Beantwoord

[28-10] Latency issues

• 25 oktober 2019
  • 563 reacties
  • 58567 Bekeken

Reputatie 3

Het blijkt vandaag dat er geen verbinding meer mogelijk is met T-mobile thuis via de AMS-IX.

Als het verkeer gaat via de DTAG.

Gezien er bij de DTAG wat verbindingen vol zitten met verkeer levert dit nu z’n 6% packetloss op.

Hoe gaat dit opgelost worden?

icon

Beste antwoord door Mitch 1 november 2019, 18:16

Hoi allemaal,

De afgelopen nachten hebben we de overige fases van de rollback succesvol afgerond.

Bekijk origineel

563 reacties

Reputatie 4
Badge +13

Sinds afgelopen vrijdag loopt de routering van ons vaste internetverkeer via ons moederbedrijf Deutsche Telekom. Het bleek dat een aantal van onze klanten naar aanleiding hiervan niet de internetervaring had, zoals ze die van ons gewend is. Hoewel we de capaciteit hebben uitgebreid, is het probleem niet snel genoeg opgelost. Het oplossen van het probleem zal nog enige tijd in beslag nemen en we willen niet het risico lopen dat onze klanten nog meer verstoringen ondervinden. Daarom hebben we vanavond besloten om de routering van het internetverkeer volledig terug te brengen naar de oorspronkelijke situatie. We beginnen hier vanavond al mee en zullen er alles aan doen om dit zo snel mogelijk te voltooien. We houden dit proces nauwlettend in de gaten om de impact op onze klanten te minimaliseren. Wij danken jullie voor de feedback!

Reputatie 3

@Candy Bedankt voor je inzet. Maar zoals door andere aangegeven gaat het niet puur om de snelheid, maar om de route die het verkeer neemt. Wanneer er vertraging (latency) aanwezig is heeft dit ook invloed op de snelheid. Maar de vertraging is erger dan een lagere snelheid.

Om het in lekentaal uit te leggen:
Het is alsof de T-Mobile post opeens besluit om alle pakketjes eerst naar Duitsland te versturen met een aantal postkantoren tussendoor en vervolgens terug naar Nederland. Dit zorgt voor veel vertraging, waardoor de snelheid van het bezorgen ook omlaag gaat.​ Daarnaast kiest T-Mobile post er ook voor om geen grote bussen meer te gebruiken, maar kleine bestelauto's, waardoor bij piekmomenten er nog extra vertraging optreed en meer pakketjes zoekraken.

Alle andere pakketbezorgers kiezen er wel voor om direct binnen Nederland de pakketjes te bezorgen, waardoor alle andere postbedrijven een betere ervaring bieden

Waarbij merk je deze vertraging voornamelijk? Bij Real-time toepassingen. Denk hierbij aan:

• Gamen
  • VoIP
  • Thuiswerken
Reputatie 3

@Candy

We weten dat je dit MOET zeggen, zo werkt PR/communicatie nu eenmaal in de corporate wereld. Maar iedereen weet inmiddels dat het onzin en leugens zijn dus je kunt nog beter niks zeggen dan een PR-approved bericht met onzin neerzetten.

Het heeft niks met kwaliteitsverbetering te maken, alleen met het klaarzetten van je eyeball klanten om meer geld aan content providers te vragen. Het uitzetten van alle NL-based Vodafone network traffic is een milestone geweest om dit in het DT winstplan te realiseren.

IEDEREEN heeft hier last van, ook al zal het alleen naar bepaalde bestemmingen zijn. Dus ook al heb je met de ene website/dienst geen last, iedereen zal last hebben van bijvoorbeeld voornamelijk middelgrote en kleinere hosting en streaming partijen die nu ineens alle lijnen naar jullie vol hebben zitten.

Dat ze in Duitsland al jaren last van slecht internet hebben door deze praktijken, betekent niet dat dit zomaar ook even in Nederland er door geduwd kan worden. Verkeerde inschatting van de markt en de herrie dit dit nu veroorzaakt van je klanten en is gepubliceerd ALLE mainstream media inmiddels.  De naam DTAG en T-mobile heeft in 3 dagen tijd een enorme vieze smaak gekregen voor de thuisgebruiker.

Ik heb ‘t sterke vermoeden dat jullie dachten meer tijd te hebben om dure lijnen te kunnen verkopen en zo het langzaam op te kunnen lossen. Helaas is dit volledig opgeblazen en staan jullie met enorme headlines in elk nieuwsbericht dat jullie internetdiensten moedwillig slecht zijn gemaakt met oog op winst en monopoliewerking. Zelfs de ACM is een onderzoek gestart.

Het doel van dit PR bericht is niks anders dan “pappen en nathouden”, gezien een terugdraai van de situatie deze hele meerjaren strategie van tafel veegt en miljoenen zal gaan kosten in de geplande winst.

Succes met jullie marketing plan voor die prijsoorlog tegen de gevestigde orde voor de komende maanden, dit kan waarschijnlijk de prullenbak in. De marktafzet zal enorm veel lager zijn door al dit nieuws en heeft het tegengestelde effect gehad.

Goedkoop is duurkoop is het motto hier.

En zoals ik eerder aangaf, ik kijk ‘t ongeveer een week aan, als er dan geen betere verbindingen opgezet of teruggezet zijn voor lokale traffic exchange binnen de Nederlandse grenzen voor zowel grote als kleine partijen zoals ‘t bij een goed verbonden en kwalitatief goed internet hoort, gaat bij mij ook de opzegging er uit. Voor zowel m’n Internet als (zakelijke) mobiele abonnementen.

Reputatie 1

Het heeft weinig zin om hierover te klagen. Deutsche Telekom doet dit al 20 jaar in Duitsland. Tevens kopen ze steeds meer netwerken op, of starten ze de T-Mobile brand in andere landen als: Oostenrijk, Tjechie, Roemenie, etc.

Deze situatie zal niet veranderen, ik werk in deze industrie en mijn raad zou zijn: stap over. Het is belachelijk maar waar. Ik had gehoopt dat Nederland buiten schot zou  blijven, gezien de concurrentie in internet land maar de hoge bazen hebben anders beslist.

Het moederbedrijf van T-Mobile Nederland is Deutsche Telekom.

Deutsche Telekom opereert een internationale carrier waar ieder T-Mobile (NL/DE etc.) netwerk mee koppelt. Dat is opzich vrij logisch en niet het probleem. Het probleem begint zodra zo’n T-mobile netwerk exclusief met de Deutsche Telekom (AS3320) carrier koppelt, en disconnect met de lokale internet exchanges (hier AMS-IX) en tal van andere peering verbindingen.

T-Mobile Thuis is sinds gisterochtend exclusief achter de carrier van moederbedrijf Deutsche Telekom komen te hangen. Deutsche Telekom AS3320 peert nagenoeg niet op internet exchanges door hun peering policy. Zij zien hun eindklanten (de eyeballs) als een gigantische asset, en vragen exorbitant hoge prijzen om verkeer af te leveren naar hun klanten. Denk aan 10 x marktconform. Een gigantische kostenpost voor de contentpartijen/hostingbedrijven van deze wereld.

Gezien Deutsche Telekom Carrier AS3320 een Tier-1 carrier is, zijn zij verplicht om direct te koppelen met alle andere Tier-1 carriers. Dat zou de oplossing zijn om verkeer schoon af te leveren zou je zeggen. Echter niets is minder waar. Deze directe verbindingen zijn 80% van de dag vol/congested en zijn geen manier om verkeer goed af te kunnen leveren naar de klanten die exclusief achter Deutsche Telekom Carrier AS3320 hangen. Vandaar dat contentpartijen/hostingbedrijven verplicht worden om directe dure koppelingen af te nemen. (Google: double paid traffic)

Vooral kleinere (Nederlandse) hostingbedrijven hebben geen directe koppelingen met Deutsche Telekom carrier AS3320 door exorbitant hoge prijs. Of doordat voorheen simpelweg hun Nederlandse T-Mobile klanten prima via de Nederlandse Internet Exchanges beschikbaar waren. Het netwerk van T-Mobile thuis is gisterochtend zonder enkele aankondiging exclusief achter het Deutsche Telekom carrier AS3320 ‘verdwenen’. Zodoende is er geen tijd geweest om een oplossing te vinden om dit verkeer alsnog schoon af te leveren.

Gaat T-mobile Thuis exclusief verbonden blijven achter Deutsche Telekom Carrier AS3320: hoogstwaarschijnlijk wel

Gaat jouw thuisverbinding beter worden op termijn: waarschijnlijk zullen sommige hostingbedrijven toch toegeven aan de exorbitant hoge prijzen om toch direct te koppelen

Is de consument hier de dupe van: Jazeker, uiteindelijk zullen de hoge kosten van de interconnectie op hen verhaald worden. Goedkoop internet, duurdere diensten.

Mijn advies: Neem een andere provider, deze praktijken moeten wij niet pikken in een internet vrij land als Nederland!

We hebben een re-routing uitgevoerd om ons netwerk te verbeteren. Bij een paar routeringen weten we dat er wat kwaliteits issues zijn. Een zeer beperkt deel van onze klanten ondervindt hier hinder van. Echter, elke klant die hier last van heeft, is er één teveel. We werken hard aan een oplossing.

Misschien moeten al die klanten ook eens even een re-routing doen van hun abonnementskosten, linea-recta naar een spaarrekening of nuttigere zaken. Je gaat toch niet serieus menen dat T-Mobile de re-routing heeft doorgevoerd onder het mom van “verbetering van het netwerk” ?

Zelfs een kneus van 10 weet nog dat het re-routen van verbindingen over een ander land extra latency met zich meebrengt of dit nu een vertraging oplevert van 1ms of 100ms is daarin irrelevant, het is meer en kan dus nimmer worden verkocht als“verbetering”.

Wellicht kan T-Mobile beter de waarheid zeggen en gewoon communiceren dat dit puur uit kostenoverwegingen is doorgevoerd, alles via je Duitse core-netwerk doen zodat je niet nog meer infrastructuren hoeft te onderhouden is tenslotte stukken goedkoper. Wanneer wordt deze besparing trouwens in mindering gebracht aan de klanten? Een redelijk aantal klanten heeft dankzij de re-routing nauwelijks meer iets aan hun huidige glasvezel verbinding (met DSL prestaties), kunnen deze per direct opzeggen en een andere provider gaan zoeken?

Reputatie 3

Afgelopen nacht hebben we de rollback van DT naar AMS-IX succesvol afgerond, waardoor alle verbindingen weer via het lokale AMS-IX knooppunt lopen. Dit hebben we getest gedurende de gehele dag. Afgelopen nacht was de eerste fase van dit proces. De rollback bestaat uit verschillende onderdelen en fases, die we de komende nachten gaan uitvoeren. We monitoren dit proces nauwkeurig. We streven er altijd naar om onze klanten de beste netwerkervaring te bieden, zowel in het heden als in de toekomst. Er zijn geen plannen om het internetverkeer weer weg te routeren van AMS-IX.

Reputatie 1

Het bleek dat een aantal van onze klanten naar aanleiding hiervan niet de internetervaring had, zoals ze die van ons gewend is.

Maar laten we wel wezen, dat deze aanpassing tot klachten zou leiden had men 100% zeker kunnen weten aangezien DTAG uplinks met andere Tier 1’s bewust laat vollopen zonder de capaciteit uit te breiden.

Daarnaast is DTAG amper actief op de AMS-IX of NL-IX (dit in tegenstelling tot de vorige situatie, T-Mobile Thuis heeft meermaals 100Gbit + 2x30Gbit die wel werd/wordt gebruikt!) en loopt verkeer, voor Nederlandse klanten, naar een Nederlandse bestemming, potentieel door het buitenland. Die situatie lijkt ook niet te verbeteren gezien DTAG weigert fatsoenlijk capaciteit in te zetten en weigert te peeren, in plaats daarvan mag men flink in de buidel tasten voor private peering. Dit geldt ook voor partijen die geen gigabits aan data doen.

Men had dit kunnen weten en kunnen voorkomen. Zelfs als er voor wordt gekozen de overvolle uplinks uit te breiden loopt het verkeer potentieel nogsteeds via het buitenland. Onnodig als dat verkeer ook gewoon lokaal (AMS-IX, NL-IX, transits afgekoppeld in Amsterdam) afgehandeld kan worden.

Het terugdraaien is een goede stap mits dit permanent is. Alleen de keus om single-homed achter DTAG te gaan zitten is volledig ondoordacht en voor niemand goed. Het gaat niet om een “aantal klanten”, het gaat potentieel om *alle* klanten die er last van hebben. Het lijkt me dat de netwerkbeheerders dit ook geen goed idee vonden maar dat er uiteraard weer eens niet naar ze geluisterd werd door de stropdassen. Mooi “Told you so…” moment.

Als T-mobile zich wil profileren als het alternatief voor de ‘grote 2’, maak dit dan waar. Juist door *niet* mee te gaan in de lelijke praktijken van grote ISP’s maar door een kwalitatief goed netwerk neer te zetten wat *wel* verkeer uitwisselt op lokale exchanges. Iedereen blij.

Reputatie 4

Ook ik merk dat de AMS-IX steeds meer wordt vermeden en DTAG wordt gebruikt. 

Dit geeft soms een bagger performance en packetloss, echt een achteruitgang. 

Waarom T-mobile is het zo erg om de AMS-IX te gebruiken ?

Reputatie 2

Morgen maar is contact opnemen met https://www.acm.nl/nl en dit issue voorleggen of dit zomaar mag en acceptabel is. Ik verwacht van niet. Wij als consument zitten nu met een kwalitatief mindere verbinding en kunnen bepaalde diensten niet meer na behoren laten uit voeren. Ik ga me beroepen op mijn consumenten recht. Want als ik dit zo lees gaat dit niet goed komen met een telefoontje naar de klantenservice en eventueel technische dienst. 

Reputatie 4

Hopelijk begrijpt iedereen hier dat 99,9% van alle mensen die hier zitten, gewoon klant is bij TM Die waarschijnlijk geen notie heeft van waar jullie het over hebben hier, als het gaat om AS3320 / DTAG.

En al helemaal of ze er iets aan zouden kunnen doen als medeklant als je het hier opschrijft, want die medeklant was na 3 regels al afgehaakt.

Probleem is wel dat bij dit soort topics blijkbaar iedereen die snelheids/bandbreedte problemen heeft, dit topic meer opmerkingen in die richting oplevert.

De belangrijkste vraag moet zijn, aan WIE zou je dit probleem kunnen voorleggen .. een medeklant .. of bij een klantenservice.

Het is net zoiets als je auto niet sneller wil als 50KM/H met je gaspedaal op de bodem, dan ga je toch ook niet naar een forum om een vraag te stellen die een andere eigenaar van diezelfde auto niet voor je gaat of kan oplossen?

Nee, dan ga je contact zoeken met de dealer of garage waar je de auto in onderhoud kan geven, die dus WEL een oplossing kan bieden.

Merk steeds vaker hier op het forum, dat het meer een soort van ‘klaagbox’ begint te worden … en vaak is het puur om frustratie te kunnen luchten .. maar wederom … wat kan een medeklant voor jou betekenen in zaken die je aandraagt .. dat moet je eerste vraag zijn aan jezelf.

Met nog een fijn storingvrij weekend toegewenst,

PieterB  een aktieve meedenkende medeklant

Even de advocaat van de duivel (en dit is niet beledigend bedoeld) 

Ik denk dat je ook moet realiseren dat dit probleem zich uit in een onverklaarbare effect voor een leek. Dus die zal ook niet snel begrijpen wat er nu afspeelt. 

Als voorbeeld te noemen een Familie lid dat ook T-mobile thuis heeft dat mij belde vandaag. 
Haar zoontje GTA 5 Online doet vreemd, alle "poppetjes in het spel haperen en het schieten gaan langzaam"  Hoe kan een leek dit ooit vertalen naar backbone problemen en weggenomen BGP routes?.  Als dit het geval zou zijn was iedereen nu chirurg. 

Zij gingen er vanuit dat het WIFI slecht was, en zo zal denk ik alle T-mobile klanten als leek deze conclusies trekken "het zit denk ik in mijn eigen netwerk"

Dus ik verwacht dat een Leek dit nooit zal snappen, alleen mensen dat een netwerkachtergrond hebben of in de IT zitten weten dit te vertalen wat T-mobile gisteren heeft doorgevoerd. 

In plaats van met passie T-mobile hier te verdedigen (vat dit niet op als een belediging) kan je ook stellen, waarom is T-mobile dan niet transparant tegen de "leken" en vertelt in begrijpelijke taal wat er nu veranderd is en graag feedback te geven wanneer deze verandering problemen bij de klanten geeft. 

Deze verandering is niet even het verkeer van een Wijk met 400 klanten als proef even omzetten. Nee, ze hebben besloten om in een Big Bang voor iedereen zomaar even de Routering op landelijk niveau aan te passen. 

De normale mensen zijn afhankelijk van deze verbinding en communicatie voor hun werk en soms is een dit voor een persoon de enige manier om goed te communiceren met de buiten wereld en dit werkt dan ineens niet meer goed sinds vrijdag ochtend. 

En hoe moeten wij anders communiceren met T-mobile dan, ze bellen en dan te horen krijgen van een 1e lijns helpdesk medewerker of je wel de stekker in je modem hebt zitten? of blijkbaar lege reacties te ontvangen via de webcare twitter? 

Als deze communicatie kanalen voor dit soort dingen niet goed werken, dan is het forum het enige wat T-mobile kan alerteren en hopelijk aandacht van een moderator te krijgen dat wel de bevoegdheid heeft om intern aan de bel te kunnen trekken bij het Netwerk Team van T-mobile.  

Met alle respect, deze actie van T-mobile is niet goed te praten en ze zouden zich moeten schamen dat ze deze signalen niet goed oppakken, vooral om het handig te vinden om deze verandering net voor het weekeind in te spoelen met de weet dan niemand morgen (behalve 1e lijns support) op kantoor zit.  

Reputatie 1

Het kan zijn dat mijn automatische incasso na vandaag misschien ook een re-routing ondergaat na dit geklooi en T-Mobile er hinder van kan gaan ondervinden.

Apologies for the inconveniences uiteraard.

Reputatie 4

Dit bericht is ook al geplaatst in mijn eigen probleem topic omtrent de connectiviteit problemen dat ik nu heb. Maar omdat dit topic algemeen gaan over de routering issues, plaats ik mijn reactie ook even hier. 

Als dit zo is dan is dit echt heel zuur. 
Vooral omdat dit "nieuwe beleid" voor ons als T-Mobile Thuis klanten zomaar even zonder communicatie wordt doorgedrukt. 

Ik vraag mij zelfs af of dit volgens het beleid van de ACM in Nederland zomaar mag: 

Beheer van het internetverkeer

U mag maatregelen nemen om het internetverkeer in goede banen te leiden. Deze maatregelen moeten redelijk en begrijpelijk zijn. Ze moeten in verhouding staan tot de problemen die u wilt voorkomen. Ze mogen geen onderscheid maken naar inhoud of toepassingen. En u moet klanten vertellen welke gevolgen deze maatregelen kunnen hebben voor de kwaliteit van hun internettoegang, hun privacy en de bescherming van hun persoonsgegevens.

​​​​​​https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/telecommunicatie/de-telecommarkt/netneutraliteit-internetaanbieders

Vooral omtrent het communiceren omtrent genomen maatregelen hebben niet plaatsgevonden. en het verkeer wordt eigenlijk nu dus wel zomaar op ene of andere dag anders behandeld. feitelijk kan je nu alleen nog maar snel naar Google diensten communiceren maar verder dan dit gaat het al mis en loopt de latency erg hoog op of er ontstaat een erg hoge packetloss.

Dit voelt dus eigenlijk als kunstmatig netwerkfiltering.  

Voor mij als consument heeft deze beslissing zonder communicatie nu erg extreme gevolgen. 
Naast dat "entertainment" verkeer als Steam/Game servers/ Voice diensten dat afhankelijk zijn van een lage latency. Kan ik ook nu onderhand niet meer thuiswerken omdat de VPN verbinding naar mijn werkt onhoudbaar traag is geworden door de latency. 

Verder haal ik inderdaad lange na mijn 750 Mbps vaak niet meer, omdat nu maar een selectieve aantal servers/diensten toegang krijgen tot een snellere datapijp. 

Ik hoop dat T-mobile snel reageert met een verklaring. 
Indien dit niet snel opgelost is dan ben ik echt genoodzaakt een andere provider te gaan zoeken :( 

Reputatie 4

De CEO heeft zich duidelijk uitgesproken wat er is gebeurd en dat vind ik een goede actie. We weten nu waar we aan toe zijn.

Hij stelt echter ook dat TM er alles aan gaat doen om de kwaliteit weer op het juiste niveau te krijgen. Hoe TM dat gaat doen maakt weinig uit m.i. als het maar gebeurt.

Stellen dat AMS-IX hiervoor een harde voorwaarde is vind ik een beetje voorbarig. Als ik als klant de maximale snelheid haal en een goede lage latency dan ben ik tevreden, al gaat het via Timboektoe, dat maakt me niet uit, als het maar goed werkt. Of dat praktisch haalbaar is is een tweede.

Eh NJET! Jij schetst hier namelijk een fabeltje. Het is een feit dat veel Nederlandse hosters, minder grote aanbieders voor hun internetconnectiviteit hun AMS-IX-verbinding gebruiken. Een omweg via Duitsland, Frankrijk of Timboektoe zal te allen tijde suboptimaal zijn.

Peering via de AMS-IX is de ENIGE aanvaardbare oplossing en is waarschijnlijk technisch ook een stuk eenvoudiger dan waar ze nu mee bezig zijn. Kwestie van willen.

Reputatie 3
Badge +2

@edwinvb , @boekee  en @TBoudewijns, heldere uitleg en mooie grafieken! Dit maakt het beeld duidelijk. Hiervoor mijn dank! 

Ik vermoed dat de meesten van ons dit topic in de gaten houden en bij dezen wil ik jullie graag vertellen dat ik de gegevens heb verzameld en heb doorgezet. Aan onze kant zullen we dit onderzoeken én oplossen. Bedankt voor het signaleren en jullie geduld! 

Reputatie 3

@Hidden.nld het probleem is, is dat ‘t niet te zien is wat er gebeurt. Behalve een latency die je niet verwacht, zie je niks. Traceroutes volgen nog steeds het normale patroon, al dan met latencies die 10x hoger zijn dan ze moeten zijn.

En op een goede backbone is dit prima, bij lijnen die vol zitten heb je liever hogere latency dan packetloss, maar het feit dat er een aantal dagen nu in de piekuren klachten zijn, voelt toch alsof er auto-bandwidth lsp’s (backbone tunnels) over ‘t buitenland worden geroute om capaciteitsproblemen te omzeilen. Dit is niet iets wat ik eerder heb gemerkt en iets van de laatste anderhalve week.

Als ik op een zondagavond op een Amsterdam hop van <10ms naar >100ms ga, is er iets goed mis.

2. 1-2-201-31.ftth.glasoperator.nl 0.0% 10 5.9 6.5 5.2 10.1 1.8

3. 10.10.80.149 0.0% 10 10.0 10.1 8.9 12.2 1.0

4. ae24-xcr1.amt.cw.net 0.0% 9 106.3 110.1 106.3 126.6 6.3

Als ‘t een keertje gebeurt gaan we uit van een storing die netjes omgeleid word (waarvoor dan hulde), meerdere avonden dit soort problemen is echt een capaciteitsprobleem waarbij word omgeleid.

Ik wil geen heksenjacht starten, maar als maar een deel van de capaciteit is hersteld met oog op publieke opinie en zichtbare netwerk paden en er worden alsnog (onzichtbare) omwegen via ‘t buitenland benut tijdens piekuren over wat voor netwerk dan ook om dit op te lossen, dan blijft het een goedkoop is duurkoop verhaal wat niet veel verschilt met de eerdere situatie via 3320/DT die wel zichtbaar was.

Want of je ‘t nu over publiek zichtbare bgp doet, of over extern onzichtbare LSP’s via IGP, ‘t is een gevalletje “tomato-tomato” zoals de Amerikanen zo mooi kunnen zeggen.  

Ik was voorheen echt supertevreden met Tmobile thuis, maar als ik geen betrouwbaar nationale connectivity in de piekuren heb (wat nu de afgelopen anderhalve week af en aan het geval is), kun je wmb wel 1Gbit of zelfs 10Gbit internet aanbieden, je hebt er echt niks aan als capaciteit via high-latency omwegen of semi-volle uplinks en QoS buffer queuing word ‘opgelost’. Dan heb ik meer aan een 100 of 500Mbit lijntje met een ISP die wel genoeg local capacity heeft. 

Ik verwacht helemaal niet dat je naar de hele wereld top capaciteit hebt, maar op nationaal niveau in een land als Nederland zit je gewoon onnodig een netwerk om zeep te helpen door financiele doelen boven netwerk stabiliteit te zetten of zelfs te verslechteren, als er niet genoeg capaciteit in huis is om lokaal traffic te exchangen.  En absoluut, gras bij de buurman is ook niet altijd groener, maar dit is gewoon niet nodig.

De prijzen van 10G, 100G en zeer spoedig 400G interfaces en router kaarten zijn nog nooit zo laag geweest, gezien grote cloud providers high-capacity carrier en ISP routers en switch hardware gigantisch op grote schaal omhoog pushen de laatste jaren (nieuwe aankomende hardware releases hebben al 10x de capaciteit per blade van huidige hardware), en het bijplaatsen van nieuwe xconnects in datacenters @ regio Amsterdam is over ‘t algemeen binnen enkele dagen gerealiseerd.

Ik zit zelf ook in deze industrie, dus ik weet hoe ‘t er aan beide kanten toe gaat. Het is zorgelijk om te zien wat er met ‘t Nederlands internet aan het gebeuren is op ISP niveau. T-mobile is niet de enige die dit aan ‘t doen is, andere grote partijen doen dit ook, wellicht iets subtieler en slower paced.  

De enige pushback die er op dit moment nog is, zijn kleinere ISP’s die nog niet opgeslokt zijn door de KPN’s, VodafoneZiggo’s en T-mobiles in ons land of nog in de startup fase zitten.

Waarom denk je dat een XS4All nu ook aan ‘t verdwijnen is? KPN heeft helemaal geen behoefte aan een apart netwerk met een eigen strategie en connectiviteit. Die wil die eyeballs gewoon in z’n eigen ASN hebben zitten om soortgelijke redenen.

Enfin, dit zal zo ongeveer m’n laatste rant zijn waarbij ik hopelijk wat kennis heb kunnen overdragen in m’n posts. Ik verwacht gewoon niet dat met de (middel) langetermijn winst strategie die hier gepland is, we de oude situatie gaan terug krijgen. Het is financieel gewoon niet haalbaar in wat er beoogd is en er zal mogelijk een meer pappen en nathouden balans word behouden waarbij minder mensen klagen.  Dus dan stap ik toch liever over naar een alternatief wat dit (nog?) wel te bieden heeft, ook al is het duurder.

Reputatie 7
Badge +10

@Brian @Sander 

Zouden jullie een update kunnen geven over de status van deze clusterfuck ?

Reputatie 3

Aanname is dat toen T-Mobile het oude Vodafone Thuis netwerk overnam, er nog allerlei verbindingen liepen over het Cable & Wireless (= Vodafone) netwerk.

Het lijkt er op dat T-Mobile dit wil uitfaseren (of heeft uitgefaseerd) en alles over het netwerk van het moederbedrijf in Duitsland wil laten lopen.

Helaas pakt dit toch iets anders uit dan verwacht. Misschien gebrek aan peers binnen Nederland, of gewoon een configuratiefoutje in de routering waardoor nu alles via Duitsland wordt gerouteerd? DT heeft namelijk wél een aansluiting op de AMS-IX, dus het is vreemd dat alles nu via een Duitse route loopt.

Dit probleem speelt nu sinds afgelopen vrijdagavond, alleen helaas blijft het nog verdacht stil vanuit T-Mobile. Ik ben benieuwd wanneer er een officieel statement komt vanuit T-Mobile.

Vodafone heeft zijn eigen netwerken. T-Mobile Thuis heeft zijn eigen netwerk, die er nog steeds is. Alleen is dat netwerk niet meer verbonden met AMS-IX (2x200Gb) en NL-IX. (2x30Gb)

Het is daarnaast logisch dat het verkeer van DTAG niet via AMS-IX gaat, ook al zitten ze daar wel op. Want dan kan DTAG geen geld vragen aan de content providers. Daarnaast kan een 10Gb link op de AMS-IX niet 2x200Gb vervangen. Tenslotte kan het verkeer grotendeels ook niet over de AMS-IX, omdat de peering policy Restrictive is. Oftewel DTAG kan zelf kiezen met wie ze gaan peeren over de AMS-IX. En dat doen ze dus alleen maar met bepaalde partijen (die waarschijnlijk weer geld betalen)

Nogmaals. Het is geen foutje, het is een wijziging waarvan iedereen van T-Mobile had moeten weten wat voor impact het heeft op de klanten. We praten hier niet over een stel koekenbakkers, maar een grote provider.

Reputatie 1

Hier hetzelfde probleem. Alles loopt via Duitsland en Frankrijk naar Nederland. Als dit niet wordt opgelost stap ik over op KPN. Dan maar wat meer betalen. 

We hebben een re-routing uitgevoerd om ons netwerk te verbeteren. Bij een paar routeringen weten we dat er wat kwaliteits issues zijn. Een zeer beperkt deel van onze klanten ondervindt hier hinder van. Echter, elke klant die hier last van heeft, is er één teveel. We werken hard aan een oplossing.

Ah, de marketingafdeling heeft het voorgekauwd. Beperkt deel van onze klanten. Iedere klant wordt naar Duitsland gestuurd, noem dat maar eens beperkt.

Reputatie 2

Routering moet terug via AMS-IX anders ben ik weg. Belde ze net of het een tijdelijke situatie is. persoon op de klanten service wist van niks,….

Reputatie 1

Na het debacle dat na onderhoud van een aantal geleden de ping omhoog schoot tot 10/- 10ms bleek ik ook een nieuw IP te hebben welke niet bereikt kon worden door T-mobile mobiel. dit heeft meer dan een maand geduurd. Ik moet wel zeggen, het duurde lang, maar ik werd niet aan het lijntje gehouden.

Ik heb de laatste tijd een onstabiel gevoel bij diverse diensten like clouflare/opendns Mijn setup 200/200 Fiber met een Edgerouter X SFTP (internet only WBA) ik heb een vm op deze verbinding opgezet met smokeping om eens te kijken wanneer en wat gebeurt. En ik moet zeggen dat ik best schrik van bijvoorbeeld Clouflare en Opendns op het moment dat de avond aanbreekt. Ping tijden gaan omhoog en laten zich heel onstabiel zien Tegelijk heb ik dezelfde Smokeping Targets ondergebracht bij een betere VPS leverancier, en daar bleeft alles continu stabiel a 2 a 3 ms.

T-Mobile zal voor ons niets betekenen, het is een prijsvechter geworden. Het heeft echt geen zin actief te gaan demonstreren. 

Het is wel zo dat als het netwerk blijft verslechteren dat ik mijn 200/200 voor 35 euro per maand wel ga inruilen voor iets anders. 100/100 is zat, T-Mobile heeft ons blij gemaakt met een upgraden, maar daardoor blijf ik nog niet.

Reputatie 2

De CEO heeft zich duidelijk uitgesproken wat er is gebeurd en dat vind ik een goede actie. We weten nu waar we aan toe zijn.

Hij stelt echter ook dat TM er alles aan gaat doen om de kwaliteit weer op het juiste niveau te krijgen. Hoe TM dat gaat doen maakt weinig uit m.i. als het maar gebeurt.

Stellen dat AMS-IX hiervoor een harde voorwaarde is vind ik een beetje voorbarig. Als ik als klant de maximale snelheid haal en een goede lage latency dan ben ik tevreden, al gaat het via Timboektoe, dat maakt me niet uit, als het maar goed werkt. Of dat praktisch haalbaar is is een tweede.

Het mag echter duidelijk zijn je gaan van nederland naar duitsland weer terug naar nederland dan verlies je altijd snelheid.

De AMS-IX is een onafhankelijke exchange waar je gratis mag peeren met andere partijen.
De DTAG waar nu naartoe gerouteerd wordt is dat niet. Dit kost hun niks extra's maar verplicht externe partijen welke content bij hun klanten willen afleveren (denk aan bv netflix) om overeenkomsten aan te gaan waar ze dik voor moeten betalen.
Doen ze dat niet, dan zal het verkeer wel afgeleverd worden, maar op zeer inefficiënte wijze waardoor je als consument de dupe bent. Je hebt namelijk ineens een hele slechte verbinding naar een bepaalde partij.

Dit noemen ze dubbel dipping. Geld ontvangen van je abbonees, maar ook van de partijen welke content bij je abbonees willen afleveren.

Dus het is niet zo dat dit een kosten besparing is van Deutsche Telekom is, of dat dit een 'verbetering van ons netwerk' is. Het is puur zodat ze meer content-providers kunnen forceren om hun geld te betalen.

Als het aan mij ligt zouden dit soort praktijken bij wet verboden moeten worden. Het staat haaks op wat het internet zou moeten zijn, en alleen de ISP wordt er beter van, voor de consument en content providers is het heel slecht nieuws.

Als consument zijnde is het enigste wat je kan doen je contract opzeggen.

Reputatie 4

@Candy Ik heb inmiddels de benodigde informatie aangeleverd in een PB. 
Hierin heb ik ook een specifiek constante reproduceerbare case opgenomen, zodat hopelijk jullie netwerk afdeling hiermee raad weet. 

Ik hoop met alle informatie dat je van ons krijgt, we dit snel kunnen oplossen en het hopelijk bij 1 weekeind slechte verbinding houden. 

bedankt ieder geval voor de moeite.  

Reputatie 1

Net een berichtje getypt naar de ACM. In het kader van transparantie met T-Mobile vind ik het wel zo eerlijk om het hier ook te delen. Dan weet T-Mobile er alvast vanaf. 

Sinds afgelopen week routeert T-Mobile al haar netwerkverkeer via de Duitse NSP "DTAG" (eigendom van het moederbedrijf Deutsche Telecom). Deze maatregel heeft tot uitwerking dat er netwerkcongestie ontstaat voor bedrijven die niet een directe koppeling hebben met DTAG. Een en ander is toegelicht op https://www.a2b-internet.com/zit-je-bij-t-mobile-en-heb-je-opeens-last-van-een-trage-internet-verbinding/. 

Het doel van deze maatregel lijkt te zijn dat contentbedrijven een directe verbinding afnemen bij DTAG. Dit lijkt mij een overtreding van de Telecommunicatiewet artikel 7.4a lid 2a. 

Ik hoop dat u hiernaar wil kijken en indien nodig T-Mobile hierop zou kunnen aanspreken. 

Alvast bedankt. 

Mocht je de ACM ook willen informeren, dan kan dat op https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer

Reputatie 4
Badge +3

Hoi allemaal,

De afgelopen nachten hebben we de overige fases van de rollback succesvol afgerond.

Reageer