Beantwoord

[28-10] Latency issues

• 25 oktober 2019
  • 563 reacties
  • 58561 Bekeken

Toon eerste reactie

563 reacties

Ah mooi, dacht al dat het aan mijn thuisnetwerk lag. Alles al een keer gereset, maar latency bleef hoog en download snelheid om te huilen. Ping valt nu wel mee, maar 's avonds zijn online games onspeeldbaar met een latency van 110+

Zou 500/500 moeten zijn, wat ik eigenlijk voor vrijdag altijd wel netjes haalde. Jammer dat ik net klant ben geworden, want als dit nog langer zo blijft wil ik weg :X

Reputatie 4
Badge +3

Aanname is dat toen T-Mobile het oude Vodafone Thuis netwerk overnam, er nog allerlei verbindingen liepen over het Cable & Wireless (= Vodafone) netwerk.

Het lijkt er op dat T-Mobile dit wil uitfaseren (of heeft uitgefaseerd) en alles over het netwerk van het moederbedrijf in Duitsland wil laten lopen.

Helaas pakt dit toch iets anders uit dan verwacht. Misschien gebrek aan peers binnen Nederland, of gewoon een configuratiefoutje in de routering waardoor nu alles via Duitsland wordt gerouteerd? DT heeft namelijk wél een aansluiting op de AMS-IX, dus het is vreemd dat alles nu via een Duitse route loopt.

Dit probleem speelt nu sinds afgelopen vrijdagavond, alleen helaas blijft het nog verdacht stil vanuit T-Mobile. Ik ben benieuwd wanneer er een officieel statement komt vanuit T-Mobile.

Reputatie 3

Aanname is dat toen T-Mobile het oude Vodafone Thuis netwerk overnam, er nog allerlei verbindingen liepen over het Cable & Wireless (= Vodafone) netwerk.

Het lijkt er op dat T-Mobile dit wil uitfaseren (of heeft uitgefaseerd) en alles over het netwerk van het moederbedrijf in Duitsland wil laten lopen.

Helaas pakt dit toch iets anders uit dan verwacht. Misschien gebrek aan peers binnen Nederland, of gewoon een configuratiefoutje in de routering waardoor nu alles via Duitsland wordt gerouteerd? DT heeft namelijk wél een aansluiting op de AMS-IX, dus het is vreemd dat alles nu via een Duitse route loopt.

Dit probleem speelt nu sinds afgelopen vrijdagavond, alleen helaas blijft het nog verdacht stil vanuit T-Mobile. Ik ben benieuwd wanneer er een officieel statement komt vanuit T-Mobile.

Vodafone heeft zijn eigen netwerken. T-Mobile Thuis heeft zijn eigen netwerk, die er nog steeds is. Alleen is dat netwerk niet meer verbonden met AMS-IX (2x200Gb) en NL-IX. (2x30Gb)

Het is daarnaast logisch dat het verkeer van DTAG niet via AMS-IX gaat, ook al zitten ze daar wel op. Want dan kan DTAG geen geld vragen aan de content providers. Daarnaast kan een 10Gb link op de AMS-IX niet 2x200Gb vervangen. Tenslotte kan het verkeer grotendeels ook niet over de AMS-IX, omdat de peering policy Restrictive is. Oftewel DTAG kan zelf kiezen met wie ze gaan peeren over de AMS-IX. En dat doen ze dus alleen maar met bepaalde partijen (die waarschijnlijk weer geld betalen)

Nogmaals. Het is geen foutje, het is een wijziging waarvan iedereen van T-Mobile had moeten weten wat voor impact het heeft op de klanten. We praten hier niet over een stel koekenbakkers, maar een grote provider.

Reputatie 4

Heel klein lichtpuntje. 
Ik kan sinds 5 minuten weer goed bij mijn RDP server in Amsterdam. 
Na de verandering van vrijdag: 

En nu sinds 5 minuten geleden: 

Het spiked nog steeds met regelmaat, maar het is geen constant 80ms meer. 
De latency is nog steeds niet 8-15 ms wat het altijd was, maar het komt in de buurt. 
Of dit vanavond ook nog blijft werken, moeten we nog zien. 

Reputatie 4

Vodafone heeft zijn eigen netwerken. T-Mobile Thuis heeft zijn eigen netwerk, die er nog steeds is. Alleen is dat netwerk niet meer verbonden met AMS-IX (2x200Gb) en NL-IX. (2x30Gb)

Het is daarnaast logisch dat het verkeer van DTAG niet via AMS-IX gaat, ook al zitten ze daar wel op. Want dan kan DTAG geen geld vragen aan de content providers. Daarnaast kan een 10Gb link op de AMS-IX niet 2x200Gb vervangen. Tenslotte kan het verkeer grotendeels ook niet over de AMS-IX, omdat de peering policy Restrictive is. Oftewel DTAG kan zelf kiezen met wie ze gaan peeren over de AMS-IX. En dat doen ze dus alleen maar met bepaalde partijen (die waarschijnlijk weer geld betalen)

Nogmaals. Het is geen foutje, het is een wijziging waarvan iedereen van T-Mobile had moeten weten wat voor impact het heeft op de klanten. We praten hier niet over een stel koekenbakkers, maar een grote provider.

En zo zullen op lange termijn de kleine ISP's en kleine internet bedrijven geen diensten meer correct kunnen aanbieden op het internet. De ISP-reuzen zullen peering verzoeken afstoten, of ze maar een goedkope overbelaste datapijp aanbieden waar ze mee kunnen verbinden. Dan hebben ze ook weer aan de netneutraliteit gedacht.  

De AMS-ix en NL-ix zijn niet voor niks opgericht, eigenlijk zou de Nederlandse overheid providers moeten verplichten een aansluiting te hebben op een internet exchange met een Open Policy en garant moeten staan dat deze niet overbelast is.  

Zo hou je nog gelijke kansen voor iedereen. 

Reputatie 2

@Wesley1220 

ik heb hier ook nogmaals gekeken maar hier zie ik nog steeds geen verbetering. 

Reputatie 4

@Jeroen033 de rest van de verbindingen zijn bij mij ook nog "even" slecht.  
Ook gaat het bij mijn RDP server nog steeds hit en mis. Er zitten hier extreme lag spikes in, zie onderstaande plaatje: 

Wat mij opviel is dat de latency naar de eerste hop (gateway, 31.201.4.1, 4ms)  en de tweede hop (10.10.80.97) al 7ms is. Dat duidt erop dat we dan al in Duitsland zijn beland, omdat alles binnen NL wel zo’n 2-3ms moet kunnen zijn. Dit heb ik 2 weken geleden al gerapporteerd.

Reputatie 4

Interessante artikel hierover wat het nu aan de hand is: https://www.a2b-internet.com/zit-je-bij-t-mobile-en-heb-je-opeens-last-van-een-trage-internet-verbinding/ Zeker het lezen waard!. 

Reputatie 1

Dit artikel maakt het helemaal duidelijk. Er gaat dus niets veranderen. 

Reputatie 7
Badge +7

We hebben een re-routing uitgevoerd om ons netwerk te verbeteren. Bij een paar routeringen weten we dat er wat kwaliteits issues zijn. Een zeer beperkt deel van onze klanten ondervindt hier hinder van. Echter, elke klant die hier last van heeft, is er één teveel. We werken hard aan een oplossing.

We hebben een re-routing uitgevoerd om ons netwerk te verbeteren. Bij een paar routeringen weten we dat er wat kwaliteits issues zijn. Een zeer beperkt deel van onze klanten ondervindt hier hinder van. Echter, elke klant die hier last van heeft, is er één teveel. We werken hard aan een oplossing.

Ah, de marketingafdeling heeft het voorgekauwd. Beperkt deel van onze klanten. Iedere klant wordt naar Duitsland gestuurd, noem dat maar eens beperkt.

Reputatie 3

Kort samen gevat jullie houden alleen de DTAG als jullie internet verbinding?

Qua routering is er niets verbeterd voor de verbindingen die ik dagelijks gebruik.

Dus zolang ik nog loss heb is deze vraag niet naar tevredenheid beantwoord.

Misschien moeten al die klanten ook eens even een re-routing doen van hun abonnementskosten, linea-recta naar een spaarrekening of nuttigere zaken. Je gaat toch niet serieus menen dat T-Mobile de re-routing heeft doorgevoerd onder het mom van “verbetering van het netwerk” ?

Zelfs een kneus van 10 weet nog dat het re-routen van verbindingen over een ander land extra latency met zich meebrengt of dit nu een vertraging oplevert van 1ms of 100ms is daarin irrelevant, het is meer en kan dus nimmer worden verkocht als“verbetering”.

Wellicht kan T-Mobile beter de waarheid zeggen en gewoon communiceren dat dit puur uit kostenoverwegingen is doorgevoerd, alles via je Duitse core-netwerk doen zodat je niet nog meer infrastructuren hoeft te onderhouden is tenslotte stukken goedkoper. Wanneer wordt deze besparing trouwens in mindering gebracht aan de klanten? Een redelijk aantal klanten heeft dankzij de re-routing nauwelijks meer iets aan hun huidige glasvezel verbinding (met DSL prestaties), kunnen deze per direct opzeggen en een andere provider gaan zoeken?

Zit er aan te denken om het maar eens te gaan stoneren de betalingen. Als ze mij dan bellen de zelfde onzin uitkramen als wat ze bij die klanten service doen !! niet zo'n gek idee als idereen dit nu doet :) boeren protest! @T-Mobile 

Hier ook last van. Belachelijk dat  dit gedaan wordt . Gewoon terug naar het oude of flinke compensatie!

Zit er aan te denken om het maar eens te gaan stoneren de betalingen. Als ze mij dan bellen de zelfde onzin uitkramen als wat ze bij die klanten service doen !! niet zo'n gek idee als idereen dit nu doet :) boeren protest!@T-Mobile 

We hebben een re-routing uitgevoerd om onze uitgaves qua geld te verbeteren. Bij een paar betalingen weten we dat er wat issues zijn. Een zeer beperkt deel van onze verplichtingen heeft hier hinder van. Echter, elke ontvanger die wij geld verschuldigd zijn, is er één teveel. We werken hard aan een oplossing middels het voldoen van kleinere bedragen.

:joy:

Gelukkig ben ik alleen T-Mobile Mobiel klant en geen Thuis, als ze dit ook bij Mobiel gaan doen ben ik zeker weg.
Latency verhogen naar de absurde getallen die ik hier voorbij zie komen…
Wellicht is er een reden voor, T-Mobile heeft namelijk zelf geen CO's dus ze kunnen nooit de lage latency bieden die bijvoorbeeld een KPN straks kan gaan leveren. Met 5G zullen we die helemaal gaan merken.
Maar voor nu is het erg vervelend, ik neem aan dat een hoop verkeer richting Nederlandse content hiermee stuk gaat.

Internet merkbaar trager hier. Iets simpel als een youtubefilmpje bekijken laat al langer op zich wachten. Heb nog wel het duurste 750/750 abonnement. Heb liever lage latency dan hoge snelheid. Dit is dikke stront. F*ck tmobile

Reputatie 4

Wat een zwak verhaal dit (sorry hoor). 

En om nog even de boel proberen te bagatelliseren, even laten weten hier hebben toch maar een beperkt aantal mensen last van hebben, wat een waardeloze woordvoerder!. 

Zal ik 75% van mijn maandelijkse abonnement kosten ook maar een routeren naar mijn spaarrekening, dan staan jullie ook binnen een maand op de stoep met waar is 75% restende van mijn geld. Waar zijn de resterende data pakketten die jullie verliezen!. 

Jullie hebben met deze change het kwaliteit niveau onze glasvezel verbindingen verlaagt, en proberen ons nu als pionnen te gebruiken om meer geld uit content providers te trekken. Daar is werkelijk deze routing change voor uitgevoerd, niet om het netwerk te "verbeteren". 

Hier ook last. De softphone VOIP die ik gebruik is sinds vrijdag heel slecht, gesprekskwaliteit is zeer beroerd en eigenlijk niet te doen. Pings naar de VOIP provider zin 100+ ms met packetloss. Ik moet dit ook nog eens voor m’n werk gebruiken. Bedankt T-mobile! (NOT!!)

e oorzaak van het haperende internet
De oorzaak hiervan is dat T-Mobile Thuis (het voormalige Glasoperator) sinds vorige week, bijna al hun internet verkeer via hun Duitse moedermaatschappij laat lopen, het befaamde Deutsche Telecom (of DTAG – AS3320). Op zich geen probleem. Maar DTAG doet geen gratis uitwisseling met ISP-partijen die via een onafhankelijke internet exchange werken, zoals een AMS-IX of Asteroid Amsterdam. Ik zeg hier bewust geen NL-IX, omdat NL-IX een onderdeel van KPN is, maar daar hebben we het later nog wel over.

Waarom?
DTAG wil namelijk een double dip .. zowel geld ontvangen van hun abonnees EN geld ontvangen van partijen die content leveren.. zoals Google, Telegraaf, Nu.nl of Tweakers.
Normaal krijgt een content partij geld van hun advertentie of abonnementen. En een internet leverancier geld van hun abonnees die een internet verbinding bij hun afnemen.
DTAG (en een paar andere soortgelijke bedrijven) zeggen in de concurrentieslag om de eindgebruikers nu zulke lage marges te hanteren dat ze ook de contentproviders om een ‘bijdrage’ vragen. Doen de contentproviders dat niet, dan wordt hun verkeer zo inefficiënt over het internet gerouteerd dat er packetloss ontstaat en de klanten beginnen te klagen.
De consument is daardoor dus de dupe, want uiteindelijk betaal je dus dubbel voor een goed (normaal) werkende internet verbinding. Zowel via je content EN via je afpersende internet provider.

Gelukkig ben ik alleen T-Mobile Mobiel klant en geen Thuis, als ze dit ook bij Mobiel gaan doen ben ik zeker weg..

Dit geldt voor Thuis EN Mobiel,  dus ook mobiele data verloopt inmiddels via Duitsland. Gewoon even een traceroute-app op je smartphone gooien en via mobiele data checken.

Hier ook last. De softphone VOIP die ik gebruik is sinds vrijdag heel slecht, gesprekskwaliteit is zeer beroerd en eigenlijk niet te doen. Pings naar de VOIP provider zin 100+ ms met packetloss. Ik moet dit ook nog eens voor m’n werk gebruiken. Bedankt T-mobile! (NOT!!)

Ik wil (denk ik) niet weten hoeveel latency er straks op treed als T-Mobile Mobiel klanten straks via VoWIFI kunnen bellen. Nu zorgt WiFI al per definitie voor een hogere latency, maar als het traffic dan ook nog via Duitsland moet (met de ellende zoals we deze nu zien en kennen) dan heeft VoWIFI straks zelfs totaal geen zin.

Reputatie 1

Wat gaat de oplossing zijn? Weg van DTAG en een verbinding open zetten naar AMS-IX? De verbinding naar AMS-IX vergroten? Dat laatste hoef je voor de kosten niet te laten namelijk. Iets meer helderheid zou wel wenselijk zijn.

Hoe dan ook; als deze praktijk niet verandert (al dan niet gedwongen door de ACM) ben ik over een jaar weg. De melding naar de ACM is al in voorbereiding, want deze praktijk overschrijdt de regels met betrekking tot de netneutraliteit. 

Netwerk is bij mij in ieder geval niet verbeterd. Ik kan zo zeggen dat elke bron die ik wil bezoeken (tenzij ze richting het oosten, dus via Duitsland gaan...) minder goed bereikbaar is en hogere latency biedt.

Graag wil ik gewoon dat de latency die eerst behaald werd, nog steeds behaald zal worden. Anders zal ik ook op zoek moeten naar een nieuwe provider; had eerst geen problemen en was dik tevreden met de service, maar sinds de “verbeteringen” is dat snel bergafwaarts gegaan.

Reageer