Beantwoord

2,4 ghz is een drama. verschil tussen 2,4ghz snelheid en 5ghz is ruim 190 mbps.

  • 2 February 2020
  • 10 reacties
  • 1571 Bekeken

Reputatie 1
  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties

Beste t-mobile,

 

Ik ben al sinds dat ik ben overgestapt naar t-mobile thuis bezig om maar een beetje fatsoenlijke snelheden te krijgen op mijn 2,4 ghz netwerk. 

Ik heb hier al in meerdere topics gelezen dat de 2,4 ghz netwerk alles behalve stabiel is. Ik begrijp dat 2,4 ghz nooit de snelheid kan aantippen van een 5ghz, maar het verschil is uitermate groot. 

 

op mijn 5ghz netwerk haal ik eenvoudig 200 mbps up en down, op mijn 2,4ghz moet ik blij zijn als ik 3 mbps up en down haal… en dit met glasvezel…

 

Ik heb al van alles geprobeerd om het op te lossen, ik ben op verschillende kanalen gaan zitten, ik heb mijn eigen accespoint eruit gehaald en alleen gewerkt met de zyxel. beide heb ik meerdere keren gereset. Er is zelfs een monteur langgeweest die bij mij een nieuwe zyxel heeft aangesloten. Maar helaas allemaal werkte het niet. 

 

Ik vind het verbazingwekkend dat het verschil zo groot is. Bij mijn vorige providers was het verschil hoogstens 10 mbps up en down. (en ja dit ook in een drukke straat vol met mensen die ook internet gebruiken). 

 

Voordat ik te horen krijg “dan gebruik je toch de 5ghz netwerk”. Nee zo simpel is dat niet ik heb veel apparatuur in huis die alleen 2,4 ghz ondersteunen en die werken nu dus alles behalve stabiel door de uitermate trage 2,4 ghz verbinding.

 

Goed ik kan hier uren over doorgaan, waar het om draait is dat ik een oplossing wil hebben. Want ik weiger door te betalen voor iets wat zo belabberd is. 

 

Dus ik hoor graag wat jullie voor mij kunnen doen. 

 

 

icon

Beste antwoord door Waqqas 3 February 2020, 10:28

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @harism 

Ik heb een 100 mb DSL en haal met 5ghz ongeveer 95 mbps en met 2,4 GHz 40 mbps.

3 mbps is wel erg langzaam.Heb je één netwerk? Ik heb het Mesh systeem uit waardoor ik 2 netwerken hebt, het werkt voor mij beter maar ik weet niet of via die 3 Mbps omhoog gaat krijgen.

Hier zijn de stappen voor als je het wilt proberen..

Log in op je modem interface met de gegevens achter je mode. Ga naar menu, netwerkinstellingen, draadloos, bij tabblad Easy mesh schakel hem uit en toepassen. Ga nu naar tabblad algemeen en haal het vinkje bovenaan weg, selecteer kanaal 1, 6 of 11 eronder voor 2,4 GHZ en toepassen (kanaal 11 is beschikbaar als je op bandbreedte 20 MHz zit. Selecteer nu bij band 5 ghz en hiervoor kanaal 36 bijvoorbeeld, zet bij de SSID 5G erachter en toepassen. Je hebt nu 2 netwerken

Reputatie 1

Hey @Waqqas , 

Zo ver wat ik weet heb ik 1 netwerk. 

Zo ziet het netwerk er bij mij uit (ter verduidelijking). Ik heb de zyxel modem waar de 2,4 en 5ghz wifi signalen uit staan. Ik heb daar een netgear nighthawk r7000 aan verbonden die als Acces point fungeert. Verder heb ik geen extra accespointen of iets dergelijks. 

 

Zoals ik al eerder had beschreven heb ik ook geprobeerd om alleen te draaien met de zyxel, dus zonder de Netgear in mijn netwerk, maar ook dan krijg ik de enorm lage 2,4 ghz snelheid. Dus of ik dat ding heb aangesloten of niet. Het blijft hetzelfde.

Via de eerdere topics heb ik ook geprobeerd om wat instellingen te veranderen op mijn netgear router, maar helaas ook geen effect gehad. Vergeet niet dat ik beide (dus de zyxel en netgear) meerdere keren heb gereset. Maar helaas mocht niet baten.

 

Daarom heb ik zelf het gevoel dat het niet aan de zyxel of de netgear ligt, maar eerder aan het signaal wat binnenkomt, of misschien de mediaconverter die het niet doet. Misschien ook handig om te weten ik heb alleen internet dus geen tv of telefonie. 

Reputatie 7
Badge +3

@harism Als je op 5 GHz wel een goede snelheid hebt is er dus niets mis met de media converter en ook niet met het routergedeelte van de Zyxel. Je krijgt een langzame snelheid op 2,4 GHz met zowel de Zyxel als de Nighthawk, dan moet er echt iets anders aan de hand zijn, een externe storingsbron.

Wat voor clients heb je allemaal verbonden op 2,4 GHz? Zet je 2,4 GHz eens op “N Only” in plaats van “B/G/N” of iets dergelijks, ik heb zelf geen TM Thuis, alleen mobiel.

Reputatie 1

@Folkert Ik zou niet weten wat, voorheen had ik met dezelfde apparaten (als je dat bedoeld met clients) nooit last van mijn internet snelheid. 

 

Dus ik verwacht niet dat dat ineens uit het niets een stoorzender zou kunnen zijn. 

 

Reputatie 7

@harism zie het los van elkaar.

Je internet verbinding is de dienst die je afneemt bij T Mobile hier zou je bekabeld 85% van de snelheid moeten kunnen halen.

 

WiFi de snelheid die je hier op kan halen staat los van je internet verbinding. je zou bijvoorbeeld 200mbit kunnen halen met een 20mbit verbinding in je lokale netwerk.

de snelheid die je haalt is zo snel als de zwakste schakel.

Omdat je zowel met de T-50 als je eigen router een lage snelheid haalt is het meer aannemelijk dat de omgevings factoren zijn veranderd. Dit kan je eigenlijks alleen vinden door een spectrum analyse te laten uitvoeren. het is niet mogelijk dat dit aan het binnen komende signaal ligt gezien je wel een goede snelheid haalt op 5Ghz. 

zowel op 2,4 als 5Ghz kan een provider geen garantie bieden en valt eigenlijks binnen het klant domein.  

Reputatie 1

@Hidden.nld  

 

Ik snap dat je met je antwoord mij probeert te helpen, maar in feite heb ik hier niets aan.

 

Want qua apparatuur, qua omgeving, in principe qua alles is er niets veranderd bij mij in huis behalve de provider… dus dan is het toch vrij logisch dat mijn eerste verdenkingen dan toch terecht komen bij de provider?

Want voorheen (ik zal de concurrent maar noemen dan… KPN) had ik zowel op 2,4ghz en op 5 ghz als bekabeld een heel stabiele internet verbinding. Zoals ik in mijn eerste post omschreef was het verschil maar 10 mbps per seconde…

 

Wellicht dat mijn mijn buren uit het niets zin hebben gekregen om Rusland en china te hacken? ;-) , maar verder kan ik geen logische verklaring bedenken hoe het verschil dusdanig groot kan zijn… terwijl alles voor de rest hetzelfde is gebleven.

 

Misschien dat iemand die bij t-mobile werkt nog een reactie kan geven? 

 

 

Reputatie 3

@harism 

Het is wel een gedoe met dat internet en die WiFi he….? Maar misschien dat ik je kan helpen zelf heb ik ook een Netgear R7000 en heb ook lang mijn Netgear achter een modem gehad waar ik de WiFi van had uitgeschakeld.

Maar het is belangrijk te weten dat ZOWEL jouw 2,4 Ghz als jouw 5 Ghz Wifi via jouw Netgear antennes op de R7000 en vervolgens via dezelfde kabel, naar jouw T-mobile modem, DEZELFDE weg afleggen.

Dus kan de verbinding van t-mobile die jouw huis binnenkomt, in dit geval niet de oorzaak zijn van het snelheidsverschil dat je ziet. Want als het wel aan die verbinding zou liggen, zouden beide signalen even traag moeten zijn. Ze volgens immers dezelfde weg en de bits die via de WiFi in jouw Netgear R7000 terechtkomen, zijn gewoon bits of ze nou via 2,4Ghz of via 5Ghz worden verzonden. Zodra ze in de Netgear ‘zitten’ vliegen al die bits met DEZELFDE snelheid door jouw apparatuur het t-mobile netwerk in.

 

Dus als 5Ghz geen grote problemen oplevert en 2,4 Ghz wel, dan ligt dit aan het 2,4 Ghz netwerk van de R7000

 

Maar wat er precies niet goed ‘staat’ in je R7000 weet ik niet zo uit mijn hoofd.

 

Daarom:

Log eens in in je R7000

Klik op ‘geavanceerd’ en daarna in de linkerkolom op Draadloze installatie.

Kijk of de Regio op ‘Europa’ staat.

Kijk of ‘Smart connect’ is ingeschakeld

Kijk of SSID is ingeschakeld

Is de Netwerknaam juist? (bij smartconnect moet je zowel voor 2,4 als 5 Ghz dezelfde netwerknaam gebruiken. Verander die naam eventueel om te kijken of het probleem daarmee is verhiolpen)

Zet ‘kanaal’ op automatisch

Zet modem op 600Mbps

Zet zendvermogen op 100%

Kijk of WPA2-PSK [AES] is geselecteerd

Klik daarna op ‘Toepassen’

(staat het bij 5Ghz allemaal goed?)

Eventueel kun je de R7000 nog eens helemaal uitzetten en de stekker d’r uit halen even wachten en dan opnieuw opstarten.

 

Als het dan nog niet wil. Kun je beter het ding resetten en alle gegevens opnieuw invoeren. Over het algemeen zal de R7000 in de 2,4 Ghz band zelf de beste frequentie kiezen. Laat dat dus beter op automatisch staan. Bij 5Ghz kun je wel kiezen. 

Verder schakel QoS uit.

 

 

Reputatie 1

Hey @lemonkid 

 

Inderdaad blijft een dingetje dat wifi haha. 

 

Ik heb ondertussen contact opgenomen met t-mobile via de telefoon. Ik heb vanavond een bel afspraak met ze. Dan gaan ze het een en het ander proberen. 

 

Ik heb al een paar keer geprobeerd te sleutelen aan mijn Netgear, daarna helaas alles moeten resetten want ook dat hielp niet helaas. Dus ik ben benieuwd of we vanavond wat voortgang kunnen boeken. Ik zal ook jullie in ieder geval op de hoogte houden.


Wie weet helpt het wel voor iemand met soortgelijke problemen

 

QoS is sowieso de duivel en stond bij mij na dag 1 al uit.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @harism,

 

Wat fijn dat je een bel afspraak met onze collega’s hebt kunnen afstemmen! Ik hoop oprecht dat jij straks geholpen bent en ben enorm benieuwd naar je terugkoppeling. :smiley:

Reputatie 7
Badge +16

@harism Goedemiddag! Is het nog gelukt met de bel afspraak? We zijn onwijs nieuwsgierig naar jouw bevindingen. :grin:

Reageer