardige zoektocht! De laatste foto die je deelt is inderdaad de juiste kabel. Dat is in ieder geval een stap in de goede richting! Op het moment dat jouw diensten in werking gaan, sturen wij met alle liefde een monteur op je af. Hij kan dan controleren of er wellicht ergens in jouw woning toch een kabel binnenkomt, en of we gewoon de mogelijkheid hebben jou aan te sluiten, al dan niet een aansluitpunt voor je te creëren. Daar hoef je je dus absoluut geen zorgen over te maken! Ik hoop natuurlijk dat wij jou gewoon kunnen verwelkomen bij T-Mobile Thuis, maar ik heb er alle vertrouwen in. ☺
Dankjewel! Echter denk ik zelf dat de vorige bewoners de kabel weg hebben gehaald, overheen gestuct oid. Heb hem nog niet kunnen vinden namelijk. Dus stel dat de kabel dan via buiten verlengd moet worden naar de meterkast, doet de monteur dit ook? En zijn hier kosten aan verbonden?

De grootste reden van de overstap naar T-mobile is dat we da. voordeliger uit zijn. Maar als ik hiervoor extra kosten moet maken, dan gaat dat voordeel al niet meer op natuurlijk...
Reputatie 7
Badge +10
Hallo @devisu,

het is een beetje moeilijk in te schatten. en ter beoordeling van de monteur. het is gebruikelijk dat bij extra kosten dit vooraf gemeld word zodat je zelf de keuze heb om dit te doen.
Maar dat is pas op het moment dat mijn contract in gaat, en dus niet meer kan afzien van het abonnement. Op dit moment zit ik nog in mijn 2 weken bedenktijd namelijk...
Reputatie 2
@devisu,

Mooi dat je de kabel gevonden hebt, maar hierdoor is je aansluiting niet gemakkelijker geworden. Tot het hier al meerdere keren genoemde ISRA-punt is de telefoonlijn van KPN. Het is anderen, bewoners of andere bedrijven, niet toegestaan om werkzaamheden uit te voeren aan een telefoonlijn voor het ISRA-punt.

Misschien zal een monteur van Guideon best bereid om die werkzaamheden uit te voeren, maar dan gaat het tegen de regels. Als er uiteindelijk iets niet werkt voor het ISRA-punt lijkt het me sterk dat Guideon en/of T-Mobile hiervoor de verantwoordelijkheid zal nemen. In dat geval zul je alsnog zelf KPN in moeten schakelen om op eigen kosten her ISRA-punt te herstellen.

Als je het meteen goed wilt doen bel je vandaag KPN voor meer informatie. Via deze link https://www.kpn.com/faq/14127 Kun je al een beetje info vinden.

Zelf doen kan natuurlijk ook als je weet welke draden je moet hebben. Ik heb dat zelf nog nergens terug kunnen vinden.
Reputatie 2
Ff een edit. Ik ben in mijn verhaal uitgegaan dat de kabel los ligt. Dus dat je een uiteinde hebt gezien, maar nu ik alles nog eens lees lijkt dat mee te vallen.

Neem die 4 aderige kabel eens en haal een klein stukje van de buiten mantel. Als dat rood blauw groen en geel is is dat je telefoonlijn achter het isra punt. Hiermee Kun je een 2e overnamepunt maken. De wanddoosjes hiervoor worden meestal meegeleverd bij het modem. Gewoon kleur bij kleur houden.

In het geval dat het een 8 aderige kabel (UTP) is word het even zoeken welke draden je moet gebruiken.
Bedankt voor je antwoord!

Ik heb inderdaad geen uiteinde van die kabel gezien, hij loopt wel de muur in bij de voorgevel. Hij zat er strak in, maar door wat te bewegen aan de kabel, is hij wat losser gekomen. Maar nog steeds geen uiteinde. Vandaar dat ik zelf denk dat de oude bewoners dit weg gestuct hebben of laten vervallen oid.

Over welke 4 aderige kabel heb je het? Want die witte kabel op de foto, bleek achteraf een losse kabel te zijn, die was dus in de meterkast wand afgeknipt...

Ik was erg enthousiast om over te stappen naar T-mobile thuis, zelfs ondanks de vele slechte reviews. Moet zeggen dat ik nu toch steeds meer begin te neigen om bij Ziggo te blijven, door al deze "rompslomp"
Reputatie 2
Hoi Davy. Het kunnen alle kabels zijn waar je over twijfelt.

Op een foto had je een kabel daadwerkelijk in de hand. Dat lijkt mij in elk geval een doet van telefoonkabel.

Dan heb je nog die blauw/grijze en witte kabel die uit 1 buis komen.

De grijze lijkt mij op de foto een soort van tweelingsnoer te zijn, en daarmee zou die in principe afvallen, maar als er een amateur aan het werk is geweest blijft de mogelijkheid bestaan. Je hebt immers maar 2 aders nodig voor een telefoonlijn.

De witte lijkt een beetje afgeplat te zijn. Dat kan eenvoudig aansluitstandaard zijn (blauwe en bruine draad) maar ook telefoonsnoer (blauw en rood, en eventuele ook geel en groen) de aders zijn dan veel dunner dan bij gewone electradraad.

Het lijkt er inderdaad op dat eerdere bewoners de originele telefoonlijn hebben weggewerkt. Begrijpelijk want niet mooi in de huiskamer en altijd op de verkeerde plek. Alleen hebben ze het dan niet netjes gedaan en nu zit jij met de gevolgen ervan.

Nogmaals heb ik geen idee wat het zou kosten om een isra punt te verleggen, en of het überhaupt wel kan als je met de beschikbare kabel niet op het gewenste punt kan komen. Ik zou eerst eens met KPN bellen voor info hierover voor je zo’n besluit terug gaat draaien. Je hebt een reden om weg te gaan bij Ziggo...
Reputatie 3
Badge +2
Hi @devisu,

Ik snap heel goed dat wanneer je overstapt vanwege de kosten, dat het dan natuurlijk niet de bedoeling is dat er dan onverwachts kosten bij komen kijken voor het aansluitpunt. Groot gelijk! Echter is de strijd nog niet gestreden. Op het moment dat het voor jou niet duidelijk is waar jouw ISRA punt zit, en of je eigenlijk wel een ISRA punt hebt, sturen wij altijd een monteur van KPN jouw kant op om dit te controleren. De kans is namelijk groot dat hij het aansluitpunt gewoon voor je vindt, en anders wel kan realiseren. Het is inderdaad zoals @Doeffgek heel goed heeft uitgelegd, KPN gaat over de het aansluitpunt en de kabel buiten de woning. Zoals @Hidden.nld zegt, mocht het zo zijn dat zij werkzaamheden uit moeten voeren waar zij kosten voor in rekening brengen, wordt dat altijd van te voren met jou gecommuniceerd. Dit zullen zij dus nooit zomaar zonder jouw toestemming doen!

Hoe zit het dan met die twee weken bedenktijd? Ook daar hoef je je geen zorgen over te maken! Mocht het nu zo zijn dat wij, door omstandigheden met het ISRA punt, niet kunnen leveren, kunnen wij de aanvraag nog kosteloos annuleren. Ook buiten de twee weken bedenktijd. Hiervoor moet echter wel KPN bij jou langs zijn geweest, en dit naar ons toe teruggekoppeld hebben. Mocht je helemaal geen aansluitpunt hebben, en toch graag klant willen worden van T-Mobile Thuis, kun je altijd navraag doen bij mijnaansluiting.nl. Zij zouden eventueel, tegen een bepaald bedrag (nader door hen bepaald), een ISRA punt voor je kunnen realiseren.

Bedankt voor het meedenken en jullie goede uitleg @Hidden.nld @Doeffgek, toppers! Ik hoop jou @devisu natuurlijk gewoon snel te mogen verwelkomen als klant van T-Mobile Thuis. Mocht je nog andere vragen hebben, stel ze dan natuurlijk gerust. Wij staan altijd voor je klaar! Laat je mij ook even weten of het allemaal gelukt is? Ik ben benieuwd! 😉

Reageer