Beantwoord

750Mbit abonnement lijkt 200Mbit te zijn

  • 20 December 2018
  • 5 reacties
  • 530 Bekeken

Gezien de webcare na 3 dagen nog steeds niet verder is gekomen dan standaardreplies copy/pasten en na 4 keer dezelfde informatie te hebben ontvangen koppig nog een 5e keer erom vraagt (ik zou willen dat het een overdrijving was) probeer ik het maar eens hier.

Sinds maandagavond is mijn 750Mbit T-Mobile Thuis abo aangesloten. Alles werkt, tis snel, ik ben knap happy an sich. Doorlopende speedtests laten ook zien hoe stabiel de lijn is.



Dit grafiekje is, for the record, van een Unifi USG-3, professionele routing apparatuur dus, direct geschakeld op VLAN 300 op de fiber converter. Links zien we tot maandag hoe een 100Mbit lijn van Telfort performt, rechts een 200Mbit lijn van T-Mobile (karteliger omdat ik bij de switch de test interval van 40 naar 10 minuten heb gezet). Beiden zijn prima voorbeelden van goede stabiele gecapte verbindingen die flatlinen rondom de ingestelde snelheid. Gezien de router zelf de speedtest doet zit ik hier 30cm CAT6e UTP achter de converter (die ik voor de zekerheid ook al een keer vervangen heb door de meegeleverde kabel).

Behalve dat ik dus een 750Mbit abo heb afgesloten, geen 200Mbit. Dit heb ik dinsdagochtend bij Webcare gemeld, intussen al 30 vervolgvragen beantwoord, fantastische tips gekregen over dat ik geen 90 meter UTP mag gebruiken of 5400RPM harddisks, ik niet via WiFi mag testen, en nog steeds geen escalatie naar mensen met enig verstand van techniek.

Dus bij deze mijn smeekbede via het forum - m'n moeder van 74 snapt nog bij deze screenshot dat dit wijst op upstream shaping en dingen als slechte kabels niet zo'n stabiele lijn zouden veroorzaken over inmiddels ruim 300 metingen.

Mag ik nu eindelijk met een capabele support engineer in contact komen?
icon

Beste antwoord door Hidden.nld 20 December 2018, 17:26

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 4
Je test alleen via de USG?
Die test is, helaas, niet betrouwbaar.
Ik gebruik een USG Pro4 en deze test werkt bij mij eigenlijk gewoon niet.
Snelste apparaat hier in huis is een AppleTV4K, die haalt bij mij altijd minimaal 760/760.
Test ik met een i3 PC haal ik 300/400 via een browser, met de Windows10 speedtest app is het 750/650.
Test ik met wat i7 PC’s dan kom ik altijd op 750/750 of hoger.
Bekabelde PS4 meldt ook 200~250 op snelheidsmeting (maar test te kort om betrouwbaar te zijn en op PSN), Ookla Speedtest op een laptop uit 2018 met 802.11ac, vlak naast de Unifi AC-PRO receiver komt uit rond de 200. Helaas blijft webcare vragen of ik de laptop bekabeld wil aansluiten in een tijdperk waarin laptops geen ethernetpoorten meer hebben.

Ik zal maar eens kijken of ik de Smart TV, ook bekabeld, zo gek krijg om speedtest te draaien in de browser. Misschien geloven ze me bij T-Mobile als ik 350 tests heb gedaan beter dan na 300.

Overigens gebruiken ik en anderen de ingebouwde speed test van Unifi al lange tijd en zijn de resultaten in mijn ervaring juist uiterst betrouwbaar. Hij hing bij mij al 2 maanden de snelheid van Telfort iedere 40 minuten te controleren en dat klopte als een bus iig. Ben dus wel benieuwd waarom je zegt dat hij "eigenlijk gewoon niet werkt".
Reputatie 4
Als ik zoek met “UniFi speedtest” zie ik als eerste “not working” en “slow”

Met iPhones en iPads kom ik draadloos op 400/400 met mijn AC-Pro.
Maar draadloos testen blijft een lastig verhaal en is nooit betrouwbaar.
Daarom vragen ze of je bedraad wilt testen.

Glasvezel gaat bij mij wel met sfp module rechtstreeks in de Pro4.
Zit dus geen mediaconverter tussen.
Reputatie 7
Badge +3
@curry684

Het is inderdaad 2018 en we willen alles draadloos hebben ... en daar ligt nu juist de grootste valkuil als het gaat om snelheidmetingen via diezelfde draadloze interfaces ... omdat er zoveel draadloos werkt en elkaar dus steeds meer in de weg zit.

Het advies is wereldwijd bij elke provider om een betrouwbaar beeld te krijgen van de snelheid, doe het a.u.b bedraad met een goede netwerkinterface card die het ook aankan.

Dus bekabeld testen zoals ook @koopmaro en de helpdesk al aangaf, anders kan er eigenlijk geen goed beeld worden gekregen of je inderdaad snelheidsproblemen hebt.

Dit is mijn max op 750/750 lijn bekabeld gemeten!



Denk dat ook veel mensen niet beseffen, dat je bandbreedte wel 750/750 kan zijn ... maar de snelheid op een netwerk naar bijv. een website, allemaal afhangt van de throughput of the slowest component.

En .. zo'n snelheidsmeting is een moment opname.
Reputatie 7
Badge +4
@curry684,

Helaas zal je wel even moeten testen op de juiste manier. dit betekend met het Huawei modem en een computer aangesloten via utp kabel getest met de speedtest.net desktop app op een betrouwbare server. (speedtest.net amsterdam bijvoorbeeld)

Reageer