Beantwoord

100 mbps snelheid halen op Draytek Vigor 2132vf wifi

  • 23 September 2018
  • 3 reacties
  • 1514 Bekeken

Sinds 2014 zijn we klant van Vodafone/T-mobile Thuis. Ons modem betreft een Draytek Vigor 2132 uit het Vodafone tijdperk. Dit modem ondersteunt alleen de 802.11b/g wifi standaard (b: max 11 mbps/g: max 54 mbps)

Recent hebben we ons 50mbps abo geupgradet naar 100mbps. Nu was de 802.11g standaard prima op een 50 mbps glasvezel verbinding als je met slechts 1 of 2 mobile devices verbond. Maar nu heeft iedereen wel meerdere mobile devices in huis die allemaal draadloos verbinden. En vaak tegelijkertijd bijvoorbeeld streamen.

Met de recente upgrade hebben we meer bandbreedte gekregen, maar deze kan niet benut worden omdat deze gelimiteerd wordt door de theoretische max van 54 mbps van de g standaard.
Stel we verbinden met 1 Chromecast, 1 iPad en een iPhone:

Kabel: 100mbps /3 = 33 mbps per device
met wifi g: 54 mbps/3 = 18 mbps per device beschikbaar
met wifi n: 600 mbps/3 = 200 mbps per device

Dus van de theoretische beschikbare bandbreedte van 33 mbps/device kun je slechts 18 mbps gebruiken. Als je met slechts 1 device verbind kun je met een n of ac standaard zelfs volledig gebruik maken van de volledige bandbreedte, maar ben je b/g nu ook slechts gelimiteerd tot minder dan de helft.

Vanochtend heb ik hierover telefonisch contact gehad met de technische wifi helpdesk, maar daar kwam een onbevredigend resultaat uit. Het antwoord om een kabel te gebruiken om maximaal gebruik te kunnen maken van je internetverbinding is nogal ‘jaar 2004’ gezien dit het tijdperk is van de IoT en draadloze devices.

Mijn vraag is hoe ik via wifi maximaal gebruik kan maken van onze 100mbps glasvezelverbinding. Kan t-mobile een nieuw modem uitleveren met nieuwere standaarden? Of een AP die op de Draytek kan?
icon

Beste antwoord door Hidden.nld 23 September 2018, 13:23

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Hallo @jsvisser,

Het modem ondersteund Wireless N op 2,4 Ghz met een theoretische snelheid van 150Mbit.
Wellicht helpen de tips in het WiFi topic je verder. mocht het zijn dat je verbinding instabiel of niet boven de 10Mbit uit komt dan kan T-Mobile er wat aan doen.

Helaas is er geen provider in de wereld die zijn kanten de volledige snelheid op WiFi gaat garanderen. dat doen ze alleen bekabeld. je rekenmethode klinkt leuk alleen werkt in de praktijk niet zo. alle apparaten gebruiken niet evenredig veel bandbreedte. zou je 3 snelheid testen tegelijk doen dan zal de eerste een hogere snelheid halen dan de rest.

Je kan het zelf oplossen door bijvoorbeeld een TP-Link acher C7 te halen.
Thx voor je reply! Uiteraard klopt mijn rekenvoorbeeld niet, het diende alleen ter indicatie. Ik zie nu inderdaad dat ik de optie voor N heb, maar ik zweer toch echt dat dit eerder niet zo was. Blijkbaar niet helemaal scherp geweest denk ik. We gaan het zo even proberen en anders naar de losse AP optie kijken.
Reputatie 7
Hey jsvisser,

Top dat je alsnog de functie hebt gevonden! Hopelijk gaat dit het verschil maken in je Wifi-verbinding!😄

Reageer