Beantwoord

4G-LTE modem als backup i.c.m. Huawei HG659 bij t-mobile thuis

  • 6 December 2018
  • 9 reacties
  • 1158 Bekeken

Hi,

Ik ben recent klant geworden van T-mobile thuis. Ik ben niet helemaal tevreden met standaard opzet met Huawei HG659 (geen admin rechten, complexe routing van diensten d.m.v. vlans...) maar dat ter zijde. Door de configuratie van mijn woning was nodig om door 1 UTP kabel alle diensten naar verschillende gebieden van mijn woning te splitsen (kast - boven - benden). Dat is gelukt m.b.v topics op dit forum! Ik heb 3 netgear GS108E managed switches gebruikt. Kast switch met trunk (1 en 😎 vlan 300 (2-5) en 640 (6-7). Alle diensten werken naar behoren. Telefoons gebruiken eigen (oude) kabels direct uit Huawei HG659.

Ik krijg T-mobile diensten via glasvezel. T-mobile opzet is (meterkast): media converter naar Huawei HG659, LAN1 naar Netgear GS108E (port 2 - vlan 300), LAN4 naar Netgear GS108E (port 7 - vlan 640).

Mijn huishouden heeft internet dagelijks nodig. Ik werk vaak vanaf thuis en mijn kinderen doen alle huiswerk tegenwoordig via cloud platforms van school/universiteit. Bij vorige provider heb ik Netgear 4G-LTE modem als backup system gebruikt i.c.m. met mijn main Netgear router N300 (iets oudere versie maar werkt nog steeds). De 4G modem stond in bridge mode tussen de FTU (Genexis) van mijn provider en mijn Netgear router. Provider leverde alle diensten direct bij FTU Genexis (uitgangen voor internet, telefoon en TV-dvb-c). 4G modem detecteert automatisch als internet verbinding via glasvezel uitvalt (d.m.v. periodiek pingen naar google DHCP server) en schakelt over naar 4G verbinding. Mijn router had dus altijd internet hetzij via glazvezel of via 4G modem. Dat betekent dat mijn WIFI en LAN computers altijd internet toegang hadden.

Ik heb geprobeerd 4G-LTE modem tussen de media converter en Huawei HG659 in bridge mode te plaatsen, zoals ik dat bij vorige provider had, maar dat heeft niet gewerkt.

Nu komt mijn vraag. Hoe kan ik mijn 4G LTE modem het beste inzetten zodat ik met Huawei HG659 zelfde doel bereik? Mijn 4G-LTE modem is Netgear LB2120, https://www.netgear.com/home/products/mobile-broadband/lte-modems/LB2120.aspx

Ik stel zeer op prijs als iemand ervaring heeft met 4G backup setup met Huawei HG659 en deze hier wil delen. Nieuwe ideeën zijn ook welkom! Backup opzet moet dus zorgen dat vanaf router (nu Huawei HG659) internet via WIFI en LAN werkt. TV en telefoon zijn in backup mode niet van belang (acht ook niet mogelijk maar zolang we internet toegang hebben zijn er genoeg alternatieven voor TV en telefoon).

Toevallig is vanochtend internet even uitgevallen 😞. Dus de noodzaak tot opzetten van een backup systeem is weer bij mij actueel geworden. Ik wil voorkomen dat mijn kinderen tegen papa gaan roepen "Paaap internet doet het (weer) niet!!!", als ze hun huiswerk willen uploaden 5 minuten voor de deadline, een nobel doel toch! 🙂
icon

Beste antwoord door dusan1970 17 December 2018, 11:45

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Hi @dusan1970, wauw dat is een flink geavanceerde setup! 🙂 Ik heb zelf geen ervaring met deze opstellingen maar ik weet dat er een aantal users rondhangen die je hier vast mee kunnen helpen! Mocht je liever een eigen modem gebruiken in plaats van de Huawei dan is dit overigens ook mogelijk (maar we bieden hier dan geen troubleshooting/ondersteuning op). Meer informatie over het gebruik van je eigen modem vind je hier.
Reputatie 7
Badge +3
@dusan1970

Lijkt een heel mooie oplossing en zou denk ik ook zeker moeten werken.
Weet niet of je in het verleden dingen/settings hebt gewijzigd in deze Netgear, maar ik zou voorstellen om eens te beginen met een factory reset van dit 4G backup toestel.

Wel een vraag, als je hem hebt aangesloten, heb je dan wel toegang tot deze 4G box vanuit je normale netwerk?
Wat is het LAN IP van deze 4G box?
Volgens de handleiding 192.168.5.1, die van jou ook?

Er zijn nogal wat settings in deze box die wel voor conflicten kunnen zorgen, daarom ook mijn advies om eens vanuit een default te beginnen.
Je hebt een nieuw netwerk, met waarschijnlijk ook andere IP's, dus denk ik ook even vanuit default starten.

... hmm ... zit nog even verder te denken.

Het probleem zou kunnen zijn dat de 4G box de VLAN headers aanpast.
Je Huawei verwacht VLAN 300 & 640 ... als die info gestript is ... maar je staat in bridge mode .. zou in theorie niet zo moeten zijn.

Je krijgt wel problenen als je overgaat op een andere provider via die 4G, want daar zit totaal geen VLAN info op. Daar kan de Huawei dus geen kaas van maken, want je VLAN 300 header mist ... dus geen internet.
@Pieter_B Dank voor je reactie en meedenken!

Ik dacht ook dat het zomaar zou moeten werken met 4G in bridge mode maar naarmate de tijd verloopt kwam ik tot vergelijkbare conclusie als jij. Omdat Huawei alleen VLAN 300 verwacht zal 'backup' via 4G niet waarnemen (bv VLAN 1 - default).

Zou met een andere modem werken waar ik volledige controle over heb? Daarom zou handig zijn ervaringen van iemand te horen die een 4G backup oplossing al werkend heeft, zodat ik de wheel niet opnieuw hoeft uit te vinden ;-)

In ieder geval is dit een uitdagende puzzelstuk. Het zou niet zo moeilijk moeten zijn 😞, ten minste in verleden was het simpeler toen TV en LAN eigen 'kabels' gebruikten.

Groeten,
Dusan
Reputatie 7
Badge +3
@dusan1970

Het zou mogelijk zijn met een managed switch waarbij je Native VLAN zou kunnen instellen op 300.
Want als dan je 4G box omschakelt naar 4G (zonder VLAN tag) gaat hij default met een VLAN 300 de TRUNK op naar je Huawei.

De goedkopere managed switches laten dat niet toe, die hebben veelal een Native (Default) van VLAN 0 of VLAN 1.
Reputatie 7
hey waarom heeft niemand mij getagged ?
Reputatie 7
de setup moet zijn:
mediaconvertor -> Huawei -> netgear lb2120 -> netgear N300 -> netgear gs 108e voor internet.
de poort voor tv laat je gewoon zoals het nu is.
(je kan dan niet meer de wifi van de huawei gebruiken die heeft niet de backup lijn)

nb:
volgens mij had je nog de oude 100mbit glasvezel module met meerdere poorten(router) met dvb signaal. de nieuwe setup is altijd met mediaconvertor en vlans bij alle providers. dvb stopt ook bij alle prividers eind dit jaar.
@Pieter_B en @Hidden.nld Geweldige suggesties! Bedankt.

Ik zal komende weekend e.e.a. uitproberen.

Ik had inderdaad oude glasvezel module. Ik was tevreden mee maar, zoals je zegt Hidden, dergelijke opzet biedt niemand meer aan en de oude hardware was stukgegaan door stroomuitval in de wijk aantal weken geleden. Vervolgens weken geen internet gehad bij vorige provider omdat ze oude hardware/dienst niet meer kunnen leveren (gelukkig 4G backup gebruikt) en uiteindelijk naar T-mobile overgestapt.

Nogmaals bedankt!
Reputatie 7
Badge +3
hey waarom heeft niemand mij getagged ?

Sorry @Hidden.nld ... 😉zat er wel even aan te denken, want twee weten meer dan 1.

mediaconvertor -> Huawei -> netgear lb2120 -> netgear N300 -> netgear gs 108e voor internet.
de poort voor tv laat je gewoon zoals het nu is.


Inderdaad niet vooraan in de kring, maar na de de Huawei 🙄 .. soms denk je veel te moeilijk.
Bleef een beetje in die VLAN's denken, maar je valt terug naar alleen maar internet ... DUHH.

Wifi zou je dan ook kunnen aanleggen vanuit die eerste GS108E op een uitgaande poort een extra access point met 2.4G & 5G Wifi.
Kun je de Huawei ook buiten spel zetten om de Wifi te voorzien, die heb je dan alleen nog maar nodig om de VLAN filtering naar UNTAGGED uitgangen uit te voeren.
@Pieter_B en @Hidden.nld ik heb 4G backup werkend gekregen zoals door jullie voorgesteld. Bedankt!

Hieronder uiteindelijke opzet

mediaconverter -> huawei HG659->LAN 1 ->netgear LB2120 ->netgear N300 (WIFI) -> VLAN300 port
netgear GS108E
->LAN 4 ->....... IPTV direct naar switch ..... -> VLAN640 port
->IP phone direct naar telefoonlijn

Een opmerking over LB2120. Switchen tussen T-mobile en 4G backup internet werkt soepeler als LB2120 router optie aan staat. In bridge mode had volgende router in de lijn (in mijn geval netgear N300) moeite met updaten van DNS servers na provider switch en LB2120 had moeite met detectie dat ethernet provider weer online is. Ik heb niet veel tijd besteed aan de bridge mode maar de router optie van LB2120 aangezet. Dat leverde optimale werking van het geheel. LB2120 was in staat te switchen naar 4G als ethernet uitvalt en ook terug te schakelen naar ethernet als deze weer beschikbaar was. In dit opzet zijn 3 routers gebruikt met ieder eigen subnet waarbij Huawei HG659 op zijn default T-mobile settings staat (192.168.1.1).

Dit opzet is optimaal voor mijn geval en apparatuur die ik al in bezit heb. Als je 4G backup 'from scratch' wilt implementeren en apparatuur nog moet aanschaffen denk ik dat een simpelere (en misschien ook goedkopere) oplossing mogelijk is.

Reageer