Beantwoord

[28-10] Latency issues

  • 25 oktober 2019
  • 563 reacties
  • 58427 Bekeken


Toon eerste reactie

563 reacties

Reputatie 1

@Candy Het gaat om de latency (ping) Dit hoort normaal stabiel rond de 4ms te zitten. Zoals je ziet is hij nu 35x zo langzaam op de piek. 

 

 

Reputatie 7
Badge +18

@edwinvb Bedankt voor je heldere uitleg in lekentaal.

Reputatie 3
Badge +2

@edwinvb , @boekee  en @TBoudewijns, heldere uitleg en mooie grafieken! Dit maakt het beeld duidelijk. Hiervoor mijn dank! 

 

Ik vermoed dat de meesten van ons dit topic in de gaten houden en bij dezen wil ik jullie graag vertellen dat ik de gegevens heb verzameld en heb doorgezet. Aan onze kant zullen we dit onderzoeken én oplossen. Bedankt voor het signaleren en jullie geduld! 

Reputatie 1

@Candy Bedankt voor het doorzetten. We wachten het af. 👍

Reputatie 4

@Candy Ik heb inmiddels de benodigde informatie aangeleverd in een PB. 
Hierin heb ik ook een specifiek constante reproduceerbare case opgenomen, zodat hopelijk jullie netwerk afdeling hiermee raad weet. 

Ik hoop met alle informatie dat je van ons krijgt, we dit snel kunnen oplossen en het hopelijk bij 1 weekeind slechte verbinding houden. 

bedankt ieder geval voor de moeite.  

Reputatie 6

Dacht, laat ik eens kijken wat ik nu haal met de speedtest app, idd bedroevend zeg.

 

Een ping van 18/19 een upload van rond de 100, netjes met een 100/100 verbinding, maar een download van 2.15 en 2.20, let wel maar iets meer dan 2 Mbps.

Dit moet niet te lang zo doorgaan, hebben we het ene gehad komt het volgende weer, in 5 jaar Telfort 1 keer de verbinding er uit, voor de rest altijd strak op de 50/50 die ik had.

 

Dus T-Mobile, gaan jullie het nu eens serieus aanpakken, of blijven we hobbyen aan de verbindingen, de hoop word weer een beetje teniet gedaan zo dat ik een blijvende klant ben, ik verwacht wel wat en geeneens zoveel als vele anderen, gewoon een stabiele verbinding.

 

@Doornekamp33  hier ook hopeloos 

Reputatie 7
Badge +18

Inmiddels is het probleem duidelijk @Doornekamp33 en moderator Candy heeft alle test resultaten doorgestuurd naar de netwerk specialisten.

Het is natuurlijk niet de intentie van T-Mobile om een trage verbinding te leveren, gun ze even de tijd om dit uit te zoeken.

Reputatie 2

@Doornekamp33 

dit is tegenwoordig het beleid in Nederland. Ik noem het een managerscultuur. Jan met de boeren pet begrijpt het maar de manager ziet alleen cijfers. Dus ergens hoog in de ivoren toren heeft een of andere netwerkleek de beslissing genomen om het “goedkoper” te doen. Met als gevolg een hoop ellende, op papier staat het er prima maar de praktijk is totaal anders. Cijfers, cijfers, cijfers. En daar gaat een prima netwerk naar de filistijnen door. Hulde aan de top van T-Mobile.

Reputatie 6

Tja @Folkert, sus het maar weer, is toch wel duidelijk dat er iets hopeloos mis is bij T-Mobile, vanaf mei dat ik hier zit lopen we van het ene probleem in het andere, en het ene is nog niet opgelost of het volgende word alweer veroorzaakt.

 

Ik had gehoopt vanaf 29/10 als de upgrade van de Zyxel er eindelijk doorgedrukt word eens een poosje rustig van een goede verbinding zonder problemen of mankementen gebruik te kunnen maken, helaas haalt de ellende die hoop alweer in, om moedeloos van te worden, de politiek doet het nog rustiger aan.

 

Word tijd dat T-Mobile eens de klant centraal gaat stellen en dingen goed uittest voordat ze wat in de lucht gooien, een stelletje amateurs kunnen het nog beter dan die zogenaamde specialisten.

En dat weer net effe voor het weekend.

Ik had al een beetje spijt van de overstap naar hier, en die spijt was aardig aan afnemen, maar we zijn nu weer terug bij de start en verder.

Reputatie 2

Nog een bijkomend probleem die ik nu opmerkt is dat de PlayStation 4 niet meer online werkt. Hij vraagt om een Proxyserver. Nu weet ik wel wat basis netwerk issues maar dit kan ik nog niet. Zowel bedraad als via wifi vraagt hij om de proxyserver. Iemand enig idee of dit ook te maken heeft met de routering die T-mobile momenteel uitvoert ? 

Inmiddels is het probleem duidelijk@Doornekamp33 en moderator Candy heeft alle test resultaten doorgestuurd naar de netwerk specialisten.

Het is natuurlijk niet de intentie van T-Mobile om een trage verbinding te leveren, gun ze even de tijd om dit uit te zoeken.

 

Niet de intentie van T-Mobile? Als dit werkelijk het geval was, hadden ze het echt niet één dag voor het weekend er doorheen gedrukt maar tussen maandag en donderdag. Doelstelling is nu om in de praktijk te kijken hoe de massa reageert op deze wijziging want… “iedereen is over het algemeen vrij”. 


Overigens hoeft een onderzoek helemaal niet, de feiten (cijfers) liegen er niet om, de latency van verbindingen zijn toegenomen met tientallen procenten en dat is schandalig veel bij een (in mijn geval) glasvezel verbinding. Mij gaat het dan niet eens om de snelheid (die fantastisch is) maar wel de enorme lag waardoor multiplayer gaming nogal te wensen overlaat, en zelfs streaming diensten blokken vertonen of zelfs vastlopen. En daarin ben ik zekers niet de enige, die latency is gewoon onacceptabel.

Reputatie 7
Badge +18

@ProviderLijst Ik zou eerst even afwachten of dit een wijziging of een storing betreft. Ik werk ruim 30 jaar als elektronicus en heb het al meerdere malen meegemaakt dat complexe meetopstellingen in storing gingen op vrijdag avond, vlak nadat ik het pand verlaten had. Alsof de duvel er mee speelde.

@ProviderLijst Ik zou eerst even afwachten of dit een wijziging of een storing betreft. Ik werk ruim 30 jaar als elektronicus en heb het al meerdere malen meegemaakt dat complexe meetopstellingen in storing gingen op vrijdag avond, vlak nadat ik het pand verlaten had. Alsof de duvel er mee speelde.

Er is een verschil tussen een storing en wijziging. In dit geval spreekt T-Mobile zelf over, en ik quote, ik heb begrepen dat de rerouting geen problemen hoort te veroorzaken deze uitspraak doet suggereren dat er dus bewust een routeringswijziging heeft plaatsgevonden.

Voor zover ik mij zelfs meen te herinneren zouden bij routing issues zelfs enkele technicals in het weekend opgeroepen moeten worden om verdere escalatie van de problemen te voorkomen. Men heeft deze medewerkers echter lekker thuis laten zitten waardoor men dus beter kan uitgaan van hoe men het bericht in eerste instantie kan interpreteren (bewuste wijziging)

Reputatie 3

@ProviderLijst  @Folkert

Technisch gezien is dit gewoon een wijziging van T-Mobile. Deze aanpassing is handmatig gedaan door de Netwerk Engineers van T-Mobile. Hier is geen sprake van een storing. 

Reputatie 7
Badge +18

@ProviderLijst @Folkert

Technisch gezien is dit gewoon een wijziging van T-Mobile. Deze aanpassing is handmatig gedaan door de Netwerk Engineers van T-Mobile. Hier is geen sprake van een storing. 

Kun je dat onderbouwen met een officiële bron @edwinvb?

Reputatie 3

@ProviderLijst @Folkert

Technisch gezien is dit gewoon een wijziging van T-Mobile. Deze aanpassing is handmatig gedaan door de Netwerk Engineers van T-Mobile. Hier is geen sprake van een storing. 

de originele vraag is ook of ze inderdaad alleen achter DTAG blijven hangen.

Dit gezien de verstoring, hoge latency en packetloss, als een storing gezien word.

Maar als je die Netwerk Engineers weet te bereiken graag weer terug zoals het was.

In deze afbeelding zowel de weg heen naar 185.21.188.122 als terug vanuit 185.21.188.122

https://imgur.com/a/pJNOmpU

Met duidelijk de invloed van een volle verbinding tussen DTAG en Level3

 

Owja de oude DSL wil graag zijn ping tijden en packetloss terug:

Host                                                                                                             Loss%   Snt   Last   Avg  Best  Wrst StDev
 1. AS???    172.17.3.254                                                                                          0.0%    28    2.8   2.9   2.3   3.7   0.4
 2. AS50266  31.20.176.1                                                                                           0.0%    28    5.9   5.8   5.0   9.2   0.8
 3. AS???    10.10.10.209                                                                                          0.0%    28    7.4   9.6   7.4  14.4   1.4
 4. AS3320   80.156.160.229                                                                                        0.0%    28    9.5  10.2   8.7  13.6   1.1
 5. AS3320   217.239.53.129                                                                                        0.0%    28   10.5  10.6   8.4  19.1   2.7
 6. AS3356   4.68.72.181                                                                                           0.0%    28   18.2  18.8  17.1  24.4   1.4
 7. AS3356   4.69.153.190                                                                                         81.5%    28   17.9  19.0  16.9  22.4   2.1
 8. AS3356   213.19.196.190                                                                                       10.7%    28   17.5  19.3  17.5  23.1   1.2
 9. AS28878  176.74.228.12                                                                                         0.0%    28   23.9  19.6  16.8  23.9   1.5
10. AS35470  185.21.188.122                                                                                       21.4%    28   18.8  19.2  17.6  23.2   1.3

 

 Host                                                                                                             Loss%   Snt   Last   Avg  Best  Wrst StDev
 1. AS???    172.17.3.254                                                                                          0.0%     5    3.8   3.7   3.1   4.0   0.4
 2. AS50266  31.20.176.1                                                                                           0.0%     5    5.4   5.7   5.3   6.1   0.4
 3. AS???    10.10.10.209                                                                                          0.0%     5   11.8  11.9   9.8  16.8   2.9
 4. AS3320   80.156.160.229                                                                                        0.0%     5   12.8  10.3   9.0  12.8   1.5
 5. AS3320   80.157.205.54                                                                                         0.0%     5   53.6  33.4  11.8  53.6  15.1
 6. AS2914   213.198.92.22                                                                                         0.0%     4  121.6 116.9 110.4 121.6   4.9
 7. AS20857  157.97.168.0                                                                                          0.0%     4  120.5 124.3 120.5 126.6   2.7
 8. AS20857  37.97.252.129                                                                                         0.0%     4  133.4 133.4 125.4 143.0   7.3
 9. AS20857  37.97.252.7                                                                                           0.0%     4  129.7 132.5 127.0 138.1   5.0
10. AS20857  37.97.254.21                                                                                          0.0%     4  107.2 115.6 107.2 126.0   7.8

Reputatie 7
Badge +10

Het zou enorm helpen als er ook een trace geplaatst worden.

daar hebben de netwerkbeheerders meer aan en word het probleem sneller mee opgelost.

 

Reputatie 3

Het zou enorm helpen als er ook een trace geplaatst worden.

daar hebben de netwerkbeheerders meer aan en word het probleem sneller mee opgelost.

 

@ProviderLijst @Folkert

Technisch gezien is dit gewoon een wijziging van T-Mobile. Deze aanpassing is handmatig gedaan door de Netwerk Engineers van T-Mobile. Hier is geen sprake van een storing. 

de originele vraag is ook of ze inderdaad alleen achter DTAG blijven hangen.

Dit gezien de verstoring, hoge latency en packetloss, als een storing gezien word.

Maar als je die Netwerk Engineers weet te bereiken graag weer terug zoals het was.

In deze afbeelding zowel de weg heen naar 185.21.188.122 als terug vanuit 185.21.188.122

https://imgur.com/a/pJNOmpU

Met duidelijk de invloed van een volle verbinding tussen DTAG en Level3

 

Owja de oude DSL wil graag zijn ping tijden en packetloss terug:

Host                                                                                                             Loss%   Snt   Last   Avg  Best  Wrst StDev
 1. AS???    172.17.3.254                                                                                          0.0%    28    2.8   2.9   2.3   3.7   0.4
 2. AS50266  31.20.176.1                                                                                           0.0%    28    5.9   5.8   5.0   9.2   0.8
 3. AS???    10.10.10.209                                                                                          0.0%    28    7.4   9.6   7.4  14.4   1.4
 4. AS3320   80.156.160.229                                                                                        0.0%    28    9.5  10.2   8.7  13.6   1.1
 5. AS3320   217.239.53.129                                                                                        0.0%    28   10.5  10.6   8.4  19.1   2.7
 6. AS3356   4.68.72.181                                                                                           0.0%    28   18.2  18.8  17.1  24.4   1.4
 7. AS3356   4.69.153.190                                                                                         81.5%    28   17.9  19.0  16.9  22.4   2.1
 8. AS3356   213.19.196.190                                                                                       10.7%    28   17.5  19.3  17.5  23.1   1.2
 9. AS28878  176.74.228.12                                                                                         0.0%    28   23.9  19.6  16.8  23.9   1.5
10. AS35470  185.21.188.122                                                                                       21.4%    28   18.8  19.2  17.6  23.2   1.3

 

 Host                                                                                                             Loss%   Snt   Last   Avg  Best  Wrst StDev
 1. AS???    172.17.3.254                                                                                          0.0%     5    3.8   3.7   3.1   4.0   0.4
 2. AS50266  31.20.176.1                                                                                           0.0%     5    5.4   5.7   5.3   6.1   0.4
 3. AS???    10.10.10.209                                                                                          0.0%     5   11.8  11.9   9.8  16.8   2.9
 4. AS3320   80.156.160.229                                                                                        0.0%     5   12.8  10.3   9.0  12.8   1.5
 5. AS3320   80.157.205.54                                                                                         0.0%     5   53.6  33.4  11.8  53.6  15.1
 6. AS2914   213.198.92.22                                                                                         0.0%     4  121.6 116.9 110.4 121.6   4.9
 7. AS20857  157.97.168.0                                                                                          0.0%     4  120.5 124.3 120.5 126.6   2.7
 8. AS20857  37.97.252.129                                                                                         0.0%     4  133.4 133.4 125.4 143.0   7.3
 9. AS20857  37.97.252.7                                                                                           0.0%     4  129.7 132.5 127.0 138.1   5.0
10. AS20857  37.97.254.21                                                                                          0.0%     4  107.2 115.6 107.2 126.0   7.8

in de post hierboven staat een tracroute inc Asnummers en loss.

Gemaakt met https://linux.die.net/man/8/mtr

Reputatie 3

@Folkert  Nee, het kan niet anders. Een wijziging zoals dit moet handmatig gedaan worden. Dat zeg ik als netwerk engineer.

Zoals @Mdevries ook aangeeft. Wanneer ze de wijziging terugdraaien en oude situatie herstellen. Dan zijn er geen problemen meer.

@Hidden.nld  Zie ook Tweakers topic voor meer traces.

 

Reputatie 7
Badge +10

@edwinvb 

ik zie hier en op tweakers een hele hoop complottheorieën en aannames. ik weet ook niet wat er aan de hand is. maar thuis is losgekoppeld van vodafone. er zijn nieuwe routers geplaatst ? config staat niet goed waardoor de peerings op amsix wel opkomen maar toch over duitse telecom gaan?

zou dat kunnen ?

 

inefficiente routing kost onnodig capaciteit en dus geld. ontevreden klanten kost klanten en dus geld. het lijkt mij dus heel sterk dat het zo blijft....

Reputatie 3

@edwinvb

ik zie hier en op tweakers een hele hoop complottheorieën en aannames. ik weet ook niet wat er aan de hand is. maar thuis is losgekoppeld van vodafone. er zijn nieuwe routers geplaatst ? config staat niet goed waardoor de peerings op amsix wel opkomen maar toch over duitse telecom gaan?

zou dat kunnen ?

 

inefficiente routing kost onnodig capaciteit en dus geld. ontevreden klanten kost klanten en dus geld. het lijkt mij dus heel sterk dat het zo blijft....

inderdaad overal aannames en theorieën .

 

Daarom ook de vraag wat is er aan de hand en is dit blijvend of tijdelijk.

Alleen tot op heden is er geen duidelijkheid van t-mobile.

Dus tot die tijd blijven de aannames onduidelijkheid.

Gezien het donderdag op vrijdag is gebeurd, en ik mag hopen dat het express is gedaan, moet er allang een verklaring voor zijn.

En vooral waarom moeten wij komen met de vragen ipv dat wij een melding krijgen.

Als het TV onderhoud en ander onderhoud krijgen we netjes gemeld.

Waarom dit niet (als het onderhoud is)?

Reputatie 3

@Hidden.nld Het zijn geen complottheorieën en aannames. Dit is een grote wijziging, want ze moesten alle andere peerings verwijderen (dat gaat niet automatisch en ook niet door een foutje) en daarna DTAG toevoegen. Hier kan je nog de oude situatie zien:

https://www.peeringdb.com/net/7482

Je ziet hier de Public Exchanges AMS-IX en NL-IX staan. Die worden nu niet meer gebruikt, alles gaat nu via DTAG. https://www.peeringdb.com/net/196

Een provider als T-Mobile weet ook waar het verkeer gaat over hun netwerk. Dat monitoren ze 24/7. Dus als er een fout gemaakt is, dan wisten ze dit allang.

Het zal ze zeker klanten kosten, maar geld? Dat is de vraag. Ze gebruiken nu hun eigen netwerk voor al hun klanten, vanuit hun oogpunt is dat juist efficiënt. De oude situatie was het beste voor de klant.

En als het inderdaad voor onderhoud is, prima. Maar dat moet dit wel gecommuniceerd worden. Want het heeft alsnog een grote impact.

@ProviderLijst @Folkert

Technisch gezien is dit gewoon een wijziging van T-Mobile. Deze aanpassing is handmatig gedaan door de Netwerk Engineers van T-Mobile. Hier is geen sprake van een storing. 

Kun je dat onderbouwen met een officiële bron@edwinvb?

 

Officiéle bron o.a. deze en deze tweet waaruit je toch echt kunt opmaken dat het een doelbewuste actie is vanuit T-Mobile en dus handmatig door de engineers is doorgevoerd en niet zomaar even een storing die van het één op het andere moment is opgetreden.

Dat in andere Tweets gesproken wordt over “geen storing” klopt, een onjuiste routering is n.l. geen storing maar wel kan als (zeer) hinderlijk worden ervaren door klanten. En laat dat nu net voor een groot aantal klanten het geval zijn!

 

inderdaad overal aannames en theorieën .

 

Daarom ook de vraag wat is er aan de hand en is dit blijvend of tijdelijk.

Alleen tot op heden is er geen duidelijkheid van t-mobile.

Dus tot die tijd blijven de aannames onduidelijkheid.

 

Daaruit kun je dus gewoon duidelijk opmaken dat het wel degelijk een bewuste zet is van T-Mobile. Daarmee is dan nog niet beantwoord of de vraag of het tijdelijk of permanent is, maar laten we wel reëel zijn (en blijven), een wijziging als onaangekondigd op een Vrijdagavond doorvoeren is niet zomaar even om wat servers, switches, routers, firewalls en/of andere platformen compleet te gaan vervangen in zo'n geval wordt er wel degelijk een aankondiging gedaan van groot onderhoud aan het netwerk.


Daarnaast speelt dit probleem ook op internet via mobiele devices, dus niet eens alleen voor het T-Mobile Thuis platform (lees; ook mobiele data gaat over Duitsland).  Overigens geldt ook voor mobiel dat ook hierbij geen enkele aankondiging/mededeling naar buiten is gebracht, noch intern. Ook over data via Duitsland op mobiele devices is bij T-Mobile zelf helemaal niets bekend.

Reputatie 1

@Candy  Het is inmiddels ook wel duidelijk dat het in de avond vreselijk wordt om het netwerk te gebruiken. Ik postte een grafiek met een ping van 75ms In de middag, maar in de avond schoot dit tot 150ms en bij streaming diensten bleef het beeld gewoon stilstaan. 

Reageer