Beantwoord

5ghz netwerk

  • 28 February 2019
  • 4 reacties
  • 225 Bekeken

Reputatie 2
Hallo, ik heb vandaag een nieuwe Samsung tablet gekocht. Het gekke is dat deze mijn 5ghz netwerk niet vind maar wel die van de buren haha!
Ik heb ook een Samsung telefoon en een iPad en die zijn beide verbonden op het 5ghz netwerk. Ik gebruik de tplink archer c7 als router, dit is wel een ergernis puntje hahaha. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
icon

Beste antwoord door TAVL 6 March 2019, 15:14

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Hoi @Jlinders82, goed dat je deze vraag hier stelt. Met je nieuwe tablet wil je natuurlijk ook van het 5Ghz kunnen genieten! Het probleem lijkt echt tussen jouw tablet en jouw externe router te zitten. Je kan namelijk wél van ons 5Ghz netwerk gebruik maken op andere apparaten én je ziet het 5Ghz netwerk van jouw buren wél op de Samsung tablet. Mijn vermoeden is dat de tablet niet overweg kan met het 5Ghz protocol waar de router nu op ingesteld staat. Omdat je van een externe router gebruik maakt kan ik dit niet voor jou checken, maar ik hoop dat je hiermee aan de slag kunt. Succes! 🍀
Reputatie 7
Badge +4
Welke protocollen kunnen jouw router aan en welke kunnen de tablet aan?

802.11a
802.11n
802.11ac
802.11ax

bovenstaande protocollen werken met 5Ghz, waarbij ax de nieuwe variant is. Aan de tabletzijde kun je weinig wisselen, maar wellicht kun je nog een instelling wijzigen bij jouw router, waardoor er een ander protocol of meerdere protocollen gebruikt worden en de tablet het netwerk wel ziet. In de gebruiksaanwijzing van de tablet moet je kunnen zien welke protocollen het apparaat ondersteund. Uiteraard geldt datzelfde voor jouw router (802.11 mode).
Andere optie is dat de SSID op onzichtbaar staat, waardoor deze niet direct zichtbaar is voor apparaten, die niet eerder met het netwerk verbonden zijn.
Reputatie 2
Bedankt voor het meedenken maar hetnis inmiddels gelukt. Na wat speurwerk heb ik mijn kanaal veranderd onder de 50 en heel raar maar nu pakt ie hem wel.
Reputatie 3
Op zich is dat niet zo raar want het kan heel goed dat jouw tablet hogere kanalen niet 'aan' kan. Jouw telefoon en iPad kunnen dat wel.....
Ik heb zelf een soortgelijke situatie met mijn Marantz AVR. Deze kan de kanalen 36 t/m 52 op de 5Ghz band gebruiken maar hogere niet.
Ik denk dat je dit in de specificaties van je tablet terug kunt vinden.

Reageer