Beantwoord

[28-10] Latency issues

• 25 oktober 2019
  • 563 reacties
  • 58580 Bekeken

Toon eerste reactie

563 reacties

Reputatie 4

Ze zitten flink te snijden in het aantal BGP peers. Waar het eerst nog +/- 106 peers waren, zijn het er sinds afgelopen avond ineens nog maar +/- 68.

Bron: https://bgp.he.net/AS50266

Toch wel dus. Die 68 peers heb ik met eigen ogen gezien, dus die grafiek heeft gewoon te weinig datapunten.

Reputatie 4
Badge +3

Alles ziet er tot nu toe goed uit: normale latency en gewoon volle bandbreedte.

Reputatie 4

Ja, het spitsuur is toch al ruim aangebroken en nog geen file te bekennen.

Reputatie 4

Hier voor vandaag nog geen issues te melden, ben benieuwd naar morgen :) 

Reputatie 4
Badge +3

Gisteravond de hele avond geen problemen gehad, en kon probleemloos 4k video streamen zonder ook maar een moment te hebben gebufferd of terug te zijn gezet in kwaliteit.

Latency was ook netjes rond de 10 ms (wat normaal is voor mijn DSL verbinding).

Reputatie 4

Ook deze avond was er filevrij internet. Ik word optimistisch dat de problemen nu opgelost zijn.

Ook deze avond was er filevrij internet. Ik word optimistisch dat de problemen nu opgelost zijn.

Niet te optimistisch worden. Kan zo weer veranderen…..:rolling_eyes:

Je maakt er een grapje van, eigenlijk is het bloedserieus.

Een ISP die zijn zaken niet waar maakt is een shit ISP,  we tolereren het vanwege de prijs.

Maar in werkelijkheid is het idioot dat een CEO zijn techies zo aanstuurt en niet luistert, en wij rustig 3+ weken in de shit zitten, meermaals per jaar.

Daarmee lijkt het een van de velen met een zieke prikkel dit te doen.

Je maakt er een grapje van, eigenlijk is het bloedserieus.

Een ISP die zijn zaken niet waar maakt is een shit ISP,  we tolereren het vanwege de prijs.

Maar in werkelijkheid is het idioot dat een CEO zijn techies zo aanstuurt en niet luistert, en wij rustig 3+ weken in de shit zitten, meermaals per jaar.

Daarmee lijkt het een van de velen met een zieke prikkel dit te doen.

Wat verwacht je dan dat ik schrijf?

Laten we wel realistisch blijven, wij NL consumenten willen zo min mogelijk geld neertikken voor onze internet verbinding. Wil je minder overboekte lijnen en een goede helpdesk? Dat gaat je meer geld kosten, iets wat wij niet willen betalen. T-Mobile valt dus in de categorie goedkoop=duurkoop, dat is wel duidelijk sinds 25 oktober. Het feit dat KPN het internet bedrijf XS4ALL de nek wil omdraaien, het geeft niet voor niets zoveel weerstand. Daar zitten klanten die WEL meer willen neertikken voor hun internet en een goede helpdesk en minder overboeking.

Reputatie 4

Ik ben toch wat milder. Inderdaad was er een dubieuze beslissing genomen, waarvan we vermoeden dat die onderdeel was van een snood plan. We weten niet hoe dicht we bij de waarheid zitten, maar gezien de mensen van T-Mobile in draadje overduidelijk niet vrijuit spreken, denk ik dat we op zijn minst warm zitten.

Dat gezegd, is er naar de kritiek geluisterd. De maatregel is toen de kritiek loskwam redelijk snel teruggedraaid. We hebben nog geen verklaring voor de plotselinge terugloop daarna in het aantal peers, maar mogelijk is dat te verklaren met dat het stof na dergelijk rigoreuze ingrepen even moet neerdwarrelen. Op papier is inmiddels sprake van een deftig aantal verbindingen, wat inmiddels ook overeenkomt met de praktijkervaringen.

Als men het niveau zoals het nu is kan handhaven (en ik weet, het kan snel veranderen), dan zou ik zeker niet willen stellen dat goedkoop in dit geval ook duurkoop is. Zeker, Tweak en XS4All bieden hogere service, maar als je voor je geld een goede verbinding hebt, dan is de prijs-/kwaliteitsverhouding gewoon in orde.

Neem in de overwegingen het duopolie KPN/Ziggo mee. Het gaat in de keuze van aanbieder eigenlijk helemaal niet om het geld, het gaat in mijn keuze van aanbieder om de diversiteit in stand te houden, zodat er wat te kiezen valt. XS4All is waarschijnlijk finito. Tweak is gestopt met DSL en dat hebben ze echt niet gedaan omdat ze een rijk en welvarend bedrijf zijn. Als je daar abonnee wilt worden, doe het, want ik denk dat ze iedere abonnee kunnen gebruiken, toekomstzeker lijkt Tweak me vooralsnog niet. De M7-Groep houdt nog stand met Online en dan hebben we het internetlandschap in Nederland zo'n beetje gehad. Het is eng hoe weinig aanbieders er nog zijn.

Het is waar. Lage prijzen zijn wat veel consumenten drijft. Het is waar dat lage prijzen aanbieders prikkelen de kwaliteit te verlagen. Het is uiteindelijk ook aan de consument om een lijn te trekken welk kwaliteitsniveau gehaald dient te worden. Door hier op het forum actief te zijn kun je daar een bijdrage aan leveren. T-Mobile ook op kwaliteitsgebied scherp houden, draagt bij aan een pluriform internetlandschap in Nederland.

Het is eng hoe weinig aanbieders er nog zijn.

Het is waar. Lage prijzen zijn wat veel consumenten drijft. Het is waar dat lage prijzen aanbieders prikkelen de kwaliteit te verlagen. Het is uiteindelijk ook aan de consument om een lijn te trekken welk kwaliteitsniveau gehaald dient te worden. Door hier op het forum actief te zijn kun je daar een bijdrage aan leveren. T-Mobile ook op kwaliteitsgebied scherp houden, draagt bij aan een pluriform internetlandschap in Nederland.

Klopt, het aantal aanbieders is flink afgenomen. Maar “technisch” heb je eigenlijk nog 2 grote aanbieders, en dat zijn beide van origine telecombedrijven…. KPN en Deutsche Telekom…

Als je naar alle “andere” aanbieders kijkt die niet KPN of T-Mobile zijn, dan liften ze altijd mee op de techniek van 1 van de 2. De meeste zitten bij KPN, namelijk KPN Wholesale. Tweak is hier nog de enige vreemde eend in de bijt, want Cambrium waar Tweak onder valt, legt zijn eigen netwerk aan.

V.w.b. concurrentie moet je je afvragen of dit beter is voor de consument. Ik denk het niet. T-Mobile levert nu mobiel + internet voor zo'n belachelijke prijs om maar onder de concurrentie te blijven. Dit geld moet ergens terugverdiend worden, dat doen ze dus via het netwerk zelf. Je gaat gewoon transit of peering verkeer inkrimpen om deze kosten “terug te halen”.

Reputatie 4

Tot nu toe lijkt het weer goed te gaan, dus mocht T-mobile actie hebben ondernomen zou het fijn zijn als ze dit ook laten weten in het Forum.  

Ik wacht nog even tot zondag af, aangezien zondagen toch de drukste momenten op het internet zijn. Eens kijken hoe het zich dan uithoud. 

Ik heb regelmatig “dips” op mijn internet verbinding. Dan is de glasvezel up, maar ik heb geen internet verkeer. Dit duurt dan 1 a 2 minuten en dan werkt de routering weer. Meer mensen last van sinds de change van 25 oktober?

Reageer