Beantwoord

5ghz wifi via Google Wifi?

  • 23 February 2018
  • 3 reacties
  • 695 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie
Hoi! Over 2 weken zijn wij in ons nieuwe huis ook TMobile Thuis klanten. Met een glasvezelverbinding van 750mb zullen de vaste aansluitingen van pc ineens heel snel zijn, maar het wifi signaal van de standaard Draytek router is natuurlijk niet zo snel via 2,4ghz. En tegenwoordig is het merendeel van de apparaten in huis via wifi verbonden.
Het huis is goed geïsoleerd, wat waarschijnlijk inhoudt dat het signaal op zolder erg tegenvalt. Dat wil ik oplossen door de drie Google Wifi kastjes te gaan gebruiken om een goed netwerk te bouwen in huis. Tegelijk kan ik dan via die kastjes een 5ghz signaal hebben.
Mijn vraag: Is het mogelijk om 1 van de drie kastjes met snoer te koppelen aan de modem, en of mijn idee werkt?

Hoop dat iemand mijn vraag begrijpt en hem kan beantwoorden. Alvast dank!
icon

Beste antwoord door Folkert 23 February 2018, 11:21

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Hoi! Over 2 weken zijn wij in ons nieuwe huis ook TMobile Thuis klanten. Met een glasvezelverbinding van 750mb zullen de vaste aansluitingen van pc ineens heel snel zijn, maar het wifi signaal van de standaard Draytek router is natuurlijk niet zo snel via 2,4ghz. En tegenwoordig is het merendeel van de apparaten in huis via wifi verbonden.
Het huis is goed geïsoleerd, wat waarschijnlijk inhoudt dat het signaal op zolder erg tegenvalt. Dat wil ik oplossen door de drie Google Wifi kastjes te gaan gebruiken om een goed netwerk te bouwen in huis. Tegelijk kan ik dan via die kastjes een 5ghz signaal hebben.
Mijn vraag: Is het mogelijk om 1 van de drie kastjes met snoer te koppelen aan de modem, en of mijn idee werkt?

Hoop dat iemand mijn vraag begrijpt en hem kan beantwoorden. Alvast dank!


Het modem heeft 2 Gigabit LAN poorten vrij dus aansluiten via een netwerkkabel is geen probleem. Zie https://www.t-mobile.nl/thuis/internet/wifi-modem
De Google kastjes communiceren echter onderling ook via 5 GHz en ik kan je nu al verzekeren dat die signalen niet door je gewapend betonnen vloer heen komen. Ik spreek uit ervaring.
De beste optie is Gigabit kabels trekken naar elke verdieping en daar een accesspoint plaatsen. Koop minimaal Cat6 kabels, bezuinig hier niet op. Tweede optie is de signalen via het lichtnet naar boven sturen. Daar zijn speciale setjes voor te koop. Houd er wel rekening mee dat je de 750mbit niet zult halen met dit soort oplossingen. Dan is een Gigabit kabel de enige optie. Zelfs met 5GHz wifi haal je die snelheid niet helemaal omdat Wifi simplex verkeer is (accesspoint en pc praten om de beurt) en een kabelverbinding full duplex (accesspoint en pc praten tegelijkertijd).
Dank voor je antwoord fdpg1963! Als google wifi niet werkt, werkt een Fritzbox dan wel? Want als ook dat niet werkt, hoe kan de monteur dan boven een goed wifi signaal regelen? Welk accespoint raad je aan?
Reputatie 7
Badge +3
Je krijgt van T-Mobile een modem, de Draytek Vigor 2132 als ik het goed zie op de site. Staat als een goed modem bekend maar heeft helaas geen 5GHz wifi wat jammer is want beneden heb je dan minder snel draadloos. Je hebt 2 poorten vrij voor netwerkkabels en die kun je gebruiken om naar elke bovenverdieping te trekken. Daar plaats je dan dualband accesspoints. Ik heb goede ervaringen met Asus en TP-Link maar b.v. LinkSys is ook prima. Voordeel van Asus is dat je gewoon een router kunt kopen want je kunt ze in de setup instellen als accesspoint. De Asus RT-AC58U is een redelijk geprijsd model met snelle 5GHz Multi User MIMO Wifi.
Andere optie is b.v. de Linksys LAPAC1200 die er mooi uitziet en hij heeft Power over Ethernet d.w.z. dat je de voeding plaatst tussen de netwerkkabel beneden bij het modem.
Als kabels trekken niet lukt is een tweede optie b.v. http://www.dlink.com/me/sr/products/covr-p2502-hybrid-whole-home-powerline-wifi-system Geen ervaring mee maar dit lijkt het snelste powerline systeem.

Reageer