Beantwoord

1Gbit valt soms weg, wisselende snelheden.

  • 31 December 2019
  • 14 reacties
  • 492 Bekeken

  • is een Master Poster
  • 13 reacties

Sinds kort 1Gbit van TM. Ervaring tot nu toe is wisselend. Verbinding valt soms weg. Wisselende snelheden. Vandaag valt de verbinding regelmatig weg en krijg ik een foutmelding van Speedtest. Gebruik de speedtest app op Mac. Verbinding is bedraad. Nu ik weer verbinding heb 474D 396U, bij lange na niet in de buurt van 1 Gbit maar tenminste iets.

Voorbeeld van een gemiddelde dag gemeten: 25-12 

17:21 768D 817U

14:42 882D 866U

14:31 159D 67,6U

12:33 177D 58,7U

12:32 87,2D 62,9U

Is de bandbreedte gedeeld? Oftewel als veel mensen aan het internetten zijn in de wijk, zakt dan de bandbreedte in? 

Ik zou graag wat assistentie krijgen om stabiel internet te verkrijgen. En het liefst ook met de snelheid waar ik voor betaal.

 

icon

Beste antwoord door Jason van Odido 2 January 2020, 10:46

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Fubar6,

 

Beste wensen, hopelijk heb je een prachtige jaarwisseling gehad! Maak je gebruik van een eigen router? Wij hebben namelijk een marge waarin bekabeld een maximum aan verloren snelheid vastzit. Op Glasvezel is dit 10%. Wanneer jij een 1 Gbit/s verbinding hebt, zou je dus bedraad minimaal 900 Mbit/s binnen moeten halen. Zou je wat screenshots kunnen posten die laten zien wat de afwijkende snelheden zijn? Als je dan een printscreen maakt van je volledig desktop, zien de techneuten dat het om een bekabelde verbinding gaat en niet om Wifi. We komen vast tot een oplossingen, geen zorgen! :smile:

Hi Jason,

 

Dank! Ik maak gebruik van de Zyxel als primaire router en daarnaast een Netgear Orbi voor de wifi dekking. 900Mbps is prima en wordt soms gehaald. Bijgesloten een screenshot van 1 januari op verschillende tijdstippen. Allen verkregen via het bedrade netwerk en de speedtest app (dus niet browser) in Mac OS Catalina. Wat me het meest stoorde waren de momenten waarop er geen internet was en je er dus niet op kunt bouwen. Oa mijn beveiligingscamera valt dan meteen weg. Heb de Zyxel en MediaConverter gereset en nu lijkt het weer te werken. Rest dus de wisselvalligheid in snelheid.

Mvg

Reputatie 7
Badge +16

Wat goed dat je de resets uitgevoerd hebt! Die kunnen een wezenlijke bijdrage leveren aan het ophogen van de snelheid, dan wel het stabieler maken van de verbinding in zijn algemeen. Overigens blijft het vreemd dat je tussen de 600 Mbit/s en 921 Mbit/s blijft schommelen. Zeker binnen zo’n kort tijdsbestek. Het is niet ongewoon dat de snelheid, ook bij een bekabelde verbinding, door de dag heen dynamisch is, maar dit zijn wel behoorlijke verschillen. Heb je meerdere apparaten waarop je dit kunt  testen, naast de MAC?

Hi Jason,

Ik heb ook een bijgesloten screenshot van een speedtest uitgevoerd binnen de Netgear Orbi router. Dit is een bedrade snelheidstest. Helaas wel echt de helft van wat ik binnen zou moeten kunnen halen. Verder nog een overzichtje van 2-1. Is overwegend beter, maar vandaag is weer jammer met de “lage” snelheden.

Mvg

 

Reputatie 7
Badge +16

Bedankt voor de screenshot! Kan het zijn dat je de Orbi op Wifi stand hebt laten staan tijdens de speedtest? Ik zie rechts bovenin het Wifi logo. Als ik iets over het hoofd zie, of me ergens in vergis, vergeef me. Het is maandag. :yum: Nee we gaan een oplossing zoeken. Zou je al deze screenshots willen e-mailen naar: klantenservice@t-mobilethuis.nl. Als je jouw klantnummer in het onderwerp erbij zet, koppelen onze collega’s dit direct aan je klantprofiel. Zo kan de technische straks gelijk zien wat jij in huis haalt qua snelheid.

Nee, het is een screenshot van m’n telefoon. Die heeft een Orbi app waarmee je de Orbi router kunt bedienen. De speedtest wordt uitgevoerd in de router zelf. Ik zal een mailtje sturen aan de klantenservice.

Reputatie 7

Hey @Fubar6,

Heb je ook al een test uitgevoerd door een bekabelde snelheidstest uit te voeren direct op je Zyxel modem? Ik ben heel benieuwd of dit van invloed is op de snelheid die je dan meet.

Deze test heb ik uitgevoerd en dan komt dit eruit:

De bovenste twee zijn met een bedrade verbinding direct op de zyxel router. De vetraging lijkt in de router combinatie te zitten.

Maar nu heb ik het volgende probleem: Ik wil niet afhankelijk zijn van dat als het internet eruit ligt mijn hele netwerk op z’n gat ligt. Oftewel ik wil dat mijn Orbi de adressen uitdeelt in het netwerk. Ligt de internetverbinding er dan uit dan kan ik nog steeds via m’n netwerk bij de NAS e.d.

Bij Ziggo kon het modem in de bridge mode gezet worden. Helaas kan dat bij de Zyxel niet hoorde ik van de klantenservice. Hoe kan ik nu het modem zo configureren dat hij niet adressen gaat uitdelen aan apparaten in mijn netwerk als ik zowel het modem als de Orbi aansluit in het netwerk.

Reputatie 7

Hi @Fubar6,  heb je al eens geprobeerd om de netwerkkabel tussen de modem en de router te vervangen? Mogelijk zit hier een beschadiging in. Als je het uitdelen van IP-adressen via de router wil laten lopen dan zou je de DHCP-server van de modem uit moeten zetten maar ik vermoed dat dit niet gaat omdat je geen admin toegang hebt op het door geleverde modem. Met dit soort opstellingen is het makkelijker om een eigen modem aan te sluiten, dan kan je alles precies zo configureren als nodig. VoIP zal met een eigen modem alleen niet meer werken.

De kabel is goed want ik gebruik dezelfde kabel voor de directe verbinding met het zyxel modem en toen waren de snelheden constant en goed.

Ik kan de DHCP server wel uitzetten, alleen heb ik een Entone (tv) box die direct in de zyxel moet. En die moet wel een adres krijgen. Nu kan ik de Entone en de Orbi wel een vast IP adres geven in de Zyxel, maar ik weet niet of de rest van de apparatuur dan wel toegang heeft/krijgt tot het internet. Als ik de Zyxel configureer met vaste adressen en deze dan aansluit op mijn switch, hebben dan alle apparaten internet toegang? 

Reputatie 7

Hey @Fubar6,

Ik heb dit voor je uitgezocht en wanneer je de DHCP server uitzet dan krijgen alleen de apparaten die je vastzet een IP, de overige apparaten dus niet.

 

Ok, dank! Ik ga een poging wagen!

Reputatie 7

@Fubar6 dhcp uitzetten gaat niet werken.

overegens gaat je netwetk niet plat als je geen internet verbinding weg valt. de dhcp van de zyxel blijft werken.

 

je kan de orbi als dmz plaatsen. of de zyxel vervangen door een managed switch. zodat deze switch je internet en tv kan gaan scheiden

Zo heb ik het nu geconfigureerd, dus de Orbi in DMZ. Echter vind ik dat ook niet ideaal… en zo nu blijkt dat ik dus snelheid inlever met deze routing.

Ik heb ook een managed switch in het netwerk staan. Begrijp ik goed dat ik de mediaconverter direct op de managed switch kan aansluiten? Hoe werkt dan het scheiden van internet en TV?

Bij een van mijn testen had ik de TV aangesloten op mijn switch die ook verbonden was met de Zyxel, maar dat werkte helaas niet. Alleen met een directe aansluiting op de zyxel werkte de TV.

Reageer