Beantwoord

[28-10] Latency issues

  • 25 oktober 2019
  • 563 reacties
  • 58399 Bekeken

Reputatie 3

Het blijkt vandaag dat er geen verbinding meer mogelijk is met T-mobile thuis via de AMS-IX.

Als het verkeer gaat via de DTAG.

 

Gezien er bij de DTAG wat verbindingen vol zitten met verkeer levert dit nu z’n 6% packetloss op.

 

Hoe gaat dit opgelost worden?

icon

Beste antwoord door Mitch 1 november 2019, 18:16

Hoi allemaal,

De afgelopen nachten hebben we de overige fases van de rollback succesvol afgerond.

Bekijk origineel

563 reacties

Ik heb regelmatig “dips” op mijn internet verbinding. Dan is de glasvezel up, maar ik heb geen internet verkeer. Dit duurt dan 1 a 2 minuten en dan werkt de routering weer. Meer mensen last van sinds de change van 25 oktober?

Reputatie 4

Tot nu toe lijkt het weer goed te gaan, dus mocht T-mobile actie hebben ondernomen zou het fijn zijn als ze dit ook laten weten in het Forum.  

Ik wacht nog even tot zondag af, aangezien zondagen toch de drukste momenten op het internet zijn. Eens kijken hoe het zich dan uithoud. 

Het is eng hoe weinig aanbieders er nog zijn.

Het is waar. Lage prijzen zijn wat veel consumenten drijft. Het is waar dat lage prijzen aanbieders prikkelen de kwaliteit te verlagen. Het is uiteindelijk ook aan de consument om een lijn te trekken welk kwaliteitsniveau gehaald dient te worden. Door hier op het forum actief te zijn kun je daar een bijdrage aan leveren. T-Mobile ook op kwaliteitsgebied scherp houden, draagt bij aan een pluriform internetlandschap in Nederland.

Klopt, het aantal aanbieders is flink afgenomen. Maar “technisch” heb je eigenlijk nog 2 grote aanbieders, en dat zijn beide van origine telecombedrijven…. KPN en Deutsche Telekom…

Als je naar alle “andere” aanbieders kijkt die niet KPN of T-Mobile zijn, dan liften ze altijd mee op de techniek van 1 van de 2. De meeste zitten bij KPN, namelijk KPN Wholesale. Tweak is hier nog de enige vreemde eend in de bijt, want Cambrium waar Tweak onder valt, legt zijn eigen netwerk aan.

 

V.w.b. concurrentie moet je je afvragen of dit beter is voor de consument. Ik denk het niet. T-Mobile levert nu mobiel + internet voor zo'n belachelijke prijs om maar onder de concurrentie te blijven. Dit geld moet ergens terugverdiend worden, dat doen ze dus via het netwerk zelf. Je gaat gewoon transit of peering verkeer inkrimpen om deze kosten “terug te halen”.

Reputatie 4

Ik ben toch wat milder. Inderdaad was er een dubieuze beslissing genomen, waarvan we vermoeden dat die onderdeel was van een snood plan. We weten niet hoe dicht we bij de waarheid zitten, maar gezien de mensen van T-Mobile in draadje overduidelijk niet vrijuit spreken, denk ik dat we op zijn minst warm zitten.

Dat gezegd, is er naar de kritiek geluisterd. De maatregel is toen de kritiek loskwam redelijk snel teruggedraaid. We hebben nog geen verklaring voor de plotselinge terugloop daarna in het aantal peers, maar mogelijk is dat te verklaren met dat het stof na dergelijk rigoreuze ingrepen even moet neerdwarrelen. Op papier is inmiddels sprake van een deftig aantal verbindingen, wat inmiddels ook overeenkomt met de praktijkervaringen.

Als men het niveau zoals het nu is kan handhaven (en ik weet, het kan snel veranderen), dan zou ik zeker niet willen stellen dat goedkoop in dit geval ook duurkoop is. Zeker, Tweak en XS4All bieden hogere service, maar als je voor je geld een goede verbinding hebt, dan is de prijs-/kwaliteitsverhouding gewoon in orde.

Neem in de overwegingen het duopolie KPN/Ziggo mee. Het gaat in de keuze van aanbieder eigenlijk helemaal niet om het geld, het gaat in mijn keuze van aanbieder om de diversiteit in stand te houden, zodat er wat te kiezen valt. XS4All is waarschijnlijk finito. Tweak is gestopt met DSL en dat hebben ze echt niet gedaan omdat ze een rijk en welvarend bedrijf zijn. Als je daar abonnee wilt worden, doe het, want ik denk dat ze iedere abonnee kunnen gebruiken, toekomstzeker lijkt Tweak me vooralsnog niet. De M7-Groep houdt nog stand met Online en dan hebben we het internetlandschap in Nederland zo'n beetje gehad. Het is eng hoe weinig aanbieders er nog zijn.

Het is waar. Lage prijzen zijn wat veel consumenten drijft. Het is waar dat lage prijzen aanbieders prikkelen de kwaliteit te verlagen. Het is uiteindelijk ook aan de consument om een lijn te trekken welk kwaliteitsniveau gehaald dient te worden. Door hier op het forum actief te zijn kun je daar een bijdrage aan leveren. T-Mobile ook op kwaliteitsgebied scherp houden, draagt bij aan een pluriform internetlandschap in Nederland.

Ook deze avond was er filevrij internet. Ik word optimistisch dat de problemen nu opgelost zijn.


Niet te optimistisch worden. Kan zo weer veranderen…..:rolling_eyes:


Je maakt er een grapje van, eigenlijk is het bloedserieus.

Een ISP die zijn zaken niet waar maakt is een shit ISP,  we tolereren het vanwege de prijs.

 

Maar in werkelijkheid is het idioot dat een CEO zijn techies zo aanstuurt en niet luistert, en wij rustig 3+ weken in de shit zitten, meermaals per jaar.

 

Daarmee lijkt het een van de velen met een zieke prikkel dit te doen.


Wat verwacht je dan dat ik schrijf?

Laten we wel realistisch blijven, wij NL consumenten willen zo min mogelijk geld neertikken voor onze internet verbinding. Wil je minder overboekte lijnen en een goede helpdesk? Dat gaat je meer geld kosten, iets wat wij niet willen betalen. T-Mobile valt dus in de categorie goedkoop=duurkoop, dat is wel duidelijk sinds 25 oktober. Het feit dat KPN het internet bedrijf XS4ALL de nek wil omdraaien, het geeft niet voor niets zoveel weerstand. Daar zitten klanten die WEL meer willen neertikken voor hun internet en een goede helpdesk en minder overboeking.

Ook deze avond was er filevrij internet. Ik word optimistisch dat de problemen nu opgelost zijn.


Niet te optimistisch worden. Kan zo weer veranderen…..:rolling_eyes:


Je maakt er een grapje van, eigenlijk is het bloedserieus.

Een ISP die zijn zaken niet waar maakt is een shit ISP,  we tolereren het vanwege de prijs.

 

Maar in werkelijkheid is het idioot dat een CEO zijn techies zo aanstuurt en niet luistert, en wij rustig 3+ weken in de shit zitten, meermaals per jaar.

 

Daarmee lijkt het een van de velen met een zieke prikkel dit te doen.

Ook deze avond was er filevrij internet. Ik word optimistisch dat de problemen nu opgelost zijn.


Niet te optimistisch worden. Kan zo weer veranderen…..:rolling_eyes:

Reputatie 4

Ook deze avond was er filevrij internet. Ik word optimistisch dat de problemen nu opgelost zijn.

Reputatie 4
Badge +3

Gisteravond de hele avond geen problemen gehad, en kon probleemloos 4k video streamen zonder ook maar een moment te hebben gebufferd of terug te zijn gezet in kwaliteit.

Latency was ook netjes rond de 10 ms (wat normaal is voor mijn DSL verbinding).

Reputatie 4

Hier voor vandaag nog geen issues te melden, ben benieuwd naar morgen :) 

Reputatie 4

Ja, het spitsuur is toch al ruim aangebroken en nog geen file te bekennen.

Reputatie 4
Badge +3

Alles ziet er tot nu toe goed uit: normale latency en gewoon volle bandbreedte.

Reputatie 4

Ze zitten flink te snijden in het aantal BGP peers. Waar het eerst nog +/- 106 peers waren, zijn het er sinds afgelopen avond ineens nog maar +/- 68.

 

Bron: https://bgp.he.net/AS50266

 

Toch wel dus. Die 68 peers heb ik met eigen ogen gezien, dus die grafiek heeft gewoon te weinig datapunten.

De hoeveelheid peers is toegenomen naar 114:

https://bgp.he.net/AS50266#_peers

Gaat het helpen? We gaan het zodadelijk merken. Voorlopig is alles aangenaam snel.

 

De hoeveelheid peers volgens deze site was 1 november op IPv4 ook al 114. Latency problemen komen door iets anders…..

Reputatie 4

De hoeveelheid peers is toegenomen naar 114:

https://bgp.he.net/AS50266#_peers

Gaat het helpen? We gaan het zodadelijk merken. Voorlopig is alles aangenaam snel.

Reputatie 4

Het lijkt mij heel sterk dat er momenteel omwegen via het buitenland plaatsvinden. De theorie dat er buiten zicht van de traceroutes ingrepen plaatsvinden wordt wat mij betreft ontkracht doordat de latentie geleidelijk oploopt en weer afneemt alsmede dat het ook echt op drukke momenten (de avonduren) gebeurt. Overbelasting van een touwtje is wat mij betreft de beste verklaring voor wat we zien.

 

Even een klein stukje netwerktheorie:

  • Stel er komt een pakketje binnen de poort van een switch of router. Als de poort waar het naartoe moet vrij is, dan hoeft de switch niet te wachten tot het hele pakkketje binnen is, de eerste bytes kunnen al op de uitgaande poort verschijnen lang voordat het hele pakketje ontvangen is. Dit heet een "cut-though"-strategie.
  • Als de poort waar het pakketje naartoe moet op het betreffende moment niet vrij is, kan dit natuurlijk niet. De switch of router  schakelt dan over op een zgn. "store & forward"-strategie: Het pakketje wordt eerst ontvangen, even in het geheugen van de switch opgelagen en zodra de uitgaande poort vrij is weer verzonden op de juiste poort.
  • Op het moment dat de buffer van de switch vol is, zal de switch binnenkomende pakketjes weg gaan gooien. Dit is binnen het internetprotocol een manier om met verkeersopstoppingen om te gaan, de zendende machines zullen hierop reageren door de snelheid waarmee verzonden wordt te verlagen. Eventueel kan door middel van een ICMP-pakketje een zendende machine expliciet worden verzocht om minder data te zenden.

Het gedrag wat we zien kan best wel eens consistent zijn met het tweede puntje: Apparatuur die de verbinding tussen T-Mobile en C&W regelt, schakelt over op store & forward, waardoor de latenties omhoog gaan. We zien (nog) weinig pakketverlies dus het derde puntje zal nog niet bereikt worden.

 

 

Reputatie 3

@Hidden.nld het probleem is, is dat ‘t niet te zien is wat er gebeurt. Behalve een latency die je niet verwacht, zie je niks. Traceroutes volgen nog steeds het normale patroon, al dan met latencies die 10x hoger zijn dan ze moeten zijn.


En op een goede backbone is dit prima, bij lijnen die vol zitten heb je liever hogere latency dan packetloss, maar het feit dat er een aantal dagen nu in de piekuren klachten zijn, voelt toch alsof er auto-bandwidth lsp’s (backbone tunnels) over ‘t buitenland worden geroute om capaciteitsproblemen te omzeilen. Dit is niet iets wat ik eerder heb gemerkt en iets van de laatste anderhalve week.

 

Als ik op een zondagavond op een Amsterdam hop van <10ms naar >100ms ga, is er iets goed mis.

 

 

2. 1-2-201-31.ftth.glasoperator.nl 0.0% 10 5.9 6.5 5.2 10.1 1.8

3. 10.10.80.149 0.0% 10 10.0 10.1 8.9 12.2 1.0

4. ae24-xcr1.amt.cw.net 0.0% 9 106.3 110.1 106.3 126.6 6.3


Als ‘t een keertje gebeurt gaan we uit van een storing die netjes omgeleid word (waarvoor dan hulde), meerdere avonden dit soort problemen is echt een capaciteitsprobleem waarbij word omgeleid.

 

Ik wil geen heksenjacht starten, maar als maar een deel van de capaciteit is hersteld met oog op publieke opinie en zichtbare netwerk paden en er worden alsnog (onzichtbare) omwegen via ‘t buitenland benut tijdens piekuren over wat voor netwerk dan ook om dit op te lossen, dan blijft het een goedkoop is duurkoop verhaal wat niet veel verschilt met de eerdere situatie via 3320/DT die wel zichtbaar was.
 

Want of je ‘t nu over publiek zichtbare bgp doet, of over extern onzichtbare LSP’s via IGP, ‘t is een gevalletje “tomato-tomato” zoals de Amerikanen zo mooi kunnen zeggen.  

 

Ik was voorheen echt supertevreden met Tmobile thuis, maar als ik geen betrouwbaar nationale connectivity in de piekuren heb (wat nu de afgelopen anderhalve week af en aan het geval is), kun je wmb wel 1Gbit of zelfs 10Gbit internet aanbieden, je hebt er echt niks aan als capaciteit via high-latency omwegen of semi-volle uplinks en QoS buffer queuing word ‘opgelost’. Dan heb ik meer aan een 100 of 500Mbit lijntje met een ISP die wel genoeg local capacity heeft. 
 

Ik verwacht helemaal niet dat je naar de hele wereld top capaciteit hebt, maar op nationaal niveau in een land als Nederland zit je gewoon onnodig een netwerk om zeep te helpen door financiele doelen boven netwerk stabiliteit te zetten of zelfs te verslechteren, als er niet genoeg capaciteit in huis is om lokaal traffic te exchangen.  En absoluut, gras bij de buurman is ook niet altijd groener, maar dit is gewoon niet nodig.

 

De prijzen van 10G, 100G en zeer spoedig 400G interfaces en router kaarten zijn nog nooit zo laag geweest, gezien grote cloud providers high-capacity carrier en ISP routers en switch hardware gigantisch op grote schaal omhoog pushen de laatste jaren (nieuwe aankomende hardware releases hebben al 10x de capaciteit per blade van huidige hardware), en het bijplaatsen van nieuwe xconnects in datacenters @ regio Amsterdam is over ‘t algemeen binnen enkele dagen gerealiseerd.

 

Ik zit zelf ook in deze industrie, dus ik weet hoe ‘t er aan beide kanten toe gaat. Het is zorgelijk om te zien wat er met ‘t Nederlands internet aan het gebeuren is op ISP niveau. T-mobile is niet de enige die dit aan ‘t doen is, andere grote partijen doen dit ook, wellicht iets subtieler en slower paced.  

 

De enige pushback die er op dit moment nog is, zijn kleinere ISP’s die nog niet opgeslokt zijn door de KPN’s, VodafoneZiggo’s en T-mobiles in ons land of nog in de startup fase zitten.

Waarom denk je dat een XS4All nu ook aan ‘t verdwijnen is? KPN heeft helemaal geen behoefte aan een apart netwerk met een eigen strategie en connectiviteit. Die wil die eyeballs gewoon in z’n eigen ASN hebben zitten om soortgelijke redenen.

 

Enfin, dit zal zo ongeveer m’n laatste rant zijn waarbij ik hopelijk wat kennis heb kunnen overdragen in m’n posts. Ik verwacht gewoon niet dat met de (middel) langetermijn winst strategie die hier gepland is, we de oude situatie gaan terug krijgen. Het is financieel gewoon niet haalbaar in wat er beoogd is en er zal mogelijk een meer pappen en nathouden balans word behouden waarbij minder mensen klagen.  Dus dan stap ik toch liever over naar een alternatief wat dit (nog?) wel te bieden heeft, ook al is het duurder.

Reputatie 4
Badge +3

 

Het is echt weer drama geweest tussen ca. 19:00 en 00:00. De helpdesk doet ook alsof ze van niets weten en geven alleen aan: "De verbinding ziet er goed uit", goh mijn DSL verbinding is prima, maar het zijn jullie uplinks, maar dat snappen ze niet, en vragen mij om maar terug te bellen als het probleem zich voordoet.

Voor deze zaken kan je beter hier op het forum zijn. die kunnen wel schakelen met de netwerk mensen.

Transits BGP Peerings is een brug te ver voor de helpdesk.

 

Dat weet ik, alleen heb ik het idee dat T-Mobile het idee heeft dat dit topic is afgedaan sinds de rollback van afgelopen week. Er komen meerdere klachten in dit topic binnen, maar tot nu toe is er nog geen inhoudelijke reactie geweest.

Reputatie 4

Nee, de telefonische helpdesk weet echt niet met dit soort problemen om te gaan. Zij hebben nooit gehoord wat routing of peering is. Ze kunnen je hooguit helpen met de hele simpele storingen zoals een defect modem of een administratief probleem. 

Ik vindt dit wel een probleem bij T-mobile, ze hebben niet echt een ingang waarbij "tech savvy" gebruikers snel hun problemen kwijt kunnen. Ik dacht in het begin dat dit forum wellicht het antwoord was, maar dit blijkt ook niet echt het geval te zijn. Er worden door T-mobile moderators ook niet echt ingesprongen bij dit soort incidenten, ik denk dat deze materie ook allemaal boven hun pet stijgt.  

Ik denk dat je bij een ISP als Tweak of Xs4all beter terecht kunt af en toe. T-mobile zo ver als het werkt prima, maar als het dit soort problemen spelen krijg je dit gewoon niet snel bij ze aangekaart.

Al een reactie van een moderator we horen jullie problemen, ik heb dit intern geëscaleerd en kom einde van de week met een update van de stand van zaken bij jullie terug.

Dan wordt de situatie dat het nu even slecht is beter geaccepteerd.  We weten dat er aan een oplossing wordt gewerkt, we weten ook wel dat dit soort zaken niet binnen 24 opgelost zijn, wellicht is hier nieuwe hardware voor nodig wie weet. 

 

Reputatie 7
Badge +10

Ik kan mezelf maar eigenlijk 2 dingen bedenken,  

  1. De rollback heeft inderdaad toch een net andere situatie opgeleverd en er gaat meer verkeer over de C&W trace, wat vroeger toch over de AMS-ix/NL-ix ging.
  2. Door de recente geïntroduceerde uit en thuis opties van t-mobile met 1Gbps, heeft de overboeking's verhouding op deze C&W verbinding verstoort, en is niet meer in balans en moet dus worden vergroot. 

heb je een voorbeeld van deze verbindingen die vroeger over AMS-IX gingen ? dan kunnen ze er even naar kijken.

Voor het upgraden van de C&W Transit, zou ik liever een 2de of 3de Transit zien zoals Level 3 of zelfs DTAG (voor de Duitse verbindingen ;) )

‘t is in ieder geval nog steeds drama. We zitten nu meer dan een week verder en ‘t is nog steeds slecht in de uren dat ‘t er toe doet.

 

Ik ga deze week iig overstappen naar een alternatief. Tweak kan bij mij 500/500 leveren, da’s iig beter dan een 750 of 1000 met idioot hoge latencies in de piekuren.

 

Jammer dat je gaat @Wunk Tweak is ook niet zalig maken heb ik al gehoord.

 

Het is echt weer drama geweest tussen ca. 19:00 en 00:00. De helpdesk doet ook alsof ze van niets weten en geven alleen aan: "De verbinding ziet er goed uit", goh mijn DSL verbinding is prima, maar het zijn jullie uplinks, maar dat snappen ze niet, en vragen mij om maar terug te bellen als het probleem zich voordoet.

Voor deze zaken kan je beter hier op het forum zijn. die kunnen wel schakelen met de netwerk mensen.

Transits BGP Peerings is een brug te ver voor de helpdesk.

Reputatie 4
Badge +3

Het is echt weer drama geweest tussen ca. 19:00 en 00:00. De helpdesk doet ook alsof ze van niets weten en geven alleen aan: "De verbinding ziet er goed uit", goh mijn DSL verbinding is prima, maar het zijn jullie uplinks, maar dat snappen ze niet, en vragen mij om maar terug te bellen als het probleem zich voordoet.

Reputatie 3

‘t is in ieder geval nog steeds drama. We zitten nu meer dan een week verder en ‘t is nog steeds slecht in de uren dat ‘t er toe doet.

 

Ik ga deze week iig overstappen naar een alternatief. Tweak kan bij mij 500/500 leveren, da’s iig beter dan een 750 of 1000 met idioot hoge latencies in de piekuren.

 

Reputatie 4

Ik kan mezelf maar eigenlijk 2 dingen bedenken,  

  1. De rollback heeft inderdaad toch een net andere situatie opgeleverd en er gaat meer verkeer over de C&W trace, wat vroeger toch over de AMS-ix/NL-ix ging.
  2. Door de recente geïntroduceerde uit en thuis opties van t-mobile met 1Gbps, heeft de overboeking's verhouding op deze C&W verbinding verstoort, en is niet meer in balans en moet dus worden vergroot. 

Kennelijk zijn de wijzigingen niet helemaal teruggedraaid naar de situatie van voor 25 oktober. Maar waar zit nu de bottleneck? Op het C&W transit verkeer?

Reputatie 4

Dat kan ik bevestigen, hier soortgelijke problemen.

Reageer