Beantwoord

[28-10] Latency issues

  • 25 oktober 2019
  • 563 reacties
  • 58596 Bekeken


Toon eerste reactie

563 reacties

Reputatie 4

Ik ben verheugd te zien dat deze morgen mijn telefoons weer een ping van 8.5 ms hebben. Voor mij zijn er nu geen kwesties van belang meer.

Reputatie 2

Ik ben blij dat jullie allemaal zo blij zijn, echt.

Maar onze hele zakelijke infra tussen onze servers bij leaseweb en onze klanten die (op ons advies) voor een groot deel t-mobile 4G hebben is nog steeds stuk.

Zolang de leaseweb link niet wordt toegevoegd is het voor ons nog steeds totaal onwerkbaar

alles gaat nog steeds via duitsland (zelfs het verkeer naar onze servers in londen) met alle ellende van dien

ik ben sommige van onze klanten naar de belwinkel aan het sturen om voor hun (industriele) installaties andere simmetjes te kopen. tis echt een ongelofelijke zeperd dit

t-mobile, wanneer hebben jullie eindelijk teruggedraaid wat je in een dag hebt weten stuk te maken?

ik heb echt een tijdsindicatie nodig zodat we weten waar we aan toe zijn

Reputatie 4

Kan je een traceroute plaatsen, opdat we daar eens gezamenlijk naar kunnen kijken? Er zijn nu dusdanig veel verbindingen, dat je zou verwachten dat het internet wel een goede route moet kunnen vinden, dus is het denk ik nuttig dat je even de traceroute plaatst opdat iedereen, en natuurlijk T-Mobile die meeleest, kan begrijpen waar het misgaat.

Reputatie 2

Kan je een traceroute plaatsen, opdat we daar eens gezamenlijk naar kunnen kijken? Er zijn nu dusdanig veel verbindingen, dat je zou verwachten dat het internet wel een goede route moet kunnen vinden, dus is het denk ik nuttig dat je even de traceroute plaatst opdat iedereen, en natuurlijk T-Mobile die meeleest, kan begrijpen waar het misgaat.

uiteraard dmantione,

hier zijn er twee, eentje vanuit hoorn 4G t-mobile naar DC AMS-01 haarlem, en eentje naar LON-11 in uk

Start: Thu Oct 31 09:43:06 2019

HOST: zuidermeer                                                 Loss%   Snt   Last   Avg  Best  Wrst StDev

  1. AS???   spar.XXXX.nl (172.16.1.254)                       0.0%    20    0.3   0.3   0.2   0.4   0.0

  2. AS???   homerouter.cpe (192.168.8.1)                         0.0%    20    0.4   0.5   0.4   0.6   0.0

  3. AS???   ???                                                 100.0    20    0.0   0.0   0.0   0.0   0.0

  7. AS???   ???                                                 100.0    20    0.0   0.0   0.0   0.0   0.0

  8. AS31615 84.241.225.42                                        0.0%    20   39.4  27.9  19.8  41.8   6.0

  9. AS3320  80.157.130.241                                       0.0%    20   27.0  28.1  21.8  36.8   4.1

 10. AS3320  80.156.160.218                                       0.0%    20   33.4  37.0  28.5  49.9   4.6

 11. AS???   ae-10.cr01.ams-01.nl.leaseweb.net (81.17.34.17)      0.0%    20   29.8  34.9  28.5  47.5   5.1

 12. AS???   po-1005.ce01.ams-01.nl.leaseweb.net (81.17.33.129)   0.0%    20   28.4  34.8  27.0  43.0   4.6

 13. AS60781 5.79.78.213                                          0.0%    20   31.9  36.7  27.3  55.3   6.6

 14. AS60781 sip3.[xxxx].nl (37.48.XX.XX)               0.0%    20   37.5  34.5  27.3  41.8   4.0

 

Start: Thu Oct 31 09:32:36 2019

HOST: ubnt                                                                Loss%   Snt   Last   Avg  Best  Wrst StDev

  1. AS???    homerouter.cpe (192.168.8.1)                                 0.0%    20    0.3   0.3   0.3   0.4   0.0

  2. AS???    ???                                                         100.0    20    0.0   0.0   0.0   0.0   0.0

  6. AS???    ???                                                         100.0    20    0.0   0.0   0.0   0.0   0.0

  7. AS31615  84.241.225.42                                                0.0%    20   25.3  32.4  20.7  69.1  12.9

  8. AS3320   80.157.130.241                                               0.0%    20   30.5  27.4  21.6  35.1   3.3

  9. AS3320   80.156.162.130                                               0.0%    20   34.0  29.7  21.4  59.9   8.5

 10. AS6453   if-ae-7-2.tcore1.av2-amsterdam.as6453.net (195.219.194.45)   0.0%    20   36.3  34.9  28.8  41.7   4.0

 11. AS6453   if-ae-2-2.tcore2.av2-amsterdam.as6453.net (195.219.194.6)    0.0%    20   30.7  35.3  29.6  45.2   4.4

 12. AS6453   if-ae-14-2.tcore2.l78-london.as6453.net (80.231.131.160)     0.0%    20   35.1  34.7  28.0  44.0   4.6

 13. AS6453   if-ae-2-2.tcore1.l78-london.as6453.net (80.231.131.2)        0.0%    20   28.7  34.9  28.7  46.1   4.2

 14. AS6453   if-ae-17-2.tcore1.ldn-london.as6453.net (80.231.130.130)     0.0%    20   40.0  35.6  28.2  45.4   4.7

 15. AS6453   195.219.83.209                                               0.0%    20   28.3  34.1  28.3  46.5   4.0

 16. AS205544 po-1.ce02.lon-11.uk.leaseweb.net (81.17.63.7)                0.0%    20   40.8  36.3  26.5  49.2   5.3

 17. AS205544 81.17.57.243                                                 0.0%    20   38.1  34.2  28.3  42.4   4.2

 18. AS205544 brexit.[xxxx].nl (81.17.XX.XX)                              0.0%    20   31.3  34.1  27.3  44.8   4.6

 

 

toegevoegd: nog eentje vanuit een klant op Schiphol, richting leaseweb

HOST: schiphol-main-0                                             Loss%   Snt   Last   Avg  Best  Wrst StDev

  1. AS???    Teltonika-RUT240.com.lan (172.16.148.254)            0.0%    20    0.9   0.8   0.7   1.1   0.0

  2. AS???    ???                                                 100.0    20    0.0   0.0   0.0   0.0   0.0

  6. AS???    ???                                                 100.0    20    0.0   0.0   0.0   0.0   0.0

  7. AS31615  84.241.225.42                                        0.0%    20   34.9  36.9  22.4  56.7  10.0

  8. AS3320   80.157.130.241                                       0.0%    20   41.8  35.5  24.5  45.0   6.7

  9. AS3320   80.156.160.218                                       0.0%    20   46.8  41.6  30.8  57.8   7.5

 10. AS???    be-10.cr02.ams-01.nl.leaseweb.net (81.17.34.21)      0.0%    20   51.7  42.8  30.4  57.7   7.9

 11. AS???    po-1004.ce01.ams-01.nl.leaseweb.net (81.17.33.127)   0.0%    20   33.5  40.2  31.2  53.4   6.0

 12. AS60781  5.79.78.213                                          0.0%    20   36.5  42.7  30.5  75.7   9.7

 13. AS60781  81.171.XX.XX                                       0.0%    20   39.6  43.7  30.6  70.6   8.4

Reputatie 4

Interessant, als ik www.telekom.de ping, als een bestemming die expliciet via DTAG bereikt moet worden, zie je nu dat het verkeer eerst via C&W loopt en dan pas naar DTAG:

lentebloem:~ # traceroute www.telecom.de
traceroute to www.telecom.de (80.158.66.24), 30 hops max, 60 byte packets
 1  fritz.box (192.168.1.254)  1.102 ms  1.934 ms  1.926 ms
 2  1-168-146-85.ftth.glasoperator.nl (85.146.168.1)  8.717 ms  8.743 ms  12.497 ms
 3  10.10.80.98 (10.10.80.98)  12.503 ms  12.498 ms  12.488 ms
 4  ae24-xcr1.amt.cw.net (195.89.97.129)  12.483 ms  12.486 ms  12.490 ms
 5  80.157.206.145 (80.157.206.145)  13.083 ms  13.110 ms  13.087 ms
 6  m-eb7-i.M.DE.NET.DTAG.DE (62.154.27.254)  29.988 ms  29.207 ms  29.170 ms
 7  87.190.235.70 (87.190.235.70)  25.980 ms  24.607 ms  25.952 ms
 8  160.118.252.98 (160.118.252.98)  32.498 ms  32.507 ms  32.501 ms

Als de AS3320 dus nog aan staat, dan beschouwt het internet het gebruik ervan om bestemmingen binnen DTAG te bereiken als inferieur t.o.v. de indirecte verbinding over C&W.

Reputatie 1

Kan je een traceroute plaatsen, opdat we daar eens gezamenlijk naar kunnen kijken? Er zijn nu dusdanig veel verbindingen, dat je zou verwachten dat het internet wel een goede route moet kunnen vinden, dus is het denk ik nuttig dat je even de traceroute plaatst opdat iedereen, en natuurlijk T-Mobile die meeleest, kan begrijpen waar het misgaat.

uiteraard dmantione,

hier zijn er twee, eentje vanuit hoorn 4G t-mobile naar DC AMS-01 haarlem, en eentje naar LON-11 in uk

Start: Thu Oct 31 09:43:06 2019

HOST: zuidermeer                                                 Loss%   Snt   Last   Avg  Best  Wrst StDev

  1. AS???   spar.XXXX.nl (172.16.1.254)                       0.0%    20    0.3   0.3   0.2   0.4   0.0

  2. AS???   homerouter.cpe (192.168.8.1)                         0.0%    20    0.4   0.5   0.4   0.6   0.0

  3. AS???   ???                                                 100.0    20    0.0   0.0   0.0   0.0   0.0

  7. AS???   ???                                                 100.0    20    0.0   0.0   0.0   0.0   0.0

  8. AS31615 84.241.225.42                                        0.0%    20   39.4  27.9  19.8  41.8   6.0

  9. AS3320  80.157.130.241                                       0.0%    20   27.0  28.1  21.8  36.8   4.1

 10. AS3320  80.156.160.218                                       0.0%    20   33.4  37.0  28.5  49.9   4.6

 11. AS???   ae-10.cr01.ams-01.nl.leaseweb.net (81.17.34.17)      0.0%    20   29.8  34.9  28.5  47.5   5.1

 12. AS???   po-1005.ce01.ams-01.nl.leaseweb.net (81.17.33.129)   0.0%    20   28.4  34.8  27.0  43.0   4.6

 13. AS60781 5.79.78.213                                          0.0%    20   31.9  36.7  27.3  55.3   6.6

 14. AS60781 sip3.[XXXX].nl (37.48.XX.XX)               0.0%    20   37.5  34.5  27.3  41.8   4.0

 

Start: Thu Oct 31 09:32:36 2019

HOST: ubnt                                                                Loss%   Snt   Last   Avg  Best  Wrst StDev

  1. AS???    homerouter.cpe (192.168.8.1)                                 0.0%    20    0.3   0.3   0.3   0.4   0.0

  2. AS???    ???                                                         100.0    20    0.0   0.0   0.0   0.0   0.0

  6. AS???    ???                                                         100.0    20    0.0   0.0   0.0   0.0   0.0

  7. AS31615  84.241.225.42                                                0.0%    20   25.3  32.4  20.7  69.1  12.9

  8. AS3320   80.157.130.241                                               0.0%    20   30.5  27.4  21.6  35.1   3.3

  9. AS3320   80.156.162.130                                               0.0%    20   34.0  29.7  21.4  59.9   8.5

 10. AS6453   if-ae-7-2.tcore1.av2-amsterdam.as6453.net (195.219.194.45)   0.0%    20   36.3  34.9  28.8  41.7   4.0

 11. AS6453   if-ae-2-2.tcore2.av2-amsterdam.as6453.net (195.219.194.6)    0.0%    20   30.7  35.3  29.6  45.2   4.4

 12. AS6453   if-ae-14-2.tcore2.l78-london.as6453.net (80.231.131.160)     0.0%    20   35.1  34.7  28.0  44.0   4.6

 13. AS6453   if-ae-2-2.tcore1.l78-london.as6453.net (80.231.131.2)        0.0%    20   28.7  34.9  28.7  46.1   4.2

 14. AS6453   if-ae-17-2.tcore1.ldn-london.as6453.net (80.231.130.130)     0.0%    20   40.0  35.6  28.2  45.4   4.7

 15. AS6453   195.219.83.209                                               0.0%    20   28.3  34.1  28.3  46.5   4.0

 16. AS205544 po-1.ce02.lon-11.uk.leaseweb.net (81.17.63.7)                0.0%    20   40.8  36.3  26.5  49.2   5.3

 17. AS205544 81.17.57.243                                                 0.0%    20   38.1  34.2  28.3  42.4   4.2

 18. AS205544 brexit.[XXXX].nl (81.17.XX.XX)                              0.0%    20   31.3  34.1  27.3  44.8   4.6

 

En kan je de route eens laten zien van de sip en brexit server naar de T-mobile 4G klanten? PM me anders even, ik ken netwerkengineers bij leaseweb.

Reputatie 4

Er is waarschijnlijk verschil tussen T-Mobile Thuis en T-Mobile 4G. Als ik het laatste zichtbare ip-adres in de trace van Tonytee traceroute, dan krijg ik:

 

lentebloem:~ # traceroute 5.79.78.213
traceroute to 5.79.78.213 (5.79.78.213), 30 hops max, 60 byte packets
 1  fritz.box (192.168.1.254)  2.116 ms  2.088 ms  2.075 ms
 2  1-168-146-85.ftth.glasoperator.nl (85.146.168.1)  15.823 ms  15.817 ms  15.809 ms
 3  10.10.80.98 (10.10.80.98)  10.561 ms  10.579 ms  10.575 ms
 4  et-1-0-0.bb04.ams-01.leaseweb.net (80.249.209.215)  10.569 ms  11.879 ms  11.893 ms
 5  be-104.br02.ams-01.nl.leaseweb.net (31.31.38.143)  13.504 ms ae-104.br01.ams-01.nl.leaseweb.net (31.31.38.141)  13.457 ms  13.487 ms
 6  be-10.cr02.ams-01.nl.leaseweb.net (81.17.34.21)  13.490 ms ae-11.cr01.ams-01.nl.leaseweb.net (81.17.34.19)  8.352 ms ae-10.cr01.ams-01.nl.leaseweb.net (81.17.34.17)  9.898 ms
 7  po-1001.ce02.ams-01.nl.leaseweb.net (81.17.33.133)  10.643 ms po-1003.ce02.ams-01.nl.leaseweb.net (81.17.33.137)  9.214 ms po-1003.ce01.ams-01.nl.leaseweb.net (81.17.33.125)  10.439 ms
 8  5.79.78.213 (5.79.78.213)  10.442 ms  10.440 ms  9.176 ms

 

...wat prima is. Ik denk dat de ingreep die voor Thuis heeft plaatsgevonden, nog niet voor 4G is doorgevoerd.

Reputatie 2

En kan je de route eens laten zien van de sip en brexit server naar de T-mobile 4G klanten? PM me anders even, ik ken netwerkengineers bij leaseweb.

ha Tim,

dank voor het meedenken.

Ik weet niet zo goed hoe ik de route vanuit leaseweb naar die klanten toe kan bepalen.

Zij zitten achter het 4G NAT van t-mobile, dus ik heb geen buiten IP’s

Alle connecties zijn opgezet vanuit klant via tunneling richting leaseweb

Dus ik heb uit elke hoek van nederland traces van klant richting leaseweb, maar andersom weet ik niet zo goed hoe. is nexthop AS nuttig?

Leaseweb heb ik al voorgesteld eens een NOC to NOC gesprek te hebben, maar ik kom niet voorbij Xhuliano en Pourya

Reputatie 2

...wat prima is. Ik denk dat de ingreep die voor Thuis heeft plaatsgevonden, nog niet voor 4G is doorgevoerd.

 

Dank voor dit inzicht, ik hoop dat het inderdaad zo is dat t-mobile nog niet aan doorvoeren voor 4G is toegekomen. 

Ik hoop heel erg dat het probleem voor 4G niet “minder groot” wordt geacht

Reputatie 3

Ze hebben alleen iets aangegeven over een rollback voor T-Mobile Thuis. T-Mobile Mobiel (4G) is waarschijnlijk een ander netwerk. Ik verwacht niet dat daar iets gaat veranderen. Daar gaat het verkeer al een tijd via DTAG.

https://bgp.he.net/AS31615

 

Verder is vannacht de NL-IX weer actief geworden naast de AMS-IX. En zijn ze gebruik gaan maken van Vodafone CW voor transit. Er is sprake van een complete rollback inderdaad.

 


 

@tonytee  Ik heb even het verschil tussen T-Mobile Thuis en 4G gecheckt. Routes via T-Mobile Thuis lijken weer in orde. Maar 4G gaat voor alles voor zover ik heb geprobeerd over DTAG met hoge latency (60-100+ms). Leaseweb vergeleken en dat is nog een groot verschil. Ik kan niet bepalen of dat pas sinds vrijdag is gewijzigd of al veel langer speelt, maar ik vermoed dat de problemen danwel structureel hoge latency via 4G blijft. Mensen klagen daar waarschijnlijk minder over omdat de latency daar sowieso hoger is.

Zodra T-Mobile op 5G overstapt is het volledige voordeel van 4G tov 5G op een mobiel er niet, namelijk lagere latency. 

Reputatie 2

@jogaa @edwinvb het kan natuurlijk zijn dat de 4G route al langer via DTAG ging, ik heb er geen bewijzen voor dat dat niet zo is, maar alle ellende openbaarde zich gelijktijdig met de Thuis problemen.

Ik zit zakelijk al een paar jaar achter 4G en met een heel kantoor telefoneren over de verbinding ging eerst geweldig en is sinds vrijdag zo goed als onmogelijk

Ook onze 4G klantverbindingen (van onze klanten naar onze servers in de datacentra) gaan “ineens” om de haverklap stale

Je zou het natuurlijk kunnen verklaren door de plotselinge extra data (over)belasting van alle extra Thuis data over 3320, maar ik kan me niet eigenlijk niet voorstellen dat dat het enige is wat er aan de hand is.

Mijn verbinding, die omdat ik in het buitengebied woon via 4G gaat, loopt nog steeds door AS3320...

Het is voor mij al sinds vrijdag niet mogelijk via voip te bellen of zonder problemen  online te werken...

Voorheen ging dat, (ook de voip) ongelofelijk stabiel, nu is het werkelijk rampzalig, ook buiten “de spits”

Mijn servers staan in AMS-01 dus het lijkt me waanzinnig dat het verkeer daar naartoe nog steeds duitsland aandoet.

Ik ben blij voor de mensen die mensen juichen dat “alles weer is teruggedraaid”, maar bij mij is dat dus absoluut niet zo

 

Je bent niet de enige waar het allemaal nog niet correct werkt. ik heb een T-mobile thuis glas verbinding. Wat mensen niet beseffen dat alleen de verbindingen naar de AMS-ix nu goed lopen, zit de partij waar je mee verbindt niet op de AMS-IX dan is de situatie niet veranderd en ga je nogsteeds via Dtag naar Duitsland toe, met alle latency problemen erbij.  

Het is zeker nog niet totaal opgelost, wel hier en daar wat verbeterd. 

Heb je een voorbeeld domain / IP waar ik dit kan controleren?

 

Traceroute 85.190.89.179 maar eens bijvoorbeeld. 

Traceroute is weer in orde. Nu 6MS ping :-)

Reputatie 2

Ik heb last gehad vanaf vorige week vrijdag , verschillende computers geprobeerd /browsers/herstarts  noem maar op , raar dat er Geen berichtje naar klanten uitgaat ? had een hoop stress bespaard niet iedereen kijkt op het forum nu blijkt het dit te zijn kreeg ik te horen.

Volg een cursus en dat is 100% met video  en dat is niet te doen als het filmpje om de 10 seconden moet bufferen .

Ik wil ook melden dat ik sinds vorige week ook problemen heb en dat naar mijn mening die nog steeds niet helemaal opgelost zijn (gisteren avond liep te ping tijd weer behoorlijk op).

Ik maak gebruik van een eigen router (glasvezel) en ik heb dit weekend de  T-mobile router terug gehangen om uit te sluiten dat het probleem bij mij thuis zat. Ik vind de communicatie van T-mobile gewoon treurig en heb dus onnodig veel tijd ( en frustratie) besteed aan een probleem dat eenzijdig door hen is veroorzaakt. 

 

PS: Ik herken het probleem van video buffering, streaming is in zo'n sittuatie gewoon niet te doen.

Reputatie 4

Mijn verbinding, die omdat ik in het buitengebied woon via 4G gaat, loopt nog steeds door AS3320...

Het is voor mij al sinds vrijdag niet mogelijk via voip te bellen of zonder problemen  online te werken...

Voorheen ging dat, (ook de voip) ongelofelijk stabiel, nu is het werkelijk rampzalig, ook buiten “de spits”

Mijn servers staan in AMS-01 dus het lijkt me waanzinnig dat het verkeer daar naartoe nog steeds duitsland aandoet.

Ik ben blij voor de mensen die mensen juichen dat “alles weer is teruggedraaid”, maar bij mij is dat dus absoluut niet zo

 

Je bent niet de enige waar het allemaal nog niet correct werkt. ik heb een T-mobile thuis glas verbinding. Wat mensen niet beseffen dat alleen de verbindingen naar de AMS-ix nu goed lopen, zit de partij waar je mee verbindt niet op de AMS-IX dan is de situatie niet veranderd en ga je nogsteeds via Dtag naar Duitsland toe, met alle latency problemen erbij.  

Het is zeker nog niet totaal opgelost, wel hier en daar wat verbeterd. 

Heb je een voorbeeld domain / IP waar ik dit kan controleren?

 

Traceroute 85.190.89.179 maar eens bijvoorbeeld. 

Traceroute is weer in orde. Nu 6MS ping :-)

 

Ja deze destinations zijn gelukkig nu ook al hersteld en heb weer een goede ping van 6-8ms hiertoe.  

Van wat ik kan controleren omtrent T-mobile Thuis lijkt alles weer in orde te zijn, de performance van het netwerk is terug en de latency is weer binnen normale waardes wat je van glasvezel mag verwachten.  

 

Nu is het maar hopen hoeveel de belofte van de T-Mobile CEO uiteindelijk waard is, en hij aan zijn woord gaat houden om voorlopig (liefst helemaal niet) weet een mes in de verbindingen van de AMS-ix te gaan zeggen of onlogische routing te gaan handhaven voor financiële gewin. 
 

Ik ben blij dat wij met zijn allen een goede (tegen) verzet hebben gegeven dat wij in Nederland dit soort streken niet accepteren en lekker maar in Duitsland moeten laten. T-Mobile heeft een goede backbone waar ze trots op mogen zijn. Ik vergeleek het altijd met netwerkkwaliteit van Xs4all met  goede maandprijzen.  

Ik kan me daarom als Netwerk Techneut niet voorstellen dat een Netwerk Engineer zelf met dit idee is gekomen en dit heeft lopen aanprijzen voor de klanten is dit veel beter. Wie trekt de logica dat verbindingen naar Duitsland te laten lopen voor servers dat in Amsterdam staan goed is voor de latency, hier heeft het Moederbedrijf de Nederlandse dochter ​​​​​onder druk gezet dit te doen of het management van T-mobile Nederland vond dit toch wel financieel heel aantrekkelijk te dit door te voeren. 

Als ik mensen spreek wat ze nu over T-Mobile denken, dan hoor je toch wel dat hun reputatie binnen een week aardig gesloopt is, vooral toen de mediastorm opwaaide en daardoor de mensen met een niet IT achtergrond ook begonnen te begrijpen wat hier nou aan de hand was. 

T-mobile wordt nu geassorteerd met een reputatie van poging tot afpersen/chanteren van content providers met daarbij hun klanten als onderhandeling middel te gebruiken (pionnen) in het spel. Zelf heb ik ook een zwart beeld van T-mobile gekregen, ik zal deze provider echt de komende periode echt niet durven aanraden aan vrienden en kennissen, maar eerder adviseren zo ver mogelijk weg te blijven bij T-mobile voorlopig, ik wil mijn eigen naam er niet aan branden om T-mobile aan te prijzen. 

Maar goed Tijd zal het uitwijzen hoeveel de woorden waard zijn van de CEO om de AMS-ix te blijven handhaven en geen onlogische bogus routeringen te introduceren.  en dat dit geen loze Damage control uitspraken zijn. 

 

Verder zou ik het eigenlijk wel zo netjes vinden nu dat we deze troep achter ons hebben, dat T-mobile excuus maakt voor deze streek aan zijn gebruikers, die hebben namelijk hiervoor moeten bloeden 6 dagen lang en zijn afhankelijk van een goed werkende verbinding. Indien T-mobile besluit dit te doen dan een Tip voor de woordvoerder; laat a.u.b. de leugens "netwerk verbeteringen” en hier heeft toch bijna niemand last van gehad achterwegen. 

Reputatie 4

We moeten ons wel realiseren dat C&W onderdeel is van Vodafone en dat in de ogen van Deutsche Telekom een concurrent is. T-Mobile NL gebruikt dus de infrastructuur van een concurrent en ik kan me de wens voorstellen om dat over te hevelen naar eigen infrastructuur. Dat lijkt mij legitiem en iets wat ook in de toekomst nog in de rede ligt, maar duidelijk is dat die eigen infrastructuur op dit moment technisch niet geschikt is.

Ik kan me evenwel niets voorstellen bij het stoppen met lokaal peeren op de AMS-IX en NL-IX, anders dan de snode plannen waar we het hier over hebben en ik denk dat hier een hele grote misrekening is gemaakt.

Reputatie 4

We moeten ons wel realiseren dat C&W onderdeel is van Vodafone en dat in de ogen van Deutsche Telekom een concurrent is. T-Mobile NL gebruikt dus de infrastructuur van een concurrent en ik kan me de wens voorstellen om dat over te hevelen naar eigen infrastructuur. Dat lijkt mij legitiem en iets wat ook in de toekomst nog in de rede ligt, maar duidelijk is dat die eigen infrastructuur op dit moment technisch niet geschikt is.

Ik kan me evenwel niets voorstellen bij het stoppen met lokaal peeren op de AMS-IX en NL-IX, anders dan de snode plannen waar we het hier over hebben en ik denk dat hier een hele grote misrekening is gemaakt.

Ik denk persoonlijk als ze AMS-IX en NL-IX en DTAG Amsterdam hadden aangehouden maar dan wel goede DTAG Amsterdam peering met alle bekende transit providers dan was dit niet zo probleem geweest. (NL-ix is trouwens ook gewoon van KPN, dus eigenlijk ook een concurrent voor ze) 

nu hebben ze duidelijk met DTAG Amsterdam lopen beknibbelen, want met genoeg capaciteit inkoppelen op Level3 Telia etc in Amsterdam kost natuurlijk extra geld, en zo kan T-mobile ook geen double dipping toepassen. Dan kun je net zo goed de C&W blijven hanteren, want de C&W is net als een level3 ook gewoon een transit carrier (van Vodafone). (maar dan wel met alle transit partners goed voor elkaar). 

Ze dachten voor de gebreken van DTAG Amsterdam makkelijk een wayout te hebben, door het maar bij DTAG in Frankfurt te laten oplossen met extra latency gevolgen van dien.  

Daarom vermoed ik ook dat de double dipping theorie steeds meer aan de orde is geweest om überhaupt dit door te voeren, anders was het wel; we gaan van C&W af en hadden we alleen de peering issues gehad door het verdwijnen van C&W (en niet AMS-IX/NL-ix)

Reputatie 4

Dan kun je net zo goed de C&W blijven hanteren, want de C&W is net als een level3 ook gewoon een transit carrier (van Vodafone). (maar dan wel met alle transit partners goed voor elkaar). 

 In technisch opzicht misschien wel, maar een belangrijk verschil is dat Level3 een Amerikaans bedrijf is dat in Europa veel minder rechtstreeks concurreert. Vodafone is met VodafoneZiggo in ieder geval direct op de Nederlandse markt actief en ook in thuisland Duitsland direct actief.

Om agressief te concurreren is het belangrijk controle te hebben over de kosten. In prijsonderhandeling zou het kunnen dat bij C&W een belangenconflict bestaat i.v.m. de belangen van de eigen Vodafone-aanbieders, een kwestie die bij Level3 niet speelt.

Daarom vermoed ik ook dat de double dipping theorie steeds meer aan de orde is geweest om überhaupt dit door te voeren, anders was het wel; we gaan van C&W af en hadden we alleen de peering issues gehad door het verdwijnen van C&W (en niet AMS-IX/NL-ix)

 

Dat is inderdaad een vieze smaak die in de mond achterblijft, ja.

Bevindingen 4G - Ben netwerk - maakt gebruik van T-Mobile netwerk Afaik. Zelf had ik de schaal van deze 'aanpassing’ niet door. Ik merkte wel vanaf afgelopen weekend dat de playstore op mijn Android device er onmetelijk lang over doet om applicaties te 'downloaden’ het bericht "Waiting for download” stond vaak 1 tot meerdere minuten op het scherm. Terwijl mijn ervaring is dat de download vrijwel direct start 5 - 10 seconden. 

Gister heb ik enkele speedtests gedaan op mijn android toestel, net als vandaag, ik zie grote verschillen. 

Dit is dus mijn bijdrage voor deze thread :)

grtz Onedutch

 

Reputatie 4
Badge +3

Hoi allemaal,

De afgelopen nachten hebben we de overige fases van de rollback succesvol afgerond.

Reputatie 2

Hi, Bedankt voor je update, hier lijkt het weer allemaal prima te werken. 

Reputatie 1

Hoi allemaal,

De afgelopen nachten hebben we de overige fases van de rollback succesvol afgerond.

Bedankt voor de update, mijn smokeping geeft naar diverse netwerken weer een constante strakke lijn.
Zie foto:
Wel ga ik einde contract (maart 2020) opzeggen. Dit is iets wat ik niet meer wil mee maken, maar ook dat de CEO van T-Mobile zegt in zijn eerste reacties dat deze keuze is gemaakt ter verbetering van het netwerk, en dat ze het omzetting niet terug gingen draaien. Pas toen de media en grote bedrijven in de connectivity wereld zich er mee gingen bemoeien is besloten alles terug te draaien. Het vertrouwen is wel een beetje weg, ook omdat mensen met een technische achtergrond in de connectivity wereld wisten dat dit geen verbeteringwas , maar een verslechtering zodat verbindingen door nederlandse bedrijven wel ingekocht moesten worden om de te zorgen dat diensten goed bleven werken. Dubbel dippen heet dat. Het is jammer, maar een hele domme fout. 

 

Reputatie 2

Hoi allemaal,

De afgelopen nachten hebben we de overige fases van de rollback succesvol afgerond.

Ha Mitch,

Dank voor je enthousiaste en positieve bericht…

Maar kunnen jullie je aandacht ook nog even richting de 4G verbindingen mikken?

Tis daar namelijk nog bij lange na niet opgelost. 

Om met@boekee ‘s plaatjes te spreken, dit is mijn actuele situatie:

 

(en dat is niet achter 1 abbo, maar ook achter mijn andere klant/project abbo’s)

En alles, zelfs richting servers in londen gaat via duitsland… 

dat kun je met geen mogelijkheid succesvol noemen

dank en groet, Tony

 

Ik heb de 4G specifieke situatie hier aangezwengeld:

https://community.t-mobile.nl/4g-voor-thuis-algemeen-477/latency-problemen-voor-4g-klanten-zijn-echt-nog-niet-opgelost-316516

 

 

Reputatie 4
Badge +2

“Een gewaarschuwd mens telt voor twee”

 

En met de 2 bedoel ik dat zowel de klanten van Tmobile maar naar ik hoop ook het management van Tmobile zich eens flink op het hoofd zullen krabben voor er weer zo'n rare pas gemaakt gaat worden.

 

@boekee Om dan direct te zeggen dat je vertrokken bent kan daarover alleen maar opgemerkt worden “succes” bij de volgende provider en “of je door de kat of de hond gebeten word, het doet altijd pijn.”

 

:birthday: yes, de 500e post in dit topic :birthday: voor jullie allemaal een stukje :birthday:

Reageer