Beantwoord

[28-10] Latency issues

  • 25 oktober 2019
  • 563 reacties
  • 58594 Bekeken


Toon eerste reactie

563 reacties

Nu valt het hier wel mee, maar gisterenavond later was het idd een stuk minder, rond 22.30 was het weer wat beter, kwam ik rond de 20 Mb met een ping van rond de 20.

 

Nu tik ik met een ping van 9 de 65 Mbps download aan, te weinig voor een 100 abbo.

Reputatie 2


Hier valt het in de ochtend nog steeds niet mee. Dit is een server die in mijn woonplaats staat. Als je dan de ping ziet begin je toch echt te huilen. Snelheid wordt ook bij niet gehaald. Dus ochtend, avond het maakt niet uit. 

Reputatie 1

Heeft alles met piek en daluur te maken, er is in de ochtend simpelweg wat ruimte vrij. Het probleem is niet opgelost, en gaat niet opgelost worden.

Reputatie 7
Badge +18

Laten we hopen dat het een proefballonnetje is en dat het teruggedraaid wordt.

Reputatie 1

Ik ga er voor de zekerheid maar even van uit dat dit tijdelijk is, aangezien veel routes naar Amsterdam nu via Frankrijk open. Ping van 7ms naar 24ms en daarbij komend savonds 100+ms en packet loss.

 

Ik kijk dit een maandje aan, netjes toch. Ik ben nu anderhalf jaar klant, en ben zelf goed Thuis in netwerk materie. Het netwerk is in dit anderhalf jaar gewoon aan het aftakelen. ping steeds hoger, routes lopen via "goedkope” wegen maar daardoor niet gunstig voor gebruikers die wat meer verwachten dan alleen browsen.

Reputatie 6
Badge +2

@Mdevries

mtr -rw 185.21.188.122 … even mijn 2 cent (Latency piekt in AMS en niet in DTAG)

Ref MTR usage

 

 

Reputatie 4

Na mate de dagen van deze vervelende onheil voortduurt lijken er 2 dingen te spelen.  

 

  • Ik kom servers tegen die permanent sinds vrijdag door T-mobile verkeerd worden gerouteerd, ongeacht tijdstip is de latency boven de 100ms terwijl deze praktisch in het zelfde datacenter staan als hun netwerkapparatuur. (deze heb ik ook gemeld aan Candy) 
    Het valt me ook op dat hier dan ook geen packetloss opzit, de latency drukt de snelheid en reactiesnelheid naar beneden, een issue wat@Jeroen033 aankaart.

    Dus geen overbelaste datapijpen, maar puur een verkeerde routerings route. 
     
  • Servers waar niet zo zeer echt een routerings issue inzit (soms kan de route wel iets beter) maar er vindt gewoon een dikke overload van de datapijpen bij de Dtag plaats. het lijkt net of ze dit verkeer via een of twee transit carriers proberen te proppen, terwijl ze vroeger meer leunde op de AMS-ix en wist de AMS-IX geen raad, dan via een uitwijk Transit Carrier. 

    Je ziet dit vooral bijvoorbeeld gebeuren bij Cloudflaire, in de nacht is de latency en packetloss niet aanwezig, maar rond 07:00 uur begint deze weer op te lopen en stijgt alleen maar namate het drukker wordt op het netwerk. 
     

Ik ken de feiten natuurlijk niet wat binnen T-mobile gebeurd, maar het lijkt erop dat het management de netwerk afdeling maar heeft zit de pushen om maar gewoon de routes om te knallen. 

Ik kan me niet voorstellen (ben zelf ook netwerkbeheerder) dat je zit zo doorvoert, dit soort dingen moet je toch wel geweten hebben dat bepaalde verkeersstromen niet meer door een pijp past.
Je weet toch immers wat de huidige verbruik was voor de omzetting, dan weet je toch wat er nu in de nieuwe situatie minimaal doorheen moet?. 

En de permanente verkeerde routes met hoge latency (die zonder packetloss), komt een beetje over dat er niet genoeg voorbereiding in je planning heeft gezeten. en een flink aantal IP scopes over het hoofd heeft gezien en deze maar naar een last resort route gaan in Duitsland om daar maar weer uit te breken naar het normale internet. 

 

Het ruikt allemaal een beetje als het management bij T-mobile heeft iets gewild, en het moest maar nu per direct doorgevoerd worden.  

 

Reputatie 3

@Mdevries

mtr -rw 185.21.188.122 … even mijn 2 cent (Latency piekt in AMS en niet in DTAG)

Ref MTR usage

 

 

Bij een MTR heb jee een heen en terug weg.

Packetten gaan namelijk vanuit je meet kant naar hop 1 en weer terug naar de meet kant dan naar hop2 en weer terug.

In het begin zal de heen wel gelijk zijn aan de terug weg. Hoe verder je gaat hoe meer kans je heb dat je een andere route terug heb dan hee.

 

Start: Sun Oct 27 09:54:42 2019
HOST: vps.mdvries.com                       Loss%   Snt   Last   Avg  Best  Wrst StDev
  1.|-- gw-v160.xl-is.net                      0.0%    10    0.2   0.3   0.2   0.6   0.0
  2.|-- eth7.eun-iec-rtr-001.cloudvps.nl       0.0%    10    0.3   0.8   0.3   3.5   0.9
  3.|-- te0-0-0-7.cr1-eun.as49685.net          0.0%    10    0.8   1.1   0.7   2.2   0.3
  4.|-- 9-1-7.ear1.Amsterdam1.Level3.net       0.0%    10    0.8   0.8   0.7   0.9   0.0
  5.|-- ae-3-3.ear2.Amsterdam1.Level3.net     60.0%    10    1.0   1.0   0.9   1.0   0.0
  6.|-- DTAG-level3-40G.Amsterdam1.Level3.net  0.0%    10    9.7   9.8   9.5  10.0   0.0
  7.|-- 80.157.128.138                        10.0%    10   10.1  10.1   9.8  10.3   0.0
  8.|-- ???                                   100.0    10    0.0   0.0   0.0   0.0   0.0
  9.|-- 159-176-20-31.ftth.glasoperator.nl    10.0%    10   15.7  15.8  15.7  15.9   0.0
mtr -rw 31.20.176.159
Start: Sun Oct 27 09:55:11 2019
HOST: vps.mdvries.com                       Loss%   Snt   Last   Avg  Best  Wrst StDev
  1.|-- gw-v160.xl-is.net                      0.0%    10    0.2   1.3   0.2   8.5   2.6
  2.|-- eth7.eun-iec-rtr-001.cloudvps.nl       0.0%    10    0.5   1.1   0.3   3.6   1.2
  3.|-- te0-0-0-7.cr1-eun.as49685.net          0.0%    10    0.9   1.1   0.8   2.1   0.3
  4.|-- 9-1-7.ear1.Amsterdam1.Level3.net       0.0%    10    0.7   0.8   0.7   1.3   0.0
  5.|-- ae-3-3.ear2.Amsterdam1.Level3.net     70.0%    10    1.0   1.0   1.0   1.0   0.0
  6.|-- DTAG-level3-40G.Amsterdam1.Level3.net  0.0%    10    9.6  10.3   9.5  15.7   1.9
  7.|-- 80.157.128.138                        30.0%    10   10.1  10.1   9.8  10.5   0.0
  8.|-- ???                                   100.0    10    0.0   0.0   0.0   0.0   0.0
  9.|-- 159-176-20-31.ftth.glasoperator.nl    10.0%    10   15.8  15.8  15.7  15.9   0.0

Het probleem zit in de koppeling tussen DTAG en Level3. Hier lijkt simpel te weinig capaciteit te zijn.

Aan de hand van de interface benaming zou je de aanname kunnen doen dat er 40G tussen Level3 en DTAG

Aldus https://www.peeringdb.com/net/7482 had t-mobile zelf 2x 200G op de AMS-IX en 2x 30G op de NL-IX

bij MTR de optie Z en B erbij krijg je ook het AS te zien en hostnames en ip adressen.

mtr -rw 31.20.176.159 -zb Start: Sun Oct 27 10:00:48 2019
HOST: vps.mdvries.com                                             Loss%   Snt   Last   Avg  Best  Wrst StDev
  1. AS35470 gw-v160.xl-is.net (185.21.188.1)                      0.0%    10    0.2   0.3   0.2   0.8   0.0
  2. AS28878 eth7.eun-iec-rtr-001.cloudvps.nl (176.74.228.6)       0.0%    10    0.3   0.4   0.3   0.6   0.0
  3. AS28878 te0-0-0-7.cr1-eun.as49685.net (176.74.228.13)         0.0%    10    0.9   0.8   0.7   1.0   0.0
  4. AS3356  9-1-7.ear1.Amsterdam1.Level3.net (213.19.196.189)     0.0%    10    0.8   0.8   0.7   0.8   0.0
  5. AS3356  ae-3-3.ear2.Amsterdam1.Level3.net (4.69.203.210)     60.0%    10    1.0   1.0   0.9   1.0   0.0
  6. AS3356  DTAG-level3-40G.Amsterdam1.Level3.net (4.68.72.182)   0.0%    10    9.7   9.7   9.5   9.9   0.0
  7. AS3320  80.157.128.138                                        0.0%    10   10.2  10.1   9.8  10.3   0.0
  8. AS???   ???                                                  100.0    10    0.0   0.0   0.0   0.0   0.0
  9. AS50266 159-176-20-31.ftth.glasoperator.nl (31.20.176.159)   20.0%    10   15.7  15.8  15.7  16.0   0.0

De route is dus samengevat AS35470 - AS28878/AS49685 - AS3356 - AS3320 - AS50226

Voor de change was het:

AS35470 - AS28878/AS49685 - AS50226

voor de stats de changes was 2d09h geleden.

 

Hier is het verschil ook wel te merken, zie de eerste screenshot gemaakt gister om 20:15 en de tweede screenshot gemaakt vanochtend 11:39.

 

Reputatie 3

Deze is ook leuk. Een server in Duitsland. Gaat zo te zien via Roemenie, Frankrijk en dan pas naar Duitsland.

 

mtr -rw -c 20 -zb 109.230.239.116
Start: Sun Oct 27 12:28:30 2019
HOST:                                                         Loss%   Snt   Last   Avg  Best  Wrst StDev
  1. AS???    10.0.0.1                                              0.0%    20    0.1   0.1   0.1   0.3   0.0
  2. AS50266  x-x-x-x.ftth.glasoperator.nl (31.201.2.1)          0.0%    20    2.8   2.8   2.6   3.3   0.0
  3. AS???    10.10.80.98                                           0.0%    20   10.2   7.9   7.6  10.2   0.5
  4. AS3320   80.156.160.229                                        0.0%    20    8.7   9.0   8.6   9.3   0.0
  5. AS3320   80.157.205.54                                         0.0%    20    8.7  11.8   7.9  65.3  12.6
  6. AS2914   ae-15.r24.amstnl02.nl.bb.gin.ntt.net (129.250.4.38)   0.0%    20    8.3   8.5   8.2   9.5   0.2
  7. AS2914   ae-5.r01.buchro01.ro.bb.gin.ntt.net (129.250.3.63)    0.0%    20   43.5  43.7  43.5  44.0   0.0
  8. AS2914   ae-9.r00.buchro01.ro.bb.gin.ntt.net (129.250.3.137)   0.0%    20   41.0  41.1  40.9  41.5   0.0
  9. AS2914   91.186.184.34                                         0.0%    20   85.6  77.4  63.5 104.3  11.8
 10. AS3223   fra-eq5-02gw.voxility.net (109.163.235.130)           0.0%    20   45.6  45.7  45.6  46.1   0.0
 11. AS3223   fra-in3-02gw.voxility.net (5.254.88.22)               0.0%    20   43.9  45.1  43.8  51.3   2.0
 12. AS3223   fra-in8-01c.voxility.net (5.254.88.6)                 0.0%    20   42.4  43.4  42.3  51.1   2.1
 13. AS3223   ddos.protection.interwerk.de (5.254.86.30)            0.0%    20  117.6 121.5 117.6 131.8   4.4
 14. AS197071 mail.srvmse01.de (109.230.239.116)                    0.0%    20  122.1 119.3 118.9 122.1   0.6

 

T-Mobile zelf gaat ook niet erg goed:

mtr -rw -c 20 -zb t-mobile.nl
Start: Sun Oct 27 12:40:59 2019
HOST:                                                       Loss%   Snt   Last   Avg  Best  Wrst StDev
  1. AS???    10.0.0.1                                            0.0%    20    0.1   0.1   0.1   0.2   0.0
  2. AS50266  x.x.x.x.ftth.glasoperator.nl (31.201.2.1)        0.0%    20    2.7   2.8   2.6   4.4   0.3
  3. AS???    10.10.80.149                                        0.0%    20    8.7   8.7   8.3   9.6   0.0
  4. AS3320   80.156.160.229                                      0.0%    20    9.7   9.6   9.3   9.9   0.0
  5. AS3320   217.239.53.129                                      0.0%    20   10.1  10.1   9.9  10.3   0.0
  6. AS3320   194.25.208.138                                      0.0%    20    8.0   8.7   7.8  18.8   2.4
  7. AS286    asd2-rou-1044.NL.eurorings.net (134.222.48.242)     0.0%    20   10.7   9.9   9.6  10.7   0.0
  8. AS286    asd-s6-rou-1042.NL.eurorings.net (134.222.48.251)   0.0%    20    8.1   8.1   7.9   8.6   0.0
  9. AS286    134.222.96.31                                       0.0%    20   10.8  33.8  10.6 214.2  50.1
 10. AS20953  80.79.204.11                                        0.0%    20   86.2  86.3  85.7  89.2   0.7
 

Reputatie 4

 

T-Mobile zelf gaat ook niet erg goed:

mtr -rw -c 20 -zb t-mobile.nl
Start: Sun Oct 27 12:40:59 2019
HOST:                                                       Loss%   Snt   Last   Avg  Best  Wrst StDev
  1. AS???    10.0.0.1                                            0.0%    20    0.1   0.1   0.1   0.2   0.0
  2. AS50266  x.x.x.x.ftth.glasoperator.nl (31.201.2.1)        0.0%    20    2.7   2.8   2.6   4.4   0.3
  3. AS???    10.10.80.149                                        0.0%    20    8.7   8.7   8.3   9.6   0.0
  4. AS3320   80.156.160.229                                      0.0%    20    9.7   9.6   9.3   9.9   0.0
  5. AS3320   217.239.53.129                                      0.0%    20   10.1  10.1   9.9  10.3   0.0
  6. AS3320   194.25.208.138                                      0.0%    20    8.0   8.7   7.8  18.8   2.4
  7. AS286    asd2-rou-1044.NL.eurorings.net (134.222.48.242)     0.0%    20   10.7   9.9   9.6  10.7   0.0
  8. AS286    asd-s6-rou-1042.NL.eurorings.net (134.222.48.251)   0.0%    20    8.1   8.1   7.9   8.6   0.0
  9. AS286    134.222.96.31                                       0.0%    20   10.8  33.8  10.6 214.2  50.1
 10. AS20953  80.79.204.11                                        0.0%    20   86.2  86.3  85.7  89.2   0.7
 

Dat van t-mobile.nl zelf viel mij ook al op :).


Ook is het grappig om de "DEAL OF NO LIMITS" banner op hun frontpage in the zien laden.
Dat gaat echt weer in een tempo van 1998 met de latency wat er tussen zit. 

 

Reputatie 2

Dit wil ik nog even toevoegen voor het dossier. Om het een en ander nog duidelijker te maken. Zoals je ziet is de verbinding totaal niet stabiel en gaat het van het ene uiterste naar het andere uiterste. 

 

Pfff. Ik vond mijn ping de laatste paar dagen al verdacht hoog. Hoop echt dat dit toch gewoon onderhoud is, want zo kan ik net zo goed een willekeurig kabelabonnement nemen. Glasvezelsnelheden met ADSL netwerkkwaliteit :unamused:

Momentopname, maar toch:

Ping statistics for 1.1.1.1:
    Packets: Sent = 75, Received = 61, Lost = 14 (18% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 17ms, Maximum = 18ms, Average = 17ms

:(

PING t-mobile.nl (80.79.204.11): 56 data bytes

64 bytes from 80.79.204.11: icmp_seq=0 ttl=52 time=85.199 ms

64 bytes from 80.79.204.11: icmp_seq=1 ttl=52 time=85.579 ms

64 bytes from 80.79.204.11: icmp_seq=2 ttl=52 time=86.104 ms

64 bytes from 80.79.204.11: icmp_seq=3 ttl=52 time=85.346 ms

64 bytes from 80.79.204.11: icmp_seq=4 ttl=52 time=85.290 ms

64 bytes from 80.79.204.11: icmp_seq=5 ttl=52 time=86.461 ms

64 bytes from 80.79.204.11: icmp_seq=6 ttl=52 time=86.441 ms

64 bytes from 80.79.204.11: icmp_seq=7 ttl=52 time=86.152 ms

64 bytes from 80.79.204.11: icmp_seq=8 ttl=52 time=85.665 ms

64 bytes from 80.79.204.11: icmp_seq=9 ttl=52 time=85.596 ms

 

--- t-mobile.nl ping statistics ---

10 packets transmitted, 10 packets received, 0.0% packet loss

round-trip min/avg/max/stddev = 85.199/85.783/86.461/0.447 ms

Reputatie 4

Goed, ik denk dat ik in herhaling val. 
Maar het is vanavond niet veel beter dan de andere avonden sinds de verandering afgelopen vrijdag.  

Bronnen dat zijn gehost bij Google zoals Youtube en Gmail enzo dat werkt allemaal wel, maar de lokale servers dat in Amsterdam zijn gehost zijn gewoon zeer slecht benaderbaar.  

Ik ben sinds vandaag ook eens diversen metingen gaan doen en kom inderdaad bronnen tegen wat constant een hoge latency blijft hebben ongeacht of het nu overdag of avond is. 

Zie hieronder de grafiek omtrent het netwerk waar mijn RDP server achter gehost is. Deze blijft sinds de change van vrijdag constant op 80ms+ staan. 

 

Met Cloudflare blijkt de latency enigszins "normaal" het is hoger dan normaal, maar het kon slechter. Alleen zit hier een constante packetloss op, zie het onderstaande grafiek (rode strepen = packetloss)
Ook merk ik regelmatig een aardige jitter naar cloudflare. 

 

Zoals ik in begin aangaf in mijn post, zijn de verbindingen naar Google juist wel weer goed. dit kan ik me ook niet bijna anders voorstellen Google zit overal: 


Er zitten in de Google grafiek hier en dan ook nog wat stotter, maar dit is en blijft het internet, het komt bij de Google metingen zeer zeldzaam voor. 

T-Mobile moet echt aan de bak om de lokale Amsterdam datacenters weer goed bereikbaar te maken; Routering weer korter maken (dus niet meer eerst naar Duitsland) en de data pijpen vergroten om de congestie in de avonden weg te nemen. Of gewoon terug te rollen naar de situatie voor vrijdag, dit werkte voor ons als klanten prima.  

Morgen moet ik thuiswerken, ik heb mijn hotspot met Vodafone 4G al klaar liggen voor de VPN tunnel. Deze loopt sinds de change van Vrijdag ook niet meer echt lekker bij T-mobile. 

Maar afwachten hoeveel voortgang T-mobile deze dagen gaat boeken om de boel weer te herstellen. 

Sinds vanavond ook weer een ingestorte snelheid. Voornamelijk download. Servers die voorheen een Ping hadden van 4ms nu 90ms of hoger. Dit kan toch gewoon niet? Dit is niet eens glasvezel meer nu. Kan beter een satelliet verbinding nemen, dat reageert nog sneller dan deze troep. Ook 4G is slechter sinds vrijdag, streams van twitch blijven hangen eTc. Beter draaien ze dit gewoon terug. Want zoals de CEO zegt “ customer first “ dan moet hij dit ook waarmaken in plaats van het netwerk slechter te maken. 

Even maandag afwachten anders dinsdag opzeggen.

De verhoogde latency en congestie kan echt niet.

De routering naar doelen binnen Nederland via Frankrijk of Duitsland laten lopen is ook totaal onacceptabel voor een Nederlandse internetprovider.

 

+1 opzegging als dit niet teruggedraaid gaat worden

Reputatie 2

@Wesley1220 

hier ook een meting van een zeer hoge Jitter! Dus je bent niet alleen. Kijk ook de snelheden maar. Hier kun je niks mee. Heb zelf een abbo van 750mbit. 

 

Reputatie 1

Hier is de latency inmiddels ook omhoog geschoten. Meest ironisch is inderdaad wel dat de website van T-Mobile zelf ook traag laadt. Het is (vanmorgen) wel stabiel traag (ping: min/avg/max/mdev = 81.458/81.535/81.863/0.358 ms). 

 

Vooralsnog ga ik er vanuit dat dit een tijdelijk probleem is, en ik ben benieuwd wat voor oplossing T-Mobile gaat bieden. 

Hier ook, latency was altijd lekker laag bij T-Mobile maar is sinds 25 oktober ineens 10x zo hoog. Daar heb ik geen glasvezel voor genomen …

 

 

 

Reputatie 4

Ze hebben eindelijk na 3 dagen de moed gevonden om paar zinnen op hun status pagina te zetten : 

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-algemeen-490/is-er-een-storing-bij-t-mobile-thuis-op-internet-tv-of-vaste-telefonie-284385 

Het gaan langzaam, maar we maken voortgang. 

Reputatie 2

@Wesley1220 

Ik had ze vandaag nog een keer telefonisch benaderd. Natuurlijk kreeg ik een servicedeskmedewerkers aan de lijn die nergens van wist. Na het aangeven van het issue namen ze contact met de technische dienst. Na dat gesprek werd er erkend dat er een latency issue is en dat ze hier mee aan het werk gaan. Alle servicedeskmedewerkers hebben een melding op het scherm staan en weten met wat er speelt. Ben nu zelf benieuwd hoe snel ze dit oplossen en of het oplosbaar is. We wachten maar even af...  

Reputatie 4

@Jeroen033

Thanks voor de info. 
Ik ben benieuwd of ze intern überhaupt over een rollback plan beraden, of dat ze elke kreukel in het DTAG netwerk eerst willen recht trekken. 

De 2e zal waarschijnlijk een stukken langere doorlooptijd hebben, ik hoop dat T-mobile ook transparant is tegen de klanten en zeggen welke van de 2 keuzen worden genomen. 

Ze weten wij als klant waar we dan ook aan toe zijn. 

Reputatie 4
Badge +3

Ik vond het al wat vreemd dat ik afgelopen weekend op veel servers een latency van 30+ ms had, en dat mijn download vaak niet boven de 25-30 Mbit uitkwam (heb een 50 Mb abonnement).

Hopelijk gaat dit probleem opgelost worden, want dit is toch echt een dik minpunt voor T-Mobile Thuis.

Reageer